Regenerativ bromsning.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Regenerativ bromsning.

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Designen är genomtänkt. Jag tyckte det var ovant att gå från prius plugin för 6 år sedan just pga att bromsen inte aktiverar regen på Teslan, men nu skulle jag tycka det vore direkt dumt att lägga regen på bromspedalen, det är otroligt mycket smidigare att bara använda en pedal till 90% av bromsbehovet. Min är ju en pre-raven och kan inte stanna helt med regen, så lite broms måste jag använda trots allt.
Jag inser att man kan tycka och vara van vid olika. Men även jag föredrar att regen endast är regen på accelerator/redardationspedalen. Då vet jag att bromspedalen alltid är just endast broms (och inte regen). Då behövs inga siffror eller mätare att bevaka (även om också Tesla har en grafisk regenstapel). Redan fötterna "vet" vad som är regen eller ren mekanisk broms. Perfekt (tycker jag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Regenerativ bromsning.

Inlägg av martinot »

Leo skrev:
Skulle säga att alla elbilar har regen via gaspedalen och vissa ÄVEN via bromspedalen och/eller rattpaddlar. Känner inte till någon som ENBART kan göra det via bromspedalen.
Taycan. Den bara frirullar när man släpper acceleratorpedalen. Regen med bromspedalen.

Kan leva med det, men föredrar Tesla där broms endast är mekanisk broms. Kan styra min regen att vara maximal då på Tesla. Kör jag inte "sportigt" så använder jag normalt aldrig mekanisk broms. Perfekt för "vardagskörning".
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Regenerativ bromsning.

Inlägg av Leo »

Nja, tror det är valbart som på alla laddbara bilar inom VW-koncernen. Så här står det i instruktionsboken på Taycan vid en snabb Googling.
028BAC7B-EBF8-447E-8732-A02A7A05D94C.png
6DAC8F60-FDE3-41F5-B163-99AB14B1274C.png
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar