Vaxa bilen själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor »

Arn skrev:
Lite orolig hur den vita klädseln kommer klara bilbarnstol. Gått bra för nuvarande svarta klädsel.

Visst är Teslas Vegan klädsel detsamma som konstläder? Jag tänkte det att det borde väl i alla fall inte göra någon skada att behandla med Hamrons medel för läder och konstläder
Det enda bekymmret jag haft efter två år med framåtvänd barnstol är högst upp på sätet där bältet går in har det blivit missfärgat. Jag har varit på det med våtservett och fått bort en del osäker på om det är bilstolen som färgat bältet och sedan på sätet eller om det är bältet i sig som missfärgat sätet.
Jag har haft en filt under stolen för att fånga upp det värsta.
Min poäng är att lägg lite krut på att skydda klädseln med typ filt, skydd eller något annat så tror jag resultatet blir bättre jämfört med något medel.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Riktigt bra tips om dyna. Ska skaffa det till under barnstolen. Sparkskydd också bra. Gäller hitta färg som passar fint med den vita klädseln.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Tobbelibobbe »

För att skydda klädseln och även minimera risken för tryckmärken på ryggstödet (kan deformera skinnet över tid) har jag använt ett tillskuret liggunderlag på tidigare bilar. Köper man ett lagom tjockt ser det både bra ut och skyddar bäst även mot spark. Löper hela vägen från starten på dynan upp till slutet på ryggstödet.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Köpt bilsätesskydd ett från Jula som hade ett 90-tal positiva omdömen. Den är grå till färgen, antar att jag kan placera den på sätet utan att tvätta den först utan risk att den riskerar att missfärga klädseln

Idag tvättade jag dörrarnas insidor med vatten och polerduk och lade sedan på vax, lade även lite runt bagageluckan som brukar vara ett smutsigt område. Återstår att se om den nya bilen håller sig ren bättre än förra bilen som var smutsig just på dessa ställen.

Imorgon funderar jag på att behandla konstläder med medlet jag köpte från Jula. Antar att jag först behöver dammsuga och sedan våttorka klädseln innan jag polerar på med lätt? Det är onekligen mer tidskrävande än man tror att vårda bilar!

Kanske är det helt onödigt arbete att behandla klädseln, personalen på Teslas leveransavdelning ville varken säga bra eller dåligt...
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

En fråga: Vilken typ av våtservetter brukar ni använda för klädseln? Vissa innehåller smörjande oljor som nog bör undvikas, hittar man inget på förpackningen om smörjande går det bra?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
En fråga: Vilken typ av våtservetter brukar ni använda för klädseln? Vissa innehåller smörjande oljor som nog bör undvikas, hittar man inget på förpackningen om smörjande går det bra?
Man brukar väl rekommendera "baby wipes". Finns i valfri matbutik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Tack

Vissa premium märken som Libero och Pampers kan ha återfuktande oljor

Köpte Eldorados som enl förpackningen inte verkar ha det

Sedan finns "städservetter" men kanske mer kemikalier i dessa som kan vara till skada
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av ChristerSjo »

Joakimgabrielsson skrev:
pH neutralt alkaliskt förtvättsmedel .
PH neutralt är 7 i PH Alkaliskt är över 7 i PH. Inte illa om man få in det i samma produkt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
pH neutralt alkaliskt förtvättsmedel .
PH neutralt är 7 i PH Alkaliskt är över 7 i PH. Inte illa om man få in det i samma produkt.
Lite imponerande faktiskt… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Håller på behandlar klädseln nu. Kort fråga, är mittkonsollens förvaringsfack också av konstläder så jag kan behandla det också?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av ChristerSjo »

Arn skrev:
Håller på behandlar klädseln nu. Kort fråga, är mittkonsollens förvaringsfack också av konstläder så jag kan behandla det också?
Tror inte man behöver vara så hysterisk att behandla konstläder. Torka av det med såpa vatten om smuts uppstår. Såpan bildar en lätt hinna men inte långvarig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Jag har fått fläckar av passagerare med solkräm på underarmen på mittkonsolen i framsätet där armstöd är svart. Jag provade jag rengöra med våtservetter men fungerade inte så bra, ska jag försöka med varmt vatten istället eller rikligt med kallt vatten då?

Jag behandlade hela klädseln med medel dock inte detta mitt armstödet fram, tänkte behandla denna också efter att jag har fått bort fläckarna för att ge bättre skydd mot framtida fläckar, visst är mittarmstödet fram också av konstläder?
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Tymrev »

Arn skrev:
Jag har fått fläckar av passagerare med solkräm på underarmen på mittkonsolen i framsätet där armstöd är svart. Jag provade jag rengöra med våtservetter men fungerade inte så bra, ska jag försöka med varmt vatten istället eller rikligt med kallt vatten då?

Jag behandlade hela klädseln med medel dock inte detta mitt armstödet fram, tänkte behandla denna också efter att jag har fått bort fläckarna för att ge bättre skydd mot framtida fläckar, visst är mittarmstödet fram också av konstläder?
Ja, mittarmstödet är också konstläder. Jag fick bort fläckar från solkräm med Cillit Bang "Anti-fett" på min.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Tack för svar

Vaxade bilen med julas medel och med de polerdukar Taliz rekommenderade. Grymt resultat.

Är det någon mening lägga på ett lager till när första lagret torkat eller är det onödigt?
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Stegas »

Ditec keramiska lackskydd har jag kört på alla bilar, hämtar ut min m3lr imorgon som är inne för lackskydd samt toning av rutor.

Skulle inte göra sånt själv om man inte är duktig, rätt skönt med garantier och att ha lätttvättad bil. 6995kr sen ca 1300/år för att förnya och fixa skador då brukar dom även städa inne :). En v70 från 99 förtjänar julas :p
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av ChristerSjo »

Arn skrev:
Jag har fått fläckar av passagerare med solkräm på underarmen på mittkonsolen i framsätet där armstöd är svart. Jag provade jag rengöra med våtservetter men fungerade inte så bra, ska jag försöka med varmt vatten istället eller rikligt med kallt vatten då?

Jag behandlade hela klädseln med medel dock inte detta mitt armstödet fram, tänkte behandla denna också efter att jag har fått bort fläckarna för att ge bättre skydd mot framtida fläckar, visst är mittarmstödet fram också av konstläder?

Organiskt smuts tas bort best med alkaliskt (högt PH) rengöring. Vill man inte gå på färdig blandade medel funkar det även med natriumkarbonat eller natriumbikarbonat blandat med vatten. Har du pool eller spa så använder man det förstnämnda till att höja PH och den sistnämnda att höja alkaliniteten. Det som skiljer dom åt molekylmässigt är en väte atom och det är bra rengöringsprodukter båda två. Låt det inte för verka för länge bara.

Kalk etc använder man surt medel att få bort som t.ex. ciitronsyra eller ättikssprit, det sistnämnda luktar dock inte så gott men försvinner efter ett tag.

Behandlar man riktigt läder eller "plast" läder eller dylikt med starka alkaliska medel bör de nog med fördel smörjas in med något medel efter behandling för att inte få uttorkning och sprickbildning.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Stegas skrev:
Ditec keramiska lackskydd har jag kört på alla bilar, hämtar ut min m3lr imorgon som är inne för lackskydd samt toning av rutor.

Skulle inte göra sånt själv om man inte är duktig, rätt skönt med garantier och att ha lätttvättad bil. 6995kr sen ca 1300/år för att förnya och fixa skador då brukar dom även städa inne :). En v70 från 99 förtjänar julas :p

Haha, bra pris du fick från Ditec. Låter prisvärt. Hade säkerligen satsat på en professionell rekonditionering om jag ägde bilen privat men nu äger jag bilen som tjänstebil och min arbetsgivare vill inte ens stå för biltvätt 299kr/mån, så det fick bli i ekonomivarianten med Julas. Riktigt snyggt resultat, tog ca 1 timme, dock inte världens trevligaste dofter att inandas kemikalier medan man vaxar bilen, fick använda, covid munskyddet fick åka på för att minska doften.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor-ake »

Höll på förut med att vaxa och greja men sånt vax man handgnuggar på är definitivt inte värt besväret. Det är min erfarenhet efter 30 år av bilägande och större eller mindre bilintresse. Nuförtiden ser jag bara till att bilen är riktigt ren, det kräver olika kemikalier tyvärr, men se till att det hamnar på antingen grusplan, gräsmatta eller tvätthall, och sedan nått sprejlackskydd som tar en minut att lägga på, så håller sig skiten borta i några veckor.

Ska man vaxa och gnussa för hand behövs det flera timmar, och efter en långtur i högre fart eller några dagars otjänligt väder (frön, pollen m.m.) är bilen skitig igen, och tvättmedlen tar bort vaxet man gnuggat på. Och vintertid är det ju helt uteslutet att man lyckas få bilen så ren och torr att man kan handvaxa.

Köper produkter just nu från en snubbe i Sundsvall som har youtubekanal, är lite kul och även om kanske inte produkterna är miljövänliga och lokalproducerade är ju marknadsföringen och försäljningen det, kontra internationella märken eller lågprisvaruhusens.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

tor-ake skrev:
Höll på förut med att vaxa och greja men sånt vax man handgnuggar på är definitivt inte värt besväret. Det är min erfarenhet efter 30 år av bilägande och större eller mindre bilintresse. Nuförtiden ser jag bara till att bilen är riktigt ren, det kräver olika kemikalier tyvärr, men se till att det hamnar på antingen grusplan, gräsmatta eller tvätthall, och sedan nått sprejlackskydd som tar en minut att lägga på, så håller sig skiten borta i några veckor.

Ska man vaxa och gnussa för hand behövs det flera timmar, och efter en långtur i högre fart eller några dagars otjänligt väder (frön, pollen m.m.) är bilen skitig igen, och tvättmedlen tar bort vaxet man gnuggat på. Och vintertid är det ju helt uteslutet att man lyckas få bilen så ren och torr att man kan handvaxa.

Köper produkter just nu från en snubbe i Sundsvall som har youtubekanal, är lite kul och även om kanske inte produkterna är miljövänliga och lokalproducerade är ju marknadsföringen och försäljningen det, kontra internationella märken eller lågprisvaruhusens.
Är det så illa? Sonax flytande hårdvax uppger t.ex att bilen ska klara av 30 tvättar.

Man kanske ska vaxa ofta t.ex var 3e mån?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor-ake »

Undrar hur de har testat det? Genom att tvätta en ren och nyvaxad bil med enbart vatten eller möjligen vatten med lite milt schampo i skulle jag gissa. Utan att köra den i verklig trafik emellan.

Jag har aldrig upplevt att något vax, inkl Sonax flytande hårdvax sitter kvar efter första hösttvätten.

Använder man någon typ av avfettning eller flygrostborttagare försvinner vaxet direkt, och använder man inte avfettning och flygrostborttagare då har man fastbrända insekter i hela fronten och metallpartiklar längs hela sidorna samt asfaltfläckar.

Ska det vara någon vits med vax måste man vaxa om bilen varje gång man gått på med något starkare tvättmedel, och att först tvätta bilen så ren att det går att vaxa en utan att repa, och sedan gå över hela bilen för hand, det har jag definitivt inte tålamod till att göra mer än nån enstaka gång om året. Kanske när jag blir pensionär.

Jag har dessutom tre bilar att hålla rena, dels husbilen, som tar två-tre dagar att tvätta och vaxa, och så andrabilen så klart. Att frun skulle få för sig att tvätta och vaxa endera bilen efter att hon skitat ned dem har bara inträffat en enda gång på 20 år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Om man vaxar och sen tvättar regelbundet(gärna en gång i veckan) med vaxschampo så klarar man sig för det mesta från att behöva hålla på med andra medel, och då sabbar man ju inte heller vaxlagret.
Men låter man bilen stå i dagar i solsken med fronten full med insektsmos tex så bränner det ju in.
Har man högtryck hemma så är det ju bara att ha den framme å blåsa av fronten titt som tätt.
Har man inte det så finns ju ställen där man kan pynta några kronor för nån minut med högtryck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor-ake »

Absolut! Kan man hålla den ren så enkelt då gör man ju det. Men så som jag använder bil så blir de förr eller senare (förr, oftast) så skitiga att högtryck och schampo inte räcker och då har man att välja på skitig bil eller några timmar oplanerat arbete.

Med rätt rengöringsmedel är bilen oavsett utgångsläge (nedsmutsningsgrad och yttertempetatur) ren på max 45 minuter i en tvätthall.

Men inte torr och handvaxad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Antar att det är lika kort livstid som vax även för diverse lackskydd som säljs, det vill säga att livslängden inte skiljer sig väsentligt om produkten ifråga heter vax eller lackskydd , lackförsegling etc

Har en någon flaska flytande snabbvax som man skulle kunna spraya på innan man torkar av bilen efter varje tvätt men antar att effekten bara en marginell även här.

Men de menade alltså att den professionell behandling på ditec klarar de sig avfettningsmedel utan att försvinna vid tvätt?

Är det på bilens glans man kan avgöra om vaxet har försvunnit?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor-ake »

Glansen, men också känna med fingertopparna. En vaxad bil är som en nylackad bil, men direkt vaxet är borta blir det strävare.

Man kan också se på vattenavrinningen, en ren vaxad yta är hydrofob, vattnet pärlar sig och rinner av om det är minsta lutning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av OfarligTesla »

Arn skrev:
Antar att det är lika kort livstid som vax även för diverse lackskydd som säljs, det vill säga att livslängden inte skiljer sig väsentligt om produkten ifråga heter vax eller lackskydd , lackförsegling etc

Har en någon flaska flytande snabbvax som man skulle kunna spraya på innan man torkar av bilen efter varje tvätt men antar att effekten bara en marginell även här.

Men de menade alltså att den professionell behandling på ditec klarar de sig avfettningsmedel utan att försvinna vid tvätt?

Är det på bilens glans man kan avgöra om vaxet har försvunnit?
En bra keramisk behandling tycker jag håller i flera år trots att man dränker den i avfettningsmedel, mycket bättre än mina erfarenheter med vax. Min S hade samma glatthet efter 18 månader när jag sålde den, väldigt lättvättad också. Så jag kör på att lämna in bilen i början för att spara tid och energi över ägandet.
Skriv svar