Laddning på icke-Tesla stationer?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av JazzMatazz »

Hej,

Kan någon navigera mig rätt bland laddning och de laddstationer som finns tillgängliga utanför Teslas nätverk. InCharge, EON, etc. Kräver leverantörer att man beställer ett kort eller en blipp, eller vilka räcker med ett fungerande betalkort/eller app? Kör i övrigt ChargeFinder-appen som i övrigt verkar bra.

Tack på förhand. Hälsningar, J.
Senast redigerad av JazzMatazz, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av taliz »

De flesta funkar med app.
Kolla just med tex ChargeFinder vilka nätverk du tänkt ladda på, och plocka hem deras app.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av martinot »

JazzMatazz skrev:
Hej,

Kan någon navigera mig rätt bland laddning och de laddstationer som finns tillgängliga utanför Teslas nätverk. InCharge, EON, etc. Kräver alla leverantörer att man beställer ett kort eller en blipp, eller vilka räcker med ett fungerande betalkort/eller en app? Kör i övrigt ChargeFinder-appen som i övriigt verkar bra.

Tack på förhand. Hälsningar, J.
Nästan alla har någon form av app. Tror inte det finns någon som inte har det (rätta mig någon om jag mot förmodan har fel).

Personligen så är jag rätt missnöjd med det, då jag tycker de olika apparna krånglat allt för ofta (de extremt få gånger jag verkligen behövt och använt de).

Har därför ett EON-kort och en Bee-bricka (numera Mer) liggandes i bilens mittkonsolfack.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av Datzun »

Jag som gärna har kontroll på saker jag kan kontrollera har beställt RFID-bricka/kort av de leverantörer som tillhandahåller sådana. Normalt ingen extra kostnad. Det sägs att apparna strular från tid till annan.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av d3marcus »

Har laddat på Mer/Bee, E.on, Circle K, InCharge, Ica Ladda etc - samtliga med app. Har strulat max var tjugonde gång så ser litet behov av taggar. En del lokala elbolag har QR-koder med betalning på webbsidor alt. lösningar med parkeringsautomater eller parkeringsapp som EasyPark.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av borgward »

Som sagt - kolla på chargefinder.com vilka nät som finns där du vill ladda. De har olika bra täckning i olika landsändar.

Som fd leaf-ägare har jag följande i teslan: fyra rfid brickor som används regelbundet i Sverige: fortum/Recharge, vattenfall/incharge, bee/mer och virta/e.on.

https://www.virta.global/sv/elbilsanvandare

Appar använder jag bara i nödläge - de har ofta frustrerande driftstörningar.

Flera av korten ovan är bra på norden-resor.
Plugsurfing är bra i Tyskland med omnejd och kan ersätta fortum hemma - samma pris.
Chargemap är oslagbart i Frankrike.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av LarsA »

Har haft problem en gång med Fortum då rfid inte fungerade, fick ladda ner appen och då gick det att ladda ( 3 år sedan ).
Vattenfalls app vägrade avsluta laddningen på Gotland fick trycka in nödstoppet för att avbryta laddningen ( 6 år sedan ).

Har E.ON, MER(Clever) och Fortum kort. Har även Plugsurfingkort men kan inte aktivera mitt betalkort (kanske för att den saknar kredit funktionen) och därför oanvändbart.
Vattenfall och E.ON ska numera samarbeta och respektive kort kan användas på bådas laddare till samma pris om jag förstod det rätt.

Borde dyka om snabbladdare med blip funktion, skulle göra långresandet mycket enklare.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av mikebike »

Ikväll var det kämpigt att ladda i Mall of Scandinavia.
Direkt när jag öppnade appen kom det upp ett meddelande om att de hade driftstörningar och att de rekommenderade laddkort istället.
Mycket riktigt gick det inte att starta laddningen med appen, dessvärre inte med kortet heller!
Lysande, kvällen innan man skall ut på långtur... :x

Jag lät kabeln sitta kvar, och när jag kollade i appen en stund senare hade laddningen startat. Phu.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Ikväll var det kämpigt att ladda i Mall of Scandinavia.
Direkt när jag öppnade appen kom det upp ett meddelande om att de hade driftstörningar och att de rekommenderade laddkort istället.
Mycket riktigt gick det inte att starta laddningen med appen, dessvärre inte med kortet heller!
Lysande, kvällen innan man skall ut på långtur... :x

Jag lät kabeln sitta kvar, och när jag kollade i appen en stund senare hade laddningen startat. Phu.
Stabila system vettu :lol: :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
mikebike skrev:
Ikväll var det kämpigt att ladda i Mall of Scandinavia.
Direkt när jag öppnade appen kom det upp ett meddelande om att de hade driftstörningar och att de rekommenderade laddkort istället.
Mycket riktigt gick det inte att starta laddningen med appen, dessvärre inte med kortet heller!
Lysande, kvällen innan man skall ut på långtur... :x

Jag lät kabeln sitta kvar, och när jag kollade i appen en stund senare hade laddningen startat. Phu.
Stabila system vettu :lol: :evil:
Min fru är inte imponerad, hon tycker det verkar väldigt krångligt att "tanka" en elbil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av LarsL »

Datzun skrev:
Jag som gärna har kontroll på saker jag kan kontrollera har beställt RFID-bricka/kort av de leverantörer som tillhandahåller sådana. Normalt ingen extra kostnad. Det sägs att apparna strular från tid till annan.
Helt rätt! När jag åkte Leaf så hade jag alla brickor jag kunde hitta liggande i bilen. Brickorna fungerade i princip alltid, till skillnad emot apparna. Nu försöker jag ha samma upplägg i Teslorna men inte alls lika kritiskt och knappt använda. Men som trygghet är det perfekt. Det finns ju 50kW laddare lite överallt så sällan man hamnar i trubbel med en Tesla.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av gasgaraget »

LarsL skrev:
Datzun skrev:
Jag som gärna har kontroll på saker jag kan kontrollera har beställt RFID-bricka/kort av de leverantörer som tillhandahåller sådana. Normalt ingen extra kostnad. Det sägs att apparna strular från tid till annan.
Helt rätt! När jag åkte Leaf så hade jag alla brickor jag kunde hitta liggande i bilen. Brickorna fungerade i princip alltid, till skillnad emot apparna. Nu försöker jag ha samma upplägg i Teslorna men inte alls lika kritiskt och knappt använda. Men som trygghet är det perfekt. Det finns ju 50kW laddare lite överallt så sällan man hamnar i trubbel med en Tesla.
Jo samma sak för mig. Speciellt efter att vissa operatörer i Norge hade problem med uppkopplingen. Saknas nät funkar RFID men inte appen. Dock behöver det inte vara rätt tag i alla fall på några laddare. Dvs jag lyckades få igång laddarna med ”fel” tag då nätet eller molntjänsten var nere. Efter ett antal vändor med detta väljer jag att ha taggar. Dock mycket mindre för att inte säga obefintligt problem med Teslan men ibland vill man ha ström i obygden.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av M3apan »

Använde mer (bee) igår för första gången med app. Det var ingen kul upplevelse. Tog säkert 7-8 försök och lätt 10-15 minuter innan laddningen gick igång. Min enda upplevelse av laddning utanför hem/SuC.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av mikebike »

M3apan skrev:
Använde mer (bee) igår för första gången med app. Det var ingen kul upplevelse. Tog säkert 7-8 försök och lätt 10-15 minuter innan laddningen gick igång. Min enda upplevelse av laddning utanför hem/SuC.
Oroväckande, jag planerar att ladda på MER för första gången idag.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av borgward »

Som sagt laddningsappar driver en till vansinne.

Just Bee/mer är nog den mest mest driftstörningar.
Beror gissningsvis på dålig mjukvarudesign/felhantering i en lång kedja av system som ska prata med varandra.

