Inga M3 LR i Q3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Skabb1 »

Hej.

Har kontakt med Tesla då jag överväger en M3. Fick besked idag att inga mer leveranser kommer ske av LR i Q3 utan först i Q4.

Någon som hör liknande?
Vad kan orsaken till detta vara?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av loftux »

Alla de fått tilldelade för Sverige är väl förmodligen sålda redan. Sedan kan de vara så att de prioriterar andra marknader, tex en där de just gått in och vill visa närvaro och bygga upp efterfrågan.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Datzun »

Samma i Norge, leverans i November.
39344D81-A217-485D-86AA-1F514BF3EBC6.jpeg
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av rsk »

Tycks till och med vara i hela Europa. Tur jag spontanköpte min för ett par veckor sedan, hade egentligen tänkt vänta till sommaren.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Xeik »

Är det komponentbristen som gör att dom måste prioritera hemmamarknaden?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Fluffy »

rsk skrev:
Tycks till och med vara i hela Europa. Tur jag spontanköpte min för ett par veckor sedan, hade egentligen tänkt vänta till sommaren.
Nu börjar väl snart spekulationerna om en större uppgradering
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Datzun »

Fluffy skrev:
rsk skrev:
Tycks till och med vara i hela Europa. Tur jag spontanköpte min för ett par veckor sedan, hade egentligen tänkt vänta till sommaren.
Nu börjar väl snart spekulationerna om en större uppgradering
Jag tänkte också uppgradering men Standard Range och Performance kan ju levereras i Q3.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av OfarligTesla »

De är väl helt enkelt slutsålda, man verkar ju kunna få en P i augusti men LR är slut. Men det var väl säkert en av anledningarna till att de höjde priserna i USA tidigare, de sålde ju slut Q2 där väldigt tidigt.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Fluffy »

Datzun skrev:
Fluffy skrev:
rsk skrev:
Tycks till och med vara i hela Europa. Tur jag spontanköpte min för ett par veckor sedan, hade egentligen tänkt vänta till sommaren.
Nu börjar väl snart spekulationerna om en större uppgradering
Jag tänkte också uppgradering men Standard Range och Performance kan ju levereras i Q3.
De kanske kommer levereras från Kina….
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Bjelke »

Xeik skrev:
Är det komponentbristen som gör att dom måste prioritera hemmamarknaden?
Det skulle Elon fixa på 2 minuter med en enda tweet så…. :lol:
Näe då måste det bero på något annat, som fulltecknad orderbok (känns osannolikt men vem vet)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av rsk »

Fluffy skrev:
Datzun skrev:
Fluffy skrev:
rsk skrev:
Tycks till och med vara i hela Europa. Tur jag spontanköpte min för ett par veckor sedan, hade egentligen tänkt vänta till sommaren.
Nu börjar väl snart spekulationerna om en större uppgradering
Jag tänkte också uppgradering men Standard Range och Performance kan ju levereras i Q3.
De kanske kommer levereras från Kina….
Högerstyrda LR tycks levereras till UK i augusti. Görs de i Kina?
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 18 dec 2020 21:16

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Merlin »

rsk skrev:
Fluffy skrev:
Datzun skrev:
Fluffy skrev:
rsk skrev:
Tycks till och med vara i hela Europa. Tur jag spontanköpte min för ett par veckor sedan, hade egentligen tänkt vänta till sommaren.
Nu börjar väl snart spekulationerna om en större uppgradering
Jag tänkte också uppgradering men Standard Range och Performance kan ju levereras i Q3.
De kanske kommer levereras från Kina….
Högerstyrda LR tycks levereras till UK i augusti. Görs de i Kina?
Ja de görs i Kina. Det talades om innan att alla högerstyrda model 3 ska göras i kina i fortsättningen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Holve »

Störande! Jag som behöver en bil till September. Finns ju inga lagerbilar med drag heller :-(
TM 3 LR
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Black »

Gissar på att den senaste prissänkningen på M3LRawd ökade efterfrågan rejält...
Drag går att lägga till manuellt av försäljare enl vad vissa påstår, har ej kollat upp.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Zalman3 »

Bygger Tesla om fabriken så att M3 också får MegaCasting?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Skabb1 »

Black skrev:
Gissar på att den senaste prissänkningen på M3LRawd ökade efterfrågan rejält...
Drag går att lägga till manuellt av försäljare enl vad vissa påstår, har ej kollat upp.
Jepp. Enligt de jag pratat med kam det läggas till manuellt. Men ingen garanti för när bilen levereras. Före detta besked kunde det vara Q3 eller Q4. Nu blir det ju definitivt inte i Q3.

Är också på jakt efter drag men finns ju inte.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av current »

Model 3 Plaid? :D

Är det bara jag som tröttnat på Teslas kommunikation? En dag finns en modell andra dagen finns den inte kvar. Ena dagen kan man få Model 3 med dragkrok, andra dagen inte. En dagen kostar bilen 679000, dagen efter kostar den 659000. En dag har dom radar, andra dagen har dom tagit bort radarn. Ena dagen har bilen PTC-värmare, och dagen efter har bilen värmepump. Ena dagen har bilen inte rattvärmare, sen kanske den har det, sen har den det. Ena dagen har bilen inte adaptiva LED-lyktor sen har vissa modeller det, typ performance men inte LR. Sen byter dom batteri i bilen utan att säga något, stoppar in dels LG-batterier men blandar så vissa får LG och vissa Panasonic och sen sänkte dom ladd-hastigheten för alla -2021 trots att Performance hade Panasonic-batteri. Nu kan man tydligen inte få Model 3 på ett halvår, men kan man fatta ett snabbt beslut i slutet på ett kvartal kan man få en bil inom 24 timmar från order till att man kör en ny Tesla...
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av martinot »

Kika på de som beställer, eller rättare sagt försöker beställa, Hyundai Ioniq 5 säger jag...

Även Polestar och VW har haft sina beskärda delar av både förseningar och leveransproblem. Bara att läsa lite i trådarna här på forumet för många exempel på det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av thnis »

current skrev:
Model 3 Plaid? :D

Är det bara jag som tröttnat på Teslas kommunikation? En dag finns en modell andra dagen finns den inte kvar. Ena dagen kan man få Model 3 med dragkrok, andra dagen inte. En dagen kostar bilen 679000, dagen efter kostar den 659000. En dag har dom radar, andra dagen har dom tagit bort radarn. Ena dagen har bilen PTC-värmare, och dagen efter har bilen värmepump. Ena dagen har bilen inte rattvärmare, sen kanske den har det, sen har den det. Ena dagen har bilen inte adaptiva LED-lyktor sen har vissa modeller det, typ performance men inte LR. Sen byter dom batteri i bilen utan att säga något, stoppar in dels LG-batterier men blandar så vissa får LG och vissa Panasonic och sen sänkte dom ladd-hastigheten för alla -2021 trots att Performance hade Panasonic-batteri. Nu kan man tydligen inte få Model 3 på ett halvår, men kan man fatta ett snabbt beslut i slutet på ett kvartal kan man få en bil inom 24 timmar från order till att man kör en ny Tesla...
Men det fungerar ju för att så många Teslafans är så förlåtande. Tesla kan nästan göra vad som helst och kommer att sälja alla bilar de tillverkar ändå :D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av NiklasTesla »

thnis skrev:
current skrev:
Model 3 Plaid? :D

Är det bara jag som tröttnat på Teslas kommunikation? En dag finns en modell andra dagen finns den inte kvar. Ena dagen kan man få Model 3 med dragkrok, andra dagen inte. En dagen kostar bilen 679000, dagen efter kostar den 659000. En dag har dom radar, andra dagen har dom tagit bort radarn. Ena dagen har bilen PTC-värmare, och dagen efter har bilen värmepump. Ena dagen har bilen inte rattvärmare, sen kanske den har det, sen har den det. Ena dagen har bilen inte adaptiva LED-lyktor sen har vissa modeller det, typ performance men inte LR. Sen byter dom batteri i bilen utan att säga något, stoppar in dels LG-batterier men blandar så vissa får LG och vissa Panasonic och sen sänkte dom ladd-hastigheten för alla -2021 trots att Performance hade Panasonic-batteri. Nu kan man tydligen inte få Model 3 på ett halvår, men kan man fatta ett snabbt beslut i slutet på ett kvartal kan man få en bil inom 24 timmar från order till att man kör en ny Tesla...
Men det fungerar ju för att så många Teslafans är så förlåtande. Tesla kan nästan göra vad som helst och kommer att sälja alla bilar de tillverkar ändå :D
Gäller att tänka mer "Batch" än årsmodell. ;) Allt jäkligt kvartalsstyrt.

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av martinot »

thnis skrev:
Tesla kan nästan göra vad som helst och kommer att sälja alla bilar de tillverkar ändå :D
Är jag inte lika övertygad om som du är (även om du troligen skämtar mer än att vara allvarlig). :)

Precis som det finns fans, finns det ju minst lika många på andra sidan.

Tror många köpare ser både +/- och kan utvärdera rätt objektivt.

Många elbilsköpare känns i mitt tycke oftast mycket mer kunniga och insatta än de flesta normala bilköpare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av d3marcus »

martinot skrev:
thnis skrev:
Tesla kan nästan göra vad som helst och kommer att sälja alla bilar de tillverkar ändå :D
Är jag inte lika övertygad om som du är (även om du troligen skämtar mer än att vara allvarlig). :)

Precis som det finns fans, finns det ju minst lika många på andra sidan.

Tror många köpare ser både +/- och kan utvärdera rätt objektivt.

Många elbilsköpare känns i mitt tycke oftast mycket mer kunniga och insatta än de flesta normala bilköpare.
Är övertygad om att Teslas kvalitetsproblem är en effekt av att många kunder är mer av hejarklacksledare än kritiska konsumenter. Att omge sig med ja-sägare är aldrig bra i längden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av martinot »

d3marcus skrev:

Är övertygad om att Teslas kvalitetsproblem är en effekt av att många kunder är mer av hejarklacksledare än kritiska konsumenter. Att omge sig med ja-sägare är aldrig bra i längden.
Är inte så övertygad om att de flesta Teslaägare inte är missnöjda med kvalitetsproblemen som du påstår (utan underlag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av pefreli »

d3marcus skrev:
martinot skrev:
thnis skrev:
Tesla kan nästan göra vad som helst och kommer att sälja alla bilar de tillverkar ändå :D
Är jag inte lika övertygad om som du är (även om du troligen skämtar mer än att vara allvarlig). :)

Precis som det finns fans, finns det ju minst lika många på andra sidan.

Tror många köpare ser både +/- och kan utvärdera rätt objektivt.

Många elbilsköpare känns i mitt tycke oftast mycket mer kunniga och insatta än de flesta normala bilköpare.
Är övertygad om att Teslas kvalitetsproblem är en effekt av att många kunder är mer av hejarklacksledare än kritiska konsumenter. Att omge sig med ja-sägare är aldrig bra i längden.
Ja-sägare vet jag inte…

För mig handlar det om en värdering av en helhet.

Tesla ger så mkt mer (i mina ögon) än andra biltillverkare på vissa områden att jag är beredd att sänka ribban på vissa andra delar.

Hade jag haft Teslans regnsensor/autoljus i en splitterny BMW där jag betalar ockerpris för varje tillbehör så hade jag försökt lämna tillbaka bilen.

Om BMW över natten hade gjort löpande förbättringar av bilen utan kostnad hade jag antagligen resonerat på liknande sätt som med Tesla.

I vissa fall är man test/betapilot. Och det är inget som passar alla.

Sen är jag självklart på Tesla när det gäller diverse garantiärenden. Framförallt när det gäller hårdvara. Där har jag samma krav som på vilken annan bil som helst. Har heller aldrig haft problem när jag kontaktat Tesla om garantiärenden.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Inga M3 LR i Q3

Inlägg av Front242 »

hur många år kan man komma undan med att något är beta liksom. Varför inte release torkarautomagiken nångång
Skriv svar