Takbox

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Takbox

Inlägg av rolundb »

Jag funderar på att införskaffa en takbox men har läst att det ökar risken för stenskott på glastaket. Finns det något man kan tänka på för att minimera risken genom valet av takbox? Andra tips kring takbox mottages också!
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Takbox

Inlägg av OfarligTesla »

Skulle nog säga att det fortfarande är otur om ett stenskott spräcker glastaket även med takbox, det enda skillnaden den gör är väl att stenar kan stutsa på undersidan av boxen och sedan träffa taket men det är ju otur där också (hänt mig i bilar med vanligt plåttak). Personligen är jag mer orolig för att kombinationen av min egen klumpighet/otålighet och Teslas dåliga monteringsanordning kommer resultera i att spräcka glastaket.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Takbox

Inlägg av Elix747 »

Jag har en packline. Ungefär som på denna lånade bilden nedan, fast jag har svart box på svart bil.
Boxen sitter ganska långt fram, så jag tror att takboxen snarare skyddar mot stenskott i taket än att det blir värre. Det är vad min uppskattning av att den täcker taket mot direktträff, men jag har ingen vetenskaplig rapport bakom detta påstående.

Takboxen gör ju att räckvidden minskar så jag försökte välja en som inte är allt för hög. Det är inte lätt att veta hur varje enskild takbox påverka är förbrukningen. Nu finns det ju en som sitter ”bakvänt” (Cali) och är förmodligen den som har lägst påverkan på luftmotståndet.

https://teslaclubsweden.se/16-langre-ra ... nd-takbox/


Takboxen påverkar även ljudet i kupén ganska mycket.

Samantaget kommer man förmodligen köra lite lugnare pga ökad förbrukning och ökat kupeljud. Jag tar alltid bort takboxen när jag inte behöver den. takräcket låter inget och kan vara kvar om det är kort tid mellan användning av tal boxen. Takboxen är ju lättare att montera än teslas takräcke.

https://teslaclubsweden.se/16-langre-ra ... nd-takbox/
70813A80-2646-4E40-B5A8-489DF012705B.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Takbox

Inlägg av bat »

Har man dragkrok så kan man fundera på om de olika dragkroks-boxar som finns är ett alternativ. Påverkar inte vindmotståndet alls på samma sätt.
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Takbox

Inlägg av rolundb »

Elix747 skrev:
Jag har en packline. Ungefär som på denna lånade bilden nedan, fast jag har svart box på svart bil.
Boxen sitter ganska långt fram, så jag tror att takboxen snarare skyddar mot stenskott i taket än att det blir värre. Det är vad min uppskattning av att den täcker taket mot direktträff, men jag har ingen vetenskaplig rapport bakom detta påstående.

Takboxen gör ju att räckvidden minskar så jag försökte välja en som inte är allt för hög. Det är inte lätt att veta hur varje enskild takbox påverka är förbrukningen. Nu finns det ju en som sitter ”bakvänt” (Cali) och är förmodligen den som har lägst påverkan på luftmotståndet.

https://teslaclubsweden.se/16-langre-ra ... nd-takbox/


Takboxen påverkar även ljudet i kupén ganska mycket.

Samantaget kommer man förmodligen köra lite lugnare pga ökad förbrukning och ökat kupeljud. Jag tar alltid bort takboxen när jag inte behöver den. takräcket låter inget och kan vara kvar om det är kort tid mellan användning av tal boxen. Takboxen är ju lättare att montera än teslas takräcke.

https://teslaclubsweden.se/16-langre-ra ... nd-takbox/
70813A80-2646-4E40-B5A8-489DF012705B.jpeg

Tack för bra svar!
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Takbox

Inlägg av Jonny »

Funkat superbra med takbox i vinter. Lite högre förbrukning men rätt marginellt. Men ett stenskott blev det men och sannolikt bidrog boxen till det. Men gick att laga innnan det blev någon spricka i takglaset. Hur jag skulle kunna få plats med mina 2,05 skidor i en box på dragkroken har jag ännu inte riktigt förstått? Om den inte ska sticka ut rejält på sidorna.
E674EBDF-251B-4177-A258-0CB99D562FD5.jpeg
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
bearBrum
Inlägg: 49
Blev medlem: 08 mar 2021 13:41
Ort: Göteborg

Re: Takbox

Inlägg av bearBrum »

Efter en del velande kring box blev det en Thule Motion XT Apline idag.

Sällan särskilt sportigt med en takbox men tycker ändå det ser helt OK ut färgmässigt.
1AE0572F-F9B9-4B2F-8562-36D7469D4440.jpeg
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Takbox

Inlägg av kenjon »

Den sitter ju bakofram... :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Skriv svar