Varför och bra eller dåligt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Varför och bra eller dåligt?

Inlägg av Lars Json »

Halloj!
Har nu laddat min M3 i drygt ett år med Teslas UMC shuko i hemmet. Har aldrig laddat med mer än 8 amp. och fått 2 kW. Det har såhär långt täckt mina behov.
Det enda jag irriterat mig på är förlusterna i vintras i samband med förvärmningen av bilen.
Jag har nu en nyinstallerad lina från samma plats för 3-fas som går raka vägen till centralen med en egen grupp bara för detta ändamål.
Vid leverans av bilen införskaffade jag en Tesla UMC 3-fas och använder nu den istället för shukovarianten.
Har nu dock upptäckt att UMCn levererar 2 volt spänning till bilen kontinuerligt, före och efter att laddningen har påbörjats eller avslutats!
Någon som har erfarenhet av detta och möjligen vet varför och om det har någon betydelse för bil och batteri?
UMC_3fas.jpg
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Varför och bra eller dåligt?

Inlägg av Tellus »

Det är normalt.
Tror det beror på att klumpen och bilen ska kunna kommunicera med varandra vid behov.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Lars Json
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 mar 2020 11:48
Ort: Nacka

Re: Varför och bra eller dåligt?

Inlägg av Lars Json »

Tellus skrev:
Det är normalt.
Tror det beror på att klumpen och bilen ska kunna kommunicera med varandra vid behov.
Tack för input.
Kan vara en rimlig förklaring, men jag har inte observerat detta tidigare med shukoklumpen. Kan ju bero på att jag inte varit lika uppmärksam som nu vid bytet.
Tar det med ro och kommer vid tillfälle höra med någon på Sc om vad som sker mellan UMCn och bilen i detta avseende.
/Lars
Modell 3 LR med dragkrok.
Beställd 2020 03 05.
Levererad 2020 03 23
Äntligen fossilfri.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Varför och bra eller dåligt?

Inlägg av Remuz »

Som sagts ovan är det helt normalt. Ibland levererar den också 230V men 0A en liten stund. Vet inte riktigt var bilen mäter spänningen, men om den mäter spänningen mellan nollan och en av de tre inkommande faserna är det mycket märkligt att det kan bli något annat än 0 eller 230 eftersom det normalt bryts av ett relä.

Tesla WC gör för övrigt samma sak.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 566
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Varför och bra eller dåligt?

Inlägg av Elmil »

Det beror med största sannolikhet på små krypströmmar som läcker in på DC-sidan via kommunikationssignalerna (CP/PP/GND). Ofarligt och svårt att undvika, men kan säkert påverka mätningen vid just 0V. Min bil brukar visa 2V när den står inkopplad på W.C. men utan aktiv laddning.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Skriv svar