Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Moderator: Redaktion
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Längtar lite till vintern när man får sätta på GoodYear Sound Comfort-däcken igen, betydligt tystare än sommardäcken.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Enklaste bulleråtgärden är att sänka däcktrycket.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Man kanske kan få till något på en teslaträff av något slag? Kan vara svårt då årsmodellerna skiljer sig i dämpning.
Enorm skillnad på tex 2,6 och 3,1.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Däcktrycket påverkar helt klart, men jag upplever att optimum ligger vid 2,8 bar. Lägre än så ger ingen märkbar förbättring i min bil, kanske rent av en försämring. Sämst är dock höga lufttryck.taliz skrev:Enklaste bulleråtgärden är att sänka däcktrycket.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Man kanske kan få till något på en teslaträff av något slag? Kan vara svårt då årsmodellerna skiljer sig i dämpning.
Enorm skillnad på tex 2,6 och 3,1.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Är det samma däck på dem?OfarligTesla skrev:Den enklaste åtgärden verkar vara att köpa en ny bil istället, stor skillnad på min jag fick nu i Q2 och den jag fick i Q1 förra året så något har de gjort.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Ja PS4 på båda, om det inte är någon ny version jag inte vet något om. Vindljudet är också mycket lägre också.RagWal skrev:Är det samma däck på dem?
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Har bara kört 50mil på 2 dagar med min m3lr men anser inte att den lever om mer än min tidigare 2019 v60 t6a.
Kanske ändrar jag mig så jag kört mer
Kanske ändrar jag mig så jag kört mer
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Har precis bytt en M3 LR 2019 mot dito Q2 2021 och jag upplever den nya som tystare. Jag vet att det gjorts tester med dB-mätare som inte visar någon större skillnad men jag upplever skillnaden ganska tydligt utan att jag tyckte att det var påfrestande bullrigt i den gamla. Kanske beror det på vilken frekvens bullret finns i, att det är samma volym i den nya som i den gamla men i lägre frekvenser nu... eller så är det bara glädje över ny bil som färgar mig. Känner inget behov av extra bullerreducering hursomhelst.
Model Y LR QS 2023, köpt
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Upplever nya senaste månandens M3 som ett bra kliv upp gällande tysthet mot tidigare modeller!Stegas skrev:Har bara kört 50mil på 2 dagar med min m3lr men anser inte att den lever om mer än min tidigare 2019 v60 t6a.
Kanske ändrar jag mig så jag kört mer
Fortfarande en massa lackfel, och lite flepressade plåtar som man stör sig på, men grymt nöjd att ljudnivån blivit så trevlig (störde mig en hel del på vår förra 2019 M3, att jag ibland på långa resor föredrog just för Mercedes e-klass för sin tystare kupé, trots dieselkamin). Riktigt nöjd med ljudförbättringarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Felpressade plåtar låter inte bra, hämtar min idag från Lackförsegling / toning ska lägga ännu mer tid på kolla efter fel, såg inga fel alls vid leverans och då var jag noga.martinot skrev:Upplever nya senaste månandens M3 som ett bra kliv upp gällande tysthet mot tidigare modeller!Stegas skrev:Har bara kört 50mil på 2 dagar med min m3lr men anser inte att den lever om mer än min tidigare 2019 v60 t6a.
Kanske ändrar jag mig så jag kört mer
Fortfarande en massa lackfel, och lite flepressade plåtar som man stör sig på, men grymt nöjd att ljudnivån blivit så trevlig (störde mig en hel del på vår förra 2019 M3, att jag ibland på långa resor föredrog just för Mercedes e-klass för sin tystare kupé, trots dieselkamin). Riktigt nöjd med ljudförbättringarna.
Bilen hade stått som ända visningsbil i Umeå bara för ayy titta på, kanske va dom noga allt var bra därför?
Hade köpt en som inte var "monterbil" men denna hade Dragkrok vilket alla andra saknar.
Ska fortsätta leta fel idag
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Har kollat min SR+ 2020 ytterst noggrant för att försöka hitta några fel i bl a karosspassningen men inte funnit ett enda problem med detta, så i mina ögon är det kanske ett överdrivet påstående som kanske stämmer på några bilar men inte på alla.
Lite irriterande att gång på gång läsa här att det är ett problem när det inte är det på alla bilar. Vad ska de som kanske står i begrepp att köpa en Tesla för första gången tro? Hade jag läst här innan jag bestämde mig för min bil kanske det inte blivit en Tesla.
Byter idag till en 2021, kommer att syna den lika noggrant, hoppas naturligtvis att den är lika problemfri som min "gamla".
Lite irriterande att gång på gång läsa här att det är ett problem när det inte är det på alla bilar. Vad ska de som kanske står i begrepp att köpa en Tesla för första gången tro? Hade jag läst här innan jag bestämde mig för min bil kanske det inte blivit en Tesla.
Byter idag till en 2021, kommer att syna den lika noggrant, hoppas naturligtvis att den är lika problemfri som min "gamla".
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Vet inte om det är plåten som är felpressad, eller handtaget som är monterat fel. Men på vänster bakdörr så sticker plåten ute lite mer runt handtaget (alternativt så är handtaget monterat lite djupare). På andra dörrar, och tidigare 2019 M3, så var alla dörrplåtar och handtag helt jämna i förhållande till varandra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag gick över min 2021 M3 LR så vitt jag kunde se och fann inget heller. Har sett långt fler "hjälp min bil är skev!" än andra postningar, så jag sällar mig gärna till de som verkar ha fått ut en helt ok ihopsatt bil.ducce916 skrev:Har kollat min SR+ 2020 ytterst noggrant för att försöka hitta några fel i bl a karosspassningen men inte funnit ett enda problem med detta, så i mina ögon är det kanske ett överdrivet påstående som kanske stämmer på några bilar men inte på alla.
Lite irriterande att gång på gång läsa här att det är ett problem när det inte är det på alla bilar. Vad ska de som kanske står i begrepp att köpa en Tesla för första gången tro? Hade jag läst här innan jag bestämde mig för min bil kanske det inte blivit en Tesla.
Byter idag till en 2021, kommer att syna den lika noggrant, hoppas naturligtvis att den är lika problemfri som min "gamla".
Kanske är en av högerdörrarna lite sned, vi brukar få prova två gånger innan det går igen ordentligt, samtidigt är vi ju förstås extra försiktiga med en ny fin bil.
Tesla M3 LR..
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Så "massa lackfel" och "felpressade plåtar" kokar ner till att ett handtag kanske är monterat lite djupare?martinot skrev:Vet inte om det är plåten som är felpressad, eller handtaget som är monterat fel. Men på vänster bakdörr så sticker plåten ute lite mer runt handtaget (alternativt så är handtaget monterat lite djupare). På andra dörrar, och tidigare 2019 M3, så var alla dörrplåtar och handtag helt jämna i förhållande till varandra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag mätte den BMW jag hade och den M3LR jag har nu. På samma väg i 130 km/h bullrade Teslan 71 dB och BMW:n 69 dB. Skillnaden var alltså inte så jättestor, men jag upplevde också en skillnad i karaktär på ljudet. Teslans ljud upplevs som mer högfrekvent och blandar sig därför mer i samtal och musik som spelas, vilket ger en större upplevd skillnad. Det ligger kanske i linje med vad du skriver.larsos skrev:Har precis bytt en M3 LR 2019 mot dito Q2 2021 och jag upplever den nya som tystare. Jag vet att det gjorts tester med dB-mätare som inte visar någon större skillnad men jag upplever skillnaden ganska tydligt utan att jag tyckte att det var påfrestande bullrigt i den gamla. Kanske beror det på vilken frekvens bullret finns i, att det är samma volym i den nya som i den gamla men i lägre frekvenser nu... eller så är det bara glädje över ny bil som färgar mig. Känner inget behov av extra bullerreducering hursomhelst.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Intressant iakttagelse kring buller och däck. Jag hämtade ut min M3LR 2021 med 18" Aero-fälgar och körde raka vägen till däckverkstaden och satte på tredjepartsfälgar med 19".
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Är inte förvånad att du fått bra resultat med Goodyear. Det skulle vara intressant att få höra skillnaden.ceel skrev:Intressant iakttagelse kring buller och däck. Jag hämtade ut min M3LR 2021 med 18" Aero-fälgar och körde raka vägen till däckverkstaden och satte på tredjepartsfälgar med 19".
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Skulle vara extremt intressant att testa ett par sådana tysta Goodyear på 18" Aerofälgarna!Niklas Z skrev:Är inte förvånad att du fått bra resultat med Goodyear. Det skulle vara intressant att få höra skillnaden.ceel skrev:Intressant iakttagelse kring buller och däck. Jag hämtade ut min M3LR 2021 med 18" Aero-fälgar och körde raka vägen till däckverkstaden och satte på tredjepartsfälgar med 19".
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Det beror väl på om man vet hur decibelskalan fungerar eller ej. Det är en väldigt märkbar skillnad.Niklas Z skrev:Jag mätte den BMW jag hade och den M3LR jag har nu. På samma väg i 130 km/h bullrade Teslan 71 dB och BMW:n 69 dB. Skillnaden var alltså inte så jättestor, men jag upplevde också en skillnad i karaktär på ljudet. Teslans ljud upplevs som mer högfrekvent och blandar sig därför mer i samtal och musik som spelas, vilket ger en större upplevd skillnad. Det ligger kanske i linje med vad du skriver.larsos skrev:Har precis bytt en M3 LR 2019 mot dito Q2 2021 och jag upplever den nya som tystare. Jag vet att det gjorts tester med dB-mätare som inte visar någon större skillnad men jag upplever skillnaden ganska tydligt utan att jag tyckte att det var påfrestande bullrigt i den gamla. Kanske beror det på vilken frekvens bullret finns i, att det är samma volym i den nya som i den gamla men i lägre frekvenser nu... eller så är det bara glädje över ny bil som färgar mig. Känner inget behov av extra bullerreducering hursomhelst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
BMW i4 M50 -22
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag vet hur decibelskalan fungerar. Skillnaden mellan 71 dB och 69 dB är ungefär som att sänka farten med cirka 10 km/h, vilket ju är klart märkbart. Jag skulle inte kalla den skillnaden jättestor, men det kanske finns andra som tycker det är ett passande begrepp.ObscureEconomist skrev:Det beror väl på om man vet hur decibelskalan fungerar eller ej. Det är en väldigt märkbar skillnad.Niklas Z skrev:Jag mätte den BMW jag hade och den M3LR jag har nu. På samma väg i 130 km/h bullrade Teslan 71 dB och BMW:n 69 dB. Skillnaden var alltså inte så jättestor, men jag upplevde också en skillnad i karaktär på ljudet. Teslans ljud upplevs som mer högfrekvent och blandar sig därför mer i samtal och musik som spelas, vilket ger en större upplevd skillnad. Det ligger kanske i linje med vad du skriver.larsos skrev:Har precis bytt en M3 LR 2019 mot dito Q2 2021 och jag upplever den nya som tystare. Jag vet att det gjorts tester med dB-mätare som inte visar någon större skillnad men jag upplever skillnaden ganska tydligt utan att jag tyckte att det var påfrestande bullrigt i den gamla. Kanske beror det på vilken frekvens bullret finns i, att det är samma volym i den nya som i den gamla men i lägre frekvenser nu... eller så är det bara glädje över ny bil som färgar mig. Känner inget behov av extra bullerreducering hursomhelst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag letar efter Goodyear Assymetric 5 med soundComfort i 235/40R19 men hittar bara utan soundComfort.ceel skrev:Intressant iakttagelse kring buller och däck. Jag hämtade ut min M3LR 2021 med 18" Aero-fälgar och körde raka vägen till däckverkstaden och satte på tredjepartsfälgar med 19".
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
Var fick du tag i dina och är det samma dimension? [mention]ceel [/mention]
Edit: ursäkta nu fick jag fram rätt på däck365.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Bra att du hittade! Det är den dimensionen jag har ja. Köpt på ABS Wheels.jramer skrev:Jag letar efter Goodyear Assymetric 5 med soundComfort i 235/40R19 men hittar bara utan soundComfort.
Var fick du tag i dina och är det samma dimension? [mention]ceel [/mention]
Edit: ursäkta nu fick jag fram rätt på däck365.