Kanske ska lägga till; Viktigaste grejjerna är stänkskydd/ppf, det blir stenskott direkt annars framför bakhjulen.
Japp det är så jag tänker med. Något som helst skydd måste ju dit. Just nu tänker jag dedär vanliga after market skydden och kanske den lilla biten folie som Tesla skövla säljer. Allt jag läst och sett verkar peka på det är just där som skadorna sker ändå.
Tack för svaren
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Fotsensor till bakluckan
Avdelare till facket till vänster i bakluckan
Gummimattor i kupén + bak
Starkare LED i bakluckan
Låda till främre facket i mittkonsollen.
Svarta Teslaloggor - Ersatt helt eller stickers?
Luftmadrass för camping
USB-C till A adapter
Några USB-C kablar för mobilladdning
Lyftpuckar - är din upplevelse de behövs för att typ byta däck eller när tror du de behövs?
Fått monterat:
Keramisk behandling
PPF mellan fram och bakhjul - gjort själv? Om du fick hjälp får man fråga om priset? Och mer exakt var har du satt folien?
Bättre stänkskydd - Tips på bra sådana? Verkar ju finnas original som ingen gillar och bara en variant av after market. Men dessa verkar kunna slita på lacken vilket iofs löses med din PPF.
Extralister till dörrarna - för ljuddämpning?
Hydrofobisk behandling på fönstren vaddennuhette.
Kvar sen förra bilen:
Samsung T5 SSD
Två Xbox controllers
USB-Hub
12V pump om man åker på pyspunka
Har en sån där gummilist till taket också men inte satt på, mycket mindre glapp mellan rutorna än gamla bilen.
Wow vilken lista haha! Tack för du delar!
Skulle vara tacksam om du kunde utveckla lite kring frågor jag ställt i din text ovan.
Loggorna är nån typ av hård plast som sätts ovanpå originalloggorna men omsluter på sidorna. Har inte monterat än, det ska vara 15 grader+ för att få tejpen att bita ordentligt, varit så kallt hittills. Har blå bil och 2021orna har ju chrome delete så loggorna är det ena i krom, ser lite konstigt ut när man tänker på det. Från Teslify.
Lyftpuckarna mest för att det är kul, bytte däck på gamla utan problem med en större gummipuck på domkraften. Borde vara lättare att hitta rätt med domkraften iofs när man kan sätta pucken i hålet utan att leta.
Ppfen sitter från främre stänkskydd, upp till vecket på dörrarna och ca halvvägs upp framför bakhjulet. Stänkskydden vet jag inte riktigt vilka dom är. Listerna hindrar ljud och smuts, blir lite dovare ljud med dom. Fick allt gjort inkl keramisk beläggning på Rosenbergs Inpol, ~14k har jag för mig.
Tack för att du delade!
Kör copy direkt på:
”Ppfen sitter från främre stänkskydd, upp till vecket på dörrarna och ca halvvägs upp framför bakhjulet. Stänkskydden vet jag inte riktigt vilka dom är. Listerna hindrar ljud och smuts, blir lite dovare ljud med dom. Fick allt gjort inkl keramisk beläggning på Rosenbergs Inpol, ~14k har jag för mig.”
Ppfen sitter från främre stänkskydd, upp till vecket på dörrarna och ca halvvägs upp framför bakhjulet. Stänkskydden vet jag inte riktigt vilka dom är. Listerna hindrar ljud och smuts, blir lite dovare ljud med dom. Fick allt gjort inkl keramisk beläggning på Rosenbergs Inpol, ~14k har jag för mig.
Hur mycket skulle du säga att den PPFen syns? Kanske har en bild tom? Har bokat in min nya hos Johan också och funderar på om jag skall köra med hans erbjudande om PPF på utsatta delar eller inte (alternativt kan jag ju bara lacka om ifall det blir illa). Har ju PPF över hela bilen idag från WrapZone men där sticker ju alla synliga kanter ut väldigt mycket så att ha en sådan synlig på dörrarna hade ju fått bilen ut att se ut som ”hej kom och hjälp mig”.
Jag har bara haft nedanför dörrarna och framför bakhjulen på vår nuvarande + stänkskydd då. Och den har klarat sig bra.
Vi ska också byta till ny nu, och jag kommer göra likadant på den.
Jag har bara haft nedanför dörrarna och framför bakhjulen på vår nuvarande + stänkskydd då. Och den har klarat sig bra.
Vi ska också byta till ny nu, och jag kommer göra likadant på den.
Tjena, hade en svart M3LR förut med PPF på balk men inte dörr. Såg mycket repor sista året runt dörrhantag - gick bort i rekond men funderar på hela dörren med skydd, vad tror ni om det? Nya bilen blir vit dock - hur står sig dessa mot repor?
Jag har bara haft nedanför dörrarna och framför bakhjulen på vår nuvarande + stänkskydd då. Och den har klarat sig bra.
Vi ska också byta till ny nu, och jag kommer göra likadant på den.
Tjena, hade en svart M3LR förut med PPF på balk men inte dörr. Såg mycket repor sista året runt dörrhantag - gick bort i rekond men funderar på hela dörren med skydd, vad tror ni om det? Nya bilen blir vit dock - hur står sig dessa mot repor?
Min 2 år gamla vita har klarat sig utmärkt utan något skydd alls. Microrepor runt dörrhandtag etc. ser jag inga trots 2 tonårsdöttrar med byggda naglar...
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Jag kollar runt lite gällande PPF nu, i Stockholm, och tänker tröskel och hundben. Wrapzone tar ca 3500kr.
Är det absolut ett måste med front, huv och en bit upp på dörrarna också?
Angående PPF:
Har förstått att trösklarna är extra utsatta, men hur är det med stötfångaren bakom bakhjulen? På min nuvarande bil är det området mkt mer påverkat än trösklar och dörrar.
Min idé är att sätta PPF på hela stötfångaren fram, trösklar (längre upp bakom bakdörren) och hela stötfångaren bak. Det sistnämnda både för att skydda mot stensprut och ilastningsskador m.m
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Har ingen erfarenhet hur utsatt bilen är, men orkar inte bli irriterad i framtiden och tänker behålla bilen i minst 6 år så jag låter wrapzone ppf hela bilen när den kommer om cirkus 3-4 veckor.