Laddstolpar på stan

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Laddstolpar på stan

Inlägg av perre »

Hur fungerar de med kombinerad parkering?
Jag pårkerade nyss på Valhallavägen i Stockholm. Startade Easypark och angav vilken kaddstolpe jag stod vid. Satte parkeringen på tre timmar och startade laddningen.
Bilen blev ju fulladdad långt innan de tre timmarna gått till ända och nu ser det också ut som parkeringen avbrutis.
Riskerar jag P-böter nu?
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av tor-ake »

Om det är skyltat med den bilen-boxen-blixten-skylten så får du bara stå där om du laddar. Du får sätta upp gränsen till 100% och starta en ny session i EasyPark om du vill stå kvar. Eller slå på kliman så att bilen fortsätter dra ström från stolpen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av OfarligTesla »

perre skrev:
Hur fungerar de med kombinerad parkering?
Jag pårkerade nyss på Valhallavägen i Stockholm. Startade Easypark och angav vilken kaddstolpe jag stod vid. Satte parkeringen på tre timmar och startade laddningen.
Bilen blev ju fulladdad långt innan de tre timmarna gått till ända och nu ser det också ut som parkeringen avbrutis.
Riskerar jag P-böter nu?
Jag vet att när parkeringsavgiften är frikopplad från laddningsavgiften verkar det som parkeringsvakterna inte bryr sig om ifall bilen laddar eller ej (iaf vad jag sett i hur de gått förbi bilar som är inkopplade men inte laddar). Däremot i fallet du beskriver så lär du få P-böter ifall de kommer förbi ja, där är ju parkeringen kopplad till laddningen vilket jag önskat de skall göra här på gatan också.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av heldiggrisen »

dum fråga kanske, men om det är AC-laddning i stolpen, kan man då sätta ner till typ 5A i bilen för att stå längre innan batteriet är fullt?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
dum fråga kanske, men om det är AC-laddning i stolpen, kan man då sätta ner till typ 5A i bilen för att stå längre innan batteriet är fullt?
Svar ja, är det minuttaxa på laddningen kostar det ju mer i så fall men det går.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av heldiggrisen »

OfarligTesla skrev:
heldiggrisen skrev:
dum fråga kanske, men om det är AC-laddning i stolpen, kan man då sätta ner till typ 5A i bilen för att stå längre innan batteriet är fullt?
Svar ja, är det minuttaxa på laddningen kostar det ju mer i så fall men det går.
Om syftet är att stå så länga som möjlig, så är det jo en w/a så man bättre kan planera att ha batteriet fullt exakt när man är klar för dagen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av tor-ake »

Jag hyllade ju precis teslaappen i en annan tråd, men det är jäkligt störigt att man inte kan ställa ned laddströmmen från appen, just för dessa situationer - man måste gå till bilen och peka på skärmen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 19 nov 2018 18:52
Ort: Bandhagen

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av perre »

Nu hade jag tur den här gången och slapp böter. Men verkar jobbigt om alla måste sitta där och vakta sina bilar och genast flytta dem när de laddat klart
Model 3 LR AWD
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av heldiggrisen »

perre skrev:
Nu hade jag tur den här gången och slapp böter. Men verkar jobbigt om alla måste sitta där och vakta sina bilar och genast flytta dem när de laddat klart
Bra för den som står och väntar på att ladda. Skriver man i tillägg sitt nr på insidan av "tanklocket" eller när man tänkar att avsluta laddningen i fönstret så vet man mer om man är tvåa på stolpen.
Kanske räcker man att ladda 3 bilar på en arbetsdag?
Tråkiga är självklar att man måste ut och flytta på bilen på fikat.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddstolpar på stan

Inlägg av Bjelke »

perre skrev:
Nu hade jag tur den här gången och slapp böter. Men verkar jobbigt om alla måste sitta där och vakta sina bilar och genast flytta dem när de laddat klart
Kan ju bli extra ”kul” om laddningen avbryts av andra skäl som tekniskt fel på stolpen tex, knappast något
en parkeringsvakt kan se (eller ens behöver) och ta hänsyn till…
Samtidigt är det ju minst lika trist när en del står kvar i evighet efter att bilen laddat klart såklart…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar