Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Moderator: Redaktion
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Vilka är bäst – Teslas egna bagage– och kupémattor eller finns det andra bra märken?
Jag ska beställa ett "kit" för min M3P och är rejält nyfiken på vilka som också kan vara skyddande mot buller i kupén. Vad säger ni?
Tack på förhand! /J.
Jag ska beställa ett "kit" för min M3P och är rejält nyfiken på vilka som också kan vara skyddande mot buller i kupén. Vad säger ni?
Tack på förhand! /J.
Senast redigerad av JazzMatazz, redigerad totalt 2 gång.
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Bagagemattor & kupémattor som också reducerar buller?
Jackpot här alltså. Pang!
Är det någon som har tips eller bra erfarenheter på ovan?
Vänligen, J.
Är det någon som har tips eller bra erfarenheter på ovan?
Vänligen, J.
- Plexx
- Teslaägare
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 16 mar 2021 06:11
- Ort: Åkersberga
- Referralkod: ts.la/bjrn50072
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Går själv och väntar på leveransen av min M3 LR och har sökt runt lite på olika ljudreducerande produkter till den. Så jag har tyvärr ingen praktiskt erfarenhet av detta.
Jag hittade ett företag i USA som tagit fram lite olika produkter för ljudreducering, och dom säljer även 3D MAXpider golvmattor som har ett "XPE layer reduces foot fatigue & provides a barrier to road noise." Kan ju vara värt att kika på.
https://www.rpmtesla.com/collections/mo ... ction-kits
Jag hittade ett företag i USA som tagit fram lite olika produkter för ljudreducering, och dom säljer även 3D MAXpider golvmattor som har ett "XPE layer reduces foot fatigue & provides a barrier to road noise." Kan ju vara värt att kika på.
https://www.rpmtesla.com/collections/mo ... ction-kits
Model 3 LR -21
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Borde det inte vara att föredra att demontera några av panelerna och montera ljuddämpning på lämpliga ställen under dessa.
Blir ljusår bättre slutresultat, framförallt när man kompletterar med både butyl/aluminium samt en skummatta.
Blir ljusår bättre slutresultat, framförallt när man kompletterar med både butyl/aluminium samt en skummatta.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Bjørn Nyland lät proffsinstallera tämligen ambitiös ljudisolering i sin M3P och landade i slutsatsen att det är väldigt många tusen kronor för en inte så dramatiskt stor skillnad.
Att byta däck gör större skillnad. Goodyear Efficient Grip Performance 2 är ett av de tystare premiumdäcken, flera tysta budgetdäck finns också såsom Landsail.
Att byta däck gör större skillnad. Goodyear Efficient Grip Performance 2 är ett av de tystare premiumdäcken, flera tysta budgetdäck finns också såsom Landsail.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Små skillnader på en handhållen dBmätare men så säger och den andra killen att han tycker skillnaden är enorm.BjornS skrev:Bjørn Nyland lät proffsinstallera tämligen ambitiös ljudisolering i sin M3P och landade i slutsatsen att det är väldigt många tusen kronor för en inte så dramatiskt stor skillnad.
Att byta däck gör större skillnad. Goodyear Efficient Grip Performance 2 är ett av de tystare premiumdäcken, flera tysta budgetdäck finns också såsom Landsail.
M3 är en riktig hödljudd och ganska skamlig bil att åka i och mycket av det kan man plocka bort betydligt enklare än att dämpa bort det med material och arbete för 20k.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Han tycker skillnaden är enorm mellan två helt olika däcktyper och storlekar, ja det håller jag med om, det säger dock inget om ljuddämpningen. De jämför helt enkelt inte något vettigt. Björn jämförde i var fall samma bil innan och efter samt mätte, både upplevelsen och mätningen indikerade ju samma sak, dvs att det var typ ingen skillnad. Det verkar helt enkelt inte vara så enkelt som att man kan stoppa in lite ljuddämpande material och får en stor skillnad, skulle gissa på att man behöver jobba med fjädringen och sådana delar för att stoppa saker från att fortplanta sig till övriga delar av bilen.R_Edvinsson skrev:
Små skillnader på en handhållen dBmätare men så säger och den andra killen att han tycker skillnaden är enorm.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Igår testade jag att montera den här sortens dämpmatta på insidan av dörrpanelerna:
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000044169
Det är enkelt att plocka lossa panelerna (se t ex:
Jag valde att bara koppla loss vajern till dörrlåset, medan elkablar fick sitta kvar och så lade jag dörrpanelen på en pall medan jag jobbade med den. Det blir en hel del klippande i butylgummimattan, men till slut blev det så som bilden visar.
Blev det bättre?
Tyvärr gjorde jag ingen mätning innan eller efter, så ta mina subjektiva intryck för vad de är.
Jag tycker att det resulterat i en minskning av ljudnivån, det påminner mer om den BMW jag hade före Teslan. Dessutom upplever jag att mötande bilar på landsväg hörs mindre i kupén. Jag kunde också ha lägre ljudnivå på stereon utan att vägljudet stör musikupplevelsen. Det låter även trevligt när dörren stängs.
I vilket fall är åtgärden billig. Två sådana kit från biltema räcker till fyra dörrar och det blir över, om man nu hittar någon användning av materialet. Arbetet är dessutom enkelt att genomföra, så även om man inte skulle uppleva någon stor skillnad är det inte mycket man riskerar att förlora.
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000044169
Det är enkelt att plocka lossa panelerna (se t ex:
Jag valde att bara koppla loss vajern till dörrlåset, medan elkablar fick sitta kvar och så lade jag dörrpanelen på en pall medan jag jobbade med den. Det blir en hel del klippande i butylgummimattan, men till slut blev det så som bilden visar.
Blev det bättre?
Tyvärr gjorde jag ingen mätning innan eller efter, så ta mina subjektiva intryck för vad de är.
Jag tycker att det resulterat i en minskning av ljudnivån, det påminner mer om den BMW jag hade före Teslan. Dessutom upplever jag att mötande bilar på landsväg hörs mindre i kupén. Jag kunde också ha lägre ljudnivå på stereon utan att vägljudet stör musikupplevelsen. Det låter även trevligt när dörren stängs.
I vilket fall är åtgärden billig. Två sådana kit från biltema räcker till fyra dörrar och det blir över, om man nu hittar någon användning av materialet. Arbetet är dessutom enkelt att genomföra, så även om man inte skulle uppleva någon stor skillnad är det inte mycket man riskerar att förlora.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Tack för tipset Niklas.
Saknas isoleringen som syns i filmen för demontering i tidiga Model 3?
Saknas isoleringen som syns i filmen för demontering i tidiga Model 3?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Tänker du på den mjuka vita filten?loftux skrev:Tack för tipset Niklas.
Saknas isoleringen som syns i filmen för demontering i tidiga Model 3?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Ja, alltså om det helt saknas bullerreducering i tex en 2019.Niklas Z skrev:Tänker du på den mjuka vita filten?loftux skrev:Tack för tipset Niklas.
Saknas isoleringen som syns i filmen för demontering i tidiga Model 3?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Skall bli intressant att se när de börjar gräva i dörrsidor med mera på Q2 bilarna som började levereras nu, jag med flera verkar ju uppleva dem som markant tystare än 2020 modellen så undrar om de gjort något.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Det vet jag inte. Min bil är tillverkad Q2 2020 och har den vita filten, men jag tror den dämpar ytterst lite. Man kan montera loss plaststycket som sitter bultat till dörrplåten och se hur det är med ljuddämpning där bakom, men det har jag inte gjort.loftux skrev:Ja, alltså om det helt saknas bullerreducering i tex en 2019.Niklas Z skrev:Tänker du på den mjuka vita filten?loftux skrev:Tack för tipset Niklas.
Saknas isoleringen som syns i filmen för demontering i tidiga Model 3?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag tror att en stor del av vägljudet går genom länkarmarna in i karossen. Därför kan det bli stor skillnad mellan olika däck, och att det inte gör så mycket att "bullerdämpa"
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag tror också ni fokuserar på tok för mycket på fluff i dörrsidor. Troligtvis handlar det om stomljud vilket förklarar hur däck gör skillnad. Har vibrationer väl uppstått i karossen är dom svåra att dämpa bort.wheels skrev:Jag tror att en stor del av vägljudet går genom länkarmarna in i karossen. Därför kan det bli stor skillnad mellan olika däck, och att det inte gör så mycket att "bullerdämpa"
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag tror definitivt stomburna ljud är en viktig pusselbit i sammanhanget, men jag tror inte det är den enda. Exempelvis hörs ljud från passerande bilar ovanligt väl, vilket knappast kan bero på stomburna ljud som härrör från hjulupphängningar. Det märks ju även när bilen står still.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
För att inte tala om hur bilens högtalare hörs utanför bilen...Niklas Z skrev:Jag tror definitivt stomburna ljud är en viktig pusselbit i sammanhanget, men jag tror inte det är den enda. Exempelvis hörs ljud från passerande bilar ovanligt väl, vilket knappast kan bero på stomburna ljud som härrör från hjulupphängningar. Det märks ju även när bilen står still.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag hämtade ut som min nya modell 3 LR förra veckan. Första två-tre dagarna hade jag bara tyg mattorna som ingick därefter installerade jag mina gummimattor samt gummimatta till frunk och bagage utrymme och förvaringsfack under bagageutrymmet. Det är helt vanliga gummimattor utan extra finesser men jag upplever att väg ljudet minskar något jämfört med enbart tygmattor. Kan vara inbillning men någonsin gör det säkert
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Beror på karmlösa rutor tror jag. Ingen optimal lösning.Niklas Z skrev:Jag tror definitivt stomburna ljud är en viktig pusselbit i sammanhanget, men jag tror inte det är den enda. Exempelvis hörs ljud från passerande bilar ovanligt väl, vilket knappast kan bero på stomburna ljud som härrör från hjulupphängningar. Det märks ju även när bilen står still.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Tycker det är en enorm skillnad till det bättre på vår mid 2021 M3 vs. vår mid 2019 M3. Mycket mindre vindbrus än tidigare, och bättre dämpade glasrutor.Fredrik j skrev:Beror på karmlösa rutor tror jag. Ingen optimal lösning.Niklas Z skrev:Jag tror definitivt stomburna ljud är en viktig pusselbit i sammanhanget, men jag tror inte det är den enda. Exempelvis hörs ljud från passerande bilar ovanligt väl, vilket knappast kan bero på stomburna ljud som härrör från hjulupphängningar. Det märks ju även när bilen står still.
Även dörrar och bagageluckor känns med dämpade och gedigna i ljudet när man stänger (vår 2019 var väldigt skramlig och plåtig i ljudet när man stängde dörrar och luckor).
Även vibrationer och asfaltsljud/vägljud känns något lite bättre i lägre hastigheter (30-70 km/h) än 2019, så vet ej om det gjort några förändringar på länkarmar eller annat. I högre landsvägs/motorvägshastigheter så tycker att det fortfarande kvarstår rätt mycket mer vägljud i vår M3 2021 jämfört med vår Mercedes.
Vindbrus är dock enormt mycket bättre i 2021, och även den förbättrade ljuddämpningen i glasen, och de bättre dämpade dörrar och bagagelucka, är helt klart värt bytet. Har lite typiska irriterande lackfel och annat irriterande som måste fixas (risken man tar med att köpa Tesla), men totalt sätt så är det enormt värt att byta från en tidig M3 till en nuvarande M3 tycker jag.
Grymt lyft till det bättre, och några steg närmare "premiumtyskarna" (även om inte 100% där).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag skulle inte valt karmlösa rutor om jag fått bestämma, men det tror jag ändå bara är en liten bit i förklaringen. Jag tror det finns många olika "fel" som gör att ljudnivån är högre än vad jag önskar.Fredrik j skrev:Beror på karmlösa rutor tror jag. Ingen optimal lösning.Niklas Z skrev:Jag tror definitivt stomburna ljud är en viktig pusselbit i sammanhanget, men jag tror inte det är den enda. Exempelvis hörs ljud från passerande bilar ovanligt väl, vilket knappast kan bero på stomburna ljud som härrör från hjulupphängningar. Det märks ju även när bilen står still.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Ja, vägljud via länkarmar påverkas knappast av det.Niklas Z skrev:Jag skulle inte valt karmlösa rutor om jag fått bestämma, men det tror jag ändå bara är en liten bit i förklaringen. Jag tror det finns många olika "fel" som gör att ljudnivån är högre än vad jag önskar.Fredrik j skrev:Beror på karmlösa rutor tror jag. Ingen optimal lösning.Niklas Z skrev:Jag tror definitivt stomburna ljud är en viktig pusselbit i sammanhanget, men jag tror inte det är den enda. Exempelvis hörs ljud från passerande bilar ovanligt väl, vilket knappast kan bero på stomburna ljud som härrör från hjulupphängningar. Det märks ju även när bilen står still.
Vindjud däremot var ett stort problem på vår tidiga 2019 M3, och där tror jag att karmlösa dörrar kan påverka. Nu med mid 2021 M3 så tycker jag dock inte att det är något problem med vindbrus längre. Samma låga nivå, eller väldigt nära, som på vår Mercedes med fönsterkarmar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Man kanske kan få till något på en teslaträff av något slag? Kan vara svårt då årsmodellerna skiljer sig i dämpning.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Man kanske kan få till något på en teslaträff av något slag? Kan vara svårt då årsmodellerna skiljer sig i dämpning.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Den enklaste åtgärden verkar vara att köpa en ny bil istället, stor skillnad på min jag fick nu i Q2 och den jag fick i Q1 förra året så något har de gjort.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Jag tror också val av däck är viktigast, i alla fall på svenska vägar. Det skulle vara intressant att göra det du föreslår.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Man kanske kan få till något på en teslaträff av något slag? Kan vara svårt då årsmodellerna skiljer sig i dämpning.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.