Absolut, hittade detta klipp där det ser ut som att man möjligtvis enbart behöver ta bort det första plastskyddet så blottas 12V-batteriet, då är det ju busenkelt att koppla in sig där.Segelflygaren skrev:Har en M3 LR beställd, som jag behöver koppla in en TellIQ/Infobric på, så vi kan kanske skriva i den här tråden hur det går?
Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Moderator: Redaktion
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
M3 SR+ 2021 MiC
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Jag tog bara bort panelen och sedan luft intaget. Därefter går man på 12volt direkt på polerna
/Ampera
/Ampera
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Jag själv kör ABAX i min bil och den är liten och smäcker, kopplas enkelt in på 12 volts batteriet.
Oavsett märke på Körjournal och så länge det är 12 volt så rekommenderar jag att installera den på ett betydligt enklare sätt än att riva isär halva bilen.
Kika på följande bild, med ABAX tog det 2-3 minuter att montera.
Sen är det i och för sig också helt beroende på hur hårdvaran är konstruerad och hur den är avsedd att monteras.
Model 3 LR 2021 är denna monterad på.
Oavsett märke på Körjournal och så länge det är 12 volt så rekommenderar jag att installera den på ett betydligt enklare sätt än att riva isär halva bilen.
Kika på följande bild, med ABAX tog det 2-3 minuter att montera.
Sen är det i och för sig också helt beroende på hur hårdvaran är konstruerad och hur den är avsedd att monteras.
Model 3 LR 2021 är denna monterad på.
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Finns många lösningar.
Kör själv med AutoMile, liggandes i bakersta facket på mittkonsolen i M3 (under armstödet):
https://www.automile.se/box
Sedan en enkel sådan här adapter för att strömförsörja den via fackets 12V-uttag:
Fördelen är att den inte ger någon åverkan på bilen, och lätt att flytta till vilken bil som helst med vanligt 12V-uttag.
Kör själv med AutoMile, liggandes i bakersta facket på mittkonsolen i M3 (under armstödet):
https://www.automile.se/box
Sedan en enkel sådan här adapter för att strömförsörja den via fackets 12V-uttag:
Fördelen är att den inte ger någon åverkan på bilen, och lätt att flytta till vilken bil som helst med vanligt 12V-uttag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Så här blev det med infobrics enhet monterad, som enligt instruktionen ska sättas på batteriet, så återstår att se hur bra GPS-mottagning den får under huven...
M3 SR+ 2021 MiC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Fasiken det ser ju nästan ut som ett original-montage ju!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Funkar denna lösning bra? Sneglar på Infobric men tänker det verkar lite läskigt att skruva på 12-volts-batteriet på en elbil. Behöver man kopplar ur högspänningen för installationen?marcusw skrev:Så här blev det med infobrics enhet monterad, som enligt instruktionen ska sättas på batteriet, så återstår att se hur bra GPS-mottagning den får under huven...
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Funkar hyggligt, tappar 20-40km per 2000km men det korrigeras varje månadsskifte. De borde kunna läsa av km-mätarn via Tesla-apiet
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Det funkar bra! Jag valde bara ”Stäng av bilen” innan och sedan skruvade på den, tog aldrig bort några kablar från batteriet så det är inget som blir strömlöst under tiden.Skogis skrev:
Funkar denna lösning bra? Sneglar på Infobric men tänker det verkar lite läskigt att skruva på 12-volts-batteriet på en elbil. Behöver man kopplar ur högspänningen för installationen?
M3 SR+ 2021 MiC
Re: Ansluta körjournal under baksäte (penthouse)
Ah förstår. Tack!
Blir kanske att testa denna lösning då.
Blir kanske att testa denna lösning då.