Batteriet blir bättre med tiden?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Batteriet blir bättre med tiden?

Inlägg av granna_polka »

Har en LR som vi fick för 10 dagar sen. Installerade TeslaFI direkt så man inte missar rolig data :D .
Blev lite överraskad att rangen blev längre efter 100 mil körning. Kanske tempen som skiljer mellan mät tillfällena? Även om man jämför med andra TeslaFi bilar så verka jag fått ett bra batteri?
bild2.PNG
bild1.PNG
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet blir bättre med tiden?

Inlägg av AAKEE »

Teslafi har ett eget sätt att beräkna rangen, det följer inte till 100% bilens egen rapporterade range enligt BMS.
Och de skriver själva att man behöver någon laddningar till högre SOC för att rangekalkyleringen ska visa rätt.
Jag kör teslafi och har även en dongle inkopplad och ser Canbusdata via ScannMy Tesla.
Teslafis beräkning av range är definitivt temperaturberoende.


För bilen själv, det kan antagligen krävas några cykler innan BMS lärt sig batteriet.
Ett batteri blir inte bättre med tiden, däremot kanske det kräver ett par cykler för att vakna upp helt.

De data vi ser( teslafi eller scan my tesla) är beräknade världen och inte exakta sanningar när det gäller batteriets kapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Batteriet blir bättre med tiden?

Inlägg av pefreli »

Jag hade Teslafi det första året jag ägde bilen. Kände inte att nyttan riktigt fanns där för min del. Dessutom hade jag vissa problem med att teslafi drog ström när jag inte ville att den skulle göra det. Det gick dock att fixa med vissa inställningar men jag kände aldrig riktigt att jag litade på att den inte drog mer ström än nödvändigt.

Rangen får tas med en stor nypa salt. Svänger lite upp och ner. Ibland låg jag bland de främsta och ibland hade jag halkat ner. Ibland blev batteriet ”bättre”.

För min del duger det bra med bilens egen räckviddsuppskattning. Man behöver dock kalibrera genom att emellanåt tömma batteriet samt ladda fullt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
granna_polka
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 23 apr 2021 09:31

Re: Batteriet blir bättre med tiden?

Inlägg av granna_polka »

pefreli skrev:
Jag hade Teslafi det första året jag ägde bilen. Kände inte att nyttan riktigt fanns där för min del. Dessutom hade jag vissa problem med att teslafi drog ström när jag inte ville att den skulle göra det. Det gick dock att fixa med vissa inställningar men jag kände aldrig riktigt att jag litade på att den inte drog mer ström än nödvändigt.

Rangen får tas med en stor nypa salt. Svänger lite upp och ner. Ibland låg jag bland de främsta och ibland hade jag halkat ner. Ibland blev batteriet ”bättre”.

För min del duger det bra med bilens egen räckviddsuppskattning. Man behöver dock kalibrera genom att emellanåt tömma batteriet samt ladda fullt.
Beror inte strömförbrukningen på hur ofta den hämta data? Standard är ju varje minut och inget om bilen är i sleep. Menar du att Teslafi dra "extra" under sleep eller när den hämta varje minut?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Batteriet blir bättre med tiden?

Inlägg av MWall »

Teslafi visade en liten ökning på mitt batteri de första 400 milen också.

Jag tycker att teslafi är jätteroligt. En av de största behållningarna med Teslan. Kan se exakt var bilen har varit och när. :D

Använder Teslafi som körjournal också.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Batteriet blir bättre med tiden?

Inlägg av AAKEE »

MWall skrev:
Teslafi visade en liten ökning på mitt batteri de första 400 milen också.

Jag tycker att teslafi är jätteroligt. En av de största behållningarna med Teslan. Kan se exakt var bilen har varit och när. :D

Använder Teslafi som körjournal också.

Teslafi är intressant och kul.

Teslafis rangeberäkning bygger på temperatur också så rangen går upp på sommaren och ner på vintern. Det är alltså inte bilens ”rena range” som visas.
( det är jättelätt att se på de bilder som presenterar rangen över mer än ett år.

Har teslafi, men också scan my tesla där min range är relativt konstant medan teslafis varierar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar