Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Mycket intressant.. Men hur fick du hw 3.0, måste man inte få de i bilen från start eller ha köpt FSD?
Jag blev lovad HW 3.0 av Tesla vid leverans av bilen i 2019, men var rätt stökigt och mycket tjat för att få de att byta utan kostnad (eftersom jag inte är intresserad av köpa dagens FSD).
Men väl värt det när jag fick det till slut. Känns som det mesta (förutom just AP som jag inte testat och jämfört extremt mycket, och kräver mer tid) fungerar klart bättre nu. Större skillnad än vad jag hade förväntat mig.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Jag tycker tvärtom att skyltavläsning och torkarautomatik fungerar fantastiskt dåligt.
Väldigt intressant.. Man uppfattar de som att de inte ska ha någpn betydelse om man har 2.x hw och eller 3.0 hw sålänge man inte ska ha FSD. Men man ska nog inte vara förvånad heller..
Detta betyder ju att man helt klart vill ha 3.0 även om man inte tänkt köpa FSD.
Upplever en stor förbättring med nästan allt i bilen när jag bytte från HW2.5 till HW3.0.
Har inte FSD (och tänker inte skaffa), men vindrutetorkare, skyltavläsning (fungerar helt fantastiskt bra), omgivelseindentifikation, mm. är klara steg mycket bättre nu.
Har dock kört för lite för att avgöra hur stora skillnader (om några) det är med AP mellan 2.5 och 3.0.
Jag tycker tvärtom att skyltavläsning och torkarautomatik fungerar fantastiskt dåligt.
Jag skulle säga att skyltavläsningen fungerar bra, det enda jag har upplevt att förvirra den är när det är hastighetsskyltar med avstånds angivelse om när den nya gränsen börjar.
Torkar automatiken är lite si och så, men sedan så har jag inte blivit speciellt imponerad av andra tillverkares automatik i heller. Men Teslas är väl en av de sämre.
På motorväg fungerar skyltavläsningen i princip inte alls. De gånger jag har upplevt att bilen läst skyltar på motorväg så tror jag att det berott på att bilen ansett jag var på väg att lämna motorvägen på en avfart.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
Men det har jag gjort i min X och det hjälpte inte ett skvatt. Det här har diskuterats oräkneligt många gånger tidigare, och det är alltid samma visa. Vissa har fått bilar där AP fungerar dåligt, och vissa där den fungerar bra, och de som fått en som fungerar bra tenderar att inte riktigt tro på de som fått en som fungerar dåligt.
Förstår inte riktigt trådskaparens problem. Jag körde ca 4000mil med med förra M3 bilen som hade 2.5, ej FSD. Jag körde i princip alltid med AP aktiverad. Visst va det några situationer den inte klarade så bra men det lärde man sig snabbt och avaktiverade AP innan man kom till en sån situation. Nästan aldrig några passagerare som klagade.
Har bytt till ny M3 nu som har 3.0 och kört 700 mil med den hittills. Och det är en hel del förbättringar i beteendet mot förra bilen. Men jag tyckte inte det va dåligt i förra bilen.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Provade du att kalibrera om kamrorna någon gång?
Nej
Men det har jag gjort i min X och det hjälpte inte ett skvatt. Det här har diskuterats oräkneligt många gånger tidigare, och det är alltid samma visa. Vissa har fått bilar där AP fungerar dåligt, och vissa där den fungerar bra, och de som fått en som fungerar bra tenderar att inte riktigt tro på de som fått en som fungerar dåligt.
Är ju galet om det är så, jag kör jättemycket på AP (med2,5) och aldrig några problem om man som sagt inte använder den i situationer som man vet att den inte klarar. Ska det vara ett lotteri om man får en fungerande AP så borde ju detta reklameras stort! Ibland undrar man, ifall man har en bil som fungerar, ifall det kan bero på hur nervös man är som förare. Hade varit skoj att få prova en icke fungerande bil.
Är ju galet om det är så, jag kör jättemycket på AP (med2,5) och aldrig några problem om man som sagt inte använder den i situationer som man vet att den inte klarar. Ska det vara ett lotteri om man får en fungerande AP så borde ju detta reklameras stort! Ibland undrar man, ifall man har en bil som fungerar, ifall det kan bero på hur nervös man är som förare. Hade varit skoj att få prova en icke fungerande bil.
Ja, som sagt, man tror inte riktigt på det utan vill gärna hellre tro att det måste vara något fel på de andra personerna. Tidigare i denna tråd skrev wector om 17 spökbromsningar på Umeå-Kramfors t.o.r. och att den ibland kändes farlig, men ändå så ska folk tro att det nog är fel på föraren och inte bilen.
Jag tror definitivt att det kan vara problem för en del.
Jag har själv haft en hel del spökbromsningar och några farliga styrningar. Även spökbromsning på helt normal okomplicerad motorväg. Ett tag körde jag AP mest i gles trafik. Det har varierat en hel del med version på mjukvara. Dock har den efter vintern varit stort sett helt problemfri och absolut inga farliga händelser. Lite osäker på när det började bli bra eftersom jag inte använder den lika mycket i mörker och halka.
Så för mig är det inte självklart att det bara har med HW3 att den är bättre. Det verkar ha hänt mycket på mjukvaran för att få en stabil AP den senaste tiden.
Det är ju bara att gratulera… min bil var helt oanvändbar med ap/NoA innan uppgradering till HW3. Hade jag haft en polis bakom mig hade körkortet rykt. Garanterat.
Skumt. Är det bilarna som skiljer eller våra förväntningar och användandet.
Jag körde AP hela förra sommaren på semester resorna då. Det gick för det mesta alldeles utmärkt och bilen uppförde sig bra. Några irriterande spökbromsningar på landsvägar nere i Småland hade jag iofs men inget polisen skulle ta mig för.
Numera verkar spökbromsningarna vara helt borta så jag tror att årets resor kommer fungera betydligt bättre.
Jag har bara AP inte EAP eller FSD. När jag hade EAP på prov så upplevde jag NoA som ganska meningslös, i och med att man måste blinka och hålla i ratten vid filbyte.