Nya stolar i nya M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Trabant »

Hade jag kunnat välja Textilstolar hade jag gjort det. Finns ingen fördel med Läder idag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

Trabant skrev:
Hade jag kunnat välja Textilstolar hade jag gjort det. Finns ingen fördel med Läder idag.
Jag tycker läder, och även vinyl, är mer lättskött. Lättare att torka av om man har spill (händer extra mycket med barn), och även lättare om man någon gång har husdjur i bilen.

Sedan tycker jag personligen att känslan är skönare, speciellt med naturläder (och vissa bättre petroleumbaserade läder), än med textil.

Köper dock att du och andra har andra preferenser (textil har ju fördelen att aldrig bli lika varmt/kallt som läder och vinyl).

Det bästa hade ju varit om Tesla kunde erbjudit detta som tre stolsalternativ; textil, naturläder eller vinyl/petroleumläder.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Fredrik j »

En textilstol av hög kvalitet är ju sällsynt idag. Förr hade ju t.ex. Mercedes s-klass textilklädsel. SJ-plysch.
Porsche har ju sitt race-tex.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av HelectriC »

Trabant skrev:
Hade jag kunnat välja Textilstolar hade jag gjort det. Finns ingen fördel med Läder idag.
Jo, när man har barn är det av stor fördel med läder!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Arn »

Blir inte alls vän med mina stolar, funderar på om vit och svart kulör möjligen kan skilja sig i komfort, sidorna är ganska hårda och obekväma att vila låren och rumpan på. Ska ta lite mått och foto så kan vi jämföra med er som har svarta stolar samt q1 modeller resp 2020 årsmodell
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Imolarot »

Arn skrev:
Blir inte alls vän med mina stolar, funderar på om vit och svart kulör möjligen kan skilja sig i komfort, sidorna är ganska hårda och obekväma att vila låren och rumpan på. Ska ta lite mått och foto så kan vi jämföra med er som har svarta stolar samt q1 modeller resp 2020 årsmodell
Är inte heller direkt imponerad av stolarna. Hade lite större förväntningar med tanke på vad folk sagt men det är nog de sämsta stolarna jag suttit i (av bilarna jag ägt).
De fungerar men är inget jag skulle nämna som en av USP:arna med bilen...
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Dexter »

Jag vet inte men mina stolar tycker jag är ganska mjuka.(amerikanskt tänk?)
Jag skulle vilja ha dem lite fastare och lite mer skålade för bättre sidostöd.
I alla fall på en performance modell.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Arn »

Mätte stolens parti mellan rumpan till exakt 29cm, jämförde med min BMW 1 serie, den har samma mått men BMW har flackare sidostöd i rumpan och är betydligt bekvämare. Dynans längd på Teslan är också i kortaste laget, bättre lårstöd hade inte skadat

Gråa bilden är BMW

Hur är mått/utseende på dynans bredd resp längd på 2020 års M3? Hade aldrig några klagomål där
Screenshot_2021-06-22-20-16-32-922_com.miui.gallery.jpg
IMG_20210622_195951.jpg
IMG_20210622_195927.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

Tänkte inte på att mäta innan jag lämnade in vår 2019 M3 till försäljning, och då jag antog att det var liknande stolar.

Kanske någon annan på forumet med en 2019 M3 kan checka måtten?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Tellus »

martinot skrev:
Tänkte inte på att mäta innan jag lämnade in vår 2019 M3 till försäljning, och då jag antog att det var liknande stolar.

Kanske någon annan på forumet med en 2019 M3 kan checka måtten?
52, 29, 30, 33cm

https://postimg.cc/gallery/YY6yw3n
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Arn »

2cm lårstöd är kapat, det märks.
Utrymmet för rumpan verkar vara densamma men antagligen är det brantare sidostöd eller hårdare material där som påverkar komfort. Tesla tar 2 steg fram med räckvidd och rattvärme, sedan ett steg bak med sämre stolar
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

Har kört lite mer i vår nya M3, och håller efter att kört i tre veckor med om att stolarna tyvärr inte alls är lika bekväma som de i vår gamla M3.

Plus är att den nya vinylen är betydligt mindre svettig än den gamla, och även plus för lite mer sidostöd i kraftiga svängar. Men negativt är att de är mycket mer obekväma i övrigt. Upplever ryggstödet som OK (och liknande som i vår förra bil), men sittdynan är klart mer obekväm.

Önskar att det gick att byta till de gamla stolarna, men är väl tyvärr inte möjligt. Kommer nog inte alls att gilla dessa lika mycket på längre bilturer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av ducce916 »

martinot skrev:
Har kört lite mer i vår nya M3, och håller efter att kört i tre veckor med om att stolarna tyvärr inte alls är lika bekväma som de i vår gamla M3.

Plus är att den nya vinylen är betydligt mindre svettig än den gamla, och även plus för lite mer sidostöd i kraftiga svängar. Men negativt är att de är mycket mer obekväma i övrigt. Upplever ryggstödet som OK (och liknande som i vår förra bil), men sittdynan är klart mer obekväm.

Önskar att det gick att byta till de gamla stolarna, men är väl tyvärr inte möjligt. Kommer nog inte alls att gilla dessa lika mycket på längre bilturer.
Håller med, hämtade min nya SR+ igår och upplever att stolarna inte alls är lika sköna som i vår gamla 2020, något är ändrat. Sittdynan känns hårdare och lårstödet sämre i framkant. Är det samma sak med US-bilarna eller gäller detta bara Kina, tro?
F ö så såg Teslas område ut som en myrstack med M3 som samtliga var sålda, stort antal skulle levereras igår. Superservice från personalen, var där en timme före avtalad tid, men de ordnade smidigt en lucka så det gick snabbt. Kunde inte upptäcka något att anmärka på, tycker dock att Kina-vit är mindre pärlemorskimrande än vår förra.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag tycker stolarna är ett lyft från förra året, mindre Volvo som jag tycker har segmentets obekvämaste stolar och mer åt BMW/Audi hållet. Min far höll med när han testade och han satt bättre nu.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Jag tycker stolarna är ett lyft från förra året, mindre Volvo som jag tycker har segmentets obekvämaste stolar och mer åt BMW/Audi hållet. Min far höll med när han testade och han satt bättre nu.
Vilket segment pratar vi om?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Vilket segment pratar vi om?
Premiumbilar, tror nog jag hade tyckt att en Smart har sämre stolar än Volvo t.ex.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av taliz »

Hur är ryggstödet?
Stolarna i Model S Raven klämde åt för mkt om skuldrorna, min "gamla" Model 3 var rymligare.
Om Model 3 blivit tight som Model S där så funkar det inte för mig.
Kanske skulle svänga förbi och testa en 2021...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Hur är ryggstödet?
Stolarna i Model S Raven klämde åt för mkt om skuldrorna, min "gamla" Model 3 var rymligare.
Om Model 3 blivit tight som Model S där så funkar det inte för mig.
Kanske skulle svänga förbi och testa en 2021...
Ryggstödet upplever som som väldigt lika gamla M3 (men numera med mindre svettig vinyl). Så är helt nöjd där.

Sittdynan är däremot till det sämre i 95% av fallen (de 5% när man svänger kraftigt så ger det dock lite bättre sidostöd).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Jag tycker stolarna är ett lyft från förra året, mindre Volvo som jag tycker har segmentets obekvämaste stolar och mer åt BMW/Audi hållet. Min far höll med när han testade och han satt bättre nu.
Själv tycker jag att Volvo har de absolut bästa stolar som finns på hela bilmarknaden. Kanske inte för sport/bankörning, men för långresor och vardagskörning så finns det inte bättre.

Sittdynan på de gamla M3-stolarna var väldigt lika Volvos, så ur mitt perspektiv är de nya sittdynorna ett klart hopp ner i komfort och ergonomi.

Gillar man inte Volvos stolar, så kan jag förstå att de i nya M3 kanske ses som bättre.

Själv tycker jag att de gått från #2 på marknaden (alldeles precis bakom Volvo som #1) till mitten eller nedre halvan på stolsergonomi med de nya.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Imolarot »

Sidostödet är ju i princip obefintligt om man jämför med sportstolar i vilken Audi, BMW, MB, VW idag… i en SR eller Lr känns det väl mer okej men i en P känns stolarna helt fel.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
Sidostödet är ju i princip obefintligt om man jämför med sportstolar i vilken Audi, BMW, MB, VW idag… i en SR eller Lr känns det väl mer okej men i en P känns stolarna helt fel.
Är det de gamla stolarna, eller de allra nyaste (senaste månadens) som du testkört?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
Imolarot skrev:
Sidostödet är ju i princip obefintligt om man jämför med sportstolar i vilken Audi, BMW, MB, VW idag… i en SR eller Lr känns det väl mer okej men i en P känns stolarna helt fel.
Är det de gamla stolarna, eller de allra nyaste (senaste månadens) som du testkört?
Jag har en helt ny M3P, så de senaste.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

Imolarot skrev:
martinot skrev:
Imolarot skrev:
Sidostödet är ju i princip obefintligt om man jämför med sportstolar i vilken Audi, BMW, MB, VW idag… i en SR eller Lr känns det väl mer okej men i en P känns stolarna helt fel.
Är det de gamla stolarna, eller de allra nyaste (senaste månadens) som du testkört?
Jag har en helt ny M3P, så de senaste.
Helt klart så tycker jag att Tesla borde haft några olika stolsalternativ. Förstår att de vill förenkla produktion och logistik genom att hålla nere antalet olika konfigurationer av bilar, men samtidigt så är vi alla extremt olika.

Själv hade jag helst sett de gamla M3-stolarna, men med den nya vinylen (som jag upplever "andas" bättre än den gamla), eller ännu hellre i naturläder.

Samtidigt så förstår jag de som du som vill ha mer raciga stolar.

Så ett par olika stolsalternativ hade verkligen inte varit fel, trots den ökade komplexiteten för Tesla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Imolarot »

martinot skrev:
Imolarot skrev:
martinot skrev:
Imolarot skrev:
Sidostödet är ju i princip obefintligt om man jämför med sportstolar i vilken Audi, BMW, MB, VW idag… i en SR eller Lr känns det väl mer okej men i en P känns stolarna helt fel.
Är det de gamla stolarna, eller de allra nyaste (senaste månadens) som du testkört?
Jag har en helt ny M3P, så de senaste.
Helt klart så tycker jag att Tesla borde haft några olika stolsalternativ. Förstår att de vill förenkla produktion och logistik genom att hålla nere antalet olika konfigurationer av bilar, men samtidigt så är vi alla extremt olika.

Själv hade jag helst sett de gamla M3-stolarna, men med den nya vinylen (som jag upplever "andas" bättre än den gamla), eller ännu hellre i naturläder.

Samtidigt så förstår jag de som du som vill ha mer raciga stolar.

Så ett par olika stolsalternativ hade verkligen inte varit fel, trots den ökade komplexiteten för Tesla.
Ja, de har ju redan premium, premium vit som alternativ. Tror inte det hade varit så mycket krångligare med ett alternativ till med sportstolar.
Som sagt, de fungerar ju men det var det första jag reagerade på när jag köpte bilen (inte provat eller provkört innan) att stolarna var det sämsta jag suttit i jämfört med mina tidigare bilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av taliz »

M3P är ju typ en sleeper.
Går inte att se varken på utsidan eller insidan att den har 600hk och gör 0-100 på 3 sek.

Tycker också just stolarna är största problemet när man kör lite mer aktivt.
Går ju att byta dock.
Men Tesla skulle nog kunna erbjuda ett ”sportpaket” eller nått med hårdare fjädring, stolar etc.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar