Vaxa bilen själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Om man vaxar och sen tvättar regelbundet(gärna en gång i veckan) med vaxschampo så klarar man sig för det mesta från att behöva hålla på med andra medel, och då sabbar man ju inte heller vaxlagret.
Men låter man bilen stå i dagar i solsken med fronten full med insektsmos tex så bränner det ju in.
Har man högtryck hemma så är det ju bara att ha den framme å blåsa av fronten titt som tätt.
Har man inte det så finns ju ställen där man kan pynta några kronor för nån minut med högtryck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor-ake »

Absolut! Kan man hålla den ren så enkelt då gör man ju det. Men så som jag använder bil så blir de förr eller senare (förr, oftast) så skitiga att högtryck och schampo inte räcker och då har man att välja på skitig bil eller några timmar oplanerat arbete.

Med rätt rengöringsmedel är bilen oavsett utgångsläge (nedsmutsningsgrad och yttertempetatur) ren på max 45 minuter i en tvätthall.

Men inte torr och handvaxad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Antar att det är lika kort livstid som vax även för diverse lackskydd som säljs, det vill säga att livslängden inte skiljer sig väsentligt om produkten ifråga heter vax eller lackskydd , lackförsegling etc

Har en någon flaska flytande snabbvax som man skulle kunna spraya på innan man torkar av bilen efter varje tvätt men antar att effekten bara en marginell även här.

Men de menade alltså att den professionell behandling på ditec klarar de sig avfettningsmedel utan att försvinna vid tvätt?

Är det på bilens glans man kan avgöra om vaxet har försvunnit?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor-ake »

Glansen, men också känna med fingertopparna. En vaxad bil är som en nylackad bil, men direkt vaxet är borta blir det strävare.

Man kan också se på vattenavrinningen, en ren vaxad yta är hydrofob, vattnet pärlar sig och rinner av om det är minsta lutning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av OfarligTesla »

Arn skrev:
Antar att det är lika kort livstid som vax även för diverse lackskydd som säljs, det vill säga att livslängden inte skiljer sig väsentligt om produkten ifråga heter vax eller lackskydd , lackförsegling etc

Har en någon flaska flytande snabbvax som man skulle kunna spraya på innan man torkar av bilen efter varje tvätt men antar att effekten bara en marginell även här.

Men de menade alltså att den professionell behandling på ditec klarar de sig avfettningsmedel utan att försvinna vid tvätt?

Är det på bilens glans man kan avgöra om vaxet har försvunnit?
En bra keramisk behandling tycker jag håller i flera år trots att man dränker den i avfettningsmedel, mycket bättre än mina erfarenheter med vax. Min S hade samma glatthet efter 18 månader när jag sålde den, väldigt lättvättad också. Så jag kör på att lämna in bilen i början för att spara tid och energi över ägandet.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

En liten fundering nu i dessa tider med kraftiga ösregn på en vaxad bil, sitter en del smuts på bilen som inte försvinner oavsett hur hårt det regnar, skulle det hjälpa att skaffa exempelvis sonax glansschampo och hälla i en sprayflaska som finfördelar schampot och spraya över bilen strax innan det ska börja regna eller är detta tämligen verkningslöst såvida någon mekanisk rengöring med svamp inte utförs?

Har inte kollat miljöaspekterna på detta om schampot är miljömärkt osv men kommer detta överhuvudtaget göra någon verkan eller är det bortkastad tid?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor-ake »

Verkningslöst. Beröringsfri tvätt fungerar förvisso (schampo+vatten) men det måste vara lite högre tryck än regnet kan ge.

Däremot är regn jättebra såtillvida att det är i princip destillerat vatten, så det blir inga kalkfläckar. Så om man vill ge bilen en handtvätt men inte orkar torka av den efteråt passar det bra med en regnskur.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Holve »

Apropå vax så kan jag tipsa om Biltemas keramiska spray vax. Helt otroligt bra!
Bara att spraya på efter tvätt och skölja av.

Jag fattar inte hur det kan fungera så bra?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Aida »

Holve skrev:
Apropå vax så kan jag tipsa om Biltemas keramiska spray vax. Helt otroligt bra!
Bara att spraya på efter tvätt och skölja av.

Jag fattar inte hur det kan fungera så bra?

Berätta! Vilket av alla? Detta?

Hur funkar det och hur exakt gör du med det? Vad lägger du i att det fungerar bra? Hur länge sitter vaxet i?
3443C987-F87B-4C7D-996E-8129887DC2A8.jpeg
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Holve »

Ja det är det vaxet.

Jag tvättar bilen som vanligt med schampo sen sprutar man på vaxet på blöt bil och sköljer av med vatten.

Vattnet blir bara rinner av lacken efter.

Så enkelt. Tycker att smutsen blir lättare att få av efter.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Har annat sprayvax hemma av märket Turtles. Detta har fungerat dåligt på mina tidigare bilar som haft svart exteriör men på min Tesla med pärlvit så fungerar den riktigt bra. Effekten tror jag är ganska kortvarig i bästa fall fram till nästa biltvätt. Låter tveksamt om Biltemas ska vara väldigt mycket bättre eftersom riktigt bra lack troligtvis är hårdvax som poleras på
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Holve »

Arn skrev:
Har annat sprayvax hemma av märket Turtles. Detta har fungerat dåligt på mina tidigare bilar som haft svart exteriör men på min Tesla med pärlvit så fungerar den riktigt bra. Effekten tror jag är ganska kortvarig i bästa fall fram till nästa biltvätt. Låter tveksamt om Biltemas ska vara väldigt mycket bättre eftersom riktigt bra lack troligtvis är hårdvax som poleras på
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Spännande. Får använda upp mina Turtles och därefter skaffa denna
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Aida »

Holve skrev:
Arn skrev:
Har annat sprayvax hemma av märket Turtles. Detta har fungerat dåligt på mina tidigare bilar som haft svart exteriör men på min Tesla med pärlvit så fungerar den riktigt bra. Effekten tror jag är ganska kortvarig i bästa fall fram till nästa biltvätt. Låter tveksamt om Biltemas ska vara väldigt mycket bättre eftersom riktigt bra lack troligtvis är hårdvax som poleras på

Fast i YT-klippet är det ju inte Biltemas spray utan en annan produkt.
DE64E5BF-5C3A-4678-B436-9B26A33855C1.jpeg
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Syncronauten »

Aida skrev:
Holve skrev:
Arn skrev:
Har annat sprayvax hemma av märket Turtles. Detta har fungerat dåligt på mina tidigare bilar som haft svart exteriör men på min Tesla med pärlvit så fungerar den riktigt bra. Effekten tror jag är ganska kortvarig i bästa fall fram till nästa biltvätt. Låter tveksamt om Biltemas ska vara väldigt mycket bättre eftersom riktigt bra lack troligtvis är hårdvax som poleras på

Fast i YT-klippet är det ju inte Biltemas spray utan en annan produkt.
Han har med biltema sprayen också i rutan framför tearshine från kameran sett när han tvättar.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Aida »

Syncronauten skrev:
Aida skrev:
Holve skrev:
Arn skrev:
Har annat sprayvax hemma av märket Turtles. Detta har fungerat dåligt på mina tidigare bilar som haft svart exteriör men på min Tesla med pärlvit så fungerar den riktigt bra. Effekten tror jag är ganska kortvarig i bästa fall fram till nästa biltvätt. Låter tveksamt om Biltemas ska vara väldigt mycket bättre eftersom riktigt bra lack troligtvis är hårdvax som poleras på

Fast i YT-klippet är det ju inte Biltemas spray utan en annan produkt.
Han har med biltema sprayen också i rutan framför tearshine från kameran sett när han tvättar.

Aha. Berätta. Hur gick det för sprayen? Jag tyckte bara att han och kommentarerna snackade gott om 500 kr produkten…
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Syncronauten »

Aida skrev:
Syncronauten skrev:
Aida skrev:
Holve skrev:
Arn skrev:
Har annat sprayvax hemma av märket Turtles. Detta har fungerat dåligt på mina tidigare bilar som haft svart exteriör men på min Tesla med pärlvit så fungerar den riktigt bra. Effekten tror jag är ganska kortvarig i bästa fall fram till nästa biltvätt. Låter tveksamt om Biltemas ska vara väldigt mycket bättre eftersom riktigt bra lack troligtvis är hårdvax som poleras på

Fast i YT-klippet är det ju inte Biltemas spray utan en annan produkt.
Han har med biltema sprayen också i rutan framför tearshine från kameran sett när han tvättar.

Aha. Berätta. Hur gick det för sprayen? Jag tyckte bara att han och kommentarerna snackade gott om 500 kr produkten…
Sprayen hängde med bra och satt bättre än en del lackförseglingar. Tänker prova den vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Ett bra wax håller i månader. Inte några tvättar. Turtels-produkter är bluff. Köp fussocoat så räcker det att waxa på våren. Sen brukar jag ha ett torkstöd när jag torkar för att boosta lackskyddet bla.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

En dum fråga, om det har ösregnat kraftigt och regnet har skäljt bort det en del ytsmuts på bilen är det skadligt för lacken om man då tar en mjuk tvättsvamp med schampo som säljs är affärer i 5 eller 10-pack och tvättar med? Behöver man spola bilen med högtryck först innan man eventuellt använder sådana svampar?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Klintan »

Högtryck först! Annars blir det tvättrepor direkt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av SkipperO »

Nu svär jag kanske i kyrkan, men jag snabbtvättar ofta våra bilar när det regnar utan att spola av först. Dock med tvåhinksmetoden, grusgaller i hinkarna och lätt på handen. Inga tvättrepor som jag kan se.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Talade med en biltvättfirma som sade samma sak som här i tråden att vanligt bilvax försvinner efter 1-2 biltvättar.

Så vad är då vitsen med att överhuvudtaget använda hårdvax såsom Julas, Turtles eller sonax flytande hårdvax om de ändå försvinner så fort man tvättar bilen?
Tar ju cirka 1 timme att vaxa bilen, vilket är dyrbar tid för så kort hållbarhet. Dålig lukt dessutom för andningsvägarna. Nu har jag läst förvisso att exempelvis Sonax glasschampoo inte tar bort befintligt vax, är det de som använder sådana schampoon i GDS hallar utan avfettningsmedel som har nytta av vanliga bilwax?

I så fall kan man väl bara använda sprayway, gärna biltemas efter varje tvätt så håller det fram till nästa tvätt.

Såg att biltema även säljer keramiskt flytande hårdvax, frågan är om även den försvinner efter någon biltvätt...?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Det försvinner om man använder produkter som tar bort det(tex många avfettningsmedel).
Använder man ett bra vax, applicerar ett bra lager, och produkter som är snälla mot det när man tvättar, så håller det många månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Har tyvärr långt till närmaste gör det själv tvätthall så för min del blir det tyvärr att synda i en halvautomatisk biltvätt.

Förstår jag det hela rätt så är allt så diverse flytande hårdvax bra produkter för rätt målgrupp som att tvätta bilen med schampon och andra medel som inte tar bort vaxet men passar alltså inte mig speciellt bra då skickade vaxet försvinner snabbt.

Frågan är om man ändå skulle kunna vaxa hela bilen med exempelvis julas flytande hårdvax på 10 till 15 minuter om man är snabb. Har pärlvit färg så förhoppningsvis blir det inga fläckar vilket det hade blivit Om jag hade haft svart kulör och inte torkat bort för allt överflödigt vax noggrant

Alternativet är annars att använda sprayvax, detta funkar definitivt bra på 10 minuter
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Holve »

Har du tillgång till vatten så kan du spraya på Biltemas keramiska spray vax efter tvätten. Den sitter bra och du behöver bara skölja av vaxet med vattenslangen efter du haft på det.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Skriv svar