Nya stolar i nya M3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Arn »

Är det nya stolar i nya M3 levererade kvartal 2? Upplever stolen trång i sidled jfm min förra årsmodell 2020, är det bara för att den är ny och inte hunnit forma sig ännu eller är måtten ändrade?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av OfarligTesla »

Något verkar nytt, verkar vara en remsa längst ner som är i tyg som jag inte kommer ihåg. När du säger det så tycker jag att det är mer stöd i sidleds nu vilket jag gillar, men det kan ju som sagt vara att den är helt ny och kommer tryckas ned (även om den förra inte hade gått så långt).
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av heldiggrisen »

Hittills har jag gått upp 10 kg under pågående pandemi.
2kg bara på bakänden säkert :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Något verkar nytt, verkar vara en remsa längst ner som är i tyg som jag inte kommer ihåg. När du säger det så tycker jag att det är mer stöd i sidleds nu vilket jag gillar, men det kan ju som sagt vara att den är helt ny och kommer tryckas ned (även om den förra inte hade gått så långt).
Upplever också lite skillnad i form av lite mer sidostöd på stolarna i vår 21Q2 M3 än i vår förra 19Q2 M3 (den hade bara gått 2500 km ungefär, så inga nedsuttna säten när vi bytte in den i veckan).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av OfarligTesla »

martinot skrev:
Upplever också lite skillnad i form av lite mer sidostöd på stolarna i vår 21Q2 M3 än i vår förra 19Q2 M3 (den hade bara gått 2500 ungefär, så inga nedsuttna säten när vi bytte in den i veckan).
Ja den jag bytte in hade gått under 500 mil så hade varit konstigt om den var nedsutten kan jag tycka… Men jag tycker jag inte rör mig lika mycket sidleds när jag kör på i kurvorna iaf.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Arn »

Nu är jag bara 1,78 lång och 70kg så vet ej hur förarsätet känns om man vägt t.ex 90kg. Men jag hoppas den ska kännas bredare med tiden
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

Arn skrev:
Nu är jag bara 1,78 lång och 70kg så vet ej hur förarsätet känns om man vägt t.ex 90kg. Men jag hoppas den ska kännas bredare med tiden
Tror inte de kommer ändra sig (om de inte är av riktigt dålig kvalitet).

Har själv inget emot något lite mer sidostöd. Tycker de nya stolarna fungerar kanonbra (men var inte heller missnöjd med de förra).

Har kört ca. 100 mil med de nya stolarna efter att jag hämtade ut bilen i onsdags i förra veckan. Gillar stolarna bättre än de flesta andra (bara Volvos som slår de). Är ca 1,85 och väger ca 100 kg.

Skulle jag önska mig någon förbättring så vore det i första hand att de skulle vara gjorda i äkta läder istället för petroluembaserad syntet/vinyl (kan bli något svettigt vid längre resor då det andas sämre än äkta naturläder), och i andra hand att de gick att förlänga lite (går att justera på våra andra bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
Skulle jag önska mig någon förbättring så vore det i första hand att de skulle vara gjorda i äkta läder
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Fredrik j »

Läder är en restprodukt från köttindustrin. Man föder inte upp nötkreatur för hudens skulle. Det är en för billig vara. Det är förädlingen som kostar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Läder är en restprodukt från köttindustrin. Man föder inte upp nötkreatur för hudens skulle. Det är en för billig vara. Det är förädlingen som kostar.
Exakt.

Att klaga på att använda läder är fel är lika dumt och urbota fånigt som att klaga på att det är dumt att använda kobolt.

