Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av uncle_bob »

martinot skrev:
Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.

Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
Är ju högst individuellt givetvis det där med behoven, men gick in i senaste 3 åren då jag haft en BMW med bensinsnurra och en Leaf 40 med uppfattning om hur milfördelningen på dem skulle se ut som verkligen inte föll ut. Trodde iom begränsade räckvidden på Leaf'en att den skulle gå max 1000 mil/år men det blev närmre det dubbla när jag nu lämnade tillbaka den med 5600 mil på mätaren, BMW'n har rullat 1900 samma period, kanske hade gått 4-500 till om det inte vart för att Covid kapat bort ett par längre resor senaste året men inte mer än så. Slutsaten är ju jag kör väldigt mycket mer inom en 10 mil radie ifrån hemmet än vad jag föreställde mig, våra långresor när de sker är oftast 100-150 mil t o r men de utgör uppenbarligen en relativt låg andel av totalt körda mil i hushållet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

uncle_bob skrev:
martinot skrev:
Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.

Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
Är ju högst individuellt givetvis det där med behoven, men gick in i senaste 3 åren då jag haft en BMW med bensinsnurra och en Leaf 40 med uppfattning om hur milfördelningen på dem skulle se ut som verkligen inte föll ut. Trodde iom begränsade räckvidden på Leaf'en att den skulle gå max 1000 mil/år men det blev närmre det dubbla när jag nu lämnade tillbaka den med 5600 mil på mätaren, BMW'n har rullat 1900 samma period, kanske hade gått 4-500 till om det inte vart för att Covid kapat bort ett par längre resor senaste året men inte mer än så. Slutsaten är ju jag kör väldigt mycket mer inom en 10 mil radie ifrån hemmet än vad jag föreställde mig, våra långresor när de sker är oftast 100-150 mil t o r men de utgör uppenbarligen en relativt låg andel av totalt körda mil i hushållet.
Ja, det är väldigt olika. Vi gör 7-8 långresor om 100 mil per år. Många veckor kör vi mindre än 4 km (veckohandling), andra veckor blir det dessutom en tur till skjutbanan (72 km).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
kris
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 jun 2021 12:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av kris »

ceel skrev:
kris skrev:
Update:

Har nu varit iväg o klämt samt kört:

skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3

så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Vad var ditt intryck av dessa fyra? För- och nackdelar som du upplevde?
av plattformen skoda/vw/etron (som är egentligen i princip samma bil) så ansåg jag skodan vara helt klart bäst.
Audin kändes väldigt trång och mörk, minst utrustning också.
skodan ser i mina ögon helt klart bäst ut och mest tilltalande interiör också, kan inte påstå jag hörde någon skillnad i vägljud mellan dem 3 heller.
Skodan hade även sparat några knappar tillskillnad från vw som kör allt via skärmen, gillade dock vw att dem hade armstöd.

skodan med sportline (led matrix, skinnsportstolar m.m) dragkrok blev dyrast.
audin var typ 40k under men då helt utan utrustning, med likvärdig utrustning mycket mera.... och gillade inte riktigt audin heller i utrustningsnivån jag fick in.
vw id4 kände jag ingenting för egentligen, det var en bil.
samtliga var ganska tråkiga, kändes motsvarana en 3-cyl touran jag hade som lånebil ett tag.
Teslan är ju helt klart fräschast och piggast, gillar inte riktigt att det inte finns någon hastighetsmätare/hud. Gillar inte amerikansk "kvalite" riktigt heller med allt mäts med en tumstock och duger om det är isch(passningen på detaljer/glipor känns så)
Fick också höra att "teslan har ju all utrustning standard" skulle säga teslan har precis som dem andra standard med val att välja till super-autopilot för en halv förmögenhet (med standard anser jag p-varning, led, adaptiv farthållare, lane-assist)

Så med det sagt så blir det Teslan,
Hade jag haft färre barn och det inte hade varit en bil för mig själv 80% av tiden utan en bil som en normal (5pers) familj får plats i hade teslan ej varit ett alternativ. Nu ska den dock användas av mig till/från/i jobb samt hämta/lämna en del av ungarna ibland
Skriv svar