Inga M3 LR i Q3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Arn »

Har det inte med det kraftigt höjda förmånsvärdet from 1/7 att göra (5700kr på LR jfm 4300kr idag)? Tesla räknar helt enkelt med att försäljningen störtdyker jfm kvartal 1 och 2, då bättre satsa på andra marknader och genom att strypa åt flödet få dem som tvivlar att ändå beställa då folk är mer benägna beställa något som är svårt att få ta på.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av NEO »

Du kan få MCU uppgraderad till nya, acc boost i appen eller även 4G samt spoiler på S och 3.

Men ska du ha AP1 aktivering, 60-75kWh unlock eller dragkrok så får du på fingrarna, app app app!

Vilken vettig biltillverkare gör så? Som aktieägare blir man skogstokig för guldgruvan finns ju där, vi pratar om 1-0-1-0-1 högst 1h kostnad för en tekniker mot vad? 33300kr AP1 eller 28000kr unlock? Bisarrt räcker inte till.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av pejvic »

Nu finns varken lagerbilar eller nya Long Range att få tag i närmaste halvåret.
Jag gissar att det kommer dra upp andrahandsvärdet en del, åtminstone på lite nyare treor med låga mil.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av pefreli »

pejvic skrev:
Nu finns varken lagerbilar eller nya Long Range att få tag i närmaste halvåret.
Jag gissar att det kommer dra upp andrahandsvärdet en del, åtminstone på lite nyare treor med låga mil.
Kanske, vi får se.

Jag säljer eventuellt min LR i Q3 och tvingas då byta till en P. :P
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av martinot »

pefreli skrev:
pejvic skrev:
Nu finns varken lagerbilar eller nya Long Range att få tag i närmaste halvåret.
Jag gissar att det kommer dra upp andrahandsvärdet en del, åtminstone på lite nyare treor med låga mil.
Kanske, vi får se.

Jag säljer eventuellt min LR i Q3 och tvingas då byta till en P. :P
Kan ju då bli utmärkt "tajming" för dig känns det som! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Jjonas »

En ren spekulation. Kan det vara så att Tesla planerar att reservera kapacitet i Freemont för att tillverka Model Y till Europa? Eller är helt enkelt Model 3 så slutsåld som man kan hoppas på?
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av taliz »

Jjonas skrev:
En ren spekulation. Kan det vara så att Tesla planerar att reservera kapacitet i Freemont för att tillverka Model Y till Europa? Eller är helt enkelt Model 3 så slutsåld som man kan hoppas på?
Mycket möjligt tror jag. Har ju länge trott att de kommer behöva importera Y tills Berlin kommit igång.
Eftersom de bara lanserat LR och P av den så har dom högre marginal på den dessutom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av OfarligTesla »

Jjonas skrev:
En ren spekulation. Kan det vara så att Tesla planerar att reservera kapacitet i Freemont för att tillverka Model Y till Europa? Eller är helt enkelt Model 3 så slutsåld som man kan hoppas på?
Jag tror den bara är slutsåld, det rapporterades ju om att de sålde slut på Q2 bilarna till USA-marknaden i början av maj när de i princip just påbörjat byggnationen av dem. De kan ju då till och med minskat volymen som tillverkas till EU för att öka tillverkningen till hemmarknaden för Q3.

Om problem med att få fram radarmoduler var en delanledningt till att de tog bort modulen just nu så kan det ju också göra att de hellre tillverkar fler bilar för USA istället för EU där den redan är borta. Det kan ju vara en begränsande faktor just nu mitt i chipbristen som gör att de inte kan göra lika många EU spec som tidigare.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Arn »

pejvic skrev:
Nu finns varken lagerbilar eller nya Long Range att få tag i närmaste halvåret.
Jag gissar att det kommer dra upp andrahandsvärdet en del, åtminstone på lite nyare treor med låga mil.

Sålde min tjänstebil LR 2020 med 2500 mil på mätaren för 510ktill Tesla. Intressant att veta vad den skulle gå för på KVD nu med dagens omständigheter kring förmånsvärde sant att nya bilar saknas
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Roj79 »

Står ju uppskattad leverans augusti om man lägger en ny beställning!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av OfarligTesla »

Roj79 skrev:
Står ju uppskattad leverans augusti om man lägger en ny beställning!
Inte om man beställer en LR som tråden handlar om.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Holve »

Vad är orsaken till att det inte kommer några bilar? Är det någon uppdatering på gång?
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av dfa »

Holve skrev:
Vad är orsaken till att det inte kommer några bilar? Är det någon uppdatering på gång?
Har också funderat på det, och det finns ett rykte att de skall använda sin transportkapacitet till att skeppa Model Y till EU från Shanghai
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... 021-rumors
Har även gissats på komponentbrist, och det kanske är så att de prioriterar att leverera bilar på den marknad som har högst marginal, om det stämmer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av OfarligTesla »

Holve skrev:
Vad är orsaken till att det inte kommer några bilar? Är det någon uppdatering på gång?
Vadå inte kommer några bilar? Var får du den informationen ifrån? Skulle tro att det kommer ungefär lika många bilar som vanligt men de är redan bokade. I USA blev de ju uppbokade för Q2 typ direkt och de verkar leverera för fullt. Efterfrågan på bilar är helt enkelt stor just nu.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Holve »

OfarligTesla skrev:
Holve skrev:
Vad är orsaken till att det inte kommer några bilar? Är det någon uppdatering på gång?
Vadå inte kommer några bilar? Var får du den informationen ifrån? Skulle tro att det kommer ungefär lika många bilar som vanligt men de är redan bokade. I USA blev de ju uppbokade för Q2 typ direkt och de verkar leverera för fullt. Efterfrågan på bilar är helt enkelt stor just nu.
Jag vet inte om det kommer några bilar hit och du vet inte om det kommer bilar och alla är sålda.
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Fredrik j »

Holve skrev:
OfarligTesla skrev:
Holve skrev:
Vad är orsaken till att det inte kommer några bilar? Är det någon uppdatering på gång?
Vadå inte kommer några bilar? Var får du den informationen ifrån? Skulle tro att det kommer ungefär lika många bilar som vanligt men de är redan bokade. I USA blev de ju uppbokade för Q2 typ direkt och de verkar leverera för fullt. Efterfrågan på bilar är helt enkelt stor just nu.
Jag vet inte om det kommer några bilar hit och du vet inte om det kommer bilar och alla är sålda.
Är alla sålda borde det ju finnas ett stort antal människor redan nu vet att dom väntar på leverans under Q3? Den bilden borde ju klarna ganska snabbt vad det lider.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av OfarligTesla »

Holve skrev:
Jag vet inte om det kommer några bilar hit och du vet inte om det kommer bilar och alla är sålda.
Nej men normalen är ju att Tesla skickar bilar, så skall du hävda att det inte kommer några så får du komma med någon källa som indikerar det. Utan någon ny information är det det enda rationella att förutsätta att Tesla inte helt plötsligt slutar skicka några bilar under ett helt kvartal.

Dessutom, som jag skrev finns det ju många saker som tyder på att det är en stor efterfrågan just nu, t.ex. att USA sålde slut snabbt och detsamma gällde ju EU under Q2.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Reconnnn »

Ska väll även leveras en del Model S under Q3 i Europa? Någon som vet om det blir leveranser av den?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Holve skrev:
Jag vet inte om det kommer några bilar hit och du vet inte om det kommer bilar och alla är sålda.
Nej men normalen är ju att Tesla skickar bilar, så skall du hävda att det inte kommer några så får du komma med någon källa som indikerar det. Utan någon ny information är det det enda rationella att förutsätta att Tesla inte helt plötsligt slutar skicka några bilar under ett helt kvartal.

Dessutom, som jag skrev finns det ju många saker som tyder på att det är en stor efterfrågan just nu, t.ex. att USA sålde slut snabbt och detsamma gällde ju EU under Q2.
Jag tror källan till alltihop är att det tydligt står November för Model3 LR på Teslas hemsida medans det står Augusti för SR och Performance.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Jag tror källan till alltihop är att det tydligt står November för Model3 LR på Teslas hemsida medans det står Augusti för SR och Performance.
Vilket ju i sig inte är så konstigt, det är ju LR och P som kommer från USA till EU och om jag inte kommer ihåg fel så säljer LR mycket bättre. LR och P tillverkas ju på samma ställe och till största delen med samma delar, så att man fortfarande kan få tag på en sådan i Q3 bör ju snarare indikera att de inte kommer stänga ner tillverkningen i ett kvartal.

Om jag inte minns helt fel från när jag kollade på att köpa min lagerbil i Q2 så stod det tidigare leverans augusti på LR också ifall man gjorde en nybeställning.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Credde »

Reconnnn skrev:
Ska väll även leveras en del Model S under Q3 i Europa? Någon som vet om det blir leveranser av den?
Jag tror personligen man ska i Q4 förre Model S refresh kommer till Europa.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Makkari
elbilist
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 mar 2021 08:01

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Makkari »

OfarligTesla skrev:
Holve skrev:
Vad är orsaken till att det inte kommer några bilar? Är det någon uppdatering på gång?
Vadå inte kommer några bilar? Var får du den informationen ifrån? Skulle tro att det kommer ungefär lika många bilar som vanligt men de är redan bokade. I USA blev de ju uppbokade för Q2 typ direkt och de verkar leverera för fullt. Efterfrågan på bilar är helt enkelt stor just nu.
Jag var själv inne och övervägde att beställa en LR nyligen så uppdaterade rätt ofta.. samtidigt som Q2 sålde slut var planerad leverans Q4. Det gör mig rätt säker på att inga LR planeras levereras i Q3.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Skabb1 »

Det besked jag fick av Tesla vid kontakt var att inga LR kommer i Q3 i år.
Skriv svar