Model 3 WiFi sämre än Model S?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av thebishop »

Vår gamla (2015) model S har ju kass wifi sen barnsben, men idag fick vi ut en model 3 LR som inte ens ser nätverket när den står på samma uppfart där model S faktiskt kopplar upp sig. Är Wifi ÄNNU sämre på model 3, eller är det något som är trasigt? Delar jag Wifi från mobilen när jag sitter i bilen hittar den det och ger mig 3 utav 4 "pluppar", men den ser varken vårt eget eller grannens nätverk (brukar vara en hel lista på model S).

Några erfarenheter? Sitter wifi-antennen i backspegeln på passagerarsidan precis som på model s?

:x
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av fakerlind »

I min LR från -19 ståndet jag också alla grannars nätverk och har bättre täckning än jag hade i min S från -16.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av fakerlind »

fakerlind skrev:
I min LR från -19 ståndet jag också alla grannars nätverk och har bättre täckning än jag hade i min S från -16.
Ser jag ska det stå. Inte ståndet. Bild
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
Vår gamla (2015) model S har ju kass wifi sen barnsben, men idag fick vi ut en model 3 LR som inte ens ser nätverket när den står på samma uppfart där model S faktiskt kopplar upp sig. Är Wifi ÄNNU sämre på model 3, eller är det något som är trasigt? Delar jag Wifi från mobilen när jag sitter i bilen hittar den det och ger mig 3 utav 4 "pluppar", men den ser varken vårt eget eller grannens nätverk (brukar vara en hel lista på model S).

Några erfarenheter? Sitter wifi-antennen i backspegeln på passagerarsidan precis som på model s?

:x
Min erfarenhet är att WiFi-antennen/mottagning på M3 är totalt kass.

Har en accesspunkt precis innanför entré, där vår M3 normalt står parkerad några meter utanför, och fungerar i princip inte. Telefoner, datorer, etc. i kupé når dock WiFi hur lätt och bra som helst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av fakerlind »

Märkligt. Jag har iofs bytt till Netgear Orbi sedan jag fick min 3:a - som ger väldigt bra täckning. Men som sagt, jag ser även grannars nätverk.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av thebishop »

Jag har också Netgear orbi med Wi-Fi 6, supertäckning 5m från basstationen med mobilen- men model 3… suck

Någon som kan bekräfta antennens position?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av Svenssons »

thebishop skrev:
Jag har också Netgear orbi med Wi-Fi 6, supertäckning 5m från basstationen med mobilen- men model 3… suck

Någon som kan bekräfta antennens position?
Jag har bara sett uppgifter om att antennen är i den högra backspegeln på samtliga bilar. Lite mer detaljerad info om Wi-Fi i Teslas bilar:
https://teslatap.com/articles/wifi-guid ... -vehicles/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av lawgiver »

thebishop skrev:
Vår gamla (2015) model S har ju kass wifi sen barnsben, men idag fick vi ut en model 3 LR som inte ens ser nätverket när den står på samma uppfart där model S faktiskt kopplar upp sig. Är Wifi ÄNNU sämre på model 3, eller är det något som är trasigt? Delar jag Wifi från mobilen när jag sitter i bilen hittar den det och ger mig 3 utav 4 "pluppar", men den ser varken vårt eget eller grannens nätverk (brukar vara en hel lista på model S).

Några erfarenheter? Sitter wifi-antennen i backspegeln på passagerarsidan precis som på model s?

:x
Min erfarenhet från S är att det varierar mellan bilarna, i princip alla lånebilar jag kört har haft utmärkt mottagning. Min egen från -16 hade usel mottagning motsvarande din 3:a...och likaledes usel LTE mottagning.... tog lite bilder på det hela dvs vilken signalstyrka det gick att få med mobilen på samma plats som bilen och SC konstaterade bara mottagningen var dålig och bytte högerspegeln, sedan dess mycket bättre mottagning både på LTE och Wifi....sedan om kopplingen till MCU, eller sladdarna, eller antennerna var dåliga framkom aldrig tyvärr....
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av Azap »

Svenssons skrev:
thebishop skrev:
Jag har också Netgear orbi med Wi-Fi 6, supertäckning 5m från basstationen med mobilen- men model 3… suck

Någon som kan bekräfta antennens position?
Jag har bara sett uppgifter om att antennen är i den högra backspegeln på samtliga bilar. Lite mer detaljerad info om Wi-Fi i Teslas bilar:
https://teslatap.com/articles/wifi-guid ... -vehicles/
En googling säger så här: (vet inte om det är sant. och förstår inte vad dom menar med mellan B stolparna ?!)
the WLAN antenna is located on the right side mirror on the Model S and X. On the Model 3 the antenna is in the connection between the two B columns).
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av Azap »

Wi-Fi och häxkonst är mer likt varandra än man kan tro :D

Men ska man vara seriös så finns det väldigt många parametrar att ta hänsyn till
* Kör du 2,4 eller 5Ghz?
* Vilka standarder 802.11b/g/n/ac (eller wifi4,5,6 som dom heter nu)?
* Har du grannar som kör på samma/närliggande kanaler?
* Har du nån klient i nätet med dålig mottagning, det kan störa/sänka hastigheten för samtliga?

Ett senario jag kan tänka mig är att du har både 2,4Ghz och 5Ghz aktivt på routern.
Modell S:en kunde bara ansluta på 2,4 vilket i teorin har bättre räckvidd.
Nya bilen försöker ansluta på 5Ghz men misslyckas.

Nu vet inte jag om detta stämmer då jag inte vet vilka frekvenser någon av bilarna stödjer. Men med tanke på tillverknings år för bilarna är det misstänkt.

Men som sagt finns för många parametrar att ta hänsyn till för att kunna ge ett vettigt svar.
Sen kan jag personligen tycka att Netgear, Asus, TP-Link och liknade tillverkare mest är leksaker så det gör inte det hela lättare.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av thebishop »

Azap skrev:
Wi-Fi och häxkonst är mer likt varandra än man kan tro :D

Men ska man vara seriös så finns det väldigt många parametrar att ta hänsyn till
* Kör du 2,4 eller 5Ghz?
* Vilka standarder 802.11b/g/n/ac (eller wifi4,5,6 som dom heter nu)?
* Har du grannar som kör på samma/närliggande kanaler?
* Har du nån klient i nätet med dålig mottagning, det kan störa/sänka hastigheten för samtliga?

Ett senario jag kan tänka mig är att du har både 2,4Ghz och 5Ghz aktivt på routern.
Modell S:en kunde bara ansluta på 2,4 vilket i teorin har bättre räckvidd.
Nya bilen försöker ansluta på 5Ghz men misslyckas.

Nu vet inte jag om detta stämmer då jag inte vet vilka frekvenser någon av bilarna stödjer. Men med tanke på tillverknings år för bilarna är det misstänkt.

Men som sagt finns för många parametrar att ta hänsyn till för att kunna ge ett vettigt svar.
Sen kan jag personligen tycka att Netgear, Asus, TP-Link och liknade tillverkare mest är leksaker så det gör inte det hela lättare.
Jag har både 2.4 och 5 påslaget, men min gamla model s hittar ju utan problem (mcu1 med lte) Model 3 är ju 2021 ”minifacelift” och mycket nyare - hade den någon som helst rimlig implementation borde den ju falla tillbaka på 2.4 om 5 inte funkar.

Det är en bra bit till grannar och jag har kollat med analysverktyg att vi ligger på andra kanaler. Problemet är ju att den inte ser _några_ nät förutom min iPhones delade nät (som var en test). Jag har ju klockren Wi-Fi med godtycklig annan enhet på samma plats (typ telefon eller padda).

Har inga klienter med dålig mottagning - har en router och två satelliter (varav en trådad med tp cat6) som lägger en stor fet täckningfilt över huset och gäststuga.

Jag får ut en 3-400Mbit/s med paddan när jag är hyfsat långt från basstationen med bärande vägg mellan (5ghz Mao), sämre förhållanden än för bilen.

Skall gå och testa precis där bilen står nu.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Azap
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 mar 2020 17:34

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av Azap »

Kan ju vara fel på Wi-Fi enheten i bilen. För det låter konstigt att du inte ser nått trots den farten från t.e.x en iPad.

Jag har min bil i ett fristående garage och en Wi-Fi AP som inte har line of sight till garaget. Trots det helt ok mottagning.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av ChristerSjo »

Urusel Wifi i Model 3. Slutade med att jag "tapetserade" med 6 Mesh puckar i huset och garaget. Den närmaste Mesh pucken är innaför garage dörren cirka 5 meter till backspegeln.

Nu funkar det och jag har en jävla bra täckning i hela huset med 6 Mesh puckar :D
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av granna_polka »

Har skaffat en Unifi Wifi6 LR AP, som sitter utomhus 5m fri sikt till M3 LR som jag hämtade ut i veckan.
Upplever också att M3 har dålig hastighet, och täckning (3 av 4). Jämför man snabbt mellan M3 och iPhone 11pro (i bilen), så får jag ut 50Mbits respektive 400Mbits.
Däremot upplever jag inget slött med YouTube eller Netflix :).
Ska undersöka detta närmare framöver och återkomma med resultat :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av mikebike »

Jag var tvungen att sätta wifi-routern i köksfönstret nu när jag skulle ladda ned nya kartdatabasen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
shamrock1000
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 15 maj 2021 18:11
Referralkod: ts.la/linda39795

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av shamrock1000 »

Wifi inte bra i vår m3LR 21, ser inget i nätverks listan när jag aktiverar wifi i bilen och hotspot aktiverat i mobilen när jag sitter i bilen men om jag skriver in mobilens namn och lösenord så kopplar den upp. LTN i bilen tappar signal ofta (flera gånger) under färd. Ska kolla med SC om det är "inom spec" :D
Model 3 LR, 2021.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 WiFi sämre än Model S?

Inlägg av mikebike »

shamrock1000 skrev:
Wifi inte bra i vår m3LR 21, ser inget i nätverks listan när jag aktiverar wifi i bilen och hotspot aktiverat i mobilen när jag sitter i bilen men om jag skriver in mobilens namn och lösenord så kopplar den upp. LTN i bilen tappar signal ofta (flera gånger) under färd. Ska kolla med SC om det är "inom spec" :D
När bilen var ny var nätverkslistan helt tom, men efter omstart av systemet såg det helt annorlunda ut.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar