Halloj!
Har nu laddat min M3 i drygt ett år med Teslas UMC shuko i hemmet. Har aldrig laddat med mer än 8 amp. och fått 2 kW. Det har såhär långt täckt mina behov.
Det enda jag irriterat mig på är förlusterna i vintras i samband med förvärmningen av bilen.
Jag har nu en nyinstallerad lina från samma plats för 3-fas som går raka vägen till centralen med en egen grupp bara för detta ändamål.
Vid leverans av bilen införskaffade jag en Tesla UMC 3-fas och använder nu den istället för shukovarianten.
Har nu dock upptäckt att UMCn levererar 2 volt spänning till bilen kontinuerligt, före och efter att laddningen har påbörjats eller avslutats!
Någon som har erfarenhet av detta och möjligen vet varför och om det har någon betydelse för bil och batteri?
Varför och bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Varför och bra eller dåligt?
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3624
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Varför och bra eller dåligt?
Det är normalt.
Tror det beror på att klumpen och bilen ska kunna kommunicera med varandra vid behov.
Tror det beror på att klumpen och bilen ska kunna kommunicera med varandra vid behov.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Varför och bra eller dåligt?
Tack för input.Tellus skrev:Det är normalt.
Tror det beror på att klumpen och bilen ska kunna kommunicera med varandra vid behov.
Kan vara en rimlig förklaring, men jag har inte observerat detta tidigare med shukoklumpen. Kan ju bero på att jag inte varit lika uppmärksam som nu vid bytet.
Tar det med ro och kommer vid tillfälle höra med någon på Sc om vad som sker mellan UMCn och bilen i detta avseende.
/Lars
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Re: Varför och bra eller dåligt?
Som sagts ovan är det helt normalt. Ibland levererar den också 230V men 0A en liten stund. Vet inte riktigt var bilen mäter spänningen, men om den mäter spänningen mellan nollan och en av de tre inkommande faserna är det mycket märkligt att det kan bli något annat än 0 eller 230 eftersom det normalt bryts av ett relä.
Tesla WC gör för övrigt samma sak.
Tesla WC gör för övrigt samma sak.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Varför och bra eller dåligt?
Det beror med största sannolikhet på små krypströmmar som läcker in på DC-sidan via kommunikationssignalerna (CP/PP/GND). Ofarligt och svårt att undvika, men kan säkert påverka mätningen vid just 0V. Min bil brukar visa 2V när den står inkopplad på W.C. men utan aktiv laddning.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller