Vaxa bilen själv?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Xeik »

Arn skrev:
Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
Jag kommer lägga på detta: https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... thershield, på vår vita klädsel så snart som möjligt. Får väl återkomma med resultat och hur det verkar fungera vid ett senare tillfälle.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av mikebike »

Xeik skrev:
Arn skrev:
Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
Jag kommer lägga på detta: https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... thershield, på vår vita klädsel så snart som möjligt. Får väl återkomma med resultat och hur det verkar fungera vid ett senare tillfälle.
Fast den är ju för läder, bilklädseln är av plast. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Xeik »

mikebike skrev:
Xeik skrev:
Arn skrev:
Tack för alla svar

Tänkte också dubbelkolla ang interiören som är vit, stämmer det att det inte finns några bra medel att förbehandla klädseln med och att våtservetter i bilen räcker?

Skulle man våga använda dammsugare på biltvättar till att dammsuga klädseln eller riskerar man mest få fläckar? Kanske bättre använda egen dammsugare hemma med eget munstycke.
Jag kommer lägga på detta: https://www.autodude.se/sv/produkt/lade ... thershield, på vår vita klädsel så snart som möjligt. Får väl återkomma med resultat och hur det verkar fungera vid ett senare tillfälle.
Fast den är ju för läder, bilklädseln är av plast. ;)
Absolut. Men det är skyddet jag vill åt, och det bör fungera även på den "typen" av läder. Får väl se om jag gissat rätt :roll:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3600
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Tellus »

Bara det inte blir så här
490A7D6E-741E-4A29-AF67-E383041E961A.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tobias_rullar »

Tellus skrev:
Bara det inte blir så här
Oj! Vad har hänt? Är den nån sanerare från Tjernobyl som suttit där?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Då håller jag med undan dammsugarna på biltvättar annat än till golvet. Törs man vaxa insidan av dörrarna efter leverans eller rekommenderas att jag tvättar dörrarnas insidor med vanligt kranvatten och torkar av innan jag lägger på vax?

Läste att sonax flytande hårdvax ska ge långtidsskydd upp till 30 biltvättar så tänkte satsa på den
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Bjelke »

Arn skrev:
Då håller jag med undan dammsugarna på biltvättar annat än till golvet. Törs man vaxa insidan av dörrarna efter leverans eller rekommenderas att jag tvättar dörrarnas insidor med vanligt kranvatten och torkar av innan jag lägger på vax?

Läste att sonax flytande hårdvax ska ge långtidsskydd upp till 30 biltvättar så tänkte satsa på den
Absolut tvätta av försiktigt före vaxet (som funkar riktigt bra på nya ytor :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Arn skrev:
Då håller jag med undan dammsugarna på biltvättar annat än till golvet. Törs man vaxa insidan av dörrarna efter leverans eller rekommenderas att jag tvättar dörrarnas insidor med vanligt kranvatten och torkar av innan jag lägger på vax?

Läste att sonax flytande hårdvax ska ge långtidsskydd upp till 30 biltvättar så tänkte satsa på den
Jag har testat det mesta inom waxer då jag tycker det är kul med puts. Tvättar man bilen i biltvätt eller med svamp och sämskskin så är det ingen idé att lägga tid på lacken då man ändå förstör den. Men om du lägger på soft 99 fussocoat och tvättar bilen med pH neutralt alkaliskt förtvättsmedel (givetvis med fluffig tvätthandske så eventuellt smutts går in i materialet och inte dras framför som med svamp) så sitter waxet hela sommaren och mer därtill. Långt bättre än något annat jag provat. Har inte en tvättrepa på min bil. Torkar bilen med torkstöd och ”watermagnet”. Oftast räcker det att köra förtvätt och skölja av. Bästa med att ha vit bil när inte vattenmärkena syns.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Besökte Jula idag och kollade först på sonax flytande hårdvax men tyckte inte det fanns någon tilltalande bruksanvisning på denna så jag köpte produkten Taliz rekommenderade som såg bättre ut och Biltemas polertrasor.

Hittade även denna och köpte en förpackning. Står att den kan användas till både läder och konstläder.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 358/#tab04

Vad tror ni om att ha denna till sätena? Tillför där något mervärde eller är det bara onödigt? Annars kan jag ju använda den till skinnsoffan hemma eller möjligen testa på någon av mina matstolar med konstläder.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Lite orolig hur den vita klädseln kommer klara bilbarnstol. Gått bra för nuvarande svarta klädsel.

Visst är Teslas Vegan klädsel detsamma som konstläder? Jag tänkte det att det borde väl i alla fall inte göra någon skada att behandla med Hamrons medel för läder och konstläder
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av tor »

Arn skrev:
Lite orolig hur den vita klädseln kommer klara bilbarnstol. Gått bra för nuvarande svarta klädsel.

Visst är Teslas Vegan klädsel detsamma som konstläder? Jag tänkte det att det borde väl i alla fall inte göra någon skada att behandla med Hamrons medel för läder och konstläder
Det enda bekymmret jag haft efter två år med framåtvänd barnstol är högst upp på sätet där bältet går in har det blivit missfärgat. Jag har varit på det med våtservett och fått bort en del osäker på om det är bilstolen som färgat bältet och sedan på sätet eller om det är bältet i sig som missfärgat sätet.
Jag har haft en filt under stolen för att fånga upp det värsta.
Min poäng är att lägg lite krut på att skydda klädseln med typ filt, skydd eller något annat så tror jag resultatet blir bättre jämfört med något medel.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Riktigt bra tips om dyna. Ska skaffa det till under barnstolen. Sparkskydd också bra. Gäller hitta färg som passar fint med den vita klädseln.
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 15 apr 2021 11:09
Ort: Varberg

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Tobbelibobbe »

För att skydda klädseln och även minimera risken för tryckmärken på ryggstödet (kan deformera skinnet över tid) har jag använt ett tillskuret liggunderlag på tidigare bilar. Köper man ett lagom tjockt ser det både bra ut och skyddar bäst även mot spark. Löper hela vägen från starten på dynan upp till slutet på ryggstödet.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Köpt bilsätesskydd ett från Jula som hade ett 90-tal positiva omdömen. Den är grå till färgen, antar att jag kan placera den på sätet utan att tvätta den först utan risk att den riskerar att missfärga klädseln

Idag tvättade jag dörrarnas insidor med vatten och polerduk och lade sedan på vax, lade även lite runt bagageluckan som brukar vara ett smutsigt område. Återstår att se om den nya bilen håller sig ren bättre än förra bilen som var smutsig just på dessa ställen.

Imorgon funderar jag på att behandla konstläder med medlet jag köpte från Jula. Antar att jag först behöver dammsuga och sedan våttorka klädseln innan jag polerar på med lätt? Det är onekligen mer tidskrävande än man tror att vårda bilar!

Kanske är det helt onödigt arbete att behandla klädseln, personalen på Teslas leveransavdelning ville varken säga bra eller dåligt...
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

En fråga: Vilken typ av våtservetter brukar ni använda för klädseln? Vissa innehåller smörjande oljor som nog bör undvikas, hittar man inget på förpackningen om smörjande går det bra?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
En fråga: Vilken typ av våtservetter brukar ni använda för klädseln? Vissa innehåller smörjande oljor som nog bör undvikas, hittar man inget på förpackningen om smörjande går det bra?
Man brukar väl rekommendera "baby wipes". Finns i valfri matbutik.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Tack

Vissa premium märken som Libero och Pampers kan ha återfuktande oljor

Köpte Eldorados som enl förpackningen inte verkar ha det

Sedan finns "städservetter" men kanske mer kemikalier i dessa som kan vara till skada
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av ChristerSjo »

Joakimgabrielsson skrev:
pH neutralt alkaliskt förtvättsmedel .
PH neutralt är 7 i PH Alkaliskt är över 7 i PH. Inte illa om man få in det i samma produkt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
pH neutralt alkaliskt förtvättsmedel .
PH neutralt är 7 i PH Alkaliskt är över 7 i PH. Inte illa om man få in det i samma produkt.
Lite imponerande faktiskt… :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Håller på behandlar klädseln nu. Kort fråga, är mittkonsollens förvaringsfack också av konstläder så jag kan behandla det också?
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av ChristerSjo »

Arn skrev:
Håller på behandlar klädseln nu. Kort fråga, är mittkonsollens förvaringsfack också av konstläder så jag kan behandla det också?
Tror inte man behöver vara så hysterisk att behandla konstläder. Torka av det med såpa vatten om smuts uppstår. Såpan bildar en lätt hinna men inte långvarig.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Jag har fått fläckar av passagerare med solkräm på underarmen på mittkonsolen i framsätet där armstöd är svart. Jag provade jag rengöra med våtservetter men fungerade inte så bra, ska jag försöka med varmt vatten istället eller rikligt med kallt vatten då?

Jag behandlade hela klädseln med medel dock inte detta mitt armstödet fram, tänkte behandla denna också efter att jag har fått bort fläckarna för att ge bättre skydd mot framtida fläckar, visst är mittarmstödet fram också av konstläder?
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Tymrev »

Arn skrev:
Jag har fått fläckar av passagerare med solkräm på underarmen på mittkonsolen i framsätet där armstöd är svart. Jag provade jag rengöra med våtservetter men fungerade inte så bra, ska jag försöka med varmt vatten istället eller rikligt med kallt vatten då?

Jag behandlade hela klädseln med medel dock inte detta mitt armstödet fram, tänkte behandla denna också efter att jag har fått bort fläckarna för att ge bättre skydd mot framtida fläckar, visst är mittarmstödet fram också av konstläder?
Ja, mittarmstödet är också konstläder. Jag fick bort fläckar från solkräm med Cillit Bang "Anti-fett" på min.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Arn »

Tack för svar

Vaxade bilen med julas medel och med de polerdukar Taliz rekommenderade. Grymt resultat.

Är det någon mening lägga på ett lager till när första lagret torkat eller är det onödigt?
Användarvisningsbild
Stegas
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 jun 2021 12:26

Re: Vaxa bilen själv?

Inlägg av Stegas »

Ditec keramiska lackskydd har jag kört på alla bilar, hämtar ut min m3lr imorgon som är inne för lackskydd samt toning av rutor.

Skulle inte göra sånt själv om man inte är duktig, rätt skönt med garantier och att ha lätttvättad bil. 6995kr sen ca 1300/år för att förnya och fixa skador då brukar dom även städa inne :). En v70 från 99 förtjänar julas :p
Skriv svar