Vaxa bilen själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Får leverans av min 2021 års modeller M3 LR pärlvit i nästa vecka

Har idag en likadan men årsmodell 2020.

Funderar om man ska ge sig på att behandla bilen med flytande hårdvax innan man kör iväg alltför långt från leverans platsen. Finns det någon som har provat att själv lägga på flytande hårdvax eller lackskydd på en pärlvit bil? Finns det någon risk att man orsakar fläckar om man själv polerar på flytande hårdvax eller är det mest svarta bilar där man riskerar missfärgning

Skulle isåfall även vilja behandla dörrarnas insidor eftersom de drar till sig mycket smuts.

Har förövrigt en trådlös laddplatta jag tänkte sälja, kan man annonsera den här på forumet någonstans eller på Tradera? Tänkte någon dryg hundralapp blir bra.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Jag la på det här nyligen:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ax-629344/

Använde dessa:
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard ... 2000036358

Hade också en polerduk som jag körde efter applikatorn enligt principen ”wax on, wax off”. ;)

Mkt lättarbetat och blev bra resultat.

Men jag skulle tvätta bilen först, inte säkert den är nytvättad när du hämtar den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Julleruff »

Flytande hårdvax är en helt ofarlig konsument-produkt som t o m säljs på ICA och COOP.

Men man lägger det på en helt nytvättad och torr bil utan minsta uns av grus eller damm på bilen.
Då repar du lacken med gruset och dammet så lägg int på det "på vägen hem".

Det ligger redan ett leveransvax eller liknande på bilen när du hämtar den.

Vissa vax "kritar" plast så då får man maskera eller vara väldigt exakt när man lägger på.

Konsumentvax är inget mirakelmedel utan tvättas bort vid användning av avfettning eller andra starkare tvättmedel.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Ja det är ingen raketkirurgi direkt.
Kan man tvätta bilen så kan man också vaxa den.
(Det gör man ju till viss del då de flesta bilschampo innehåller vax).
Tvätta, torka.
Vaxa, polera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Tack för bra svar.

Då försöker jag införskaffa de produkter som rekommenderats här men väntar någon vecka tills efter första biltvätten innan jag applicerar. Lurigast är dörrarnas insida som snabbt blir smutsiga om det är vår vägbana, kanske får ta dem på leveransdagen och utsidan i lugnt skede.

Har sådan här hemma
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... le-000619/

Duger detta bra till att applicera vax med eller bättre med den som taliz rekommenderade från Biltema?

Vad är leveransvax? Någon slags glansvax med någon veckas hållbarhet?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Den där polerrullen duger säkert. Jag har vaxat tidigare med liknande.
Tyckte det var smidigare med den där applikatorn bara.
Absolut smidigast är väl maskin, men då måste man ju lära sig hantera det + kostar i inköp och kräver att man har strömuttag..

Rent generellt kan man typ inte ha för många mikrofiberdukar. ;)
Bra för att rengöra, putsa, torka etc med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av TiborBlomhall »

Arn skrev:
Har förövrigt en trådlös laddplatta jag tänkte sälja, kan man annonsera den här på forumet någonstans eller på Tradera? Tänkte någon dryg hundralapp blir bra.
Marknadsplats / Säljes / Tillbehör:
viewforum.php?f=22
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av mikebike »

Jag skulle aldrig använda dammsugaren på GDS på klädseln. Jag har köpt en liten 12V dammsugare som jag förvarar i frunken.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Leo »

Arn skrev:
Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
NEJ på vit klädsel! Kolla åtminstone noga på munstyckrt innan du använder det. Sett det mesta då folk dammsuger t ex hantverksbilar, skolskjutsar mm. Verkar av lukt och färg att döma varit det mesta från grus, matrester, uttappad färg/olja i bagaget osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Xeik »

Arn skrev:
Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
Jag kommer lägga på detta: https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... thershield, på vår vita klädsel så snart som möjligt. Får väl återkomma med resultat och hur det verkar fungera vid ett senare tillfälle.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av mikebike »

Xeik skrev:
Arn skrev:
Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
Jag kommer lägga på detta: https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... thershield, på vår vita klädsel så snart som möjligt. Får väl återkomma med resultat och hur det verkar fungera vid ett senare tillfälle.
Fast den är ju för läder, bilklädseln är av plast. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Xeik »

mikebike skrev:
Xeik skrev:
Arn skrev:
Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
Jag kommer lägga på detta: https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... thershield, på vår vita klädsel så snart som möjligt. Får väl återkomma med resultat och hur det verkar fungera vid ett senare tillfälle.
Fast den är ju för läder, bilklädseln är av plast. ;)
Absolut. Men det är skyddet jag vill åt, och det bör fungera även på den "typen" av läder. Får väl se om jag gissat rätt :roll:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Tellus »

Bara det inte blir så här
490A7D6E-741E-4A29-AF67-E383041E961A.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tobias_rullar »

Tellus skrev:
Bara det inte blir så här
Oj! Vad har hänt? Är den nån sanerare från Tjernobyl som suttit där?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Då håller jag med undan dammsugarna på biltvättar annat än till golvet. Törs man vaxa insidan av dörrarna efter leverans eller rekommenderas att jag tvättar dörrarnas insidor med vanligt kranvatten och torkar av innan jag lägger på vax?

Läste att sonax flytande hårdvax ska ge långtidsskydd upp till 30 biltvättar så tänkte satsa på den
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Bjelke »

Arn skrev:
Då håller jag med undan dammsugarna på biltvättar annat än till golvet. Törs man vaxa insidan av dörrarna efter leverans eller rekommenderas att jag tvättar dörrarnas insidor med vanligt kranvatten och torkar av innan jag lägger på vax?

Läste att sonax flytande hårdvax ska ge långtidsskydd upp till 30 biltvättar så tänkte satsa på den
Absolut tvätta av försiktigt före vaxet (som funkar riktigt bra på nya ytor :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Arn skrev:
Då håller jag med undan dammsugarna på biltvättar annat än till golvet. Törs man vaxa insidan av dörrarna efter leverans eller rekommenderas att jag tvättar dörrarnas insidor med vanligt kranvatten och torkar av innan jag lägger på vax?

Läste att sonax flytande hårdvax ska ge långtidsskydd upp till 30 biltvättar så tänkte satsa på den
Jag har testat det mesta inom waxer då jag tycker det är kul med puts. Tvättar man bilen i biltvätt eller med svamp och sämskskin så är det ingen idé att lägga tid på lacken då man ändå förstör den. Men om du lägger på soft 99 fussocoat och tvättar bilen med pH neutralt alkaliskt förtvättsmedel (givetvis med fluffig tvätthandske så eventuellt smutts går in i materialet och inte dras framför som med svamp) så sitter waxet hela sommaren och mer därtill. Långt bättre än något annat jag provat. Har inte en tvättrepa på min bil. Torkar bilen med torkstöd och ”watermagnet”. Oftast räcker det att köra förtvätt och skölja av. Bästa med att ha vit bil när inte vattenmärkena syns.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Besökte Jula idag och kollade först på sonax flytande hårdvax men tyckte inte det fanns någon tilltalande bruksanvisning på denna så jag köpte produkten Taliz rekommenderade som såg bättre ut och Biltemas polertrasor.

Hittade även denna och köpte en förpackning. Står att den kan användas till både läder och konstläder.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 358/#tab04

Vad tror ni om att ha denna till sätena? Tillför där något mervärde eller är det bara onödigt? Annars kan jag ju använda den till skinnsoffan hemma eller möjligen testa på någon av mina matstolar med konstläder.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Lite orolig hur den vita klädseln kommer klara bilbarnstol. Gått bra för nuvarande svarta klädsel.

Visst är Teslas Vegan klädsel detsamma som konstläder? Jag tänkte det att det borde väl i alla fall inte göra någon skada att behandla med Hamrons medel för läder och konstläder
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor »

Arn skrev:
Lite orolig hur den vita klädseln kommer klara bilbarnstol. Gått bra för nuvarande svarta klädsel.

Visst är Teslas Vegan klädsel detsamma som konstläder? Jag tänkte det att det borde väl i alla fall inte göra någon skada att behandla med Hamrons medel för läder och konstläder
Det enda bekymmret jag haft efter två år med framåtvänd barnstol är högst upp på sätet där bältet går in har det blivit missfärgat. Jag har varit på det med våtservett och fått bort en del osäker på om det är bilstolen som färgat bältet och sedan på sätet eller om det är bältet i sig som missfärgat sätet.
Jag har haft en filt under stolen för att fånga upp det värsta.
Min poäng är att lägg lite krut på att skydda klädseln med typ filt, skydd eller något annat så tror jag resultatet blir bättre jämfört med något medel.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Riktigt bra tips om dyna. Ska skaffa det till under barnstolen. Sparkskydd också bra. Gäller hitta färg som passar fint med den vita klädseln.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Tobbelibobbe »

För att skydda klädseln och även minimera risken för tryckmärken på ryggstödet (kan deformera skinnet över tid) har jag använt ett tillskuret liggunderlag på tidigare bilar. Köper man ett lagom tjockt ser det både bra ut och skyddar bäst även mot spark. Löper hela vägen från starten på dynan upp till slutet på ryggstödet.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Köpt bilsätesskydd ett från Jula som hade ett 90-tal positiva omdömen. Den är grå till färgen, antar att jag kan placera den på sätet utan att tvätta den först utan risk att den riskerar att missfärga klädseln

Idag tvättade jag dörrarnas insidor med vatten och polerduk och lade sedan på vax, lade även lite runt bagageluckan som brukar vara ett smutsigt område. Återstår att se om den nya bilen håller sig ren bättre än förra bilen som var smutsig just på dessa ställen.

Imorgon funderar jag på att behandla konstläder med medlet jag köpte från Jula. Antar att jag först behöver dammsuga och sedan våttorka klädseln innan jag polerar på med lätt? Det är onekligen mer tidskrävande än man tror att vårda bilar!

Kanske är det helt onödigt arbete att behandla klädseln, personalen på Teslas leveransavdelning ville varken säga bra eller dåligt...
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

En fråga: Vilken typ av våtservetter brukar ni använda för klädseln? Vissa innehåller smörjande oljor som nog bör undvikas, hittar man inget på förpackningen om smörjande går det bra?
Skriv svar