Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inläggav Teslaägare kenjon » 28 maj 2021 07:33

heldiggrisen skrev:
ceel skrev:Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil

Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.

Men betydligt kortare laddtid med Tesla....
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 28 maj 2021 07:41

heldiggrisen skrev:
ceel skrev:Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.

Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Referralkod: niklas42449

Inläggav Mickep » 28 maj 2021 07:46

Ja det kommer bli behov att bygga ut och öppna upp nätverken. Det är ganska uppenbart.
Mickep

Inläggav heldiggrisen » 28 maj 2021 08:31

Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:

Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.

Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Teslas SuC nätverk kommer se samma problem när MY kommer. Sen har Tesla visat sig ligga i framkant när det gäller utbyggning, så får man hoppas Ionity följer efter.

Kanske inlägget vi diskuterar kan hjälpa Ionity &al att få öppnat ögonen för problemet?
heldiggrisen

Inläggav Teslaägare Niklas Z » 28 maj 2021 08:42

heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:

Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.

Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Referralkod: niklas42449

Inläggav heldiggrisen » 28 maj 2021 08:44

kenjon skrev:
heldiggrisen skrev:

Men betydligt kortare laddtid med Tesla....

Betydlig? Hur laddar ID3 vs SR+ på 250kW+ stolpe? 10 minuter per session?
Jag tror dock inte elbilar kommer öka skilsmässastatistiken som journalisten ponerar.
Det att byta sin ICE är oftast ett välövervägd beslut, varav utökat restid under långkörningar är en av många faktorer.
Nu har inte journalisten tagit den debatten med sin familj, då bilen är en del av hans jobb, och jag har varit klar och tydlig med min familj att turerna till Lillehammer, Albufeira och Split kommer ta lite extra tid när vi nu går över till el.

Sen kan man mitigera risken/otympligheten med att välja en bil som har snabbare laddhastighet, bättre laddnätverk eller stanna på ställen som har flera stolpar/högre laddhastighet om möjlig. Sen hjälper det att anpassa sig efter när bilen är hungrig, och planera sin resa med ABRP.

Jag ser problemet med icke-Tesla och laddkö, med ID3 ska inte få ta skulden för trögflytande trafik och regnväder.
heldiggrisen

Inläggav heldiggrisen » 28 maj 2021 08:52

Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:

Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.

Jag köper den, och problemet gäller också Teslas SuC på utvalda ställen på speciella dagar.
Jag tycker Frippe beskrev det bra i en annan tråd om kö på SuC:
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.

Sen tar det självklart längre tid att fylla 8 än 4 stolpar, och jag hoppas verkligen CK, Ionity, OKQ8 etc får ut fingret så flera vågar köpa elbil som sin nästa bil.
heldiggrisen

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 28 maj 2021 12:47

johansson72 skrev:Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)

Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav heldiggrisen » 28 maj 2021 12:56

NiklasTesla skrev:

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)

Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH

Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
heldiggrisen

Inläggav elbilist Tessi19 » 28 maj 2021 13:12

heldiggrisen skrev:
NiklasTesla skrev:

MVH

Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
Hade det funnit mer rimliga möjligheter att ta med sig en hund (16kg) i TM3 hade det onekligen blivit ett köp. Nu har det blivit en Ioniq5 (när?) TMY är ju way mycket dyrare 200k.
Som skrevs tidigare har TM3 absolut utrymme för packning.
Tessi19
elbilist

Referralkod: Godfried49133

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3