Jag har både 2.4 och 5 påslaget, men min gamla model s hittar ju utan problem (mcu1 med lte) Model 3 är ju 2021 ”minifacelift” och mycket nyare - hade den någon som helst rimlig implementation borde den ju falla tillbaka på 2.4 om 5 inte funkar.Azap skrev:Wi-Fi och häxkonst är mer likt varandra än man kan tro
Men ska man vara seriös så finns det väldigt många parametrar att ta hänsyn till
* Kör du 2,4 eller 5Ghz?
* Vilka standarder 802.11b/g/n/ac (eller wifi4,5,6 som dom heter nu)?
* Har du grannar som kör på samma/närliggande kanaler?
* Har du nån klient i nätet med dålig mottagning, det kan störa/sänka hastigheten för samtliga?
Ett senario jag kan tänka mig är att du har både 2,4Ghz och 5Ghz aktivt på routern.
Modell S:en kunde bara ansluta på 2,4 vilket i teorin har bättre räckvidd.
Nya bilen försöker ansluta på 5Ghz men misslyckas.
Nu vet inte jag om detta stämmer då jag inte vet vilka frekvenser någon av bilarna stödjer. Men med tanke på tillverknings år för bilarna är det misstänkt.
Men som sagt finns för många parametrar att ta hänsyn till för att kunna ge ett vettigt svar.
Sen kan jag personligen tycka att Netgear, Asus, TP-Link och liknade tillverkare mest är leksaker så det gör inte det hela lättare.
Det är en bra bit till grannar och jag har kollat med analysverktyg att vi ligger på andra kanaler. Problemet är ju att den inte ser _några_ nät förutom min iPhones delade nät (som var en test). Jag har ju klockren Wi-Fi med godtycklig annan enhet på samma plats (typ telefon eller padda).
Har inga klienter med dålig mottagning - har en router och två satelliter (varav en trådad med tp cat6) som lägger en stor fet täckningfilt över huset och gäststuga.
Jag får ut en 3-400Mbit/s med paddan när jag är hyfsat långt från basstationen med bärande vägg mellan (5ghz Mao), sämre förhållanden än för bilen.
Skall gå och testa precis där bilen står nu.