Laddning på icke-Tesla stationer?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av helix »

MrKillBill skrev:
Av ren nyfikenhet försökte jag att ladda på Norrlands universitetssjukhus igår. Fem laddare varav en HPC men ingen informationsskylt att hitta. Laddarna var märkta EVlink och med Schneider vid RFID-läsaren. Googlade och men hittade ingen bruksapp för vare sig Schneider eller EVlink och någon annan information fanns inte att tillgå. Efter mödosamt arbete med mobilens sökfunktioner kom jag fram till att tydligen skall valfri RFID-tag behövas för att aktivera laddningen. Känner mig lite bortskämd med SC-nätet och bävar inför aviserad tillgänglighet utöver Tesla, särskilt med tanke på vissa modellers blygsamma laddhastighet och då i princip alla andra modeller har laddporten på "fel ställe". Har iaf beställt en gratis RFID-tag från "Tanka Energi" (Skellefteå kraft). Kommer nog aldrig att behöva ladda utanför hem/SC men det skulle ändå kännas tryggt att ha en backup i bilen. Vad är en bra grunduppsättning med appar/taggar?

En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
Om du hade kollat i vår app - ChargeFinder - hade du fått precis den här informationen att du kan starta med valfritt RFID och att det är gratis :)

https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ren/55jq6y

Testa gärna ChargeFinder och se om det kan vara till nytta. Det finns priser, vilken operatör som står bakom och övrig relevant information. Vi har också realtidsuppkoppling mot alla större nätverk så du kan se om laddare är upptagna, lediga eller sönder. Gäller dock inte just den laddaren vid sjukhuset, eftersom den inte är uppkopplad online.

Det är en djungel, men det går att hitta.
Användarvisningsbild
Bjorn Larsson BLD
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jul 2021 23:17

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av Bjorn Larsson BLD »

mikebike skrev:
Ikväll var det kämpigt att ladda i Mall of Scandinavia.
Direkt när jag öppnade appen kom det upp ett meddelande om att de hade driftstörningar och att de rekommenderade laddkort istället.
Mycket riktigt gick det inte att starta laddningen med appen, dessvärre inte med kortet heller!
Lysande, kvällen innan man skall ut på långtur... :x

Jag lät kabeln sitta kvar, och när jag kollade i appen en stund senare hade laddningen startat. Phu.
Hej Mike, som blivande ägare till Model 3 undrar jag, hur lång tid tog det dig att ladda och hur mycket laddning fick du per timme?
Mvh Björn
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7579
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Laddning på icke-Tesla stationer?

Inlägg av mikebike »

Bjorn Larsson BLD skrev:
mikebike skrev:
Ikväll var det kämpigt att ladda i Mall of Scandinavia.
Direkt när jag öppnade appen kom det upp ett meddelande om att de hade driftstörningar och att de rekommenderade laddkort istället.
Mycket riktigt gick det inte att starta laddningen med appen, dessvärre inte med kortet heller!
Lysande, kvällen innan man skall ut på långtur... :x

Jag lät kabeln sitta kvar, och när jag kollade i appen en stund senare hade laddningen startat. Phu.
Hej Mike, som blivande ägare till Model 3 undrar jag, hur lång tid tog det dig att ladda och hur mycket laddning fick du per timme?
Mvh Björn
Kvällens laddning i MoS:
Screenshot_20211202-210129_Office.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar