Erfarenheter av leasing via Gomore

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TOGR
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2022 20:58

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av TOGR »

Nappade på det erbjudandet också, beställde den 10:e och 20:e så fick jag mejl från tesla att den är beställd, med lite mejl hit och dit från gomore & leaseplan.
good riddance gamla diesel kärra
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Patteng »

TOGR skrev:
Nappade på det erbjudandet också, beställde den 10:e och 20:e så fick jag mejl från tesla att den är beställd, med lite mejl hit och dit från gomore & leaseplan.
good riddance gamla diesel kärra

Fick du bekräftelse från Tesla cirka en vecka efter bekräftelsen från Leaseplan?
Kan du se beräknad leveransdatum någonstans?
Var det några konstigheter någonstans med tanke på mejlandet fram och tillbaka?
Användarvisningsbild
TOGR
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2022 20:58

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av TOGR »

Ja ungefär, nej i mejlet från tesla så kommer det inte stå till en början.
Nej inga konstigheter alls gick hur smidigt som helst.
M_J
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 aug 2021 18:51

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av M_J »

Jag kan också ansluta mig till tråden efter att ha beställt en RWD från GoMore. Fick bekräftelse från Tesla 19 jan så nu är det väl bara att vänta och se om prel leverans i maj kommer att hålla.
M_J
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 aug 2021 18:51

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av M_J »

Mailade kontaktpersonen på Tesla idag och fick besked att min beställning är matchad med en bil för leverans "i mitten av mars" istället för maj som det stod vid beställningen 19 januari.
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Patteng »

M_J skrev:
Mailade kontaktpersonen på Tesla idag och fick besked att min beställning är matchad med en bil för leverans "i mitten av mars" istället för maj som det stod vid beställningen 19 januari.
Snyggt! Har prel leverans i augusti.
Hoppas lite dock på att jag inte får den tidigare pga att vi ska lämna tillbaka våran nuvarande i aug.
samtidigt sitter man som ett barn på julafton och längtar varje dag. Sitter och skrollar igenom alla forum, filmer mm dagligen!
Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 nov 2021 09:22

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av amolin »

Jag har kört med Leaseplan sedan December nu, hittills aldrig haft några problem, trevlig service!
Kom ihåg att skydda bilen snabbt då det annars brukar medföra extra kostnad när ni lämnar tillbaka bilen.
Lägg undan en liten slant för eventuella skador ni måste betala vid återlämning (Om ni nu inte har en stor buffert).
Ladda hem LeasePlan manual för vad som är godkända skador och inte! Bra att veta vart ni kanske ska skydda bilen.

Bra att veta:
* Ni behöver inte göra någonting förutom att granska bilen vid uthämtning. (Tesla kommer ta kontakt genom SMS innan), Försäkring är förberedd och hjulen ligger i bilen vid hämtning.
* Tullavgifter, bro avgifter, böter, osv. Betalas av LeasePlan men ni får en enskild faktura varje månad på detta.
* Ni får inte byta däcken själva, använd rätt däckfirma!
* Fabriksfel tar Tesla (Du bokar genom appen), exempelvis trasig värmepump.
Övriga service som räknas som "vanlig" (stort stenskott, punktering, osv) måste du anmäla genom LeasePlan appen. (Ni får tillgång till denna någon vecka efter uthämtning).

* Fakturorna ni får är indelade i 2st, en med rörliga kostnader km / månad (ränta, osv) och en med den fasta leasingavgiften.
* Ni kommer få ett "managementavtal" skickad hem till er med väldigt hög summa. (Bortse från denna då det verkar vara ett företags felutskick enligt mail konversation med LeasePlan).
* Kom ihåg att; Om du hämtade bilen I December månad kommer du I Januari få betala för de dagarna bilen har varit aktiverad i december samt Januari och Februari månad, då vi fakturerar i förskott.
Alltså om du är rädd om pengarna så vill du hämta bilen så nära slutet av månaden som möjligt.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Användarvisningsbild
Patteng
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 23 jan 2022 14:09

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Patteng »

amolin skrev:
Jag har kört med Leaseplan sedan December nu, hittills aldrig haft några problem, trevlig service!
Kom ihåg att skydda bilen snabbt då det annars brukar medföra extra kostnad när ni lämnar tillbaka bilen.
Lägg undan en liten slant för eventuella skador ni måste betala vid återlämning (Om ni nu inte har en stor buffert).
Ladda hem LeasePlan manual för vad som är godkända skador och inte! Bra att veta vart ni kanske ska skydda bilen.

Bra att veta:
* Ni behöver inte göra någonting förutom att granska bilen vid uthämtning. (Tesla kommer ta kontakt genom SMS innan), Försäkring är förberedd och hjulen ligger i bilen vid hämtning.
* Tullavgifter, bro avgifter, böter, osv. Betalas av LeasePlan men ni får en enskild faktura varje månad på detta.
* Ni får inte byta däcken själva, använd rätt däckfirma!
* Fabriksfel tar Tesla (Du bokar genom appen), exempelvis trasig värmepump.
Övriga service som räknas som "vanlig" (stort stenskott, punktering, osv) måste du anmäla genom LeasePlan appen. (Ni får tillgång till denna någon vecka efter uthämtning).

* Fakturorna ni får är indelade i 2st, en med rörliga kostnader km / månad (ränta, osv) och en med den fasta leasingavgiften.
* Ni kommer få ett "managementavtal" skickad hem till er med väldigt hög summa. (Bortse från denna då det verkar vara ett företags felutskick enligt mail konversation med LeasePlan).
* Kom ihåg att; Om du hämtade bilen I December månad kommer du I Januari få betala för de dagarna bilen har varit aktiverad i december samt Januari och Februari månad, då vi fakturerar i förskott.
Alltså om du är rädd om pengarna så vill du hämta bilen så nära slutet av månaden som möjligt.
Tack för bra sammanfattning!

Följdfrågor:
*Vart står det att man inte får byta däcken själv? Finner inget i det kontraktet man skrev under mer är att:
”Beställning av däckbyte hos verkstad ska allting ske genom LPSE:s kundservice”. I detta fallet om jag byter själv så beställer jag inte däckbyte på någon verkstad.

*Hur skyddar du bilen? Tänker du sätesskydd osv? Redan tänkt köpa mattor och ev skydd till för ryggstödet då vi kommer ha barnstol.
Är inte sugen på att lägga 30k på PPF.
Användarvisningsbild
TOGR
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2022 20:58

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av TOGR »

Yay fick sms från tesla flyttat lev datum början av mars istället för maj beställde i början av januari,

Tack @amolin för en bra sammanfattning att tänka på
Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 03 nov 2021 09:22

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av amolin »

Patteng skrev:

Tack för bra sammanfattning!

Följdfrågor:
*Vart står det att man inte får byta däcken själv? Finner inget i det kontraktet man skrev under mer är att:
”Beställning av däckbyte hos verkstad ska allting ske genom LPSE:s kundservice”. I detta fallet om jag byter själv så beställer jag inte däckbyte på någon verkstad.

*Hur skyddar du bilen? Tänker du sätesskydd osv? Redan tänkt köpa mattor och ev skydd till för ryggstödet då vi kommer ha barnstol.
Är inte sugen på att lägga 30k på PPF.
Vad bra att du var skeptisk! Jag tog kontakt igen för att jag blev osäker när du också hade läst kontraktet. Det är jag som har missuppfattat!
Det ingår i avtalet att en däckverkstad byter däcken åt dig (förvaringen ingår inte), så egentligen får du byta men det ingår i kostnaden att göra det på en verkstad om man nu skulle vilja.

*Angående skydd. Tänk alla ställen du och dina passagerare slår i bilen dagligen, alltså insteg (instegsskydd), garageutrymme (Mattor). PPF skydd för backspeglar, trösklar. (Dör sten helt enkelt kan slå mot). Köp nya stänkskydd, dessa skyddar mer än vad man tror!
Enklare PPF skydd från biltema osv går ju att sätta vid insteg om du är OK med att se lite plast.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Anderzzon »

amolin skrev:
*Angående skydd. Tänk alla ställen du och dina passagerare slår i bilen dagligen, alltså insteg (instegsskydd), garageutrymme (Mattor). PPF skydd för backspeglar, trösklar. (Dör sten helt enkelt kan slå mot). Köp nya stänkskydd, dessa skyddar mer än vad man tror!
Enklare PPF skydd från biltema osv går ju att sätta vid insteg om du är OK med att se lite plast.
Vi hade en Leaf via Santander som vi återlämnade för några månader sedan. De använder exakt samma återlämningsguide som Leaseplan, och de anmärkte inte på några av skadorna. Vi hade t.ex. en skada där min svåger hade slängt igen dörren med bältet kvar mellan dörren och karmen, vilket resulterade i att lacken släppte lite där. Hade inte ifrågasätt om vi hade blivit debiterade för den men det ansågs uppenbarligen som normalt slitage det också. Om Tesla inte har betydligt sämre lack eller man kör dagligen 10 meter bakom grusbilar så tror jag att extra skydd är slöseri med pengar. Vi kommer i alla fall inte göra det på vår kommande Model Y.
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Teslalx »

Anderzzon skrev:
amolin skrev:
*Angående skydd. Tänk alla ställen du och dina passagerare slår i bilen dagligen, alltså insteg (instegsskydd), garageutrymme (Mattor). PPF skydd för backspeglar, trösklar. (Dör sten helt enkelt kan slå mot). Köp nya stänkskydd, dessa skyddar mer än vad man tror!
Enklare PPF skydd från biltema osv går ju att sätta vid insteg om du är OK med att se lite plast.
Vi hade en Leaf via Santander som vi återlämnade för några månader sedan. De använder exakt samma återlämningsguide som Leaseplan, och de anmärkte inte på några av skadorna. Vi hade t.ex. en skada där min svåger hade slängt igen dörren med bältet kvar mellan dörren och karmen, vilket resulterade i att lacken släppte lite där. Hade inte ifrågasätt om vi hade blivit debiterade för den men det ansågs uppenbarligen som normalt slitage det också. Om Tesla inte har betydligt sämre lack eller man kör dagligen 10 meter bakom grusbilar så tror jag att extra skydd är slöseri med pengar. Vi kommer i alla fall inte göra det på vår kommande Model Y.

Tesla bilar är mycket hårdare vid slitage på leasing en vad andra är. Kompisen hade en a6 på leasing va lite skavanker inga problem, sen skulle han återlämna model 3 nu fick åtgärda en hel del. Då var det mindre slitage en på a6an
//
Alx
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Anderzzon »

Teslalx skrev:
Tesla bilar är mycket hårdare vid slitage på leasing en vad andra är. Kompisen hade en a6 på leasing va lite skavanker inga problem, sen skulle han återlämna model 3 nu fick åtgärda en hel del. Då var det mindre slitage en på a6an
Är som sagt inte så orolig. Den här guiden är väldigt tydlig med vad de accepterar och inte.
Aterlmningsguide personbil.pdf
Användarvisningsbild
Teslalx
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 19 sep 2021 10:13

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Teslalx »

Anderzzon skrev:
Teslalx skrev:
Tesla bilar är mycket hårdare vid slitage på leasing en vad andra är. Kompisen hade en a6 på leasing va lite skavanker inga problem, sen skulle han återlämna model 3 nu fick åtgärda en hel del. Då var det mindre slitage en på a6an
Är som sagt inte så orolig. Den här guiden är väldigt tydlig med vad de accepterar och inte.

Ja han hänvisade till det där. Men det var inte riktigt verkligheten. Men hoppas det går bra när ni lämnar eran sen.
//
Alx
Teslatobbe3
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 feb 2022 00:25

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Teslatobbe3 »

amolin skrev:
Jag har kört med Leaseplan sedan December nu, hittills aldrig haft några problem, trevlig service!
Kom ihåg att skydda bilen snabbt då det annars brukar medföra extra kostnad när ni lämnar tillbaka bilen.
Lägg undan en liten slant för eventuella skador ni måste betala vid återlämning (Om ni nu inte har en stor buffert).
Ladda hem LeasePlan manual för vad som är godkända skador och inte! Bra att veta vart ni kanske ska skydda bilen.

Bra att veta:
* Ni behöver inte göra någonting förutom att granska bilen vid uthämtning. (Tesla kommer ta kontakt genom SMS innan), Försäkring är förberedd och hjulen ligger i bilen vid hämtning.
* Tullavgifter, bro avgifter, böter, osv. Betalas av LeasePlan men ni får en enskild faktura varje månad på detta.
* Ni får inte byta däcken själva, använd rätt däckfirma!
* Fabriksfel tar Tesla (Du bokar genom appen), exempelvis trasig värmepump.
Övriga service som räknas som "vanlig" (stort stenskott, punktering, osv) måste du anmäla genom LeasePlan appen. (Ni får tillgång till denna någon vecka efter uthämtning).

* Fakturorna ni får är indelade i 2st, en med rörliga kostnader km / månad (ränta, osv) och en med den fasta leasingavgiften.
* Ni kommer få ett "managementavtal" skickad hem till er med väldigt hög summa. (Bortse från denna då det verkar vara ett företags felutskick enligt mail konversation med LeasePlan).
* Kom ihåg att; Om du hämtade bilen I December månad kommer du I Januari få betala för de dagarna bilen har varit aktiverad i december samt Januari och Februari månad, då vi fakturerar i förskott.
Alltså om du är rädd om pengarna så vill du hämta bilen så nära slutet av månaden som möjligt.
Tjena, väntar själv på min första faktura från Gomore/LP. Skulle vilja veta vad du menar med * Fakturorna ni får är indelade i 2st, en med rörliga kostnader km / månad (ränta, osv) och en med den fasta leasingavgiften.

Vad är de rörliga kostnaderna?
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av acce »

Hur funkade det för er vid leverans? Dök bilen upp innan i er app och på hemsidan eller skedde det först vid leverans? :) Har leverans i slutet av mars och kan inte se något där än!
Model 3 RWD 2022, MSM
zaros
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 nov 2021 08:42

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av zaros »

acce skrev:
Hur funkade det för er vid leverans? Dök bilen upp innan i er app och på hemsidan eller skedde det först vid leverans? :) Har leverans i slutet av mars och kan inte se något där än!
Bilen ska koppla till ditt konto på plats med hjälp av SA när du hämtar den. Bara så du vet.
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av acce »

zaros skrev:
acce skrev:
Hur funkade det för er vid leverans? Dök bilen upp innan i er app och på hemsidan eller skedde det först vid leverans? :) Har leverans i slutet av mars och kan inte se något där än!
Bilen ska koppla till ditt konto på plats med hjälp av SA när du hämtar den. Bara så du vet.
Ah toppen, antog det, men var lite osäker kring det! Tack!
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
naversten
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 dec 2019 20:42
Referralkod: ts.la/william80183

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av naversten »

Patteng skrev:
Läste på Leaseplans hemsida att man kan skicka in en förfråga att köpa ut bilen efter 3år.
EXAKT. MEN TILL VILKET PRIS? I vanliga leasingavtal har du ett restvärde som du vet exakt vad det är vid slutet av perioden. Detta får du köpa bilen för. Varför i hela fridens namn jobbar inte Leaseplan på samma sätt? Varför kan de inte från dag ett säga att "med detta leasingkontrakt är restvärdet x kr..."? Detta är det enda som avhåller mig från att köra. Och otydlighet vad som händer med en klimatbonus - som också bör minska restvärdet med klimatbonusen PLUS MOMS.

Om Leaseplan/GoMore kan ge tydliga svar på detta så vill jag köra. Gärna till HÖGRE månadskostnader, så att restvärdet går ner ännu mer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av jonasl »

Det finns aldrig ett fast pris på att lösa bilen vid privat leasing, det är marknadsvärde som gäller.

Men du tar inte heller något risk.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
naversten
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 dec 2019 20:42
Referralkod: ts.la/william80183

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av naversten »

jonasl skrev:
Det finns aldrig ett fast pris på att lösa bilen vid privat leasing, det är marknadsvärde som gäller.

Men du tar inte heller något risk.
Jag vill ta leasingen via mitt företag. De verkar inte ha möjligheten att leasa till företaget på GoMore...
Användarvisningsbild
acce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 16 aug 2021 09:04

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av acce »

naversten skrev:
jonasl skrev:
Det finns aldrig ett fast pris på att lösa bilen vid privat leasing, det är marknadsvärde som gäller.

Men du tar inte heller något risk.
Jag vill ta leasingen via mitt företag. De verkar inte ha möjligheten att leasa till företaget på GoMore...
GoMore står inte får leasingen, det är LeasePlan som gör. GoMore agerar bara mellanhand och att försäkringen via LeasePlan möjliggör uthyrning via tredjepart (GoMore) Så kolla deras hemsida så finns absolut företagsleasing.
Model 3 RWD 2022, MSM
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av Hertsh »

Jag hade Lease Plan på min BMW i3S som gick som personalbil och när avtalet löpte ut ville jag köpa loss den.

De gav mig ett lösenpris via mail som var cirka 20k under det som verkade vara billigaste möjliga bil på Blocket. Om jag minns rätt nu, cirka 200 jmf med billigaste på Blocket för 220.

Fick 6 månaders garanti på bilen trots att de inte ens såg den från det att jag frågade om pris tills jag sa Ja. Fick papper via mail, godkände och satte in pengar på deras konto. Ägare is kom med posten. Sjukt smidigt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Erfarenheter av leasing via Gomore

Inlägg av jonasl »

naversten skrev:
Jag vill ta leasingen via mitt företag. De verkar inte ha möjligheten att leasa till företaget på GoMore...
Nej, deras affärside är ju privatleasing :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar