Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Har precis beställt en M3 som tjänstebil. Vi har krav på elektronisk körjournal (via TellIQ/Infobric), som jag idag ansluter till OBD-uttaget. Om jag förstått det rätt har M3 ingen OBD-port.

Infobric har också en variant av deras tracker som ska anslutas direkt till 12V-batteriet, och min fråga till forumet är således om någon har erfarenhet av att ansluta 12V-prylar på det anslutningsställe som finns under baksätet (röda pol-skyddet närmast i bild: https://3.bp.blogspot.com/-f5COGb76LoI/ ... _0805.jpeg)?

Eftersom det endast är en liten GPS-tracker som troligtvis drar minimalt med ström, borde väl inte bilens batteriövervakning påverkas så bilen börjar larma om laddning eller dyl? För anslutningen i penthouse borde väl vara always-on och inte gå ner i viloläge när bilen gör det?
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Teslaspolen »

Det finns OBDII att tillgå via adapter. Se videon nedanför, hoppa till 07:00 in och titta.

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Tack! Fick precis svar från säljaren på Tesla som i sin tur hade kollat med service, och de sa att Model 3 har OBD2.
Någon som har en nyare (2021) M3 som kan bekräfta?
M3 SR+ 2021 MiC
mr_boney
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 nov 2020 18:28

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av mr_boney »

Ja det finns, till vänster upp under ratten, följ fotstödet uppåt.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Supertack! Då behöver jag inte härja med att ansluta under baksäte eller koppla in mig enligt YouTube-klippet ovan, skönt!
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Segelflygaren »

marcusw skrev:
Supertack! Då behöver jag inte härja med att ansluta under baksäte eller koppla in mig enligt YouTube-klippet ovan, skönt!
Det är ändå inte säkert att det fungerar, på Porsche Taycan fungerade inte TellIQ/Infobric när man kopplade in den på OBD uttaget. Det fick istället bli en annan enhet från TellIQ/Infobric via 12V uttaget i bakluckan. Den enheten var dock ganska stor.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Ampera »

Jag kör med Telia kopplad till 12v i frunken, var hur lätt som helst att koppla in. 10mm spärnyckel.
Däremot är GPS:n inte så exakt så man får korrigera milen lite då och då.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Segelflygaren skrev:
marcusw skrev:
Supertack! Då behöver jag inte härja med att ansluta under baksäte eller koppla in mig enligt YouTube-klippet ovan, skönt!
Det är ändå inte säkert att det fungerar, på Porsche Taycan fungerade inte TellIQ/Infobric när man kopplade in den på OBD uttaget. Det fick istället bli en annan enhet från TellIQ/Infobric via 12V uttaget i bakluckan. Den enheten var dock ganska stor.
Ajdå, ja vi får väl se hur det funkar på M3 då när jag får den. Annars får det väl bli någon speciallösning med deras andra typ av tracker…
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Ampera skrev:
Jag kör med Telia kopplad till 12v i frunken, var hur lätt som helst att koppla in. 10mm spärnyckel.
Däremot är GPS:n inte så exakt så man får korrigera milen lite då och då.
Jasså finns det någon plint att koppla in sig på i frunken? Då kan ju det vara ett alternativ om OBD-varianten inte fungerar!
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Segelflygaren »

marcusw skrev:
Segelflygaren skrev:
marcusw skrev:
Supertack! Då behöver jag inte härja med att ansluta under baksäte eller koppla in mig enligt YouTube-klippet ovan, skönt!
Det är ändå inte säkert att det fungerar, på Porsche Taycan fungerade inte TellIQ/Infobric när man kopplade in den på OBD uttaget. Det fick istället bli en annan enhet från TellIQ/Infobric via 12V uttaget i bakluckan. Den enheten var dock ganska stor.
Ajdå, ja vi får väl se hur det funkar på M3 då när jag får den. Annars får det väl bli någon speciallösning med deras andra typ av tracker…
Har en M3 LR beställd, som jag behöver koppla in en TellIQ/Infobric på, så vi kan kanske skriva i den här tråden hur det går?
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Segelflygaren skrev:
Har en M3 LR beställd, som jag behöver koppla in en TellIQ/Infobric på, så vi kan kanske skriva i den här tråden hur det går?
Absolut, hittade detta klipp där det ser ut som att man möjligtvis enbart behöver ta bort det första plastskyddet så blottas 12V-batteriet, då är det ju busenkelt att koppla in sig där.

M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Ampera »

Jag tog bara bort panelen och sedan luft intaget. Därefter går man på 12volt direkt på polerna

/Ampera
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Denke »

Jag själv kör ABAX i min bil och den är liten och smäcker, kopplas enkelt in på 12 volts batteriet.
Oavsett märke på Körjournal och så länge det är 12 volt så rekommenderar jag att installera den på ett betydligt enklare sätt än att riva isär halva bilen.
Kika på följande bild, med ABAX tog det 2-3 minuter att montera.
Sen är det i och för sig också helt beroende på hur hårdvaran är konstruerad och hur den är avsedd att monteras.

Model 3 LR 2021 är denna monterad på.
B25A77E5-2182-4EA8-8EBF-0CD064642DB2.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av martinot »

Finns många lösningar.

Kör själv med AutoMile, liggandes i bakersta facket på mittkonsolen i M3 (under armstödet):

https://www.automile.se/box

Bild

Sedan en enkel sådan här adapter för att strömförsörja den via fackets 12V-uttag:

Bild

Fördelen är att den inte ger någon åverkan på bilen, och lätt att flytta till vilken bil som helst med vanligt 12V-uttag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Så här blev det med infobrics enhet monterad, som enligt instruktionen ska sättas på batteriet, så återstår att se hur bra GPS-mottagning den får under huven...
IMG_2139.jpg
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Bjelke »

Fasiken det ser ju nästan ut som ett original-montage ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Skogis
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jun 2021 22:23

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Skogis »

marcusw skrev:
Så här blev det med infobrics enhet monterad, som enligt instruktionen ska sättas på batteriet, så återstår att se hur bra GPS-mottagning den får under huven...
Funkar denna lösning bra? Sneglar på Infobric men tänker det verkar lite läskigt att skruva på 12-volts-batteriet på en elbil. Behöver man kopplar ur högspänningen för installationen?
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Ampera »

Funkar hyggligt, tappar 20-40km per 2000km men det korrigeras varje månadsskifte. De borde kunna läsa av km-mätarn via Tesla-apiet
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av marcusw »

Skogis skrev:

Funkar denna lösning bra? Sneglar på Infobric men tänker det verkar lite läskigt att skruva på 12-volts-batteriet på en elbil. Behöver man kopplar ur högspänningen för installationen?
Det funkar bra! Jag valde bara ”Stäng av bilen” innan och sedan skruvade på den, tog aldrig bort några kablar från batteriet så det är inget som blir strömlöst under tiden.
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
Skogis
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 jun 2021 22:23

Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)

Inlägg av Skogis »

Ah förstår. Tack!

Blir kanske att testa denna lösning då.
Skriv svar