Allt hänger på hur det framställs. I tex. Sverige så har vi dessutom generellt en mycket god djurhållning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
Läder är en restprodukt från köttindustrin. Man föder inte upp nötkreatur för hudens skulle. Det är en för billig vara. Det är förädlingen som kostar.
Långt ifrån allt läder kommer från köttindustrin, i regel kan man säga att desto ”finare” läder desto större risk att lädret inte är det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
Läder är en restprodukt från köttindustrin. Man föder inte upp nötkreatur för hudens skulle. Det är en för billig vara. Det är förädlingen som kostar.
Långt ifrån allt läder kommer från köttindustrin, i regel kan man säga att desto ”finare” läder desto större risk att lädret inte är det.
Billäder kommer från köttindustrin som restprodukt.
”Finare” läder är för ömtåligt.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av dd88 »

Vet att bland annat BMW och Mercedes har fått skit tidigare om att de ska ha använt läder som inte är en restprodukt.

Jag skulle definitivt aldrig påstå att allt läder i bilindustrin är restprodukter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av thebishop »

Arn skrev:
Nu är jag bara 1,78 lång och 70kg så vet ej hur förarsätet känns om man vägt t.ex 90kg. Men jag hoppas den ska kännas bredare med tiden
Kan säga att om man är ett antal kilo mer än dig så är bredden ett par cm för lite som det känns (bälteshållaren ligger mot sidan av benet/arslet) - på vår S är det inte något problem - vilket är enda referensen. Annars tycker jag 2021-M3 stolarna är helt ok i övrigt, men man får kanske testa med lite mer justeringar. Känns lite oamerikanskt ;-)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av HelectriC »

Är alternativet till läder så mycket bättre då? Plast? Det är ju olja, som alla tjatar om är så dumt, hur ska ni ha det nu då?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av StefL »

martinot skrev:
Att klaga på att använda läder är fel är lika dumt och urbota fånigt som att klaga på att det är dumt att använda kobolt.
Nja, jag håller inte helt med, även om jag personligen föredrar äkta läder framför "veganläder". Däremot är det självklart inkonsekvent om man opponerar sig mot att använda läder om man inte samtidigt också är vegetarian/vegan, dvs inte äter kött, just eftersom läder och kött kommer från samma källa.
Jag brukar argumentera på samma sätt gällande de som är motståndare till jakt men inte är vegetarianer. Och där är det egentligen ännu mer inkonsekvent eftersom åtminstone jag tycker att djur som fått leva fritt i det vilda alltid har ett bättre liv "moraliskt" sett än de som föds upp med det enda syftet att bli mat.

Att vår djurhållning är en förutsättning även för odling i Sverige av de grödor som möjliggör ett veganskt leverne är en annan och större diskussion som också är relevant men som kanske får sparas till andra fora...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Fredrik j »

dd88 skrev:
Vet att bland annat BMW och Mercedes har fått skit tidigare om att de ska ha använt läder som inte är en restprodukt.

Jag skulle definitivt aldrig påstå att allt läder i bilindustrin är restprodukter.
Man föder inte upp nötkreatur för skinnets skull. Vid läderframställning är råvaran för billig. Det är förädlingen som är kostsam.
Eller pratar vi om något exklusivt buffelskinn eller liknande här?
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av M3apan »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Läder är en restprodukt från köttindustrin. Man föder inte upp nötkreatur för hudens skulle. Det är en för billig vara. Det är förädlingen som kostar.
Exakt.

Att klaga på att använda läder är fel är lika dumt och urbota fånigt som att klaga på att det är dumt att använda kobolt.

Allt hänger på hur det framställs. I tex. Sverige så har vi dessutom generellt en mycket god djurhållning.
Är det en restprodukt från köttindustrin så tycker jag att det är väldigt relevant att klaga på.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Fredrik j »

M3apan skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Läder är en restprodukt från köttindustrin. Man föder inte upp nötkreatur för hudens skulle. Det är en för billig vara. Det är förädlingen som kostar.
Exakt.

Att klaga på att använda läder är fel är lika dumt och urbota fånigt som att klaga på att det är dumt att använda kobolt.

Allt hänger på hur det framställs. I tex. Sverige så har vi dessutom generellt en mycket god djurhållning.
Är det en restprodukt från köttindustrin så tycker jag att det är väldigt relevant att klaga på.
Man gör ju inte läder av alla hudar från köttindustrin. Gissar att dom annars hamnar på en kompost någonstans. Kanske eldas dom upp?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av ducce916 »

Fredrik j skrev:
M3apan skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Läder är en restprodukt från köttindustrin. Man föder inte upp nötkreatur för hudens skulle. Det är en för billig vara. Det är förädlingen som kostar.
Exakt.

Att klaga på att använda läder är fel är lika dumt och urbota fånigt som att klaga på att det är dumt att använda kobolt.

Allt hänger på hur det framställs. I tex. Sverige så har vi dessutom generellt en mycket god djurhållning.
Är det en restprodukt från köttindustrin så tycker jag att det är väldigt relevant att klaga på.
Man gör ju inte läder av alla hudar från köttindustrin. Gissar att dom annars hamnar på en kompost någonstans. Kanske eldas dom upp?
En del används som golvmattor/prydnader
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Arn »

Tycker tyvärr framstolarna är obekväma. De trycker mot rumpan och lårens utsidor, aldrig upplevt detta tidigare med någon bil, inte heller min förra M3 LR från 2020.

Har känt efter lite och man sitter med rumpan på de upphöjda sidostöden, låren likaså. Finns 5cm plats till ytterdörren, man kunde gott gjort stolen lite bredare, går ju inte att justera heller.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av mikebike »

Jag har ett annat problem. Vid senaste servicen nollställdes båda sätenas inställningar och nu hittar jag inte tillbaks till mina valda inställningar = ont i ryggen. :(
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av martinot »

En sak jag skulle önska mig är att man skulle kunna spara alla inställningar, inklusive alla fordonsinställningar, förarprofiler, radio, favoriter i kartor, favoriter i webbläsare, etc i molnet.

Tog enorm tid att byta från vår gamla M3 till vår nya. Hade man kunnat spara alla inställningar i molnet, så hade det underlättat enormt när man byter bil. Perfekt även när man får en lånebil hos Tesla om man behöver ha sin på verkstad. Hade sparat enorm massa tid att få till alla stolsinställningar och rattinställningar för alla profiler när vi nu bytte M3.

Synd att Tesla inte kan fixa cloudsaves av all konfig...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av thebishop »

martinot skrev:
En sak jag skulle önska mig är att man skulle kunna spara alla inställningar, inklusive alla förarprofiler, radio, favoriter i webbläsare, etc.

Tog enorm tid att byta från vår gamla M3 till vår nya. Hade man kunnat spara alla inställningar i molnet, så hade det underlättat enormt när man byter bil. Perfekt även när man får en lånebil hos Tesla om man behöver ha sin på verkstad. Hade sparat enorm massa tid att få till alla stolsinställningar och rattinställningar för alla profiler när vi nu bytte M3.

Synd att Tesla inte kan fixa cloudsaves av all konfig...
Eller hur, det är en sådan no-brainer när man väl har profiler. Borde vara som att uppgradera en iPhone (som har sjukt mycket mer "state" som förs över än en bil).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya stolar i nya M3?

Inlägg av Bjelke »

thebishop skrev:
martinot skrev:
En sak jag skulle önska mig är att man skulle kunna spara alla inställningar, inklusive alla förarprofiler, radio, favoriter i webbläsare, etc.

Tog enorm tid att byta från vår gamla M3 till vår nya. Hade man kunnat spara alla inställningar i molnet, så hade det underlättat enormt när man byter bil. Perfekt även när man får en lånebil hos Tesla om man behöver ha sin på verkstad. Hade sparat enorm massa tid att få till alla stolsinställningar och rattinställningar för alla profiler när vi nu bytte M3.

Synd att Tesla inte kan fixa cloudsaves av all konfig...
Eller hur, det är en sådan no-brainer när man väl har profiler. Borde vara som att uppgradera en iPhone (som har sjukt mycket mer "state" som förs över än en bil).
Känns som att man har pratats om det här i flera år nu, jag tänkte för flera år sedan att Tesla då även skulle kunna
ha profiler för sina service-killar osv också liksom… :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar