Ok, nu fattar jag....

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av mikebike »

wector skrev:
Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.
För en som aldrig kört med AP tidigare så blev jag sjukt besviken.

Nöjd med min non-AP 3:a Bild
Min (HW3) har också väldigt svårt för 2+1, främst när det blir 2. Först vill den välja vänster körfält, sedan bromsar den och väljer höger. Dessutom fattade den inte att en väg var smalare och flyttad till vänster. Varken gula linjer eller betongavgränsning verkar finnas i bildbiblioteket. Tidigare har spökbromsat, d.v.s. sänkt farten, men förra helgen fick jag uppleva en riktig inbromsning (och det fick även mina 80+ passagerare.
Orsaken? En gubbe på åkgräsklippare på en tomt bredvid vägen.

Att bilen inte fattar att blinkers betyder att man vill byta körfält, och svarar med ett högt PLING-PLONG har gjort att min fru förbjudit mig att använda auto steering när hon är med.

Farthållaren påverkas också av att bilen inte fattar att vänsterblinkers betyder filbyte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 976
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Toja »

Övergången från 1 fil till 2 är helt felriktad.
Den ska ju ritas så det blir en ny fil till vänster.
Nu blir det plötsligt en bred fil.
Och denna blir plötsligt delad i mitten.
Inte konstigt att AP inte förstår.
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14515
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av taliz »

Ja det verkar inte finnas några direkta regler för hur filerna på 2+1 vägar ska delas upp/avslutas.
Ibland är där linjer som går i en tvär böj, ibland tar linjerna bara slut, ibland är det en jämn lång linje…
Trafikverket borde styra upp det där.

(Lite som med cykelbanor, som de som cyklar i Sthlm är plågsamt medvetna om)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
benke_berguv
Inlägg: 140
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av benke_berguv »

Kan tänka mig att det är rätt väl definierat i VGU så bara du sätter dig och läser och styr upp verksamheten :)

https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... mning-vgu/
//benke
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av mikebike »

Toja skrev:
Övergången från 1 fil till 2 är helt felriktad.
Den ska ju ritas så det blir en ny fil till vänster.
Nu blir det plötsligt en bred fil.
Och denna blir plötsligt delad i mitten.
Inte konstigt att AP inte förstår.
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
Du och jag förstår ju. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Toja skrev:
Övergången från 1 fil till 2 är helt felriktad.
Den ska ju ritas så det blir en ny fil till vänster.
Nu blir det plötsligt en bred fil.
Och denna blir plötsligt delad i mitten.
Inte konstigt att AP inte förstår.
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
Du och jag förstår ju. ;)
Är en bra bit, och många år kvar, tills vi har AD på plats. Men skall inte förväxla ihop AD med ADAS-lösningar (som AP är).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av chaffis75 »

Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av MarkusL »

wector skrev:
Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.
För en som aldrig kört med AP tidigare så blev jag sjukt besviken.

Nöjd med min non-AP 3:a Bild
Finns väl ingen 3a utan AP? Alla fick ju bas AP.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Elix747 »

Jag har HW 2,5. AP har blivit mycket bättre i år jämfört med förra året. Inga spökbromsningar eller konstiga styrningar. Helt klar en stor förbättring senaste tiden. Jag känner mig bekväm med AP på HW 2,5. Nu kan jag ju inte jämföra med HW3, men frågan är hur mycket som är HW3 eller årets förbättringar i Mjukvaran?

Dock tror jag att skillnaden kan bli större med nästa stora version uppdatering.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av wector »

MarkusL skrev:
wector skrev:
Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.
För en som aldrig kört med AP tidigare så blev jag sjukt besviken.

Nöjd med min non-AP 3:a Bild
Finns väl ingen 3a utan AP? Alla fick ju bas AP.
Ska vi slå vad? Bild

Det var en period då Tesla sänkte priset och hade AP som tillval. Så jag har hårdvaran men inte mjukvaran. Vanlig basic farthållare också Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.

Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.

Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Jerker »

Vad får man betala för en uppgradering (utan att välja till FSD)?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.

Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.

Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Mycket intressant.. Men hur fick du hw 3.0, måste man inte få de i bilen från start eller ha köpt FSD?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av martinot »

Jag blev lovad HW 3.0 av Tesla vid leverans av bilen i 2019, men var rätt stökigt och mycket tjat för att få de att byta utan kostnad (eftersom jag inte är intresserad av köpa dagens FSD).

Men väl värt det när jag fick det till slut. Känns som det mesta (förutom just AP som jag inte testat och jämfört extremt mycket, och kräver mer tid) fungerar klart bättre nu. Större skillnad än vad jag hade förväntat mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.

Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.

Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Jag tycker tvärtom att skyltavläsning och torkarautomatik fungerar fantastiskt dåligt.

Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Merlin »

mikebike skrev:
martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.

Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.

Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Jag tycker tvärtom att skyltavläsning och torkarautomatik fungerar fantastiskt dåligt.

Jag skulle säga att skyltavläsningen fungerar bra, det enda jag har upplevt att förvirra den är när det är hastighetsskyltar med avstånds angivelse om när den nya gränsen börjar.
Torkar automatiken är lite si och så, men sedan så har jag inte blivit speciellt imponerad av andra tillverkares automatik i heller. Men Teslas är väl en av de sämre.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av mikebike »

På motorväg fungerar skyltavläsningen i princip inte alls. De gånger jag har upplevt att bilen läst skyltar på motorväg så tror jag att det berott på att bilen ansett jag var på väg att lämna motorvägen på en avfart.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Matthiaz »

Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Walker »

Matthiaz skrev:
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Jjonas »

Är det någon som fått pris på att byta ut en icke FSD bil?

Tycker att det är lite halvsurt att det var som ett lotteri för oss som fick bilar under våren-sommaren 2019.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av pefreli »

Hänger inte riktigt med här. Har en 2019 och provkört en 2021 men upplever ingen skillnad på AP.

Funktionen har varierat med mjukvaran men jag har överlag inga större synpunkter. Använder AP vid alla långkörningar och den dagliga pendlingen.

Har dock inte FSD. Kanske det spelar in?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Matthiaz »

Walker skrev:
Matthiaz skrev:
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av Walker »

Matthiaz skrev:
Walker skrev:
Matthiaz skrev:
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av rockard »

Walker skrev:
Matthiaz skrev:
Walker skrev:
Matthiaz skrev:
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
Men det har jag gjort i min X och det hjälpte inte ett skvatt. Det här har diskuterats oräkneligt många gånger tidigare, och det är alltid samma visa. Vissa har fått bilar där AP fungerar dåligt, och vissa där den fungerar bra, och de som fått en som fungerar bra tenderar att inte riktigt tro på de som fått en som fungerar dåligt.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ok, nu fattar jag....

Inlägg av MarkusL »

rockard skrev:
Walker skrev:
Matthiaz skrev:
Walker skrev:
Matthiaz skrev:
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
Men det har jag gjort i min X och det hjälpte inte ett skvatt. Det här har diskuterats oräkneligt många gånger tidigare, och det är alltid samma visa. Vissa har fått bilar där AP fungerar dåligt, och vissa där den fungerar bra, och de som fått en som fungerar bra tenderar att inte riktigt tro på de som fått en som fungerar dåligt.
Är ju galet om det är så, jag kör jättemycket på AP (med2,5) och aldrig några problem om man som sagt inte använder den i situationer som man vet att den inte klarar. Ska det vara ett lotteri om man får en fungerande AP så borde ju detta reklameras stort! Ibland undrar man, ifall man har en bil som fungerar, ifall det kan bero på hur nervös man är som förare. Hade varit skoj att få prova en icke fungerande bil.
Skriv svar