Min köpupplevelse av en ny Tesla Model 3 Performance.
Postat: 11 jun 2021 12:00
Jag fick ett email från Tesla där de undrade hur min köpupplevelse var.
Mitt svar:
Hur nöjd är du med den support du har fått fram till din leverans?
(1 = Inte bra) (5 = Mycket bra)
3
Inom vilka områden kunde vi ha förbättrat vårt kundsupport?
Inbyte
Responstid
Förväntad leveranstid
Finansiering / Leasing
Bokning/ombokning av leverans
Komplettera mitt Tesla konto
Betalningsinformation
Jag markerade "Betalningsinformation".
Hur skulle du betygsätta din leveransdag?
(1 = Inte bra) (5 = Mycket bra)
1
På vilka områden kan vi förbättra oss?
Incheckningsprocess
Punktlighet
Dokument och pappersarbete
Introduktion av bilen
Jag markerade inget av alternativen.
Hur nöjd var du med bilens skick?
(1 = Missnöjd) (5 = Mycket nöjd)
1
Vad kunde vi ha fokuserat mer på?
Renlighet Exteriör / Interiör
Funktionalitet
Exteriörens skick
Jag markerade "Renlighet Exteriör / Interiör".
Vänligen dela med dig om du har ytterligare feedback:
Bilen var så smutsig så det var omöjligt att se om lacken och rutorna var skadade eller om det bara var smuts. Det är förolämpande att köpa en helt ny smutsig bil när en begagnad Peugeot som kostar bara 50 000 SEK levereras helt ren.
Vinterdäcken var inlagda i bagaget vilket gjorde det mycket opraktiskt att inspektera eventuella defekter i baksätet. Gör ni det med flit så kunder ska missa defekter och sen bli nekade gratis reparation "eftersom defekterna kan ha uppstått efter leveransen av kunden själv"?
Det uppstod störande vindbrus i hastigheter över 60 km / h. Jag körde omedelbart tillbaka och bad en av era tekniker att hitta och åtgärda felet. Teknikern provkörde och åtgärdade felet snabbt och perfekt. Det var backspegeln som orsakade vindbruset sa han. Bra service av honom men dåligt av Tesla att inte upptäcka och åtgärda sådana uppenbara defekter innan leverans.
Jag bokade tid via Tesla-appen söndagen 2021-06-06 där jag bad att få veta om ni är villiga att montera stänkskydden som följde med bilen omonterade och hur mycket det i få fall skulle kosta. Tiden för den mobila teknikern är bokad till måndagen 2021-06-14 och idag fredagen 2021-06-11 har fortfarande ingen svarat mig. Det är orimligt att jag ska förväntas vara tillgänlig en måndag 08:00-12:00 utan att ni svarat på mina frågor först och att jag kanske inte godkänner er offert, och sen inte har kunnat använda den tiden till annat helt i onödan bara för att ni inte svarar på mina meddelanden.
Om någon frågar mig om de bör köpa en Tesla så kommer mitt svar bli:
"Enligt mina personliga erfarenheter så är Tesla mycket bra på prestanda, bra på funktioner, mycket dåliga på kvalitet och mycket dåliga på service. En helt nytillverkad bil levereras smutsig och med defekter. Det är skönt att slippa behöva pruta för att få ett rimligt pris eftersom alla kunder tvingas betala exakt samma pris för sina bilköp."
När jag betalade bilen så stod det ett annat företagsnamn på fakturan än företagsnamnet som stod i min internetbank. När jag försökte ringa er för att bekräfta att jag betalar till rätt mottagare så fungerade inte era telefoner och det fanns ingen emailadress eller chat man kunde nå er på heller. Så oprofessionellt så man tvekar om det är ett riktigt företag eller ett bluff-företag som tar betalningen men sen så får man ingen bil. Ni slösade mycket av min tid på att bekräfta att mottagaren jag skulle skicka betalningen till var korrekt.
Ta inte bort chat-knappen från er webbplats bara för att klockan blivit 18:00. Låt chat-knappen finnas kvar och meddela att "chattens öppettider är: x" när kan klickar på den utanför chattens öppettider. Ni gör det förolämpande och oprofessionellt svårt att få tag i er.
Gör det möjligt att få gummimattor som val när man köper bilen. Varför ska jag behöva köpa det efter att jag köpt bilen? Vem vill ha tygmattor som drar till sig smuts som en tvättsvamp? Dessutom så markerade avsändaren (Tesla) att gummimatt-paketen inte tilläts levereras till närmaste postombud. När jag ringde DHL för att fråga varför jag inte kunde välja mitt närmaste postombud så svarade de att "avsändaren markerat paketen som att de har ett så högt värde så de inte tillåts styras om till det närmaste postombudet och du måste hämta paketen i en DHL-central istället". Ni tvingade mig alltså att åka ända till Arlandas DHL-central för att hämta mattor som kostade under 5 000 SEK totalt. Har ni mycket problem med tobakskiosker som stjäl era gummimattor eller? Sluta klicka i den där rutan så man slipper åka till Arlanda i onödan.
Update 2021-06-11 14:00:
En kille från Tesla ringde mig nyss och sa att Tesla inte rekommenderar att jag monterar de stänkskydden eftersom jag bor i Stockholmsområdet och det är för milda vintrar här för att det ska vara värt det, men att jag självklart får hjälp av dem att montera dem om jag verkligen vill. Det skulle kosta några hundralappar att de kör ut och gör det åt mig. De bakre stänkskydden som följde med bilen omonterade är även lite extra långa och kan ibland skrapa i marken så om man låter bli att montera dem så slipper man det ljudet. Jag frågade om de rekommenderade att klistra på en skyddsfilm just vid de bakre stänkskydden eftersom folk på internet brukar rekommendera det. Han sa att de rekommenderade det. Han hjälpte mig hitta skyddsfilmen på Teslas webbplats eftersom jag inte kunde hitta den artikeln. Han klickade på sin egen dator att det kommer en tekniker och gör rent just precis där, och sen klistrar på skyddsfilmen.
Jag bad honom göra det så jag inte råkar klistra snett osv. Han bekräftade att teknikern kommer kunna köra ut bilen från parkeringsrutan någon meter för att lättare komma åt att klistra, och att teknikern även kommer kunna se på sin GPS exakt var min bil råkar vara parkerad nära min bostad (eftersom jag uttryckligen godkänt detta medans vi pratade) så jag slipper träffa teknikern i onödan pga pandemin. Vi sköt upp ärendet 7 dagar eftersom de inte hade skyddsfilmen på lager. Det kanske hade kunnat gå några dagar snabbare men jag ville ha samma tid exakt en vecka senare, och det gick bra. Det kommer kosta mig 200-250 SEK om jag minns rätt att de kör ut och gör detta åt mig, och det kommer poppa upp en betalningsförfrågan i min Tesla-app sa han. Jag har klistrat skärmskyddet snett och att det blir bubblor på min mobil förut så jag tyckte det var värt att deras tekniker klistrar detta åt mig för det priset eftersom teknikern sannolikt kommer klistra rakare och bättre än jag.
Mitt svar:
Hur nöjd är du med den support du har fått fram till din leverans?
(1 = Inte bra) (5 = Mycket bra)
3
Inom vilka områden kunde vi ha förbättrat vårt kundsupport?
Inbyte
Responstid
Förväntad leveranstid
Finansiering / Leasing
Bokning/ombokning av leverans
Komplettera mitt Tesla konto
Betalningsinformation
Jag markerade "Betalningsinformation".
Hur skulle du betygsätta din leveransdag?
(1 = Inte bra) (5 = Mycket bra)
1
På vilka områden kan vi förbättra oss?
Incheckningsprocess
Punktlighet
Dokument och pappersarbete
Introduktion av bilen
Jag markerade inget av alternativen.
Hur nöjd var du med bilens skick?
(1 = Missnöjd) (5 = Mycket nöjd)
1
Vad kunde vi ha fokuserat mer på?
Renlighet Exteriör / Interiör
Funktionalitet
Exteriörens skick
Jag markerade "Renlighet Exteriör / Interiör".
Vänligen dela med dig om du har ytterligare feedback:
Bilen var så smutsig så det var omöjligt att se om lacken och rutorna var skadade eller om det bara var smuts. Det är förolämpande att köpa en helt ny smutsig bil när en begagnad Peugeot som kostar bara 50 000 SEK levereras helt ren.
Vinterdäcken var inlagda i bagaget vilket gjorde det mycket opraktiskt att inspektera eventuella defekter i baksätet. Gör ni det med flit så kunder ska missa defekter och sen bli nekade gratis reparation "eftersom defekterna kan ha uppstått efter leveransen av kunden själv"?
Det uppstod störande vindbrus i hastigheter över 60 km / h. Jag körde omedelbart tillbaka och bad en av era tekniker att hitta och åtgärda felet. Teknikern provkörde och åtgärdade felet snabbt och perfekt. Det var backspegeln som orsakade vindbruset sa han. Bra service av honom men dåligt av Tesla att inte upptäcka och åtgärda sådana uppenbara defekter innan leverans.
Jag bokade tid via Tesla-appen söndagen 2021-06-06 där jag bad att få veta om ni är villiga att montera stänkskydden som följde med bilen omonterade och hur mycket det i få fall skulle kosta. Tiden för den mobila teknikern är bokad till måndagen 2021-06-14 och idag fredagen 2021-06-11 har fortfarande ingen svarat mig. Det är orimligt att jag ska förväntas vara tillgänlig en måndag 08:00-12:00 utan att ni svarat på mina frågor först och att jag kanske inte godkänner er offert, och sen inte har kunnat använda den tiden till annat helt i onödan bara för att ni inte svarar på mina meddelanden.
Om någon frågar mig om de bör köpa en Tesla så kommer mitt svar bli:
"Enligt mina personliga erfarenheter så är Tesla mycket bra på prestanda, bra på funktioner, mycket dåliga på kvalitet och mycket dåliga på service. En helt nytillverkad bil levereras smutsig och med defekter. Det är skönt att slippa behöva pruta för att få ett rimligt pris eftersom alla kunder tvingas betala exakt samma pris för sina bilköp."
När jag betalade bilen så stod det ett annat företagsnamn på fakturan än företagsnamnet som stod i min internetbank. När jag försökte ringa er för att bekräfta att jag betalar till rätt mottagare så fungerade inte era telefoner och det fanns ingen emailadress eller chat man kunde nå er på heller. Så oprofessionellt så man tvekar om det är ett riktigt företag eller ett bluff-företag som tar betalningen men sen så får man ingen bil. Ni slösade mycket av min tid på att bekräfta att mottagaren jag skulle skicka betalningen till var korrekt.
Ta inte bort chat-knappen från er webbplats bara för att klockan blivit 18:00. Låt chat-knappen finnas kvar och meddela att "chattens öppettider är: x" när kan klickar på den utanför chattens öppettider. Ni gör det förolämpande och oprofessionellt svårt att få tag i er.
Gör det möjligt att få gummimattor som val när man köper bilen. Varför ska jag behöva köpa det efter att jag köpt bilen? Vem vill ha tygmattor som drar till sig smuts som en tvättsvamp? Dessutom så markerade avsändaren (Tesla) att gummimatt-paketen inte tilläts levereras till närmaste postombud. När jag ringde DHL för att fråga varför jag inte kunde välja mitt närmaste postombud så svarade de att "avsändaren markerat paketen som att de har ett så högt värde så de inte tillåts styras om till det närmaste postombudet och du måste hämta paketen i en DHL-central istället". Ni tvingade mig alltså att åka ända till Arlandas DHL-central för att hämta mattor som kostade under 5 000 SEK totalt. Har ni mycket problem med tobakskiosker som stjäl era gummimattor eller? Sluta klicka i den där rutan så man slipper åka till Arlanda i onödan.
Update 2021-06-11 14:00:
En kille från Tesla ringde mig nyss och sa att Tesla inte rekommenderar att jag monterar de stänkskydden eftersom jag bor i Stockholmsområdet och det är för milda vintrar här för att det ska vara värt det, men att jag självklart får hjälp av dem att montera dem om jag verkligen vill. Det skulle kosta några hundralappar att de kör ut och gör det åt mig. De bakre stänkskydden som följde med bilen omonterade är även lite extra långa och kan ibland skrapa i marken så om man låter bli att montera dem så slipper man det ljudet. Jag frågade om de rekommenderade att klistra på en skyddsfilm just vid de bakre stänkskydden eftersom folk på internet brukar rekommendera det. Han sa att de rekommenderade det. Han hjälpte mig hitta skyddsfilmen på Teslas webbplats eftersom jag inte kunde hitta den artikeln. Han klickade på sin egen dator att det kommer en tekniker och gör rent just precis där, och sen klistrar på skyddsfilmen.
Jag bad honom göra det så jag inte råkar klistra snett osv. Han bekräftade att teknikern kommer kunna köra ut bilen från parkeringsrutan någon meter för att lättare komma åt att klistra, och att teknikern även kommer kunna se på sin GPS exakt var min bil råkar vara parkerad nära min bostad (eftersom jag uttryckligen godkänt detta medans vi pratade) så jag slipper träffa teknikern i onödan pga pandemin. Vi sköt upp ärendet 7 dagar eftersom de inte hade skyddsfilmen på lager. Det kanske hade kunnat gå några dagar snabbare men jag ville ha samma tid exakt en vecka senare, och det gick bra. Det kommer kosta mig 200-250 SEK om jag minns rätt att de kör ut och gör detta åt mig, och det kommer poppa upp en betalningsförfrågan i min Tesla-app sa han. Jag har klistrat skärmskyddet snett och att det blir bubblor på min mobil förut så jag tyckte det var värt att deras tekniker klistrar detta åt mig för det priset eftersom teknikern sannolikt kommer klistra rakare och bättre än jag.