Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.
För en som aldrig kört med AP tidigare så blev jag sjukt besviken.
Nöjd med min non-AP 3:a
Min (HW3) har också väldigt svårt för 2+1, främst när det blir 2. Först vill den välja vänster körfält, sedan bromsar den och väljer höger. Dessutom fattade den inte att en väg var smalare och flyttad till vänster. Varken gula linjer eller betongavgränsning verkar finnas i bildbiblioteket. Tidigare har spökbromsat, d.v.s. sänkt farten, men förra helgen fick jag uppleva en riktig inbromsning (och det fick även mina 80+ passagerare.
Orsaken? En gubbe på åkgräsklippare på en tomt bredvid vägen.
Att bilen inte fattar att blinkers betyder att man vill byta körfält, och svarar med ett högt PLING-PLONG har gjort att min fru förbjudit mig att använda auto steering när hon är med.
Farthållaren påverkas också av att bilen inte fattar att vänsterblinkers betyder filbyte.
Övergången från 1 fil till 2 är helt felriktad.
Den ska ju ritas så det blir en ny fil till vänster.
Nu blir det plötsligt en bred fil.
Och denna blir plötsligt delad i mitten.
Inte konstigt att AP inte förstår.
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
S P85D -15 | röd | S 100D -18 | röd | 3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Ja det verkar inte finnas några direkta regler för hur filerna på 2+1 vägar ska delas upp/avslutas.
Ibland är där linjer som går i en tvär böj, ibland tar linjerna bara slut, ibland är det en jämn lång linje…
Trafikverket borde styra upp det där.
(Lite som med cykelbanor, som de som cyklar i Sthlm är plågsamt medvetna om)
Övergången från 1 fil till 2 är helt felriktad.
Den ska ju ritas så det blir en ny fil till vänster.
Nu blir det plötsligt en bred fil.
Och denna blir plötsligt delad i mitten.
Inte konstigt att AP inte förstår.
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
Övergången från 1 fil till 2 är helt felriktad.
Den ska ju ritas så det blir en ny fil till vänster.
Nu blir det plötsligt en bred fil.
Och denna blir plötsligt delad i mitten.
Inte konstigt att AP inte förstår.
Det finns två lösningar.
1. Rita linjerna rätt.
2. Tesla ändrar i programvaran så den håller samma avstånd till högra linjen även när vägen plötsligt bli bred.
Du och jag förstår ju.
Är en bra bit, och många år kvar, tills vi har AD på plats. Men skall inte förväxla ihop AD med ADAS-lösningar (som AP är).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.
För en som aldrig kört med AP tidigare så blev jag sjukt besviken.
Jag har HW 2,5. AP har blivit mycket bättre i år jämfört med förra året. Inga spökbromsningar eller konstiga styrningar. Helt klar en stor förbättring senaste tiden. Jag känner mig bekväm med AP på HW 2,5. Nu kan jag ju inte jämföra med HW3, men frågan är hur mycket som är HW3 eller årets förbättringar i Mjukvaran?
Dock tror jag att skillnaden kan bli större med nästa stora version uppdatering.
Fick en låne Model 3 med Hw2.5 och fsd. 17st spökbromsningar Umeå-Kramfors t.o.r. Plus att den nästan aldrig fattade 2+1 vägarnas början eller slut, vingligt och ibland kändes det till och med farligt.
För en som aldrig kört med AP tidigare så blev jag sjukt besviken.
Nöjd med min non-AP 3:a
Finns väl ingen 3a utan AP? Alla fick ju bas AP.
Ska vi slå vad?
Det var en period då Tesla sänkte priset och hade AP som tillval. Så jag har hårdvaran men inte mjukvaran. Vanlig basic farthållare också
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Mycket intressant.. Men hur fick du hw 3.0, måste man inte få de i bilen från start eller ha köpt FSD?
Jag blev lovad HW 3.0 av Tesla vid leverans av bilen i 2019, men var rätt stökigt och mycket tjat för att få de att byta utan kostnad (eftersom jag inte är intresserad av köpa dagens FSD).
Men väl värt det när jag fick det till slut. Känns som det mesta (förutom just AP som jag inte testat och jämfört extremt mycket, och kräver mer tid) fungerar klart bättre nu. Större skillnad än vad jag hade förväntat mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Jag tycker tvärtom att skyltavläsning och torkarautomatik fungerar fantastiskt dåligt.
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Jag tycker tvärtom att skyltavläsning och torkarautomatik fungerar fantastiskt dåligt.
Jag skulle säga att skyltavläsningen fungerar bra, det enda jag har upplevt att förvirra den är när det är hastighetsskyltar med avstånds angivelse om när den nya gränsen börjar.
Torkar automatiken är lite si och så, men sedan så har jag inte blivit speciellt imponerad av andra tillverkares automatik i heller. Men Teslas är väl en av de sämre.
På motorväg fungerar skyltavläsningen i princip inte alls. De gånger jag har upplevt att bilen läst skyltar på motorväg så tror jag att det berott på att bilen ansett jag var på väg att lämna motorvägen på en avfart.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
Men det har jag gjort i min X och det hjälpte inte ett skvatt. Det här har diskuterats oräkneligt många gånger tidigare, och det är alltid samma visa. Vissa har fått bilar där AP fungerar dåligt, och vissa där den fungerar bra, och de som fått en som fungerar bra tenderar att inte riktigt tro på de som fått en som fungerar dåligt.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
Men det har jag gjort i min X och det hjälpte inte ett skvatt. Det här har diskuterats oräkneligt många gånger tidigare, och det är alltid samma visa. Vissa har fått bilar där AP fungerar dåligt, och vissa där den fungerar bra, och de som fått en som fungerar bra tenderar att inte riktigt tro på de som fått en som fungerar dåligt.
Är ju galet om det är så, jag kör jättemycket på AP (med2,5) och aldrig några problem om man som sagt inte använder den i situationer som man vet att den inte klarar. Ska det vara ett lotteri om man får en fungerande AP så borde ju detta reklameras stort! Ibland undrar man, ifall man har en bil som fungerar, ifall det kan bero på hur nervös man är som förare. Hade varit skoj att få prova en icke fungerande bil.