Sprakande ljud från dörr

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larsos
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 maj 2021 12:47
Ort: Stockholm

Sprakande ljud från dörr

Inlägg av larsos »

Hämtade ut en ny M3 LR i torsdags. Den har en egenhet med ett högljutt sprakande från vad som låter som höger dörr. Det låter som elektriskt sprakande, väldigt högljutt. Det är inte helt konstant utan det kommer och går. Åker jag in till Tesla Service så kan man ge sig på att det inte kommer att låta. Någon som har sett (hört) det förut?
Model 3 LR 2019 som personalbil (tillbakalämnad)
Model 3 LR 2021, köpt (och såld)
Model Y LR QS 2023, köpt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sprakande ljud från dörr

Inlägg av mikebike »

larsos skrev:
Hämtade ut en ny M3 LR i torsdags. Den har en egenhet med ett högljutt sprakande från vad som låter som höger dörr. Det låter som elektriskt sprakande, väldigt högljutt. Det är inte helt konstant utan det kommer och går. Åker jag in till Tesla Service så kan man ge sig på att det inte kommer att låta. Någon som har sett (hört) det förut?
Någon koppling till volym på ljudanläggningen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
larsos
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 maj 2021 12:47
Ort: Stockholm

Re: Sprakande ljud från dörr

Inlägg av larsos »

Nej, det är oberoende av ljudanläggningen och låter lika högt hela tiden. Det låter som när man på film skall ljudillustrera en kortslutning. Jag satt och sniffade efter röklukt till en början.
Model 3 LR 2019 som personalbil (tillbakalämnad)
Model 3 LR 2021, köpt (och såld)
Model Y LR QS 2023, köpt
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Sprakande ljud från dörr

Inlägg av Syncronauten »

larsos skrev:
Hämtade ut en ny M3 LR i torsdags. Den har en egenhet med ett högljutt sprakande från vad som låter som höger dörr. Det låter som elektriskt sprakande, väldigt högljutt. Det är inte helt konstant utan det kommer och går. Åker jag in till Tesla Service så kan man ge sig på att det inte kommer att låta. Någon som har sett (hört) det förut?

Jag har ett sådant ljud också, låter som det kommer högst upp på a stolpen vid högtalaren på högersidan men tror inte det är högtalaren utan någon plastpanel som skaver mot något. Har spelat in ljudet för att kunna visa för SC. Oftast låter det inte men dyker upp ibland.
Mrooi
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jun 2021 00:21

Re: Sprakande ljud från dörr

Inlägg av Mrooi »

Jag har också hört sprakande ljud från höger övre högtalare som sitter på a-stolpen. Knackar man på högtalargallret så kan man höra sprakande.

Min teori är att högtalarens kontaktpooler kommer i kontakt med chassi, vilket skapar någon form av kortslutning som knastrar.

Plockar man bort panelen på a-stolpen och skruvar bort solskyddet så ser man högtalaren från insidan och där finns det 2 svets kontakt som man kan skydda med el-tejp eller liknande så det inte slår mot chassit.

Testade detta och knackade på högtalargallret och knaster ljudet försvann då. Jag har efter 45 minuters körning inte hört knaster ljudet.
Användarvisningsbild
larsos
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 maj 2021 12:47
Ort: Stockholm

Re: Sprakande ljud från dörr

Inlägg av larsos »

Tack, ska kolla på vad jag vågar plocka isär på bilen :shock: . Kanske får bli ett besök på SC.
Model 3 LR 2019 som personalbil (tillbakalämnad)
Model 3 LR 2021, köpt (och såld)
Model Y LR QS 2023, köpt
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Sprakande ljud från dörr

Inlägg av ErikHallq »

Spännande, nu när ni säger det så känner jag igen detta problem från min bil också. Ska se om jag kan på SC att läsa detta genom någon screenshot kanske. Behöver ändå fixa ena dörren lite med att den sitter lite snett
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Denke
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2020 15:47

Re: Sprakande ljud från dörr

Inlägg av Denke »

Min nya LR gav har gett ifrån sig ett liknande ljud ett par gånger, en hederlig bankning med handen på plasten har avhjälpt det båda gångerna.
Det är plasten vid högtalarna på dörrstolpen i mitt fall.
Bara lite monteringsslarv gissar jag.
Skriv svar