Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Jerker »

Plötsligt har det börjat knarra om höger framhjul. Det låter väldigt tydligt inne i kupén under färd och är lätt att återskapa när bilen står still genom att gunga på bilen genom att trycka på framskärmen. Antar att det är nån länkarm, stötdämparen el.dyl. Antar att det bara är att boka service? Den har gått 6650 mil.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Plötsligt har det börjat knarra om höger framhjul. Det låter väldigt tydligt inne i kupén under färd och är lätt att återskapa när bilen står still genom att gunga på bilen genom att trycka på framskärmen. Antar att det är nån länkarm, stötdämparen el.dyl. Antar att det bara är att boka service? Den har gått 6650 mil.
Ja, det är ”upper control arm”. Jag har bytt på höger på garanti, och ska nu byta vänster (~5000 kr i offerten).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Jerker »

Har bokat service. Trots att jag bara har 4 mil till Norrköping så skickar de en bil.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Har bokat service. Trots att jag bara har 4 mil till Norrköping så skickar de en bil.
Schysst! Jag tar en sväng till Smista och så får vi se vad slutnotan landar på. Det är ett känt fel som delvis gått på goodwill i USA på bilar utanför garanti, men Tesla är ju som vanligt inte konsekventa så vi får väl se vad det blir.

Jag har lirkat in 5-56 i bussningen som minskar oljudet (du kommer åt om du hissar upp bilen - det är bussningen som är ovanför däcket som gnisslar). Annars hörs bilen över hela parkeringen när man kommer åkande …
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Jerker »

När jag läser på Teslas hemsida så bör detta täckas av garantin för min bil.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
När jag läser på Teslas hemsida så bör detta täckas av garantin för min bil.
Ja, med 100 % säkerhet. Jag närmar mig dock 11000 mil, och har inte haft garanti på ett tag … Men eftersom denna reparation har klassats i det närmaste som återkallelse i USA så har många fått goodwill utanför garanti. Det är det jag får se om det blir så för mig nästa fredag. Men inget jag bråkar om.

Det här blir tredje reparation utanför garanti på min bil (första var knapp till bakluckan och andra för några veckor sedan när de misslyckades med att fixa att mitt framsäte ”knäpper” när man sitter i det. Det var ”by design” och skulle kosta mig ett nytt säte. Men det var inte farligt och alla bultar är åtdragna).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av pefreli »

Jerker skrev:
När jag läser på Teslas hemsida så bör detta täckas av garantin för min bil.
På din beskrivning låter det som en länkarm.

Jag bytte min (vänster fram) på garanti för ett par veckor sen (vid 2 år och 5000 mil).

Det verkar vara ett vanligt förekommande problem. Men bra att det täcks av den 4-åriga garantin.

Det finns flera andra trådar om detta.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av M3apan »

Har haft samma på båda mina och fått det fixat på garanti. Uppkom runt 4500 resp 6200 mil... Så det är väl livslängden på ett ungefär.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 05 aug 2020 17:26
Ort: Floda

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Jag vill aldrig i mitt liv lämna in min bil hos tesla Mölndal igen. Kan man köpa delar av tesla ifall detta skulle hända på min och göra bytet själv?
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Donk »

Hade samma problem på min LR -19 och fick båda övre länkarmarna bytta på garantin förra veckan hos Tesla i Segeltorp. Verkar vara mycket vanligt och går snabbt för dem att åtgärda. Tog endast 1,5 h, sen satt jag i bilen på väg hem igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av pefreli »

Har lite dålig koll :oops: men finns länkarmar även bak och någon som isf fått dessa bytta?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av themax »

M3apan skrev:
Har haft samma på båda mina och fått det fixat på garanti. Uppkom runt 4500 resp 6200 mil... Så det är väl livslängden på ett ungefär.
Jag närmar mig 11000 mil nu när vänster ska bytas och höger byttes vid 7400 mil. Kör mycket och gissar att körstil påverkar slitaget. Jag kör för mycket för att orka busa …

Med det sagt, på min Audi behövde inget bytas på 22000 mil, inte ens bromsar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Tellus »

Joakimgabrielsson skrev:
Jag vill aldrig i mitt liv lämna in min bil hos tesla Mölndal igen. Kan man köpa delar av tesla ifall detta skulle hända på min och göra bytet själv?
Vad är ni missnöjd med där?
Delar kan man köpa men då går det nog inte på garantin
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av themax »

Bytte vänster sida idag. Kostade 5276:- eftersom min bil är utanför garantin. Ungefär 50/50 på material och arbetskostnad. Kan vara bra att veta för er som ännu inte drabbats och närmar er slutet av garantin.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Elix747 »

Som ett brev på posten så har det börjat knarra i höger hjulupphängning fram. Eller mer gnissla/gneka när jag vrider till höger på ratten. Ganska typiskt att det är 8500 mil och ingen garanti. Jag gisssar på samma samma problem som i tråden. Har bokat tid för service 17 augusti. Jag har en tur 100 mil ToR till Sälen. Jag har nog kört ca 100 mil sedan missljudet startade.
Någon som vet om det är något problem att köra långt med detta problem?

Det är ju genant att åka runt och gnissla. Pinsamt för mig eller tesla är kanske frågan? Det hörs ju tydligt på utsidan tex på parkering.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Tjamotis »

Jag köpte smörjfett på sprayflaska på biltema. Stack ett hål med en liten skruvmejsel så det gick få in pipen. Sen sprutade jag in massor av smörjan och vips var gnisslet borta. I väntan på utbyte såklart.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3, hjulupphängning höger fram knarrar

Inlägg av Jerker »

Jag har ju glömt att rapportera här: Besöket av servicebilen som jag trodde skulle vara ett byte av länkarm var endast en diagnosställning. Har tid i Norrköping nu på onsdag.
Skriv svar