Med rfid minskar "pratet" - för det är en enklare lösning.
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020

Tesla Model 3 LR AWD 2023
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 138
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av Skyltspurtaren »

Bara strulat en gång mest pga mig själv, det var en mer-laddare som var helt omöjlig att få igång, även med blippen. Men visade sig sedan att den var ur drift, ”otillgänglig”, vilket jag missat när trippen planerades. Vid dubbelkoll i mer:s app så syntes det tydligt. Så nu går jag alltid in o kollar en extra gång, vet inte hur många gånger jag har kikat på CCS-laddaren i Ånge inför årets Åre-tripp. Är den klar snart, nya Superchargern i Ånge (Target Q3)?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av Remuz »

Incharge har strulat 2ggr för mig, båda gångerna ringde jag kundtjänst som satte igång laddningen gratis. Fortum har aldrig strulat, men jag kan nog räkna laddningar a där på fingrarna
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
M3apan skrev:
Använde mer (bee) igår för första gången med app. Det var ingen kul upplevelse. Tog säkert 7-8 försök och lätt 10-15 minuter innan laddningen gick igång. Min enda upplevelse av laddning utanför hem/SuC.
Oroväckande, jag planerar att ladda på MER för första gången idag.
Har en laddbricka för Mer (Bee) liggandes i bilen. Den brukar inte strula (till skillnad från deras appar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
mikebike skrev:
M3apan skrev:
Använde mer (bee) igår för första gången med app. Det var ingen kul upplevelse. Tog säkert 7-8 försök och lätt 10-15 minuter innan laddningen gick igång. Min enda upplevelse av laddning utanför hem/SuC.
Oroväckande, jag planerar att ladda på MER för första gången idag.
Har en laddbricka för Mer (Bee) liggandes i bilen. Den brukar inte strula (till skillnad från deras appar).
Det var en stolpe med två uttag. Jag testade det vänstra tre gånger innan jag gav upp. Sedan provade jag det högra och det fungerade direkt. Hårdvarufel snarare än appfel alltså...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
martinot skrev:
mikebike skrev:
M3apan skrev:
Använde mer (bee) igår för första gången med app. Det var ingen kul upplevelse. Tog säkert 7-8 försök och lätt 10-15 minuter innan laddningen gick igång. Min enda upplevelse av laddning utanför hem/SuC.
Oroväckande, jag planerar att ladda på MER för första gången idag.
Har en laddbricka för Mer (Bee) liggandes i bilen. Den brukar inte strula (till skillnad från deras appar).
Det var en stolpe med två uttag. Jag testade det vänstra tre gånger innan jag gav upp. Sedan provade jag det högra och det fungerade direkt. Hårdvarufel snarare än appfel alltså...
Just detta jag stör mig på när jag laddar utanför Tesla SuC.

Potentiellt krånglande appar, men även en massa hårdvarufel som inte övervakas och underhålls. Kanske man ägnar lång tid i att felsöka appen, medans det hela tiden varit fel på hårdvaran. Men eftersom de inte bryr sig om att tala om detta för oss kunder, så sliter man håret i en timme att försöka få igång appskiten eller webbbetalning. Har själv troligen råkat ut för detta ett par gånger (aldrig fått igång skiten på Eon, men kanske var hårdvarufel hela tiden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av LarsA »

Blev en liten påfyllning på vägen hem från Halland vid Löddeköpinge.
E.ONs UFC startades med kort medans vi handlade bröd och kaffe, gick från 40 till 85% (tillgängligt 72 kWh batteri) på ca 20 minuter. Oftast fungerar det som det ska :D
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Blev en liten påfyllning på vägen hem från Halland vid Löddeköpinge.
E.ONs UFC startades med kort medans vi handlade bröd och kaffe, gick från 40 till 85% (tillgängligt 72 kWh batteri) på ca 20 minuter. Oftast fungerar det som det ska :D
Jo, kort/brickor hjälper. Har haft mycket strul med EON app och webb, men har numera skaffat ett EON-kort som ligger i konsolfacket i bilen. Känns bra/bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av Gustafsson »

Ett bra tips är att prova innan man verkligen behöver. Var illa ute i Norge när en Fortumladdare strejkade. Långa samtal med norska supporten. Visade sig så småningom att mitt anslutna kredikort gått ut. När detta var fixat hade det gått en timme. Kändes bra att inte familjen var med då…
CLEVER/Bee/mer har dock alltid funkat klockrent.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
MrKillBill
Inlägg: 21
Blev medlem: 24 sep 2021 00:56

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av MrKillBill »

Av ren nyfikenhet försökte jag att ladda på Norrlands universitetssjukhus igår. Fem laddare varav en HPC men ingen informationsskylt att hitta. Laddarna var märkta EVlink och med Schneider vid RFID-läsaren. Googlade och men hittade ingen bruksapp för vare sig Schneider eller EVlink och någon annan information fanns inte att tillgå. Efter mödosamt arbete med mobilens sökfunktioner kom jag fram till att tydligen skall valfri RFID-tag behövas för att aktivera laddningen. Känner mig lite bortskämd med SC-nätet och bävar inför aviserad tillgänglighet utöver Tesla, särskilt med tanke på vissa modellers blygsamma laddhastighet och då i princip alla andra modeller har laddporten på "fel ställe". Har iaf beställt en gratis RFID-tag från "Tanka Energi" (Skellefteå kraft). Kommer nog aldrig att behöva ladda utanför hem/SC men det skulle ändå kännas tryggt att ha en backup i bilen. Vad är en bra grunduppsättning med appar/taggar?

En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av LordRanta »

MrKillBill skrev:
Av ren nyfikenhet försökte jag att ladda på Norrlands universitetssjukhus igår. Fem laddare varav en HPC men ingen informationsskylt att hitta. Laddarna var märkta EVlink och med Schneider vid RFID-läsaren. Googlade och men hittade ingen bruksapp för vare sig Schneider eller EVlink och någon annan information fanns inte att tillgå. Efter mödosamt arbete med mobilens sökfunktioner kom jag fram till att tydligen skall valfri RFID-tag behövas för att aktivera laddningen. Känner mig lite bortskämd med SC-nätet och bävar inför aviserad tillgänglighet utöver Tesla, särskilt med tanke på vissa modellers blygsamma laddhastighet och då i princip alla andra modeller har laddporten på "fel ställe". Har iaf beställt en gratis RFID-tag från "Tanka Energi" (Skellefteå kraft). Kommer nog aldrig att behöva ladda utanför hem/SC men det skulle ändå kännas tryggt att ha en backup i bilen. Vad är en bra grunduppsättning med appar/taggar?

En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
Helt klart måste något göras!
Sverige skulle brisera totalt om vi nu alla ska åka elbil, bråkade själv med stationen första gången på NUS, innan jag insåg att man laddar gratis och aktiverar med valfri RFID tag eller helt enkelt kreditkort med blipp, på 11kw gäller det att göra det en viss ordning för att det ens ska funka, jag kopplar kabel först, sedan blippa tag och trycka på grön knapp. Medans en herre jag träffade där i förrgår knappt fick igång laddning hur vi än gjorde. 50kw stationen har funkat varje gång, men informationen kring stationen är ju under all kritik, det framgår ju ingenstans vad som igentligen gäller, eller hur man aktiverar laddning, men man betalar för ”elbils-parkering” via Parkster under tiden man laddar och laddningen är gratis.

Min bror hämtade min M3 i Stockholm, gick inte att aktivera konto på bilen, så lyckades ladda supercharge i Hudiksvall gratis ändå 1gång men när han var klar fick han en varning om att ”supercharge ej möjlig uppdatera betalnings information”.
Väl påväg mot övik fick han panik, första gången i en Tesla när bilen förvärmer och gick från 18% till 6% vid destination. Detta ledde till att han försökte ladda på en random station i Ullånger, som vägrade att starta och låste sedan kabeln, medans jag fick sitta i Umeå och ringa nån support i typ Frankrike för att få loss kabeln.
Slutade med att jag sa åt brorsan att bara gasa, nådde övik med 2%.

Så något måste göras, det är alldeles för mycket appar och taggar som behövs.

Tänk om det var lika mkt strul när man ska tanka en dinosauriedrickare?
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Skriv svar