Blev en liten påfyllning på vägen hem från Halland vid Löddeköpinge.
E.ONs UFC startades med kort medans vi handlade bröd och kaffe, gick från 40 till 85% (tillgängligt 72 kWh batteri) på ca 20 minuter. Oftast fungerar det som det ska
Laddning på icke-Tesla stationer?
Moderator: Redaktion
Re: Laddning på icke-Tesla stationer?
Jo, kort/brickor hjälper. Har haft mycket strul med EON app och webb, men har numera skaffat ett EON-kort som ligger i konsolfacket i bilen. Känns bra/bättre.LarsA skrev:Blev en liten påfyllning på vägen hem från Halland vid Löddeköpinge.
E.ONs UFC startades med kort medans vi handlade bröd och kaffe, gick från 40 till 85% (tillgängligt 72 kWh batteri) på ca 20 minuter. Oftast fungerar det som det ska
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Laddning på icke-Tesla stationer?
Ett bra tips är att prova innan man verkligen behöver. Var illa ute i Norge när en Fortumladdare strejkade. Långa samtal med norska supporten. Visade sig så småningom att mitt anslutna kredikort gått ut. När detta var fixat hade det gått en timme. Kändes bra att inte familjen var med då…
CLEVER/Bee/mer har dock alltid funkat klockrent.
CLEVER/Bee/mer har dock alltid funkat klockrent.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 24 sep 2021 00:56
Re: Laddning på icke-Tesla stationer?
Av ren nyfikenhet försökte jag att ladda på Norrlands universitetssjukhus igår. Fem laddare varav en HPC men ingen informationsskylt att hitta. Laddarna var märkta EVlink och med Schneider vid RFID-läsaren. Googlade och men hittade ingen bruksapp för vare sig Schneider eller EVlink och någon annan information fanns inte att tillgå. Efter mödosamt arbete med mobilens sökfunktioner kom jag fram till att tydligen skall valfri RFID-tag behövas för att aktivera laddningen. Känner mig lite bortskämd med SC-nätet och bävar inför aviserad tillgänglighet utöver Tesla, särskilt med tanke på vissa modellers blygsamma laddhastighet och då i princip alla andra modeller har laddporten på "fel ställe". Har iaf beställt en gratis RFID-tag från "Tanka Energi" (Skellefteå kraft). Kommer nog aldrig att behöva ladda utanför hem/SC men det skulle ändå kännas tryggt att ha en backup i bilen. Vad är en bra grunduppsättning med appar/taggar?
En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
- LordRanta
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
- Ort: Umeå
- Referralkod: ts.la/kristian654611
Re: Laddning på icke-Tesla stationer?
Helt klart måste något göras!MrKillBill skrev:Av ren nyfikenhet försökte jag att ladda på Norrlands universitetssjukhus igår. Fem laddare varav en HPC men ingen informationsskylt att hitta. Laddarna var märkta EVlink och med Schneider vid RFID-läsaren. Googlade och men hittade ingen bruksapp för vare sig Schneider eller EVlink och någon annan information fanns inte att tillgå. Efter mödosamt arbete med mobilens sökfunktioner kom jag fram till att tydligen skall valfri RFID-tag behövas för att aktivera laddningen. Känner mig lite bortskämd med SC-nätet och bävar inför aviserad tillgänglighet utöver Tesla, särskilt med tanke på vissa modellers blygsamma laddhastighet och då i princip alla andra modeller har laddporten på "fel ställe". Har iaf beställt en gratis RFID-tag från "Tanka Energi" (Skellefteå kraft). Kommer nog aldrig att behöva ladda utanför hem/SC men det skulle ändå kännas tryggt att ha en backup i bilen. Vad är en bra grunduppsättning med appar/taggar?
En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
Sverige skulle brisera totalt om vi nu alla ska åka elbil, bråkade själv med stationen första gången på NUS, innan jag insåg att man laddar gratis och aktiverar med valfri RFID tag eller helt enkelt kreditkort med blipp, på 11kw gäller det att göra det en viss ordning för att det ens ska funka, jag kopplar kabel först, sedan blippa tag och trycka på grön knapp. Medans en herre jag träffade där i förrgår knappt fick igång laddning hur vi än gjorde. 50kw stationen har funkat varje gång, men informationen kring stationen är ju under all kritik, det framgår ju ingenstans vad som igentligen gäller, eller hur man aktiverar laddning, men man betalar för ”elbils-parkering” via Parkster under tiden man laddar och laddningen är gratis.
Min bror hämtade min M3 i Stockholm, gick inte att aktivera konto på bilen, så lyckades ladda supercharge i Hudiksvall gratis ändå 1gång men när han var klar fick han en varning om att ”supercharge ej möjlig uppdatera betalnings information”.
Väl påväg mot övik fick han panik, första gången i en Tesla när bilen förvärmer och gick från 18% till 6% vid destination. Detta ledde till att han försökte ladda på en random station i Ullånger, som vägrade att starta och låste sedan kabeln, medans jag fick sitta i Umeå och ringa nån support i typ Frankrike för att få loss kabeln.
Slutade med att jag sa åt brorsan att bara gasa, nådde övik med 2%.
Så något måste göras, det är alldeles för mycket appar och taggar som behövs.
Tänk om det var lika mkt strul när man ska tanka en dinosauriedrickare?
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Re: Laddning på icke-Tesla stationer?
Om du hade kollat i vår app - ChargeFinder - hade du fått precis den här informationen att du kan starta med valfritt RFID och att det är gratisMrKillBill skrev:Av ren nyfikenhet försökte jag att ladda på Norrlands universitetssjukhus igår. Fem laddare varav en HPC men ingen informationsskylt att hitta. Laddarna var märkta EVlink och med Schneider vid RFID-läsaren. Googlade och men hittade ingen bruksapp för vare sig Schneider eller EVlink och någon annan information fanns inte att tillgå. Efter mödosamt arbete med mobilens sökfunktioner kom jag fram till att tydligen skall valfri RFID-tag behövas för att aktivera laddningen. Känner mig lite bortskämd med SC-nätet och bävar inför aviserad tillgänglighet utöver Tesla, särskilt med tanke på vissa modellers blygsamma laddhastighet och då i princip alla andra modeller har laddporten på "fel ställe". Har iaf beställt en gratis RFID-tag från "Tanka Energi" (Skellefteå kraft). Kommer nog aldrig att behöva ladda utanför hem/SC men det skulle ändå kännas tryggt att ha en backup i bilen. Vad är en bra grunduppsättning med appar/taggar?
En sista fråga. Missade jag något på Norrlands universitetssjukhus. Hur skall man snabbt och enkelt få klart för sig vad som krävs för att kunna ladda eller är det ett äventyr direkt man beger sig utanför SC?
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... ren/55jq6y
Testa gärna ChargeFinder och se om det kan vara till nytta. Det finns priser, vilken operatör som står bakom och övrig relevant information. Vi har också realtidsuppkoppling mot alla större nätverk så du kan se om laddare är upptagna, lediga eller sönder. Gäller dock inte just den laddaren vid sjukhuset, eftersom den inte är uppkopplad online.
Det är en djungel, men det går att hitta.
- Bjorn Larsson BLD
- Teslaägare
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 jul 2021 23:17
Re: Laddning på icke-Tesla stationer?
Hej Mike, som blivande ägare till Model 3 undrar jag, hur lång tid tog det dig att ladda och hur mycket laddning fick du per timme?mikebike skrev:Ikväll var det kämpigt att ladda i Mall of Scandinavia.
Direkt när jag öppnade appen kom det upp ett meddelande om att de hade driftstörningar och att de rekommenderade laddkort istället.
Mycket riktigt gick det inte att starta laddningen med appen, dessvärre inte med kortet heller!
Lysande, kvällen innan man skall ut på långtur...
Jag lät kabeln sitta kvar, och när jag kollade i appen en stund senare hade laddningen startat. Phu.
Mvh Björn
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddning på icke-Tesla stationer?
Kvällens laddning i MoS:Bjorn Larsson BLD skrev:Hej Mike, som blivande ägare till Model 3 undrar jag, hur lång tid tog det dig att ladda och hur mycket laddning fick du per timme?mikebike skrev:Ikväll var det kämpigt att ladda i Mall of Scandinavia.
Direkt när jag öppnade appen kom det upp ett meddelande om att de hade driftstörningar och att de rekommenderade laddkort istället.
Mycket riktigt gick det inte att starta laddningen med appen, dessvärre inte med kortet heller!
Lysande, kvällen innan man skall ut på långtur...
Jag lät kabeln sitta kvar, och när jag kollade i appen en stund senare hade laddningen startat. Phu.
Mvh Björn
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.