2 frågor
1. Tycker ofta att jag får trycka ner bromspedalen och den högra blinkers spaken flera gånger innan jag får i växeln. Vad behöver man tänka på för att alltid lyckas på första försöket?
När bilen väl är igång så går det alltid bra att växla på första från backen till drive, men det är just när man startar bilen från stillastående som man kan behöva göra flera försök
2. Vad händer om man har glömt sin mobil på laddplattan och lämnar bilen? Hänt mig någon enstaka gång och då har bildörrarna inte låst, finns det risk att bilen låser dörrar efter en tid och man får problem att komma in i bilen om man inte har nyckel korten med sig?
Fråga om växling och lås
Moderator: Redaktion
Re: Fråga om växling och lås
Hej.
Jag har samma "problem",trodde det var fel på bilen så jag felanmälde och lämnade in den på Servicecenter för kontroll.
Inget fel på bilen fick jag som svar. Allt normalt.
Finns det fler som har samma "problem"?
Mvh,
Ilca
Jag har samma "problem",trodde det var fel på bilen så jag felanmälde och lämnade in den på Servicecenter för kontroll.
Inget fel på bilen fick jag som svar. Allt normalt.
Finns det fler som har samma "problem"?
Mvh,
Ilca
Re: Fråga om växling och lås
Som svar på nr 1 så tycker jag att det räcker att ge bilen några sekunder från det att jag trampat ner pedalen tills jag drar i växelspaken låt lamporna som tänds på skärmen slockna, tar nån sekund. Då brukar det funka direkt upplever jag!
2021 grå Tesla Model Y LR
Re: Fråga om växling och lås
Vid uppstart samma upplevelse inte annars som sagt.
Vit TM3 SR+ med dragkrok
Re: Fråga om växling och lås
När du trycker på bromspedalen ”startar bilen”, det tar då 1 eller 2 sek för den att göra det och då kan du inte lägga i växel. Löses genom att trycka till på bromsen direkt när man sätter sig.
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 284
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Fråga om växling och lås
1. Upplever inte detta. Håller foten på bromsen, drar ned växelspaken och kör iväg. Möjligen beror det på att jag har Sentry Mode på så att bilen redan är vaken.
2. Tror inte bilen låser förrän batteriet i telefonen tar slut. Det största risken är väl att någon tar bilen eftersom nyckeln ligger i bilen.
2. Tror inte bilen låser förrän batteriet i telefonen tar slut. Det största risken är väl att någon tar bilen eftersom nyckeln ligger i bilen.
Re: Fråga om växling och lås
Därav bra att ha pin-to-drive aktiverat.Trean skrev:2. Tror inte bilen låser förrän batteriet i telefonen tar slut. Det största risken är väl att någon tar bilen eftersom nyckeln ligger i bilen.
Hindrar även om nån skulle lyckas med reläattack där man förlänger signalen mellan bil och nyckel. Tror dock inte nån lyckats med det på en 3a, än. Har lite annan teknik än gamla sortens fobbar.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Fråga om växling och lås
Pin-to-drive löser väl också punkt 1...pinussen skrev:Därav bra att ha pin-to-drive aktiverat.Trean skrev:2. Tror inte bilen låser förrän batteriet i telefonen tar slut. Det största risken är väl att någon tar bilen eftersom nyckeln ligger i bilen.
Hindrar även om nån skulle lyckas med reläattack där man förlänger signalen mellan bil och nyckel. Tror dock inte nån lyckats med det på en 3a, än. Har lite annan teknik än gamla sortens fobbar.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Fråga om växling och lås
Inte för mig iaf. Trycker på broms, slår pin, väntar till att ”lamporna” slocknar sedan kan man lägga i växel.Elmil skrev:Pin-to-drive löser väl också punkt 1...pinussen skrev:Därav bra att ha pin-to-drive aktiverat.Trean skrev:2. Tror inte bilen låser förrän batteriet i telefonen tar slut. Det största risken är väl att någon tar bilen eftersom nyckeln ligger i bilen.
Hindrar även om nån skulle lyckas med reläattack där man förlänger signalen mellan bil och nyckel. Tror dock inte nån lyckats med det på en 3a, än. Har lite annan teknik än gamla sortens fobbar.