Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
tor-ake skrev:
En annan funktion jag använder frekvent är att skicka en destination från google maps till navigatorn, antar att Volvo har detta med? T.o.m. Nissan Connect hade detta men det funkade typ aldrig. I teslan funkar det väldigt smidigt och har reducerat mina vägbeskrivningssamtal till frugan till nära noll.
Ja, till skillnad mot i Teslas app kan man leta upp en destination och skicka den till bilen!
Jag startar Google Maps på telefonen och kan via den enkelt dela färdmål/destination (dock tyvärr inte färdväg/delstopp) direkt till vår Tesla eller till vår Mercedes.

Fungerar klockrent för mig iaf. Vet ej hur det är för andra? Kanske jag har haft tur att det fungerar så bra på min gamla iPhone 8.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av pefreli »

martinot skrev:
mikebike skrev:
tor-ake skrev:
En annan funktion jag använder frekvent är att skicka en destination från google maps till navigatorn, antar att Volvo har detta med? T.o.m. Nissan Connect hade detta men det funkade typ aldrig. I teslan funkar det väldigt smidigt och har reducerat mina vägbeskrivningssamtal till frugan till nära noll.
Ja, till skillnad mot i Teslas app kan man leta upp en destination och skicka den till bilen!
Jag startar Google Maps på telefonen och kan via den enkelt dela färdmål/destination (dock tyvärr inte färdväg/delstopp) direkt till vår Tesla eller till vår Mercedes.

Fungerar klockrent för mig iaf. Vet ej hur det är för andra? Kanske jag har haft tur att det fungerar så bra på min gamla iPhone 8.
Denna funktion kände jag inte till efter 2 års ägande :oops: men nu när jag testar det verkar det ju väldigt smidigt! :P

Har också en gammal iPhone 8.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av Mats79 »

Det jag tycker du ska tänka ordentligt på är superchargernätverket. Det är en enorm fördel för Teslan. Vill verkligen betona det. Övriga laddnätverk är en bedrövlig soppa med alldeles för få laddare per station (räkna med att alltid få vänta i laddkö på långresor). Teslas försprång här är kanske svårt att se om man inte kört elbil tidigare men det är för många helt avgörande för en bekymmersfri körning
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av pefreli »

Mats79 skrev:
Det jag tycker du ska tänka ordentligt på är superchargernätverket. Det är en enorm fördel för Teslan. Vill verkligen betona det. Övriga laddnätverk är en bedrövlig soppa med alldeles för få laddare per station (räkna med att alltid få vänta i laddkö på långresor). Teslas försprång här är kanske svårt att se om man inte kört elbil tidigare men det är för många helt avgörande för en bekymmersfri körning
Ja, och det lär inte bli mindre trångt på Ionity m.fl. de närmsta åren…

Utan tillgång till Teslas laddnätverk får man nog fortsatt räkna med kaos vid toppar på semester etc. de kommande åren.

Ska bilen rulla som pendlarbil/andrabil spelar det mindre roll. Men ska bilen även fungera bra på längre semesterresor etc. så ser jag inget bra alternativ till Tesla idag.

Och om bilen enbart ska funka som andrabil/pendlarbil tror jag de flesta klarar sig bra med räckvidder på 20-30 mil.

Hur upplevs långresan med en EQS med 80 mils WLTP-räckvidd för +1 MSEK om du ändå måste stå och köa bakom ett par ID3:or vid laddstationen? :|
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
tor-ake skrev:
En annan funktion jag använder frekvent är att skicka en destination från google maps till navigatorn, antar att Volvo har detta med? T.o.m. Nissan Connect hade detta men det funkade typ aldrig. I teslan funkar det väldigt smidigt och har reducerat mina vägbeskrivningssamtal till frugan till nära noll.
Ja, till skillnad mot i Teslas app kan man leta upp en destination och skicka den till bilen!
Jag startar Google Maps på telefonen och kan via den enkelt dela färdmål/destination (dock tyvärr inte färdväg/delstopp) direkt till vår Tesla eller till vår Mercedes.

Fungerar klockrent för mig iaf. Vet ej hur det är för andra? Kanske jag har haft tur att det fungerar så bra på min gamla iPhone 8.
Jo, det funkar, men innebär en omväg jämfört med att göra det direkt i appen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

Mats79 skrev:
Det jag tycker du ska tänka ordentligt på är superchargernätverket. Det är en enorm fördel för Teslan. Vill verkligen betona det. Övriga laddnätverk är en bedrövlig soppa med alldeles för få laddare per station (räkna med att alltid få vänta i laddkö på långresor). Teslas försprång här är kanske svårt att se om man inte kört elbil tidigare men det är för många helt avgörande för en bekymmersfri körning
Ja, med mitt körmönster är jag dessvärre "tvungen" att köra Tesla om jag vill ha elbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
tor-ake skrev:
En annan funktion jag använder frekvent är att skicka en destination från google maps till navigatorn, antar att Volvo har detta med? T.o.m. Nissan Connect hade detta men det funkade typ aldrig. I teslan funkar det väldigt smidigt och har reducerat mina vägbeskrivningssamtal till frugan till nära noll.
Ja, till skillnad mot i Teslas app kan man leta upp en destination och skicka den till bilen!
Jag startar Google Maps på telefonen och kan via den enkelt dela färdmål/destination (dock tyvärr inte färdväg/delstopp) direkt till vår Tesla eller till vår Mercedes.

Fungerar klockrent för mig iaf. Vet ej hur det är för andra? Kanske jag har haft tur att det fungerar så bra på min gamla iPhone 8.
Jo, det funkar, men innebär en omväg jämfört med att göra det direkt i appen.
Hur kan det vara en omväg?

Om man sitter i kartappen och planerar en resa så är det ju tvärt om en omväg om man skulle behöva byta till Tesla-appen, eller Mercedes-appen. Nu kan man vara kvar i kartappen och enkelt dela med sig av destination till vilken bil i familjen som man vill. Utan att behöva lämna kartappen och leta upp de olika bilarnas respektive app. Supersmidigt!

Förstår inte hur det skulle kunna bli enklare än så, när man väl känner till tricket (vilket jag inte heller gjorde förens jag fick tipset av en annan här på forumet)?

Kan verkligen inte bli snabbare eller enklare än så. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
tor-ake skrev:
En annan funktion jag använder frekvent är att skicka en destination från google maps till navigatorn, antar att Volvo har detta med? T.o.m. Nissan Connect hade detta men det funkade typ aldrig. I teslan funkar det väldigt smidigt och har reducerat mina vägbeskrivningssamtal till frugan till nära noll.
Ja, till skillnad mot i Teslas app kan man leta upp en destination och skicka den till bilen!
Jag startar Google Maps på telefonen och kan via den enkelt dela färdmål/destination (dock tyvärr inte färdväg/delstopp) direkt till vår Tesla eller till vår Mercedes.

Fungerar klockrent för mig iaf. Vet ej hur det är för andra? Kanske jag har haft tur att det fungerar så bra på min gamla iPhone 8.
Jo, det funkar, men innebär en omväg jämfört med att göra det direkt i appen.
Hur kan det vara en omväg?

Om man sitter i kartappen och planerar en resa så är det ju tvärt om en omväg om man skulle behöva byta till Tesla-appen, eller Mercedes-appen. Nu kan man vara kvar i kartappen och enkelt dela med sig av destination till vilken bil i familjen som man vill. Utan att behöva lämna kartappen och leta upp de olika bilarnas respektive app. Supersmidigt!

Förstår inte hur det skulle kunna bli enklare än så, när man väl känner till tricket (vilket jag inte heller gjorde förens jag fick tipset av en annan här på forumet)?

Kan verkligen inte bli snabbare eller enklare än så. :D
Det är en omväg eftersom det kräver fler klick och en hel del scrollande, åtminstone i min telefon.
Varför skall man öppna kartappen om den funktionen (också) finns i bilappen?
Sedan kan naturligtvis göra på det krångliga sättet också, även om kartfunktionen är integrerad i bilappen. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Varför skall man öppna kartappen om den funktionen (också) finns i bilappen?
Först trodde jag att man var tvungen att göra som i (gamla) Volvo-appen, att starta bilappen för att leta resor och adresser. Men sedan har jag förstått att man inte behöver det. Vilket är bara en fördel att slippa när man testat och jämfört.

Man använder sin normala valfria kartapp som man alltid gör, som tex. Apple Kartor eller Google Maps, och sedan kan man fortsätta var kvar i den.

Vad har detta för fördelar?

Jag skall försöka förklara:

1. Du kan använda vilken kartapp som du själv är van vid och föredrar. Vissa gillar Apples, och andra gillar Googles (någon annan kanske en tredje). Du är inte tvingad till att använda just den app eller den kartdata som din biltillverkare valt åt dig i deras app. Full valfrihet att jobba med kartor som du alltid gör (utan med tanke på bil, eller vilken/vilka bilar du har för tillfället).

2. Du behöver inte bestämma i förväg om du skall ta bilen, cykel, buss eller tåg. Då letar upp destination och utgångspunkt, och kan sedan kika på vad de olika färdsätten skulle ta i tid. Du kan sedan därefter bestämma dig med vilket fordonsslag som du vill resa med i detta fallet. Gå ut och äta och ta ett glas vin? Kanske bättre att skippa bilen. Är det för långt och krångligt att åka kollektivt vid dessa tider? Kanske skippa vinet och ta något alkholfritt så man ändå kan ta bilen. Kanske cykla om det är fint väder och inte allt för långt?

3. Om du väl bestämt dig för att du vill resa till din destination med bil ovan i punkt 2, så kan du fortsätta att vara kvar i samma favorit till kartapp. Nu kan du istället bestämma dig för vilken av dina (eller famlijens) bilar som du vill använda för att ta dig till destinationen. När du väl bestämt dig så skickar du enkelt, utan att behöva leta upp respektive bils egna special app (och vänta på att starta upp den) destinationen direkt till den bil som du föredrar att använda för just denna resan och tillfället. Åka till ställen som inte finns så många laddstationer? Ta diesel. Åka in till stan och sitta i köer? Ta Tesla med bra AP som kan köra själv i tråkiga köer. Behöver lastutrymme? Kanske ta en större bil.

Jag förstår att det ibland kan vara svårt för många att tänka om, tänka nytt, förändra sig eller sina inarbetade vanor, osv, men när man väl gjort det så kan man ibland faktiskt finna att det finns bättre sätt. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av ErikHallq »

martinot skrev:
mikebike skrev:
Varför skall man öppna kartappen om den funktionen (också) finns i bilappen?
Först trodde jag att man var tvungen att göra som i (gamla) Volvo-appen, att starta bilappen för att leta resor och adresser. Men sedan har jag förstått att man inte behöver det. Vilket är bara en fördel att slippa när man testat och jämfört.

Man använder sin normala valfria kartapp som man alltid gör, som tex. Apple Kartor eller Google Maps, och sedan kan man fortsätta var kvar i den.

Vad har detta för fördelar?

Jag skall försöka förklara:

1. Du kan använda vilken kartapp som du själv är van vid och föredrar. Vissa gillar Apples, och andra gillar Googles (någon annan kanske en tredje). Du är inte tvingad till att använda just den app eller den kartdata som din biltillverkare valt åt dig i deras app. Full valfrihet att jobba med kartor som du alltid gör (utan med tanke på bil, eller vilken/vilka bilar du har för tillfället).

2. Du behöver inte bestämma i förväg om du skall ta bilen, cykel, buss eller tåg. Då letar upp destination och utgångspunkt, och kan sedan kika på vad de olika färdsätten skulle ta i tid. Du kan sedan därefter bestämma dig med vilket fordonsslag som du vill resa med i detta fallet. Gå ut och äta och ta ett glas vin? Kanske bättre att skippa bilen. Är det för långt och krångligt att åka kollektivt vid dessa tider? Kanske skippa vinet och ta något alkholfritt så man ändå kan ta bilen. Kanske cykla om det är fint väder och inte allt för långt?

3. Om du väl bestämt dig för att du vill resa till din destination med bil ovan i punkt 2, så kan du fortsätta att vara kvar i samma favorit till kartapp. Nu kan du istället bestämma dig för vilken av dina (eller famlijens) bilar som du vill använda för att ta dig till destinationen. När du väl bestämt dig så skickar du enkelt, utan att behöva leta upp respektive bils egna special app (och vänta på att starta upp den) destinationen direkt till den bil som du föredrar att använda för just denna resan och tillfället. Åka till ställen som inte finns så många laddstationer? Ta diesel. Åka in till stan och sitta i köer? Ta Tesla med bra AP som kan köra själv i tråkiga köer. Behöver lastutrymme? Kanske ta en större bil.

Jag förstår att det ibland kan vara svårt för många att tänka om, tänka nytt, förändra sig eller sina inarbetade vanor, osv, men när man väl gjort det så kan man ibland faktiskt finna att det finns bättre sätt. :)
Jag håller helt med dig! I Google appen ser jag också butikers/resturangers/mm öppettider. Allt blir så mycket enklare :)

Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är? :lol:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

ErikHallq skrev:
Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är? :lol:
Den är bara till för just det (som jag förstår det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kris
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 jun 2021 12:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av kris »

Update:

Har nu varit iväg o klämt samt kört:

skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3

så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av ceel »

kris skrev:
Update:

Har nu varit iväg o klämt samt kört:

skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3

så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Vad var ditt intryck av dessa fyra? För- och nackdelar som du upplevde?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av Maw »

kris skrev:
Update:

Har nu varit iväg o klämt samt kört:

skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3

så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
En bil som ligger mellan M3 och de andra i storlek är Polestar 2. Den finns även som tvåhjulsdriven med längre räckvidd än ID4/Q4/Enyaq för leverans efter sommaren.

Edit: Kom på att storleksmässigt kanske den inte ligger mellan. Men i praktikalitet eftersom den är en halvkombi.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
ErikHallq skrev:
Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är? :lol:
Den är bara till för just det (som jag förstår det).
Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den? :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av tor-ake »

Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.

T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.

Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av ErikHallq »

mikebike skrev:
martinot skrev:
ErikHallq skrev:
Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är? :lol:
Den är bara till för just det (som jag förstår det).
Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den? :roll:
Tror ingen tycker att det är en nackdel om det gick att göra mer, utan endast onödigt. Tycker själv att det är konstigt att integrera en sån sak i tesla appen, då finns det andra bättre saker att lägga energi på att utveckla enligt mig :)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.

T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.

Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Nej, det är inte riktigt sant. Jag vill, precis som de flesta andra ha så bra produkter som möjligt.
Jag kan inte heller se att spökbromsningar eller obefintlig skyltavläsning på motorväg beror på "psykologiska faktorer".
Vissa har hävdat att jag är en bakåtsträvare och vill att saker skall vara som de alltid varit. Det är fel, jag accepterar fullt ut lösningen med en stor skärm istället för centralinstrument till exempel. Jag tror att en HUD skulle vara ett plus, men det har jag aldrig haft på någon bil så det kan knappast vara för att jag är förändringsobenägen som jag vill ha det. :D
Det är naturligt att man jämför produkter utifrån egna erfarenheter och då kan jag konstatera att när det gäller exempelvis app, farthållare, skyltavläsning, automatisk avbländning och torkarautomatik så var min 6 år gamla Volvo bättre än min nya Tesla (i de två sista exemplen inte speciellt mycket bättre).
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns andra bilmärken som är ännu bättre (VW Matrix t.ex.).
Dessutom var min XC60 mer praktisk på flera sätt, men det visste jag om när jag bytte bil. Att Tesla var sämre på teknisk funktionalitet kom däremot som en överraskning.
Särskilt frustrerande eftersom Tesla borde ha möjlighet att förbättra funktionaliteten (OTA), men inget händer. Av alla uppdateringar jag fått är det bara en som upplevdes som en förbättring, och det var när vissa saker längst ned till vänster flyttades (tillbaka) längre upp på skärmen.

Jag har också (haft) synpunkter på hur Tesla (inte) kommunicerar ändringar i pris, utrustning och leveranstid. Jag beställde ju en Model Y först och denna Model 3 är en "tillfällig lösning" som ser ut att bli långvarig. :?

Sedan är jag inte alldeles nöjd med att min bil krävt flera verkstadsbesök första halvåret, men i det avseendet har jag haft värre bilar (Alfa och Volvo). :lol:

Eftersom vi varken kan ladda hemma eller på våra vanliga destinationer så blir bilägandet lite bökigt, och än så länge är Tesla enda alternativet för oss om vi vill köra elektriskt. Och det vill jag. Min fru tycker däremot att den gamla bilen var bättre på allt.

Flera gånger har jag sett att någon hävdat att det finns de som köper en Tesla för att imponera eller som statushöjare. Möjligt, men det stämmer inte i mitt fall. Ingen på mitt jobb vet att jag kör Tesla sedan drygt 6 månader tillbaks.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

ErikHallq skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
ErikHallq skrev:
Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är? :lol:
Den är bara till för just det (som jag förstår det).
Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den? :roll:
Tror ingen tycker att det är en nackdel om det gick att göra mer, utan endast onödigt. Tycker själv att det är konstigt att integrera en sån sak i tesla appen, då finns det andra bättre saker att lägga energi på att utveckla enligt mig :)
Det ena behöver väl inte utesluta det andra, men du har alldeles rätt i att det finns mycket annat att förbättra. :mrgreen:
Diskussionen om appen uppstod eftersom någon trodde att Tesla var först med app till bilen, när Volvo haft app mycket länge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
tor-ake skrev:
Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.

T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.

Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Nej, det är inte riktigt sant. Jag vill, precis som de flesta andra ha så bra produkter som möjligt.
Jag kan inte heller se att spökbromsningar eller obefintlig skyltavläsning på motorväg beror på "psykologiska faktorer".
Vissa har hävdat att jag är en bakåtsträvare och vill att saker skall vara som de alltid varit. Det är fel, jag accepterar fullt ut lösningen med en stor skärm istället för centralinstrument till exempel. Jag tror att en HUD skulle vara ett plus, men det har jag aldrig haft på någon bil så det kan knappast vara för att jag är förändringsobenägen som jag vill ha det. :D
Det är naturligt att man jämför produkter utifrån egna erfarenheter och då kan jag konstatera att när det gäller exempelvis app, farthållare, skyltavläsning, automatisk avbländning och torkarautomatik så var min 6 år gamla Volvo bättre än min nya Tesla (i de två sista exemplen inte speciellt mycket bättre).
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns andra bilmärken som är ännu bättre (VW Matrix t.ex.).
Dessutom var min XC60 mer praktisk på flera sätt, men det visste jag om när jag bytte bil. Att Tesla var sämre på teknisk funktionalitet kom däremot som en överraskning.
Särskilt frustrerande eftersom Tesla borde ha möjlighet att förbättra funktionaliteten (OTA), men inget händer. Av alla uppdateringar jag fått är det bara en som upplevdes som en förbättring, och det var när vissa saker längst ned till vänster flyttades (tillbaka) längre upp på skärmen.

