Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av tor-ake »

Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.

T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.

Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av ErikHallq »

mikebike skrev:
martinot skrev:
ErikHallq skrev:
Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är? :lol:
Den är bara till för just det (som jag förstår det).
Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den? :roll:
Tror ingen tycker att det är en nackdel om det gick att göra mer, utan endast onödigt. Tycker själv att det är konstigt att integrera en sån sak i tesla appen, då finns det andra bättre saker att lägga energi på att utveckla enligt mig :)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

tor-ake skrev:
Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.

T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.

Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Nej, det är inte riktigt sant. Jag vill, precis som de flesta andra ha så bra produkter som möjligt.
Jag kan inte heller se att spökbromsningar eller obefintlig skyltavläsning på motorväg beror på "psykologiska faktorer".
Vissa har hävdat att jag är en bakåtsträvare och vill att saker skall vara som de alltid varit. Det är fel, jag accepterar fullt ut lösningen med en stor skärm istället för centralinstrument till exempel. Jag tror att en HUD skulle vara ett plus, men det har jag aldrig haft på någon bil så det kan knappast vara för att jag är förändringsobenägen som jag vill ha det. :D
Det är naturligt att man jämför produkter utifrån egna erfarenheter och då kan jag konstatera att när det gäller exempelvis app, farthållare, skyltavläsning, automatisk avbländning och torkarautomatik så var min 6 år gamla Volvo bättre än min nya Tesla (i de två sista exemplen inte speciellt mycket bättre).
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns andra bilmärken som är ännu bättre (VW Matrix t.ex.).
Dessutom var min XC60 mer praktisk på flera sätt, men det visste jag om när jag bytte bil. Att Tesla var sämre på teknisk funktionalitet kom däremot som en överraskning.
Särskilt frustrerande eftersom Tesla borde ha möjlighet att förbättra funktionaliteten (OTA), men inget händer. Av alla uppdateringar jag fått är det bara en som upplevdes som en förbättring, och det var när vissa saker längst ned till vänster flyttades (tillbaka) längre upp på skärmen.

Jag har också (haft) synpunkter på hur Tesla (inte) kommunicerar ändringar i pris, utrustning och leveranstid. Jag beställde ju en Model Y först och denna Model 3 är en "tillfällig lösning" som ser ut att bli långvarig. :?

Sedan är jag inte alldeles nöjd med att min bil krävt flera verkstadsbesök första halvåret, men i det avseendet har jag haft värre bilar (Alfa och Volvo). :lol:

Eftersom vi varken kan ladda hemma eller på våra vanliga destinationer så blir bilägandet lite bökigt, och än så länge är Tesla enda alternativet för oss om vi vill köra elektriskt. Och det vill jag. Min fru tycker däremot att den gamla bilen var bättre på allt.

Flera gånger har jag sett att någon hävdat att det finns de som köper en Tesla för att imponera eller som statushöjare. Möjligt, men det stämmer inte i mitt fall. Ingen på mitt jobb vet att jag kör Tesla sedan drygt 6 månader tillbaks.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

ErikHallq skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
ErikHallq skrev:
Det jag inte förstår. Hur använder man kartan i Tesla appen för att göra något annat än att se vart bilen är? :lol:
Den är bara till för just det (som jag förstår det).
Men ändå verkar vissa tycka att det vore en oerhört stor nackdel om det gick att göra mer med den? :roll:
Tror ingen tycker att det är en nackdel om det gick att göra mer, utan endast onödigt. Tycker själv att det är konstigt att integrera en sån sak i tesla appen, då finns det andra bättre saker att lägga energi på att utveckla enligt mig :)
Det ena behöver väl inte utesluta det andra, men du har alldeles rätt i att det finns mycket annat att förbättra. :mrgreen:
Diskussionen om appen uppstod eftersom någon trodde att Tesla var först med app till bilen, när Volvo haft app mycket länge.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
tor-ake skrev:
Mina högst ovetenskapliga observationer av IT under ett par decennier indikerar att hur "bra" man uppfattar att en mjukvara eller ett gränssnitt är väldigt subjektivt. Inte bara vana med en viss applikation eller hur snabbt man faktiskt kan utföra en uppgift spelar in utan även helt irrelevanta men psykologiska faktorer spelar in.

T.ex. kanske jag påverkas av hur jag uppfattar andra delar av "Tesla"-upplevelsen, och därför tycker även appen är riktigt bra. Mina kontakter med Volvo, både produkterna, personalen, marknadsföringen har fått mig att tycka att de är pretantiösa (i mitt huvud alla deras 40.000 anställda) och därför kanske jag omedelbart avfärdar alla deras produkter negativt.

Utifrån vad du, mikebike skriver får jag intrycket av att du pga omständigheter inte är så nöjd med Teslas produkter över huvud taget, och ångrar att du bytte från Volvo?
Nej, det är inte riktigt sant. Jag vill, precis som de flesta andra ha så bra produkter som möjligt.
Jag kan inte heller se att spökbromsningar eller obefintlig skyltavläsning på motorväg beror på "psykologiska faktorer".
Vissa har hävdat att jag är en bakåtsträvare och vill att saker skall vara som de alltid varit. Det är fel, jag accepterar fullt ut lösningen med en stor skärm istället för centralinstrument till exempel. Jag tror att en HUD skulle vara ett plus, men det har jag aldrig haft på någon bil så det kan knappast vara för att jag är förändringsobenägen som jag vill ha det. :D
Det är naturligt att man jämför produkter utifrån egna erfarenheter och då kan jag konstatera att när det gäller exempelvis app, farthållare, skyltavläsning, automatisk avbländning och torkarautomatik så var min 6 år gamla Volvo bättre än min nya Tesla (i de två sista exemplen inte speciellt mycket bättre).
Jag tvivlar inte ett ögonblick på att det finns andra bilmärken som är ännu bättre (VW Matrix t.ex.).
Dessutom var min XC60 mer praktisk på flera sätt, men det visste jag om när jag bytte bil. Att Tesla var sämre på teknisk funktionalitet kom däremot som en överraskning.
Särskilt frustrerande eftersom Tesla borde ha möjlighet att förbättra funktionaliteten (OTA), men inget händer. Av alla uppdateringar jag fått är det bara en som upplevdes som en förbättring, och det var när vissa saker längst ned till vänster flyttades (tillbaka) längre upp på skärmen.

Jag har också (haft) synpunkter på hur Tesla (inte) kommunicerar ändringar i pris, utrustning och leveranstid. Jag beställde ju en Model Y först och denna Model 3 är en "tillfällig lösning" som ser ut att bli långvarig. :?

Sedan är jag inte alldeles nöjd med att min bil krävt flera verkstadsbesök första halvåret, men i det avseendet har jag haft värre bilar (Alfa och Volvo). :lol:

Eftersom vi varken kan ladda hemma eller på våra vanliga destinationer så blir bilägandet lite bökigt, och än så länge är Tesla enda alternativet för oss om vi vill köra elektriskt. Och det vill jag. Min fru tycker däremot att den gamla bilen var bättre på allt.

Flera gånger har jag sett att någon hävdat att det finns de som köper en Tesla för att imponera eller som statushöjare. Möjligt, men det stämmer inte i mitt fall. Ingen på mitt jobb vet att jag kör Tesla sedan drygt 6 månader tillbaks.
Du har gått från en "gammal" bil till en helt ny. Du klagar på sådant som är likadant, eller värre, på andra helt nya bilar.
En gammal Volvo har tex ingen integration med hastighetsinfo via kartor, men det har nya bilar. Din gamla Volvo kunde väl överhuvudtaget inte justera hastigheten automatiskt?
Dvs det du upplever som "spökbromsningar" beror på att farthållare i nya bilar ändrar hastigheten automatiskt, och det blir helt enkelt fel titt som tätt(mycket beroende på felaktig kartdata).
Jag kör ju en VW nu och den är betydligt sämre på att sätta korrekt hastighet än Teslan jag hade tidigare. Så är det med ny teknik helt enkelt, ibland kan det upplevas sämre innan det blir bättre.
Samma sak som elbil på långresa, eller om man saknar hemmaladdning. Det är inte lika smidigt som avgasbil, men det kommer det att bli på sikt.

När det gäller kommunikation så är det samma sak. Tesla säljer inte bilar på traditionellt vis. De är mer som Apple som säljer via nätet och har showrooms. De kommunicerar främst elektroniskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av tor-ake »

Låt mig förtydliga att jag bara pratar om appen, men visst, spökbromsningar är jobbiga de med. Faktiskt är hela AP ganska jobbig, men jag har inte provat andra, bara sett på teve att de också lämnar en del i övrigt att önska.

Mina upplevelser av Tesla är övervägande positiva, därför tenderar jag att ha överseende med knasiga grejer. Om min Model 3 haft lika mycket problem som vissa andra rapporterar om hade kanske även jag tyckt att Mitsubishis och Nissans bedrövliga appar var bättre.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

Tycker att Tesla har många både positiva och negativa sidor. Men även bortsett från den enormt stora fördelen med SuC, och om vi bara håller oss till själva bilen, så tittade jag på alla modeller på marknaden när jag skulle sälja vår gamla M3 och byta till en ny elbil nu innan den 1/7 (blir så dyrt med elbil efter 1/7 skattemässigt).

Kikade på alla möjliga elbilsalternativ, men i slutänden så trots dess brister (med bland annat lack, vindrutetorkare och bristande kvalitetskontroller), så blev det en M3 LR igen. Ångrar det inte en sekund. Så himla prisvärd och enormt bra bil, om man ser till helheten (för vad vi söker). Uppskattar dock förbättringarna i både lägre vindbrus och annan byggkvalitet som de gjort sedan 2019. Inte riktigt lika bra som premiumtyskarna, men numera inte alls så långt ifrån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av uncle_bob »

martinot skrev:
Tycker att Tesla har många både positiva och negativa sidor. Men även bortsett från den enormt stora fördelen med SuC, och om vi bara håller oss till själva bilen, så tittade jag på alla modeller på marknaden när jag skulle sälja vår gamla M3 och byta till en ny elbil nu innan den 1/7 (blir så dyrt med elbil efter 1/7 skattemässigt).

Kikade på alla möjliga elbilsalternativ, men i slutänden så trots dess brister (med bland annat lack, vindrutetorkare och bristande kvalitetskontroller), så blev det en M3 LR igen. Ångrar det inte en sekund. Så himla prisvärd och enormt bra bil, om man ser till helheten (för vad vi söker). Uppskattar dock förbättringarna i både lägre vindbrus och annan byggkvalitet som de gjort sedan 2019. Inte riktigt lika bra som premiumtyskarna, men numera inte alls så långt ifrån.
För mig är det helt klart SuC som är hela skillnaden, nu har jag förvisso bara ägt en Tesla i 2 veckor och det är helt klart en ball bil och jag älskar faktumet att det är så uppenbart att Tesla inte har 100 år av legacy-tänk med i konstruktionen. Byggkvalitén på min är klart över förväntan, men då jag tidigare bara testat 3'or byggda innan 2021. Men vetskapen att jag kommer kunna ladda längs vägen i princip överallt utan påtaglig risk för väntetid (åker aldrig till fjällen vecka 7) är det som fick mig att gå över och bli helt elektrisk efter att ha haft en elbil och en bensinbil tidigare. Jag hade dock aldrig gjort det om jag inte hade haft laddmöjlighet hemma, utifrån mitt perspektiv så hade det inte varit värt böket och hela ekonomiska incitamentet att köra på el hade väl i princip försvunnit om man inte hade billig eller t o m gratis laddning på exemplevis arbetsplatsen.

Tre veckor innan jag fick Teslan levererad hämtade jag även ut en Kia e-Niro, en bil jag också är otroligt nöjd med men det är samtidigt uppenbart att det är en "vanlig" bil som man stoppat in en elektrisk drivlina i, allt annat känner man igen ifrån i princip vilken bil som helst. Men den överträffar också förväntningar, framförallt i räckvidd, upplever på de resor jag hittills gjort är dess reella räckvidd mycket närmre WLTP än vad min T3LR är. Har kört båda bilarna 2 turer vardera till vår stuga som ligger ganska exakt 10 mil bort, varav 9 mil är motorväg, 15 km 100km/h + 40 km 110km/h + 35 km 120km/h och sen sista milen 50-60km/h. Givetvis svårt att göra exakt lika resor men kört enligt skyltad hastighet med farthållare och förhållanden har vart hyfsat lika, 4 pers i bilen plus lite helgpackning varje gång. Kian har gjort enkel väg på 23-25% batteri varje gång, Teslan 20-24%, dock med toppnoteringen i lördags då det var säkert 5c varmare än tidigare resor jag gjort. Om jag inte missat något så har Kian drygt 20% mindre batteri (64 mot Teslans 82kWh) och presterar ändå nästan lika bra räckvidssmässigt, men det är fortfarande så att jag hade inte velat ha 2 av den för tanken på att stå och vänta på en laddare med familjen i bilen på en långresa känns oändligt oattraktiv för mig.

Det är så uppenbart att Tesla ifrån dag ett har tänkt att det skall vara odramatiskt att gå över till el, andra börjar komma ikapp både med bilar som är byggda på helelektriska plattformar samt alternativa laddnätverk som byggs ut men jag gissar att Tesla tangerar premiumkvalitet i bilen innan det blir lika odramatiskt att vara helelektrisk med någon annan bil givet att man inte uteslutet rör sig inom en 200km radie ifrån hemmet med laddmöjlighet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av martinot »

Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.

Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.
Samma här, SuC är helt avgörande för mig.
Kan inte ladda hemma. Mer än hälften av alla mil är på långfärd. Har ingen annan bil i hushållet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av uncle_bob »

martinot skrev:
Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.

Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
Är ju högst individuellt givetvis det där med behoven, men gick in i senaste 3 åren då jag haft en BMW med bensinsnurra och en Leaf 40 med uppfattning om hur milfördelningen på dem skulle se ut som verkligen inte föll ut. Trodde iom begränsade räckvidden på Leaf'en att den skulle gå max 1000 mil/år men det blev närmre det dubbla när jag nu lämnade tillbaka den med 5600 mil på mätaren, BMW'n har rullat 1900 samma period, kanske hade gått 4-500 till om det inte vart för att Covid kapat bort ett par längre resor senaste året men inte mer än så. Slutsaten är ju jag kör väldigt mycket mer inom en 10 mil radie ifrån hemmet än vad jag föreställde mig, våra långresor när de sker är oftast 100-150 mil t o r men de utgör uppenbarligen en relativt låg andel av totalt körda mil i hushållet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7577
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av mikebike »

uncle_bob skrev:
martinot skrev:
Håller med dig 100% där. Utan SuC-nätet så hade jag inte ens vågat byta en av våra bilar till elbil så här tidigt. De andra laddnäten är inte ett alternativ för oss idag.

Sedan är det en stor bonus att M3 (trots dess irriterande problem) är en fantastisk bil i sig för vårat behov.
Är ju högst individuellt givetvis det där med behoven, men gick in i senaste 3 åren då jag haft en BMW med bensinsnurra och en Leaf 40 med uppfattning om hur milfördelningen på dem skulle se ut som verkligen inte föll ut. Trodde iom begränsade räckvidden på Leaf'en att den skulle gå max 1000 mil/år men det blev närmre det dubbla när jag nu lämnade tillbaka den med 5600 mil på mätaren, BMW'n har rullat 1900 samma period, kanske hade gått 4-500 till om det inte vart för att Covid kapat bort ett par längre resor senaste året men inte mer än så. Slutsaten är ju jag kör väldigt mycket mer inom en 10 mil radie ifrån hemmet än vad jag föreställde mig, våra långresor när de sker är oftast 100-150 mil t o r men de utgör uppenbarligen en relativt låg andel av totalt körda mil i hushållet.
Ja, det är väldigt olika. Vi gör 7-8 långresor om 100 mil per år. Många veckor kör vi mindre än 4 km (veckohandling), andra veckor blir det dessutom en tur till skjutbanan (72 km).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
kris
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 jun 2021 12:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 standardutrustning / vad ska jag välja för elbil

Inlägg av kris »

ceel skrev:
kris skrev:
Update:

Har nu varit iväg o klämt samt kört:

skoda enyaq sportline iv80
vw id4 max
audi q4 etron 40 proline
tesla 3

så, väntar just nu på att en tesla handlare öppnar så jag kan få en offert och skicka vidare till företaget som sköter tjänstebilarna
Vad var ditt intryck av dessa fyra? För- och nackdelar som du upplevde?
av plattformen skoda/vw/etron (som är egentligen i princip samma bil) så ansåg jag skodan vara helt klart bäst.
Audin kändes väldigt trång och mörk, minst utrustning också.
skodan ser i mina ögon helt klart bäst ut och mest tilltalande interiör också, kan inte påstå jag hörde någon skillnad i vägljud mellan dem 3 heller.
Skodan hade även sparat några knappar tillskillnad från vw som kör allt via skärmen, gillade dock vw att dem hade armstöd.

skodan med sportline (led matrix, skinnsportstolar m.m) dragkrok blev dyrast.
audin var typ 40k under men då helt utan utrustning, med likvärdig utrustning mycket mera.... och gillade inte riktigt audin heller i utrustningsnivån jag fick in.
vw id4 kände jag ingenting för egentligen, det var en bil.
samtliga var ganska tråkiga, kändes motsvarana en 3-cyl touran jag hade som lånebil ett tag.
Teslan är ju helt klart fräschast och piggast, gillar inte riktigt att det inte finns någon hastighetsmätare/hud. Gillar inte amerikansk "kvalite" riktigt heller med allt mäts med en tumstock och duger om det är isch(passningen på detaljer/glipor känns så)
Fick också höra att "teslan har ju all utrustning standard" skulle säga teslan har precis som dem andra standard med val att välja till super-autopilot för en halv förmögenhet (med standard anser jag p-varning, led, adaptiv farthållare, lane-assist)

Så med det sagt så blir det Teslan,
Hade jag haft färre barn och det inte hade varit en bil för mig själv 80% av tiden utan en bil som en normal (5pers) familj får plats i hade teslan ej varit ett alternativ. Nu ska den dock användas av mig till/från/i jobb samt hämta/lämna en del av ungarna ibland
Skriv svar