Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av kenjon »

heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Niklas Z »

heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Mickep »

Ja det kommer bli behov att bygga ut och öppna upp nätverken. Det är ganska uppenbart.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Teslas SuC nätverk kommer se samma problem när MY kommer. Sen har Tesla visat sig ligga i framkant när det gäller utbyggning, så får man hoppas Ionity följer efter.

Kanske inlägget vi diskuterar kan hjälpa Ionity &al att få öppnat ögonen för problemet?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Niklas Z »

heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

kenjon skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Men betydligt kortare laddtid med Tesla....
Betydlig? Hur laddar ID3 vs SR+ på 250kW+ stolpe? 10 minuter per session?
Jag tror dock inte elbilar kommer öka skilsmässastatistiken som journalisten ponerar.
Det att byta sin ICE är oftast ett välövervägd beslut, varav utökat restid under långkörningar är en av många faktorer.
Nu har inte journalisten tagit den debatten med sin familj, då bilen är en del av hans jobb, och jag har varit klar och tydlig med min familj att turerna till Lillehammer, Albufeira och Split kommer ta lite extra tid när vi nu går över till el.

Sen kan man mitigera risken/otympligheten med att välja en bil som har snabbare laddhastighet, bättre laddnätverk eller stanna på ställen som har flera stolpar/högre laddhastighet om möjlig. Sen hjälper det att anpassa sig efter när bilen är hungrig, och planera sin resa med ABRP.

Jag ser problemet med icke-Tesla och laddkö, med ID3 ska inte få ta skulden för trögflytande trafik och regnväder.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
Niklas Z skrev:
heldiggrisen skrev:
ceel skrev:
Läste precis denna. Tror det är en föraning om hur närmaste åren kommer se ut för elbilar som inte är Tesla:

https://www.vibilagare.se/opinion/kroni ... -med-elbil
Men han väntade aldrig på laddstolpe?
Extratiden och dålig stämning berodde på laddtid (i regn dessutom) och den får du i Tesla också.
Fördelen för Tesla är att en Superchargerstation i genomsnitt har över 10 laddstolpar (som sällan är trasiga), medan andra sällan har fler än 4.
Absolut, men det hade inte hjälpt journalisten i fråga om han hade kört Tesla isf. Extratiden skyldes trögflytande trafik, inte laddkö.
Jo, men journalisten hade turen att komma till sista lediga laddare och på hemvägen beskrevs hur andra bilar fick stå och vänta. Därav min kommentar om antal stolpar.
Jag köper den, och problemet gäller också Teslas SuC på utvalda ställen på speciella dagar.
Jag tycker Frippe beskrev det bra i en annan tråd om kö på SuC:
Det är väl en omöjlighet att bygga ett nätverk av laddare som klarar av toppar som byteshelger i fjällen. 95% av tiden lär SuC i Mora vara extremt lågt utnyttjat.
I så fall är väl enda möjligheten att ha mobila SuC som flyttas runt beroende på årstid och händelser. Så en SuC temporärt kan utökas. Men det kräver plats på stället och tillgänglig effekt i elnätet.
Sen tar det självklart längre tid att fylla 8 än 4 stolpar, och jag hoppas verkligen CK, Ionity, OKQ8 etc får ut fingret så flera vågar köpa elbil som sin nästa bil.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av NiklasTesla »

johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Tessi19 »

heldiggrisen skrev:
NiklasTesla skrev:
johansson72 skrev:
Hej,

Ska skaffa min första elbil privat. Går från en större bil men har resonerat mig fram till att bagageutrymmet på Model 3 kan funka för familjen. Sedan dök Ioniq 5 upp på radarn och beslutet blev inte helt enkelt. Ska tillägga att väljer jag Ioniq 5 kommer jag först få köra elbil tidigast i oktober. :(

Vad säger ni, inte helt jämförbara bilar. Men hur ser plus och minuslista ut mellan dessa två. Tänker bl.a på förväntad värdeminskning de tre kommande åren på en helt ny modell jmf med en där andelen begagnade på marknaden stadigt ökar. Sedan finns det säkert andra bra argument för och emot som ni erfarna elbilsägare har bättre koll på än jag. :)
Detaljfinish kan kanske vara bättre på Ioniq 5 samt Hyundai som organisation kan säkert vara mer inkörd, även eluttag i Ioniq 5 är intressant. I övrigt är det bara plus med Tesla Model 3 och kanske största plus är Teslas SuC-Nätverk.

MVH
Lägger till storlek, HUD, AWD (för samma pris som SR+) och riktig baklucka som fördel för Ioniq 5. Sen får du med ”autopilotfunktioner” på Ioniq 5 som kostar ~40k på TM3, om man tycker sådana finesser är roliga.
I tillägg till SuC, så ser jag också leveranstid på TM3 som en stor fördel.
Hade det funnit mer rimliga möjligheter att ta med sig en hund (16kg) i TM3 hade det onekligen blivit ett köp. Nu har det blivit en Ioniq5 (när?) TMY är ju way mycket dyrare 200k.
Som skrevs tidigare har TM3 absolut utrymme för packning.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av martinot »

För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

Stort tack för alla bra svar. :)

Laddnätverket verkar vara en röd tråd igenom de flesta.

Inser att det är lite av en äpplen eller päron jämförelse. Dessutom en bil som är helt känd och som jag gillar att köra. Den andra vet jag inte mer om körupplevelsen än ett och annat videoklipp med test av en förproduktions bil.

Får se var det slutar….
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Tessi19 »

Dexter skrev:
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Håller med.
Stackars hunden hade fått "whiplash skada" :lol:
Eller klaustrofobi Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av Fluffy »

martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med: https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

Det blev en Model 3 LR, leverans nu på onsdag. För att vara lite safe, en bil med krok. Känns helt rätt.

En liten fråga. När jag velade mellan bilarna beställde jag via Tibber en Easee laddare. Tänkte att det var smart just då. Långa ledtider för installation.

Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av martinot »

johansson72 skrev:
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.

Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).

Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.

Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

https://www.evchargeking.com/en/tesla
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

martinot skrev:
johansson72 skrev:
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.

Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).

Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.

Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

https://www.evchargeking.com/en/tesla
Stort tack!

Det med kabeln på WC är ett bra argument för annan lösning. Misstänker att eventuell ersättningskabel behöver bytas av elektriker och kanske är dyr?

Vad gäller de extra styrmöjligheterna med Easee, fjärrstyrning och fjärrövervaka. Handlar det om extra möjligheter, för det går väl på wc att på samma sätt styra laddningen från bilen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av martinot »

johansson72 skrev:
martinot skrev:
johansson72 skrev:
Men nu när jag tittar på Tesla Wall connector med Teslas bil integration med Tibber. Finns det överhuvudtaget någon fördel med Easee? Dessutom kommer ju laddsladden med Tesla laddaren. Funderar på om jag borde returnera Easee laddaren och satsa på Wall Connector istället?

Om Easee trots allt är ett bra alternativ, något förslag på bra kabel att köpa?
Gillar att den kan fjättstyras och fjärrövervakas via app, och även över 4G (bra om WiFi inte når laddaren). Gillar också att man kan koppla in lastbalansering om man märker att husets huvudproppar inte alltid räcker.

Då Tesla WC är notoriskt kända för att gå sönder i kabel så ser jag det enbart som en fördel att inte has fast kabel. Gillar att man även kan välja helt valfri längd av kabel, om man vill ha spiralkabel eller rak, och att man även kan välja en lättare kabel (frugan och dotter tycker kabel till vår Tesla WC är lite för tung och otymplig).

Jag gillar att ha en med Teslaknapp, så jag köpte en från Metron. Men finns fler som säljer Typ2-kablar med Teslaknapp, som tex. EV Chargeking.

Köpte denna på 11m, men kan beställas i valfri längd:

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

https://www.evchargeking.com/en/tesla
Stort tack!

Det med kabeln på WC är ett bra argument för annan lösning. Misstänker att eventuell ersättningskabel behöver bytas av elektriker och kanske är dyr?

Vad gäller de extra styrmöjligheterna med Easee, fjärrstyrning och fjärrövervaka. Handlar det om extra möjligheter, för det går väl på wc att på samma sätt styra laddningen från bilen?
Du kan alltid styra laddeffekten i Teslan på skärmen - oavsett vilken AC-anslutning du använder. Det som är dumt är att du dock inte kan styra den fjärr via Teslas app. Idiotiskt, men det är tyvärr så (du kan bara slå av/på laddning vi Teslas app).

Därav att jag gillar att man kan fjärrstyra allt sådant via appen till Typ2-boxen (som i sin tur styr bilen, som är där laddarna sitter).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av martinot »

johansson72 skrev:
Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog. Bild
Jo, en bra lastbalansering kan ofta spara rejält med pengar jämfört med att behöva öka på huvudsäkringarna.

Men du kommer hyfsat långt med att bara kunna fjärrstyra effekten från telefonen (och slippa behöva gå ut till bilen). Så kan vara värt att starta där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MartinEmil
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 jun 2020 21:22
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av MartinEmil »

Fluffy skrev:
martinot skrev:
För de som har hund så tror jag inte att M3 är ett lämpligt val.
Är det en stor hund som behöver bur är det kombi som gäller.
Vi är 4 i familjen + mindre hund och då fungerar det utmärkt att hunden sitter i mitten bak med: https://www.petster.se/hund/biltillbeho ... djursrevyn
Vår sjukiloshund gillar att åka Model 3 i den här:

https://www.arkenzoo.se/4pets-caree?67269

Bekvämt för vovven, bra dörrar och smidigt med Isofix.
Användarvisningsbild
johansson72
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 04 maj 2021 00:23
Ort: Malmö

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av johansson72 »

Nybliven Teslaägare sedan 24 timmar. Bilen är helt amazing.

Har av naturliga skäl inte hunnit testa en semesterresa med familjen ännu. Så det återstår att få bekräftat om jag gjorde rätt analys.

Det finns en liten grej som förbryllar mig. Det är sommar i Skåne, typ 24 grader. A/C:n i bilen är det klenaste jag varit med om. Hur långt ner jag än ställer temperaturen kommer det bara lite lätt sval luft. Så något är helt säker knasigt. Är det någon som har ett tips på hur man löser det? Eller ska jag helt enkelt göra en felanmälan i appen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av taliz »

Jag satt just i min ID4 och tänkte på hur mkt snabbare och kraftigare ACn var i min Model 3. :lol:

Men den kanske blivit sämre iom den nya värmepumpslösningen?
I min gamla 3 kunde man få ner tempen så det bokstavligen blev som ett kylskåp.
Drog man på ACn efter tex ett strandbesök kunde man sätta sig i iskalla säten, trots att bilen stått i solen i timmar. Mkt behagligt.

Du har kollat så fläkten går på max? Rätt utblås aktiverat etc?
Jag skulle nog lägga en ticket annars ja.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla model 3 LR eller Ioniq 5 LR

Inlägg av heldiggrisen »

johansson72 skrev:
Tack, då förstår jag. Lite extra trygghet när disk & tvättmaskin kör mot att ev. säkra upp som wc installatören föreslog. Bild
Jag laddar enbart på natten (när elen är som billigast, och samhällsnyttan som störst) och satt trefas 10A som Max.
Det ger mig typ 15 mil, något som räcker med råge för mig.
Förstår inte hetsen med att alltid ska ladda med 3fas 16A och betala dyra pengar för antingen lastbalansering eller uppsäkring.
Disclaimer: jag förstår de som kör mycket och/eller har stora elförbrukare som också går under natten, men jag tvekar starkt på att de är av majoritet. Folk flest klarar sig på 3fas 10A utan att lastbalansera/säkra upp.
Skriv svar