Jag har också (haft) synpunkter på hur Tesla (inte) kommunicerar ändringar i pris, utrustning och leveranstid. Jag beställde ju en Model Y först och denna Model 3 är en "tillfällig lösning" som ser ut att bli långvarig. :?

Sedan är jag inte alldeles nöjd med att min bil krävt flera verkstadsbesök första halvåret, men i det avseendet har jag haft värre bilar (Alfa och Volvo). :lol:

Eftersom vi varken kan ladda hemma eller på våra vanliga destinationer så blir bilägandet lite bökigt, och än så länge är Tesla enda alternativet för oss om vi vill köra elektriskt. Och det vill jag. Min fru tycker däremot att den gamla bilen var bättre på allt.

Flera gånger har jag sett att någon hävdat att det finns de som köper en Tesla för att imponera eller som statushöjare. Möjligt, men det stämmer inte i mitt fall. Ingen på mitt jobb vet att jag kör Tesla sedan drygt 6 månader tillbaks.
Du har gått från en "gammal" bil till en helt ny. Du klagar på sådant som är likadant, eller värre, på andra helt nya bilar.
En gammal Volvo har tex ingen integration med hastighetsinfo via kartor, men det har nya bilar. Din gamla Volvo kunde väl överhuvudtaget inte justera hastigheten automatiskt?
Dvs det du upplever som "spökbromsningar" beror på att farthållare i nya bilar ändrar hastigheten automatiskt, och det blir helt enkelt fel titt som tätt(mycket beroende på felaktig kartdata).
Jag kör ju en VW nu och den är betydligt sämre på att sätta korrekt hastighet än Teslan jag hade tidigare. Så är det med ny teknik helt enkelt, ibland kan det upplevas sämre innan det blir bättre.
Samma sak som elbil på långresa, eller om man saknar hemmaladdning. Det är inte lika smidigt som avgasbil, men det kommer det att bli på sikt.

När det gäller kommunikation så är det samma sak. Tesla säljer inte bilar på traditionellt vis. De är mer som Apple som säljer via nätet och har showrooms. De kommunicerar främst elektroniskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av tor-ake »

Låt mig förtydliga att jag bara pratar om appen, men visst, spökbromsningar är jobbiga de med. Faktiskt är hela AP ganska jobbig, men jag har inte provat andra, bara sett på teve att de också lämnar en del i övrigt att önska.

Mina upplevelser av Tesla är övervägande positiva, därför tenderar jag att ha överseende med knasiga grejer. Om min Model 3 haft lika mycket problem som vissa andra rapporterar om hade kanske även jag tyckt att Mitsubishis och Nissans bedrövliga appar var bättre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

Tycker att Tesla har många både positiva och negativa sidor. Men även bortsett från den enormt stora fördelen med SuC, och om vi bara håller oss till själva bilen, så tittade jag på alla modeller på marknaden när jag skulle sälja vår gamla M3 och byta till en ny elbil nu innan den 1/7 (blir så dyrt med elbil efter 1/7 skattemässigt).

Kikade på alla möjliga elbilsalternativ, men i slutänden så trots dess brister (med bland annat lack, vindrutetorkare och bristande kvalitetskontroller), så blev det en M3 LR igen. Ångrar det inte en sekund. Så himla prisvärd och enormt bra bil, om man ser till helheten (för vad vi söker). Uppskattar dock förbättringarna i både lägre vindbrus och annan byggkvalitet som de gjort sedan 2019. Inte riktigt lika bra som premiumtyskarna, men numera inte alls så långt ifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av uncle_bob »

martinot skrev:
Tycker att Tesla har många både positiva och negativa sidor. Men även bortsett från den enormt stora fördelen med SuC, och om vi bara håller oss till själva bilen, så tittade jag på alla modeller på marknaden när jag skulle sälja vår gamla M3 och byta till en ny elbil nu innan den 1/7 (blir så dyrt med elbil efter 1/7 skattemässigt).

Kikade på alla möjliga elbilsalternativ, men i slutänden så trots dess brister (med bland annat lack, vindrutetorkare och bristande kvalitetskontroller), så blev det en M3 LR igen. Ångrar det inte en sekund. Så himla prisvärd och enormt bra bil, om man ser till helheten (för vad vi söker). Uppskattar dock förbättringarna i både lägre vindbrus och annan byggkvalitet som de gjort sedan 2019. Inte riktigt lika bra som premiumtyskarna, men numera inte alls så långt ifrån.
För mig är det helt klart SuC som är hela skillnaden, nu har jag förvisso bara ägt en Tesla i 2 veckor och det är helt klart en ball bil och jag älskar faktumet att det är så uppenbart att Tesla inte har 100 år av legacy-tänk med i konstruktionen. Byggkvalitén på min är klart över förväntan, men då jag tidigare bara testat 3'or byggda innan 2021. Men vetskapen att jag kommer kunna ladda längs vägen i princip överallt utan påtaglig risk för väntetid (åker aldrig till fjällen vecka 7) är det som fick mig att gå över och bli helt elektrisk efter att ha haft en elbil och en bensinbil tidigare. Jag hade dock aldrig gjort det om jag inte hade haft laddmöjlighet hemma, utifrån mitt perspektiv så hade det inte varit värt böket och hela ekonomiska incitamentet att köra på el hade väl i princip försvunnit om man inte hade billig eller t o m gratis laddning på exemplevis arbetsplatsen.

Tre veckor innan jag fick Teslan levererad hämtade jag även ut en Kia e-Niro, en bil jag också är otroligt nöjd med men det är samtidigt uppenbart att det är en "vanlig" bil som man stoppat in en elektrisk drivlina i, allt annat känner man igen ifrån i princip vilken bil som helst. Men den överträffar också förväntningar, framförallt i räckvidd, upplever på de resor jag hittills gjort är dess reella räckvidd mycket närmre WLTP än vad min T3LR är. Har kört båda bilarna 2 turer vardera till vår stuga som ligger ganska exakt 10 mil bort, varav 9 mil är motorväg, 15 km 100km/h + 40 km 110km/h + 35 km 120km/h och sen sista milen 50-60km/h. Givetvis svårt att göra exakt lika resor men kört enligt skyltad hastighet med farthållare och förhållanden har vart hyfsat lika, 4 pers i bilen plus lite helgpackning varje gång. Kian har gjort enkel väg på 23-25% batteri varje gång, Teslan 20-24%, dock med toppnoteringen i lördags då det var säkert 5c varmare än tidigare resor jag gjort. Om jag inte missat något så har Kian drygt 20% mindre batteri (64 mot Teslans 82kWh) och presterar ändå nästan lika bra räckvidssmässigt, men det är fortfarande så att jag hade inte velat ha 2 av den för tanken på att stå och vänta på en laddare med familjen i bilen på en långresa känns oändligt oattraktiv för mig.

Det är så uppenbart att Tesla ifrån dag ett har tänkt att det skall vara odramatiskt att gå över till el, andra börjar komma ikapp både med bilar som är byggda på helelektriska plattformar samt alternativa laddnätverk som byggs ut men jag gissar att Tesla tangerar premiumkvalitet i bilen innan det blir lika odramatiskt att vara helelektrisk med någon annan bil givet att man inte uteslutet rör sig inom en 200km radie ifrån hemmet med laddmöjlighet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.

Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.
Samma här, SuC är helt avgörande för mig.
Kan inte ladda hemma. Mer än hälften av alla mil är på långfärd. Har ingen annan bil i hushållet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar