84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till andra

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till an

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Tror det är några som missförstått vad ”rekommendera” betyder.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man, utan att någon frågar, häver ur sig att produkt X eller Y är så bra att andra borde köpa produkten.

Snarare är tanken att om någon tex frågar om man är nöjd så svarar man helt enkelt ”ja”. Då har man rekommenderat produkten.
Svårare än så behöver det inte vara.
Det är inte så jag uppfattar det. Snarare är det ju så som iAkita skriver, man får i väldigt många sammanhang i olika kundenkäter frågan "skulle du rekommendera produkten X till en vän?". Jag svarar alltid nej.
Men om jag i samma enkät får frågan "är du nöjd med produkten?" eller "skulle du köpa samma produkt idag?" så svarar jag kanske ja, trots att jag svarade nej på frågan om jag skulle rekommenderar produkten. Det är olika saker helt enkelt. Om denna undersökning, som tråden handlar om, har gjorts på just det viset, så tror jag att det är många som har svarat nej trots att de egentligen är ganska nöjda. Men att teslaägare försöker sälja in Tesla hos andra vet vi ju. Det ingår väl nästan i konceptet med referrals och sånt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till an

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Tror det är några som missförstått vad ”rekommendera” betyder.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man, utan att någon frågar, häver ur sig att produkt X eller Y är så bra att andra borde köpa produkten.

Snarare är tanken att om någon tex frågar om man är nöjd så svarar man helt enkelt ”ja”. Då har man rekommenderat produkten.
Svårare än så behöver det inte vara.
Det är inte så jag uppfattar det. Snarare är det ju så som iAkita skriver, man får i väldigt många sammanhang i olika kundenkäter frågan "skulle du rekommendera produkten X till en vän?". Jag svarar alltid nej.
Men om jag i samma enkät får frågan "är du nöjd med produkten?" eller "skulle du köpa samma produkt idag?" så svarar jag kanske ja, trots att jag svarade nej på frågan om jag skulle rekommenderar produkten. Det är olika saker helt enkelt. Om denna undersökning, som tråden handlar om, har gjorts på just det viset, så tror jag att det är många som har svarat nej trots att de egentligen är ganska nöjda. Men att teslaägare försöker sälja in Tesla hos andra vet vi ju. Det ingår väl nästan i konceptet med referrals och sånt.
Det du tolkar som "rekommendera" skulle jag vilja benämna "sälja". Dvs att man aktivt, utan att någon frågar om det, börjar prata om fördelar med produkt X och varför hen borde köpa en sådan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till an

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det du tolkar som "rekommendera" skulle jag vilja benämna "sälja". Dvs att man aktivt, utan att någon frågar om det, börjar prata om fördelar med produkt X och varför hen borde köpa en sådan.
Är det inte precis det man gör som teslaägare? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till an

Inlägg av taliz »

mati skrev:
taliz skrev:
Det du tolkar som "rekommendera" skulle jag vilja benämna "sälja". Dvs att man aktivt, utan att någon frågar om det, börjar prata om fördelar med produkt X och varför hen borde köpa en sådan.
Är det inte precis det man gör som teslaägare? :lol:
Jo, men då säljer man som sagt. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: 84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till an

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Tror det är några som missförstått vad ”rekommendera” betyder.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man, utan att någon frågar, häver ur sig att produkt X eller Y är så bra att andra borde köpa produkten.

Snarare är tanken att om någon tex frågar om man är nöjd så svarar man helt enkelt ”ja”. Då har man rekommenderat produkten.
Svårare än så behöver det inte vara.
Så som du beskriver det så instämmer jag helt i ett starkt "Ja". :)

Tesla passar inte alla (därför rekommenderar jag alltid alla att provköra, gällande alla bilar), men själva är vi totalt så nöjda (trots dess brister), att vi inte hittade någon bättre elbil för oss nu två år senare.

Blev en ny M3 uthämtad i veckan. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till an

Inlägg av taliz »

Omröstningen avslutad.
D02A7BAA-E7D2-45AC-AABE-30C5D71BF3FA.jpeg
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 84 procent skulle rekommendera sin Tesla Model 3 till an

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Tror det är några som missförstått vad ”rekommendera” betyder.
Det behöver inte nödvändigtvis betyda att man, utan att någon frågar, häver ur sig att produkt X eller Y är så bra att andra borde köpa produkten.

Snarare är tanken att om någon tex frågar om man är nöjd så svarar man helt enkelt ”ja”. Då har man rekommenderat produkten.
Svårare än så behöver det inte vara.
Ja. Man kan ju rekommendera mer än en bil.
Skriv svar