Bromsar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Bromsar

Inlägg av rolundb »

Nu har jag haft min Model 3 P i några månader och har insett att jag nästintill aldrig använder bromsen. När jag väl gör det så är det i regel endast för att gå från lätt rullande till stillastående. Det här har jag gjort att jag börjat bli lite orolig för att bromsarna ska börja kärva.

Finns det någon inbyggd funktionalitet som gör att bromsarna används (ist för regen) med jämna mellanrum för att underhålla dem? Om inte, är det en legitim oro som jag har? Har ni några tips på hur det enklast motverkas?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Bromsar

Inlägg av NiklasTesla »

Acceleration upp till ca 90km/t på ex landsväg kolla noga bakåt att det inte finns fordon bakom dig och hårdbromsa ned till typ stillastående. Brukar göra så efter biltvätt samt extremt mycket regn typ ett par ggr per månad.

Bromsarna mår bra efter nästan 9000mil.

MVH
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Bromsar

Inlägg av MangeT »

Jag tycker att man hör om det är beläggning på bromsarna. Blir ett lågt skrapande, väsande ljud vid bromsning. Behöver oftast bara bromsa några gånger i ganska låg fart för att få bort det. Är oftast efter tvätt eller regn. Kör alltid framåt och bakåt med bromsningar några gånger efter tvätt. Speciellt på vintern.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Balgrog
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 maj 2020 19:08

Re: Bromsar

Inlägg av Balgrog »

Bromsarna kan börja gnissla lite när det är fuktigt ute och man inte använder dem så mycket. Brukar sätta regen till low ibland så man använder bromsarna mer och då brukar det försvinna efter ett tag. Inbromsningar hjälper ju också.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Bromsar

Inlägg av taliz »

Jag körde alltid med regen på low av denna anledning.
Med en P så gasar man ju "lite" "ibland", och då behöver man ju sakta ner också. ;)
Så de fick dels lite "vardagsmotion", dels hyfsat regelbundna kraftigare inbromsningar.
På så vis slapp jag problem med gnissel och annat som många som inte använder bromsarna rapporterar om.

Nu med ID4an är jag faktiskt lite tveksam till hur de ska behandlas. Det är ju trumbromsar bak så kraftiga inbromsningar känns som något man bör undvika. Jag tänker att så länge skivorna fram glänser så får de vara bra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Bromsar

Inlägg av rolundb »

Tack för alla svar!

Jag får väl helt enkelt också börja bromsa lite. Konstigt att Tesla inte lagt in någon lösning för detta som löser problemet per automatik. En vän till mig berättade att Volvo lagt in så att bromsarna används med jämna mellanrum istället för regen så att man slipper tänka på det här.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Bromsar

Inlägg av tobias_rullar »

rolundb skrev:
Tack för alla svar!

Jag får väl helt enkelt också börja bromsa lite. Konstigt att Tesla inte lagt in någon lösning för detta som löser problemet per automatik. En vän till mig berättade att Volvo lagt in så att bromsarna används med jämna mellanrum istället för regen så att man slipper tänka på det här.
Man kan ju tycka att det inte borde vara ett stort problem nu när bilen mer eller mindre kan köra själv. Samtidigt så är det väl en bunt människor i Kalifornien som undrar varför Tesla ska skapa in en automatisk funktion som bara är till för att slita på deras bromsar... :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bromsar

Inlägg av Tellus »

Har läst någonstans att det finns en inbyggd funktion som lägger an bromsarna med jämna mellanrum, tror det var när man kör med farthållaren så man märker inget.

Samma funktion aktiveras oftare vid regn och fukt för att få bättre bromseffekt vid panikbromsning.

Har dock själv upplevt någon gång i regn och vid hård bromsning från hög fart att det tar någon sekund innan det biter till.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
simonk
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 22 mar 2015 16:42
Ort: Stockholm

Re: Bromsar

Inlägg av simonk »

Tellus skrev:
Har läst någonstans att det finns en inbyggd funktion som lägger an bromsarna med jämna mellanrum, tror det var när man kör med farthållaren så man märker inget.
Tror t om det är i manualen det står så. Läste det innan vi fick bilen och tänkte att detta blir en fin-fin finess!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Bromsar

Inlägg av Curik »

simonk skrev:
Tellus skrev:
Har läst någonstans att det finns en inbyggd funktion som lägger an bromsarna med jämna mellanrum, tror det var när man kör med farthållaren så man märker inget.
Tror t om det är i manualen det står så. Läste det innan vi fick bilen och tänkte att detta blir en fin-fin finess!
Intressant. Det verkar heta "Brake Disc Wiping" och är endast till för att bli av med vattnet från bromsarna.
Användarvisningsbild
Ekholm
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 04 okt 2019 20:44
Ort: Järfälla

Re: Bromsar

Inlägg av Ekholm »

Balgrog skrev:
Bromsarna kan börja gnissla lite när det är fuktigt ute och man inte använder dem så mycket. Brukar sätta regen till low ibland så man använder bromsarna mer och då brukar det försvinna efter ett tag. Inbromsningar hjälper ju också.
Varför skulle bromsarna användas mer om regen är satt till låg? Regen nivån avgör ju bara hur hårt bilen bromsar om man släpper gasen. När man väl bromsar så används regen så mycket det går oberoende av va as regen är satt till.
MrRun
elbilist
Inlägg: 804
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Bromsar

Inlägg av MrRun »

Curik skrev:
simonk skrev:
Tellus skrev:
Har läst någonstans att det finns en inbyggd funktion som lägger an bromsarna med jämna mellanrum, tror det var när man kör med farthållaren så man märker inget.
Tror t om det är i manualen det står så. Läste det innan vi fick bilen och tänkte att detta blir en fin-fin finess!
Intressant. Det verkar heta "Brake Disc Wiping" och är endast till för att bli av med vattnet från bromsarna.
Även kallat spökbromsningar har jag hört. ;)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bromsar

Inlägg av Tellus »

Ekholm skrev:
Balgrog skrev:
Bromsarna kan börja gnissla lite när det är fuktigt ute och man inte använder dem så mycket. Brukar sätta regen till low ibland så man använder bromsarna mer och då brukar det försvinna efter ett tag. Inbromsningar hjälper ju också.
Varför skulle bromsarna användas mer om regen är satt till låg? Regen nivån avgör ju bara hur hårt bilen bromsar om man släpper gasen. När man väl bromsar så används regen så mycket det går oberoende av va as regen är satt till.
På Tesla (och bmw i3) blir det inte mer regen när man bromsar, jämfört med många andra elbilar. Kanske därför dom tagit bort läget låg regen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Balgrog
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 maj 2020 19:08

Re: Bromsar

Inlägg av Balgrog »

Ekholm skrev:
Balgrog skrev:
Bromsarna kan börja gnissla lite när det är fuktigt ute och man inte använder dem så mycket. Brukar sätta regen till low ibland så man använder bromsarna mer och då brukar det försvinna efter ett tag. Inbromsningar hjälper ju också.
Varför skulle bromsarna användas mer om regen är satt till låg? Regen nivån avgör ju bara hur hårt bilen bromsar om man släpper gasen. När man väl bromsar så används regen så mycket det går oberoende av va as regen är satt till.
När regen är low motorbromsar den inte lika mycket när du släpper på gasen så då kommer du behöva använda bromspedalen och de riktiga bromsarna oftare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Bromsar

Inlägg av AAKEE »

Det är rätt rejäl regen så för att få nöta till bromsarna måste man ha god fart och bromsa ordentligt.
Det är absolut inte läge att ha någon annan bil nära bakom när man ska putsa av skivorna.
En lösning är track mode ( om man har en P) där man kan ställa regen hur man vill.

Jag kör en eller ett par aktiva bromsningar i veckan för att inte systemet ska kärva ihop på sikt. Dessutom är bromsskivorna snyggare renslipade än i brunt :cry:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1559
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Bromsar

Inlägg av pefreli »

Jag har inte gjort något alls med mina bromsar de 2 år jag haft bilen och jag har inte märkt några som helst problem. Bromsarna är även blanka och fina.

Är det många som upplever problem med bromsarna?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar