Rutbyte, kalibrering

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Rutbyte, kalibrering

Inlägg av Broeken »

Tesla service hävdar att kamerakalibrering måste utföras av dem och skall bokas i appen. Andra menar att det går bra att själv trycka på kamerakalibreringsknappen (mer praktiskt för oss utan Teslacenter på hemorten). Inbokat rutbyte nästa vecka nära jobbet, Ryds. En mekaniker hävdade att man måste ta någon form av förbild innan rutbytet för att ha att kalibrera med. Har man tur kan det gå att kalibrera själv, men har man otur blir det problem enligt honom (han jobbar med karosskador på bla Teslor, ej på något Teslacenter)

Vet någon mer om detta?, gäller en M3P -20
Användarvisningsbild
Daniel F-W
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 sep 2020 15:27

Re: Rutbyte, kalibrering

Inlägg av Daniel F-W »

Broeken skrev:
Tesla service hävdar att kamerakalibrering måste utföras av dem och skall bokas i appen. Andra menar att det går bra att själv trycka på kamerakalibreringsknappen (mer praktiskt för oss utan Teslacenter på hemorten). Inbokat rutbyte nästa vecka nära jobbet, Ryds. En mekaniker hävdade att man måste ta någon form av förbild innan rutbytet för att ha att kalibrera med. Har man tur kan det gå att kalibrera själv, men har man otur blir det problem enligt honom (han jobbar med karosskador på bla Teslor, ej på något Teslacenter)

Vet någon mer om detta?, gäller en M3P -20
Ryds fixade kalibreringen när jag bytte ruta för ett par månader sedan på Min LR.
Dom borde ha koll på läget. Troligtvis trycker dom bara på kalibreraknappen.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Rutbyte, kalibrering

Inlägg av R2_m3 »

Jag fick min ruta bytt förra veckan (2 ggr , då den första sprack innan jag fick tillbaka den :) ) hos Ryds i Smista. De körde en sväng 15 km och kalibrerade den , antagligen bara genom att trycka på knappen i serviceläget :). Killen jag pratade med sade att i början fick de inte kalibrera för Tesla men att de får det nu. Tesla SC ligger 500m från Ryds så antar de får in en hel del Teslor.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
Broeken
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 22 jan 2021 10:07

Re: Rutbyte, kalibrering

Inlägg av Broeken »

OK, tack för svaren. Det var brist på rutor så bytet är uppskjutet, men planerar att själv trycka på kalibreringsknappen. Fick ett rejält stenskott uppe i hörnet bara 2,5 cm från glastaket, så tur ändå att inte taket tog stryk.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Rutbyte, kalibrering

Inlägg av CrazyGang »

Har tid bokad på Carglass nästa vecka. De byter och kalibrerar i Kungsängen och Birger Jarlsgatan.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar