Ja, med mitt körmönster är jag dessvärre "tvungen" att köra Tesla om jag vill ha elbil.Mats79 skrev:Det jag tycker du ska tänka ordentligt på är superchargernätverket. Det är en enorm fördel för Teslan. Vill verkligen betona det. Övriga laddnätverk är en bedrövlig soppa med alldeles för få laddare per station (räkna med att alltid få vänta i laddkö på långresor). Teslas försprång här är kanske svårt att se om man inte kört elbil tidigare men det är för många helt avgörande för en bekymmersfri körning
Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Hur kan det vara en omväg?mikebike skrev:Jo, det funkar, men innebär en omväg jämfört med att göra det direkt i appen.martinot skrev:Jag startar Google Maps på telefonen och kan via den enkelt dela färdmål/destination (dock tyvärr inte färdväg/delstopp) direkt till vår Tesla eller till vår Mercedes.mikebike skrev:Ja, till skillnad mot i Teslas app kan man leta upp en destination och skicka den till bilen!tor-ake skrev:En annan funktion jag använder frekvent är att skicka en destination från google maps till navigatorn, antar att Volvo har detta med? T.o.m. Nissan Connect hade detta men det funkade typ aldrig. I teslan funkar det väldigt smidigt och har reducerat mina vägbeskrivningssamtal till frugan till nära noll.
Fungerar klockrent för mig iaf. Vet ej hur det är för andra? Kanske jag har haft tur att det fungerar så bra på min gamla iPhone 8.
Om man sitter i kartappen och planerar en resa så är det ju tvärt om en omväg om man skulle behöva byta till Tesla-appen, eller Mercedes-appen. Nu kan man vara kvar i kartappen och enkelt dela med sig av destination till vilken bil i familjen som man vill. Utan att behöva lämna kartappen och leta upp de olika bilarnas respektive app. Supersmidigt!
Förstår inte hur det skulle kunna bli enklare än så, när man väl känner till tricket (vilket jag inte heller gjorde förens jag fick tipset av en annan här på forumet)?
Kan verkligen inte bli snabbare eller enklare än så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Det är en omväg eftersom det kräver fler klick och en hel del scrollande, åtminstone i min telefon.martinot skrev:Hur kan det vara en omväg?mikebike skrev:Jo, det funkar, men innebär en omväg jämfört med att göra det direkt i appen.martinot skrev:Jag startar Google Maps på telefonen och kan via den enkelt dela färdmål/destination (dock tyvärr inte färdväg/delstopp) direkt till vår Tesla eller till vår Mercedes.mikebike skrev:Ja, till skillnad mot i Teslas app kan man leta upp en destination och skicka den till bilen!tor-ake skrev:En annan funktion jag använder frekvent är att skicka en destination från google maps till navigatorn, antar att Volvo har detta med? T.o.m. Nissan Connect hade detta men det funkade typ aldrig. I teslan funkar det väldigt smidigt och har reducerat mina vägbeskrivningssamtal till frugan till nära noll.
Fungerar klockrent för mig iaf. Vet ej hur det är för andra? Kanske jag har haft tur att det fungerar så bra på min gamla iPhone 8.
Om man sitter i kartappen och planerar en resa så är det ju tvärt om en omväg om man skulle behöva byta till Tesla-appen, eller Mercedes-appen. Nu kan man vara kvar i kartappen och enkelt dela med sig av destination till vilken bil i familjen som man vill. Utan att behöva lämna kartappen och leta upp de olika bilarnas respektive app. Supersmidigt!
Förstår inte hur det skulle kunna bli enklare än så, när man väl känner till tricket (vilket jag inte heller gjorde förens jag fick tipset av en annan här på forumet)?
Kan verkligen inte bli snabbare eller enklare än så.
Varför skall man öppna kartappen om den funktionen (också) finns i bilappen?
Sedan kan naturligtvis göra på det krångliga sättet också, även om kartfunktionen är integrerad i bilappen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Först trodde jag att man var tvungen att göra som i (gamla) Volvo-appen, att starta bilappen för att leta resor och adresser. Men sedan har jag förstått att man inte behöver det. Vilket är bara en fördel att slippa när man testat och jämfört.mikebike skrev:Varför skall man öppna kartappen om den funktionen (också) finns i bilappen?
Man använder sin normala valfria kartapp som man alltid gör, som tex. Apple Kartor eller Google Maps, och sedan kan man fortsätta var kvar i den.
Vad har detta för fördelar?
Jag skall försöka förklara:
1. Du kan använda vilken kartapp som du själv är van vid och föredrar. Vissa gillar Apples, och andra gillar Googles (någon annan kanske en tredje). Du är inte tvingad till att använda just den app eller den kartdata som din biltillverkare valt åt dig i deras app. Full valfrihet att jobba med kartor som du alltid gör (utan med tanke på bil, eller vilken/vilka bilar du har för tillfället).
2. Du behöver inte bestämma i förväg om du skall ta bilen, cykel, buss eller tåg. Då letar upp destination och utgångspunkt, och kan sedan kika på vad de olika färdsätten skulle ta i tid. Du kan sedan därefter bestämma dig med vilket fordonsslag som du vill resa med i detta fallet. Gå ut och äta och ta ett glas vin? Kanske bättre att skippa bilen. Är det för långt och krångligt att åka kollektivt vid dessa tider? Kanske skippa vinet och ta något alkholfritt så man ändå kan ta bilen. Kanske cykla om det är fint väder och inte allt för långt?
3. Om du väl bestämt dig för att du vill resa till din destination med bil ovan i punkt 2, så kan du fortsätta att vara kvar i samma favorit till kartapp. Nu kan du istället bestämma dig för vilken av dina (eller famlijens) bilar som du vill använda för att ta dig till destinationen. När du väl bestämt dig så skickar du enkelt, utan att behöva leta upp respektive bils egna special app (och vänta på att starta upp den) destinationen direkt till den bil som du föredrar att använda för just denna resan och tillfället. Åka till ställen som inte finns så många laddstationer? Ta diesel. Åka in till stan och sitta i köer? Ta Tesla med bra AP som kan köra själv i tråkiga köer. Behöver lastutrymme? Kanske ta en större bil.
Jag förstår att det ibland kan vara svårt för många att tänka om, tänka nytt, förändra sig eller sina inarbetade vanor, osv, men när man väl gjort det så kan man ibland faktiskt finna att det finns bättre sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Jag håller helt med dig! I Google appen ser jag också butikers/resturangers/mm öppettider. Allt blir så mycket enklaremartinot skrev:Först trodde jag att man var tvungen att göra som i (gamla) Volvo-appen, att starta bilappen för att leta resor och adresser. Men sedan har jag förstått att man inte behöver det. Vilket är bara en fördel att slippa när man testat och jämfört.mikebike skrev:Varför skall man öppna kartappen om den funktionen (också) finns i bilappen?
Man använder sin normala valfria kartapp som man alltid gör, som tex. Apple Kartor eller Google Maps, och sedan kan man fortsätta var kvar i den.
Vad har detta för fördelar?
Jag skall försöka förklara:
1. Du kan använda vilken kartapp som du själv är van vid och föredrar. Vissa gillar Apples, och andra gillar Googles (någon annan kanske en tredje). Du är inte tvingad till att använda just den app eller den kartdata som din biltillverkare valt åt dig i deras app. Full valfrihet att jobba med kartor som du alltid gör (utan med tanke på bil, eller vilken/vilka bilar du har för tillfället).
2. Du behöver inte bestämma i förväg om du skall ta bilen, cykel, buss eller tåg. Då letar upp destination och utgångspunkt, och kan sedan kika på vad de olika färdsätten skulle ta i tid. Du kan sedan därefter bestämma dig med vilket fordonsslag som du vill resa med i detta fallet. Gå ut och äta och ta ett glas vin? Kanske bättre att skippa bilen. Är det för långt och krångligt att åka kollektivt vid dessa tider? Kanske skippa vinet och ta något alkholfritt så man ändå kan ta bilen. Kanske cykla om det är fint väder och inte allt för långt?
3. Om du väl bestämt dig för att du vill resa till din destination med bil ovan i punkt 2, så kan du fortsätta att vara kvar i samma favorit till kartapp. Nu kan du istället bestämma dig för vilken av dina (eller famlijens) bilar som du vill använda för att ta dig till destinationen. När du väl bestämt dig så skickar du enkelt, utan att behöva leta upp respektive bils egna special app (och vänta på att starta upp den) destinationen direkt till den bil som du föredrar att använda för just denna resan och tillfället. Åka till ställen som inte finns så många laddstationer? Ta diesel. Åka in till stan och sitta i köer? Ta Tesla med bra AP som kan köra själv i tråkiga köer. Behöver lastutrymme? Kanske ta en större bil.
Jag förstår att det ibland kan vara svårt för många att tänka om, tänka nytt, förändra sig eller sina inarbetade vanor, osv, men när man väl gjort det så kan man ibland faktiskt finna att det finns bättre sätt.
Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är?
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Den är bara till för just det (som jag förstår det).ErikHallq skrev:Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Update:
Har nu varit iväg o klämt samt kört:
skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3
så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Har nu varit iväg o klämt samt kört:
skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3
så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Vad var ditt intryck av dessa fyra? För- och nackdelar som du upplevde?kris skrev:Update:
Har nu varit iväg o klämt samt kört:
skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3
så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
En bil som ligger mellan M3 och de andra i storlek är Polestar 2. Den finns även som tvåhjulsdriven med längre räckvidd än ID4/Q4/Enyaq för leverans efter sommaren.kris skrev:Update:
Har nu varit iväg o klämt samt kört:
skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3
så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Edit: Kom på att storleksmässigt kanske den inte ligger mellan. Men i praktikalitet eftersom den är en halvkombi.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den?martinot skrev:Den är bara till för just det (som jag förstår det).ErikHallq skrev:Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.
T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.
Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.
Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Tror ingen tycker att det är en nackdel om det gick att göra mer, utan endast onödigt. Tycker själv att det är konstigt att integrera en sån sak i tesla appen, då finns det andra bättre saker att lägga energi på att utveckla enligt migmikebike skrev:Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den?martinot skrev:Den är bara till för just det (som jag förstår det).ErikHallq skrev:Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är?
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Nej, det är inte riktigt sant. Jag vill, precis som de flesta andra ha så bra produkter som möjligt.tor-ake skrev:Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.
T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.
Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Jag kan inte heller se att spökbromsningar eller obefintlig skyltavläsning på motorväg beror på "psykologiska faktorer".
Vissa har hävdat att jag är en bakåtsträvare och vill att saker skall vara som de alltid varit. Det är fel, jag accepterar fullt ut lösningen med en stor skärm istället för centralinstrument till exempel. Jag tror att en HUD skulle vara ett plus, men det har jag aldrig haft på någon bil så det kan knappast vara för att jag är förändringsobenägen som jag vill ha det.
Det är naturligt att man jämför produkter utifrån egna erfarenheter och då kan jag konstatera att när det gäller exempelvis app, farthållare, skyltavläsning, automatisk avbländning och torkarautomatik så var min 6 år gamla Volvo bättre än min nya Tesla (i de två sista exemplen inte speciellt mycket bättre).
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns andra bilmärken som är ännu bättre (VW Matrix t.ex.).
Dessutom var min XC60 mer praktisk på flera sätt, men det visste jag om när jag bytte bil. Att Tesla var sämre på teknisk funktionalitet kom däremot som en överraskning.
Särskilt frustrerande eftersom Tesla borde ha möjlighet att förbättra funktionaliteten (OTA), men inget händer. Av alla uppdateringar jag fått är det bara en som upplevdes som en förbättring, och det var när vissa saker längst ned till vänster flyttades (tillbaka) längre upp på skärmen.
Jag har också (haft) synpunkter på hur Tesla (inte) kommunicerar ändringar i pris, utrustning och leveranstid. Jag beställde ju en Model Y först och denna Model 3 är en "tillfällig lösning" som ser ut att bli långvarig.
Sedan är jag inte alldeles nöjd med att min bil krävt flera verkstadsbesök första halvåret, men i det avseendet har jag haft värre bilar (Alfa och Volvo).
Eftersom vi varken kan ladda hemma eller på våra vanliga destinationer så blir bilägandet lite bökigt, och än så länge är Tesla enda alternativet för oss om vi vill köra elektriskt. Och det vill jag. Min fru tycker däremot att den gamla bilen var bättre på allt.
Flera gånger har jag sett att någon hävdat att det finns de som köper en Tesla för att imponera eller som statushöjare. Möjligt, men det stämmer inte i mitt fall. Ingen på mitt jobb vet att jag kör Tesla sedan drygt 6 månader tillbaks.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Det ena behöver väl inte utesluta det andra, men du har alldeles rätt i att det finns mycket annat att förbättra.ErikHallq skrev:Tror ingen tycker att det är en nackdel om det gick att göra mer, utan endast onödigt. Tycker själv att det är konstigt att integrera en sån sak i tesla appen, då finns det andra bättre saker att lägga energi på att utveckla enligt migmikebike skrev:Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den?martinot skrev:Den är bara till för just det (som jag förstår det).ErikHallq skrev:Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är?
Diskussionen om appen uppstod eftersom någon trodde att Tesla var först med app till bilen, när Volvo haft app mycket länge.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Du har gått från en "gammal" bil till en helt ny. Du klagar på sådant som är likadant, eller värre, på andra helt nya bilar.mikebike skrev:Nej, det är inte riktigt sant. Jag vill, precis som de flesta andra ha så bra produkter som möjligt.tor-ake skrev:Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.
T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.
Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Jag kan inte heller se att spökbromsningar eller obefintlig skyltavläsning på motorväg beror på "psykologiska faktorer".
Vissa har hävdat att jag är en bakåtsträvare och vill att saker skall vara som de alltid varit. Det är fel, jag accepterar fullt ut lösningen med en stor skärm istället för centralinstrument till exempel. Jag tror att en HUD skulle vara ett plus, men det har jag aldrig haft på någon bil så det kan knappast vara för att jag är förändringsobenägen som jag vill ha det.
Det är naturligt att man jämför produkter utifrån egna erfarenheter och då kan jag konstatera att när det gäller exempelvis app, farthållare, skyltavläsning, automatisk avbländning och torkarautomatik så var min 6 år gamla Volvo bättre än min nya Tesla (i de två sista exemplen inte speciellt mycket bättre).
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns andra bilmärken som är ännu bättre (VW Matrix t.ex.).
Dessutom var min XC60 mer praktisk på flera sätt, men det visste jag om när jag bytte bil. Att Tesla var sämre på teknisk funktionalitet kom däremot som en överraskning.
Särskilt frustrerande eftersom Tesla borde ha möjlighet att förbättra funktionaliteten (OTA), men inget händer. Av alla uppdateringar jag fått är det bara en som upplevdes som en förbättring, och det var när vissa saker längst ned till vänster flyttades (tillbaka) längre upp på skärmen.
Jag har också (haft) synpunkter på hur Tesla (inte) kommunicerar ändringar i pris, utrustning och leveranstid. Jag beställde ju en Model Y först och denna Model 3 är en "tillfällig lösning" som ser ut att bli långvarig.
Sedan är jag inte alldeles nöjd med att min bil krävt flera verkstadsbesök första halvåret, men i det avseendet har jag haft värre bilar (Alfa och Volvo).
Eftersom vi varken kan ladda hemma eller på våra vanliga destinationer så blir bilägandet lite bökigt, och än så länge är Tesla enda alternativet för oss om vi vill köra elektriskt. Och det vill jag. Min fru tycker däremot att den gamla bilen var bättre på allt.
Flera gånger har jag sett att någon hävdat att det finns de som köper en Tesla för att imponera eller som statushöjare. Möjligt, men det stämmer inte i mitt fall. Ingen på mitt jobb vet att jag kör Tesla sedan drygt 6 månader tillbaks.
En gammal Volvo har tex ingen integration med hastighetsinfo via kartor, men det har nya bilar. Din gamla Volvo kunde väl överhuvudtaget inte justera hastigheten automatiskt?
Dvs det du upplever som "spökbromsningar" beror på att farthållare i nya bilar ändrar hastigheten automatiskt, och det blir helt enkelt fel titt som tätt(mycket beroende på felaktig kartdata).
Jag kör ju en VW nu och den är betydligt sämre på att sätta korrekt hastighet än Teslan jag hade tidigare. Så är det med ny teknik helt enkelt, ibland kan det upplevas sämre innan det blir bättre.
Samma sak som elbil på långresa, eller om man saknar hemmaladdning. Det är inte lika smidigt som avgasbil, men det kommer det att bli på sikt.
När det gäller kommunikation så är det samma sak. Tesla säljer inte bilar på traditionellt vis. De är mer som Apple som säljer via nätet och har showrooms. De kommunicerar främst elektroniskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Låt mig förtydliga att jag bara pratar om appen, men visst, spökbromsningar är jobbiga de med. Faktiskt är hela AP ganska jobbig, men jag har inte provat andra, bara sett på teve att de också lämnar en del i övrigt att önska.
Mina upplevelser av Tesla är övervägande positiva, därför tenderar jag att ha överseende med knasiga grejer. Om min Model 3 haft lika mycket problem som vissa andra rapporterar om hade kanske även jag tyckt att Mitsubishis och Nissans bedrövliga appar var bättre.
Mina upplevelser av Tesla är övervägande positiva, därför tenderar jag att ha överseende med knasiga grejer. Om min Model 3 haft lika mycket problem som vissa andra rapporterar om hade kanske även jag tyckt att Mitsubishis och Nissans bedrövliga appar var bättre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Tycker att Tesla har många både positiva och negativa sidor. Men även bortsett från den enormt stora fördelen med SuC, och om vi bara håller oss till själva bilen, så tittade jag på alla modeller på marknaden när jag skulle sälja vår gamla M3 och byta till en ny elbil nu innan den 1/7 (blir så dyrt med elbil efter 1/7 skattemässigt).
Kikade på alla möjliga elbilsalternativ, men i slutänden så trots dess brister (med bland annat lack, vindrutetorkare och bristande kvalitetskontroller), så blev det en M3 LR igen. Ångrar det inte en sekund. Så himla prisvärd och enormt bra bil, om man ser till helheten (för vad vi söker). Uppskattar dock förbättringarna i både lägre vindbrus och annan byggkvalitet som de gjort sedan 2019. Inte riktigt lika bra som premiumtyskarna, men numera inte alls så långt ifrån.
Kikade på alla möjliga elbilsalternativ, men i slutänden så trots dess brister (med bland annat lack, vindrutetorkare och bristande kvalitetskontroller), så blev det en M3 LR igen. Ångrar det inte en sekund. Så himla prisvärd och enormt bra bil, om man ser till helheten (för vad vi söker). Uppskattar dock förbättringarna i både lägre vindbrus och annan byggkvalitet som de gjort sedan 2019. Inte riktigt lika bra som premiumtyskarna, men numera inte alls så långt ifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
För mig är det helt klart SuC som är hela skillnaden, nu har jag förvisso bara ägt en Tesla i 2 veckor och det är helt klart en ball bil och jag älskar faktumet att det är så uppenbart att Tesla inte har 100 år av legacy-tänk med i konstruktionen. Byggkvalitén på min är klart över förväntan, men då jag tidigare bara testat 3'or byggda innan 2021. Men vetskapen att jag kommer kunna ladda längs vägen i princip överallt utan påtaglig risk för väntetid (åker aldrig till fjällen vecka 7) är det som fick mig att gå över och bli helt elektrisk efter att ha haft en elbil och en bensinbil tidigare. Jag hade dock aldrig gjort det om jag inte hade haft laddmöjlighet hemma, utifrån mitt perspektiv så hade det inte varit värt böket och hela ekonomiska incitamentet att köra på el hade väl i princip försvunnit om man inte hade billig eller t o m gratis laddning på exemplevis arbetsplatsen.martinot skrev:Tycker att Tesla har många både positiva och negativa sidor. Men även bortsett från den enormt stora fördelen med SuC, och om vi bara håller oss till själva bilen, så tittade jag på alla modeller på marknaden när jag skulle sälja vår gamla M3 och byta till en ny elbil nu innan den 1/7 (blir så dyrt med elbil efter 1/7 skattemässigt).
Kikade på alla möjliga elbilsalternativ, men i slutänden så trots dess brister (med bland annat lack, vindrutetorkare och bristande kvalitetskontroller), så blev det en M3 LR igen. Ångrar det inte en sekund. Så himla prisvärd och enormt bra bil, om man ser till helheten (för vad vi söker). Uppskattar dock förbättringarna i både lägre vindbrus och annan byggkvalitet som de gjort sedan 2019. Inte riktigt lika bra som premiumtyskarna, men numera inte alls så långt ifrån.
Tre veckor innan jag fick Teslan levererad hämtade jag även ut en Kia e-Niro, en bil jag också är otroligt nöjd med men det är samtidigt uppenbart att det är en "vanlig" bil som man stoppat in en elektrisk drivlina i, allt annat känner man igen ifrån i princip vilken bil som helst. Men den överträffar också förväntningar, framförallt i räckvidd, upplever på de resor jag hittills gjort är dess reella räckvidd mycket närmre WLTP än vad min T3LR är. Har kört båda bilarna 2 turer vardera till vår stuga som ligger ganska exakt 10 mil bort, varav 9 mil är motorväg, 15 km 100km/h + 40 km 110km/h + 35 km 120km/h och sen sista milen 50-60km/h. Givetvis svårt att göra exakt lika resor men kört enligt skyltad hastighet med farthållare och förhållanden har vart hyfsat lika, 4 pers i bilen plus lite helgpackning varje gång. Kian har gjort enkel väg på 23-25% batteri varje gång, Teslan 20-24%, dock med toppnoteringen i lördags då det var säkert 5c varmare än tidigare resor jag gjort. Om jag inte missat något så har Kian drygt 20% mindre batteri (64 mot Teslans 82kWh) och presterar ändå nästan lika bra räckvidssmässigt, men det är fortfarande så att jag hade inte velat ha 2 av den för tanken på att stå och vänta på en laddare med familjen i bilen på en långresa känns oändligt oattraktiv för mig.
Det är så uppenbart att Tesla ifrån dag ett har tänkt att det skall vara odramatiskt att gå över till el, andra börjar komma ikapp både med bilar som är byggda på helelektriska plattformar samt alternativa laddnätverk som byggs ut men jag gissar att Tesla tangerar premiumkvalitet i bilen innan det blir lika odramatiskt att vara helelektrisk med någon annan bil givet att man inte uteslutet rör sig inom en 200km radie ifrån hemmet med laddmöjlighet.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.
Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Samma här, SuC är helt avgörande för mig.martinot skrev:Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.
Kan inte ladda hemma. Mer än hälften av alla mil är på långfärd. Har ingen annan bil i hushållet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Är ju högst individuellt givetvis det där med behoven, men gick in i senaste 3 åren då jag haft en BMW med bensinsnurra och en Leaf 40 med uppfattning om hur milfördelningen på dem skulle se ut som verkligen inte föll ut. Trodde iom begränsade räckvidden på Leaf'en att den skulle gå max 1000 mil/år men det blev närmre det dubbla när jag nu lämnade tillbaka den med 5600 mil på mätaren, BMW'n har rullat 1900 samma period, kanske hade gått 4-500 till om det inte vart för att Covid kapat bort ett par längre resor senaste året men inte mer än så. Slutsaten är ju jag kör väldigt mycket mer inom en 10 mil radie ifrån hemmet än vad jag föreställde mig, våra långresor när de sker är oftast 100-150 mil t o r men de utgör uppenbarligen en relativt låg andel av totalt körda mil i hushållet.martinot skrev:Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.
Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7579
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
Ja, det är väldigt olika. Vi gör 7-8 långresor om 100 mil per år. Många veckor kör vi mindre än 4 km (veckohandling), andra veckor blir det dessutom en tur till skjutbanan (72 km).uncle_bob skrev:Är ju högst individuellt givetvis det där med behoven, men gick in i senaste 3 åren då jag haft en BMW med bensinsnurra och en Leaf 40 med uppfattning om hur milfördelningen på dem skulle se ut som verkligen inte föll ut. Trodde iom begränsade räckvidden på Leaf'en att den skulle gå max 1000 mil/år men det blev närmre det dubbla när jag nu lämnade tillbaka den med 5600 mil på mätaren, BMW'n har rullat 1900 samma period, kanske hade gått 4-500 till om det inte vart för att Covid kapat bort ett par längre resor senaste året men inte mer än så. Slutsaten är ju jag kör väldigt mycket mer inom en 10 mil radie ifrån hemmet än vad jag föreställde mig, våra långresor när de sker är oftast 100-150 mil t o r men de utgör uppenbarligen en relativt låg andel av totalt körda mil i hushållet.martinot skrev:Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.
Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil
av plattformen skoda/vw/etron (som är egentligen i princip samma bil) så ansåg jag skodan vara helt klart bäst.ceel skrev:Vad var ditt intryck av dessa fyra? För- och nackdelar som du upplevde?kris skrev:Update:
Har nu varit iväg o klämt samt kört:
skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3
så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Audin kändes väldigt trång och mörk, minst utrustning också.
skodan ser i mina ögon helt klart bäst ut och mest tilltalande interiör också, kan inte påstå jag hörde någon skillnad i vägljud mellan dem 3 heller.
Skodan hade även sparat några knappar tillskillnad från vw som kör allt via skärmen, gillade dock vw att dem hade armstöd.
skodan med sportline (led matrix, skinnsportstolar m.m) dragkrok blev dyrast.
audin var typ 40k under men då helt utan utrustning, med likvärdig utrustning mycket mera.... och gillade inte riktigt audin heller i utrustningsnivån jag fick in.
vw id4 kände jag ingenting för egentligen, det var en bil.
samtliga var ganska tråkiga, kändes motsvarana en 3-cyl touran jag hade som lånebil ett tag.
Teslan är ju helt klart fräschast och piggast, gillar inte riktigt att det inte finns någon hastighetsmätare/hud. Gillar inte amerikansk "kvalite" riktigt heller med allt mäts med en tumstock och duger om det är isch(passningen på detaljer/glipor känns så)
Fick också höra att "teslan har ju all utrustning standard" skulle säga teslan har precis som dem andra standard med val att välja till super-autopilot för en halv förmögenhet (med standard anser jag p-varning, led, adaptiv farthållare, lane-assist)
Så med det sagt så blir det Teslan,
Hade jag haft färre barn och det inte hade varit en bil för mig själv 80% av tiden utan en bil som en normal (5pers) familj får plats i hade teslan ej varit ett alternativ. Nu ska den dock användas av mig till/från/i jobb samt hämta/lämna en del av ungarna ibland