Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av tommyd »

Jag fick ett email från Tesla där de undrade hur min köpupplevelse var.

Mitt svar:

Hur nöjd är du med den support du har fått fram till din leverans?
(1 = Inte bra) (5 = Mycket bra)

3

Inom vilka områden kunde vi ha förbättrat vårt kundsupport?
Inbyte
Responstid
Förväntad leveranstid
Finansiering / Leasing
Bokning/ombokning av leverans
Komplettera mitt Tesla konto
Betalningsinformation


Jag markerade "Betalningsinformation".

Hur skulle du betygsätta din leveransdag?
(1 = Inte bra) (5 = Mycket bra)

1

På vilka områden kan vi förbättra oss?
Incheckningsprocess
Punktlighet
Dokument och pappersarbete
Introduktion av bilen


Jag markerade inget av alternativen.

Hur nöjd var du med bilens skick?
(1 = Missnöjd) (5 = Mycket nöjd)

1

Vad kunde vi ha fokuserat mer på?
Renlighet Exteriör / Interiör
Funktionalitet
Exteriörens skick


Jag markerade "Renlighet Exteriör / Interiör".

Vänligen dela med dig om du har ytterligare feedback:

Bilen var så smutsig så det var omöjligt att se om lacken och rutorna var skadade eller om det bara var smuts. Det är förolämpande att köpa en helt ny smutsig bil när en begagnad Peugeot som kostar bara 50 000 SEK levereras helt ren.

Vinterdäcken var inlagda i bagaget vilket gjorde det mycket opraktiskt att inspektera eventuella defekter i baksätet. Gör ni det med flit så kunder ska missa defekter och sen bli nekade gratis reparation "eftersom defekterna kan ha uppstått efter leveransen av kunden själv"?

Det uppstod störande vindbrus i hastigheter över 60 km / h. Jag körde omedelbart tillbaka och bad en av era tekniker att hitta och åtgärda felet. Teknikern provkörde och åtgärdade felet snabbt och perfekt. Det var backspegeln som orsakade vindbruset sa han. Bra service av honom men dåligt av Tesla att inte upptäcka och åtgärda sådana uppenbara defekter innan leverans.

Jag bokade tid via Tesla-appen söndagen 2021-06-06 där jag bad att få veta om ni är villiga att montera stänkskydden som följde med bilen omonterade och hur mycket det i få fall skulle kosta. Tiden för den mobila teknikern är bokad till måndagen 2021-06-14 och idag fredagen 2021-06-11 har fortfarande ingen svarat mig. Det är orimligt att jag ska förväntas vara tillgänlig en måndag 08:00-12:00 utan att ni svarat på mina frågor först och att jag kanske inte godkänner er offert, och sen inte har kunnat använda den tiden till annat helt i onödan bara för att ni inte svarar på mina meddelanden.

Om någon frågar mig om de bör köpa en Tesla så kommer mitt svar bli:

"Enligt mina personliga erfarenheter så är Tesla mycket bra på prestanda, bra på funktioner, mycket dåliga på kvalitet och mycket dåliga på service. En helt nytillverkad bil levereras smutsig och med defekter. Det är skönt att slippa behöva pruta för att få ett rimligt pris eftersom alla kunder tvingas betala exakt samma pris för sina bilköp."

När jag betalade bilen så stod det ett annat företagsnamn på fakturan än företagsnamnet som stod i min internetbank. När jag försökte ringa er för att bekräfta att jag betalar till rätt mottagare så fungerade inte era telefoner och det fanns ingen emailadress eller chat man kunde nå er på heller. Så oprofessionellt så man tvekar om det är ett riktigt företag eller ett bluff-företag som tar betalningen men sen så får man ingen bil. Ni slösade mycket av min tid på att bekräfta att mottagaren jag skulle skicka betalningen till var korrekt.

Ta inte bort chat-knappen från er webbplats bara för att klockan blivit 18:00. Låt chat-knappen finnas kvar och meddela att "chattens öppettider är: x" när kan klickar på den utanför chattens öppettider. Ni gör det förolämpande och oprofessionellt svårt att få tag i er.

Gör det möjligt att få gummimattor som val när man köper bilen. Varför ska jag behöva köpa det efter att jag köpt bilen? Vem vill ha tygmattor som drar till sig smuts som en tvättsvamp? Dessutom så markerade avsändaren (Tesla) att gummimatt-paketen inte tilläts levereras till närmaste postombud. När jag ringde DHL för att fråga varför jag inte kunde välja mitt närmaste postombud så svarade de att "avsändaren markerat paketen som att de har ett så högt värde så de inte tillåts styras om till det närmaste postombudet och du måste hämta paketen i en DHL-central istället". Ni tvingade mig alltså att åka ända till Arlandas DHL-central för att hämta mattor som kostade under 5 000 SEK totalt. Har ni mycket problem med tobakskiosker som stjäl era gummimattor eller? Sluta klicka i den där rutan så man slipper åka till Arlanda i onödan.

Update 2021-06-11 14:00:

En kille från Tesla ringde mig nyss och sa att Tesla inte rekommenderar att jag monterar de stänkskydden eftersom jag bor i Stockholmsområdet och det är för milda vintrar här för att det ska vara värt det, men att jag självklart får hjälp av dem att montera dem om jag verkligen vill. Det skulle kosta några hundralappar att de kör ut och gör det åt mig. De bakre stänkskydden som följde med bilen omonterade är även lite extra långa och kan ibland skrapa i marken så om man låter bli att montera dem så slipper man det ljudet. Jag frågade om de rekommenderade att klistra på en skyddsfilm just vid de bakre stänkskydden eftersom folk på internet brukar rekommendera det. Han sa att de rekommenderade det. Han hjälpte mig hitta skyddsfilmen på Teslas webbplats eftersom jag inte kunde hitta den artikeln. Han klickade på sin egen dator att det kommer en tekniker och gör rent just precis där, och sen klistrar på skyddsfilmen.

Jag bad honom göra det så jag inte råkar klistra snett osv. Han bekräftade att teknikern kommer kunna köra ut bilen från parkeringsrutan någon meter för att lättare komma åt att klistra, och att teknikern även kommer kunna se på sin GPS exakt var min bil råkar vara parkerad nära min bostad (eftersom jag uttryckligen godkänt detta medans vi pratade) så jag slipper träffa teknikern i onödan pga pandemin. Vi sköt upp ärendet 7 dagar eftersom de inte hade skyddsfilmen på lager. Det kanske hade kunnat gå några dagar snabbare men jag ville ha samma tid exakt en vecka senare, och det gick bra. Det kommer kosta mig 200-250 SEK om jag minns rätt att de kör ut och gör detta åt mig, och det kommer poppa upp en betalningsförfrågan i min Tesla-app sa han. Jag har klistrat skärmskyddet snett och att det blir bubblor på min mobil förut så jag tyckte det var värt att deras tekniker klistrar detta åt mig för det priset eftersom teknikern sannolikt kommer klistra rakare och bättre än jag.
Senast redigerad av tommyd, redigerad totalt 1 gånger.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av taliz »

Om en vecka har du glömt det där. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 742
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av Trevlig »

taliz skrev:
Om en vecka har du glömt det där. ;)
Va?

Min bil är inne på services igen, lackdefekterna de fixade gjorde att de förmodligen råkat böja ut en dörr i nedre kanten och där av har den fått miljoner stenskott i kanten och behöver riktas och lackas om.

Min dröm är en Model S plaid, min andra dröm är att få min miljöbonus och köpa annat märke.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av taliz »

Trevlig skrev:
...min andra dröm är att få min miljöbonus och köpa annat märke.
Been there, done that.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av Reconnnn »

Var hämtade du den?

Känns som att leveransupplevelsen är väldigt beroende på var man hämtar den (Stockholm värst?).

Hämtade min i Malmö helt ren och fin bil. De tog sig den tiden jag förväntade mig.

Bilen stod inomhus med bra beslysning så jag kunde se eventuella fel.
tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av tommyd »

Reconnnn skrev:
Var hämtade du den?
Jag hämtade den i Trosta mellan Stockholm och Uppsala.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av Kriper »

taliz skrev:
Om en vecka har du glömt det där. ;)
VM i Tesla Fan Boy. Du vann.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av MWall »

Kriper skrev:
taliz skrev:
Om en vecka har du glömt det där. ;)
VM i Tesla Fan Boy. Du vann.

Ja, alltså det känns ju knepigt att stå ut på ett flygfält eller grusplan eller vad det är och ta emot en skitig och defekt bil som ändå är galet dyr. Att de inte ens försöker ge kunden en positiv upplevelse är oförklarligt. Arrogansen kommer straffa sig på sikt.
Användarvisningsbild
tobias_rullar
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 24 maj 2021 21:14

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av tobias_rullar »

Fan va tråkigt att du fått en sådan första upplevelse med din nya bil! Jag hoppas att det inte kommer påverka totalupplevelsen alltför mycket. Det är ju trots allt en ganska stor investering att köpa en ny bil och viktigt att du inte känner missnöjd och ångrar ditt köp.
Om det är så att du känner dig missnöjd med bilen pga problemen du skriver om, försök fokusera på vad som är positivt. Tex prestanda, körglädje, komfort mm så du kan känna dig nöjd och glad med ditt inköp av en ny bil. :)

Jag förstår inte alls varför Tesla inte kan tvätta bilen innan den levereras. Är det så att det görs men att den sedan står och samlar pollen och damm, kan det ju inte ta många sekunder att blåsa av bilen med högtryck strax innan kunden kommer och ska hämta. Det tycker i alla fall inte jag är orimligt att begära.
Skillnaden mellan en ren eller smutsig bil gör väldigt stor skillnad på intrycket av en bils kvalité och skick. Mycket mer än man kan tro och själv vill erkänna. Ska man sälja en beg bil lönar det sig alltid att lägga ner några timmar på att rengöra bilen både in- och utvändigt. Med det i åtanke kan jag inte alls förstå hur Tesla kan tillåta att smutsiga bilar levereras.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av OfarligTesla »

Känner inte igen problemet med betalningsinformationen, nu för tiden står ju allt på hemsidan när man loggar in, bara att ta copy paste på bankgirot. Annat var det när jag köpte S i början av 2018, då fick jag ett riktigt dåligt gjort worddokument på mail från någon jag aldrig haft kontakt med där betalningsinformationen stod. Men bolagsnamnet som bankgirot var reggat på tillhörde ju Tesla så det var ju inte så farligt.

Bilarna är dock väldigt smutsiga i Trosta, men man kan som sagt anmäla fel inom några dagar och 16 mil så man kan tvätta av den. Förstår att det är svårt för dem att hålla alla bilar rena när de måste stå utomhus eftersom de levererar så många bilar nu när det är sista månaden i kvartalet. Sen skulle de ju faktiskt kunna städa bilarna på insidan innan de parkerar dem…
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 49
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.

Inlägg av DanielR82 »

Hämtade en M3 Performance i Trosta den 4:e Juni.

Då man läst lite för mycket i detta forum så var man rätt upplyst på vad man hade att vänta.

Efter vi gått igenom bilen, efterfrågade vi en tekniker som kunde kika på lite små saker. Han dokumenterade lite små kosmetiska defekter och sa att vi kunde boka in åtgärd av dessa i appen (får se om det blir av eller inte, som taliz skrev så har man glömt det där om en vecka), sedan såg han att en framdörr behövdes justeras lite vilket dom gjorde direkt på plats. Alla var mycket trevliga och tillmötesgående.

Samtliga bilar på plats var fulla med Pollen, fullt normalt enligt mig under denna period och inget jag hakade upp mig på.

Tvättade av bilen och nästa morgon var det lika illa igen :lol:

Stänkskydden "bak" är förlängning av de främre stänkskydden. Ska du ha stänkskydd bak får du köpa eftermarknads.

Bilen känns premium och riktigt trevlig att köra!
Skriv svar