Om du hade kollat i vår app - ChargeFinder - hade du fått precis den här informationen att du kan starta med valfritt RFID och att det är gratisMrKillBill skrev:Av ren nyfikenhet försökte jag att ladda på Norrlands universitetssjukhus igår. Fem laddare varav en HPC men ingen informationsskylt att hitta. Laddarna var märkta EVlink och med Schneider vid RFID-läsaren. Googlade och men hittade ingen bruksapp för vare sig Schneider eller EVlink och någon annan information fanns inte att tillgå. Efter mödosamt arbete med mobilens sökfunktioner kom jag fram till att tydligen skall valfri RFID-tag behövas för att aktivera laddningen. Känner mig lite bortskämd med SC-nätet och bävar inför aviserad tillgänglighet utöver Tesla, särskilt med tanke på vissa modellers blygsamma laddhastighet och då i princip alla andra modeller har laddporten på "fel ställe". Har iaf beställt en gratis RFID-tag från "Tanka Energi" (Skellefteå kraft). Kommer nog aldrig att behöva ladda utanför hem/SC men det skulle ändå kännas tryggt att ha en backup i bilen. Vad är en bra grunduppsättning med appar/taggar?
En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ren/55jq6y
Testa gärna ChargeFinder och se om det kan vara till nytta. Det finns priser, vilken operatör som står bakom och övrig relevant information. Vi har också realtidsuppkoppling mot alla större nätverk så du kan se om laddare är upptagna, lediga eller sönder. Gäller dock inte just den laddaren vid sjukhuset, eftersom den inte är uppkopplad online.
Det är en djungel, men det går att hitta.