Tonad sidobackspegel

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
Fick nyss ett samtal från Tesla SC:
"Skall de bli ljusa när man backar? Det har jag aldrig hört talas om"
Tipsade du om manualen? Det är en bra källa till information. Men den kanske inte ingår i deras grundutbildning...
mikebike skrev:
Bra bil detta, logisk och intuitiv. Alla förstår direkt hur den fungerar.
Kan bara hålla med, mycket logisk och intuitiv bil! Framförallt att speglarna återgår till normalt läge när man backar. Känns självklart och något som finns på de flesta bilar med automatiskt avbländbara speglar.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av mikebike »

lukasf skrev:
mikebike skrev:
Fick nyss ett samtal från Tesla SC:
"Skall de bli ljusa när man backar? Det har jag aldrig hört talas om"
Tipsade du om manualen? Det är en bra källa till information. Men den kanske inte ingår i deras grundutbildning...
mikebike skrev:
Bra bil detta, logisk och intuitiv. Alla förstår direkt hur den fungerar.
Kan bara hålla med, mycket logisk och intuitiv bil! Framförallt att speglarna återgår till normalt läge när man backar. Känns självklart och något som finns på de flesta bilar med automatiskt avbländbara speglar.
Ja, jag tipsade om manualen, han frågade vilken sida det stod, men det visste jag naturligtvis inte.

Problemet är ju att backspeglarna INTE går tillbaks till normalt läge när man backar. Du har hävdat att de blir ljusa efter 10 sekunder. Jag testade igår att räkna långsamt samtidigt som jag fickparkerade. Det tog 9 sekunder från att jag la i R tills jag la i D för att räta upp. Det kan alltså vara så att backspeglarna inte hinner bli ljusa innan man parkerat klart.
Bra funktion?

Beträffande att använda sidokamerorna istället. Man ser inte bakhjulen då, något jag tycker är väsentligt när man fickparkerar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:

Beträffande att använda sidokamerorna istället. Man ser inte bakhjulen då, något jag tycker är väsentligt när man fickparkerar.
Var hjulen kommer hamna ser du ju på vanliga backkameran, linjerna visar var hjulen är. Och även om du inte ser de faktiska hjulen så ser du ju var hjulen är på sidokamerorna då du ser bilkroppen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:

Beträffande att använda sidokamerorna istället. Man ser inte bakhjulen då, något jag tycker är väsentligt när man fickparkerar.
Var hjulen kommer hamna ser du ju på vanliga backkameran, linjerna visar var hjulen är. Och även om du inte ser de faktiska hjulen så ser du ju var hjulen är på sidokamerorna då du ser bilkroppen.
Nej, det blir någon slags gissning bara...

Alldeles oavsett så är det korkat att backspeglarna är mörka när man skall backa.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
Ja, jag tipsade om manualen, han frågade vilken sida det stod, men det visste jag naturligtvis inte.

Problemet är ju att backspeglarna INTE går tillbaks till normalt läge när man backar. Du har hävdat att de blir ljusa efter 10 sekunder. Jag testade igår att räkna långsamt samtidigt som jag fickparkerade. Det tog 9 sekunder från att jag la i R tills jag la i D för att räta upp. Det kan alltså vara så att backspeglarna inte hinner bli ljusa innan man parkerat klart.
Bra funktion?

Beträffande att använda sidokamerorna istället. Man ser inte bakhjulen då, något jag tycker är väsentligt när man fickparkerar.
Jag skulle givetvis ha skrivit vilken sida det var på. Det är iaf under Speglar på sida 57 (59 i pdf:en) i den svenska manualen: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf

Då hävdar jag att det är fel på din bil, om du nu inte har en MIC Model 3. Det fungerar på min bil, jag kan testa ikväll och filma det om jag kommer ihåg.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Nej, det blir någon slags gissning bara...

Alldeles oavsett så är det korkat att backspeglarna är mörka när man skall backa.
Nej det är inte en gissning, de kommer vara på samma plats i relation till plåten varje gång, man behöver inte se ett objekt för att veta var det är om man har andra referenspunkter. Och linjerna är mer eller mindre exakta så de kan man gå på direkt.

Ja speglarna borde nog återgå till normalen när man lägger i backen.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av Aida »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Fick nyss ett samtal från Tesla SC:
"Skall de bli ljusa när man backar? Det har jag aldrig hört talas om"

Bra bil detta, logisk och intuitiv. Alla förstår direkt hur den fungerar. Inte.
Är det inte dags för dig att byta bil snart? Eller du gillar att plåga dig själv? :lol:
Jag var ju tvungen att äga bilen minst 6 månader för att få bonusen!

Till vad skall jag byta?

Egentligen villhöver jag en SUV, men med typ 8 hundramilaresor om året (varav några till Norrland) utan möjlighet att ladda hemma eller på resmålen så landade jag i att en Model Y borde vara bästa valet.
Alla andra bilmärken har ju för dåliga laddnätverk?

Någon koreansk eller japansk bil är inte aktuell, gränsen går vid kinatillverkade MY och Polestar 2. ;)
Varför inte koreansk eller japansk bil? De håller ju. Ioniq 5 och EV6 är ju designade i Europa av mestadels europeer.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av mikebike »

Aida skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Fick nyss ett samtal från Tesla SC:
"Skall de bli ljusa när man backar? Det har jag aldrig hört talas om"

Bra bil detta, logisk och intuitiv. Alla förstår direkt hur den fungerar. Inte.
Är det inte dags för dig att byta bil snart? Eller du gillar att plåga dig själv? :lol:
Jag var ju tvungen att äga bilen minst 6 månader för att få bonusen!

Till vad skall jag byta?

Egentligen villhöver jag en SUV, men med typ 8 hundramilaresor om året (varav några till Norrland) utan möjlighet att ladda hemma eller på resmålen så landade jag i att en Model Y borde vara bästa valet.
Alla andra bilmärken har ju för dåliga laddnätverk?

Någon koreansk eller japansk bil är inte aktuell, gränsen går vid kinatillverkade MY och Polestar 2. ;)
Varför inte koreansk eller japansk bil? De håller ju. Ioniq 5 och EV6 är ju designade i Europa av mestadels europeer.
Är de designade? Totalt intetsägande och får valfri Tesla att se direkt vacker ut! :lol:

Min brorson Ivar var en riktig bilnörd när han var 2-3 år. Han kände igen alla europeiska bilmärken, och de flesta amerikanska.
Dock bara ett asiatiskt bilmärke, och det var för att Farmor körde "Missibissi". :-)
Övriga asiatiska bilmärken tyckte han såg likadana ut allihop. 8-)
Jag håller med Ivar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av mikebike »

lukasf skrev:
mikebike skrev:
Ja, jag tipsade om manualen, han frågade vilken sida det stod, men det visste jag naturligtvis inte.

Problemet är ju att backspeglarna INTE går tillbaks till normalt läge när man backar. Du har hävdat att de blir ljusa efter 10 sekunder. Jag testade igår att räkna långsamt samtidigt som jag fickparkerade. Det tog 9 sekunder från att jag la i R tills jag la i D för att räta upp. Det kan alltså vara så att backspeglarna inte hinner bli ljusa innan man parkerat klart.
Bra funktion?

Beträffande att använda sidokamerorna istället. Man ser inte bakhjulen då, något jag tycker är väsentligt när man fickparkerar.
Jag skulle givetvis ha skrivit vilken sida det var på. Det är iaf under Speglar på sida 57 (59 i pdf:en) i den svenska manualen: https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf

Då hävdar jag att det är fel på din bil, om du nu inte har en MIC Model 3. Det fungerar på min bil, jag kan testa ikväll och filma det om jag kommer ihåg.
Nej hurså?
Du säger ju att det tar 10 sekunder innan de blir ljusa, och då har jag redan hunnit parkera. Helt oacceptabelt.
Jag har jobbat lite med Speedglas, automatiskt avbländande svetsglas. Tänk om det tog sekunder innan de slog om! :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av Aida »

mikebike skrev:
Aida skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Fick nyss ett samtal från Tesla SC:
"Skall de bli ljusa när man backar? Det har jag aldrig hört talas om"

Bra bil detta, logisk och intuitiv. Alla förstår direkt hur den fungerar. Inte.
Är det inte dags för dig att byta bil snart? Eller du gillar att plåga dig själv? :lol:
Jag var ju tvungen att äga bilen minst 6 månader för att få bonusen!

Till vad skall jag byta?

Egentligen villhöver jag en SUV, men med typ 8 hundramilaresor om året (varav några till Norrland) utan möjlighet att ladda hemma eller på resmålen så landade jag i att en Model Y borde vara bästa valet.
Alla andra bilmärken har ju för dåliga laddnätverk?

Någon koreansk eller japansk bil är inte aktuell, gränsen går vid kinatillverkade MY och Polestar 2. ;)
Varför inte koreansk eller japansk bil? De håller ju. Ioniq 5 och EV6 är ju designade i Europa av mestadels europeer.
Är de designade? Totalt intetsägande och får valfri Tesla att se direkt vacker ut! :lol:

Min brorson Ivar var en riktig bilnörd när han var 2-3 år. Han kände igen alla europeiska bilmärken, och de flesta amerikanska.
Dock bara ett asiatiskt bilmärke, och det var för att Farmor körde "Missibissi". :-)
Övriga asiatiska bilmärken tyckte han såg likadana ut allihop. 8-)
Jag håller med Ivar.

Du tycker inte att Ioniq 5 är designad?! Att den inte sticker ut?!
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
Problemet är ju att backspeglarna INTE går tillbaks till normalt läge när man backar.
Det gör de visst det, det står tydligt i manualen, jag förstår inte varför du hävdat annat. Funkar det inte på din bil så är det fel på den (förutsatt att din bill är byggd i USA).
mikebike skrev:
Du har hävdat att de blir ljusa efter 10 sekunder. Jag testade igår att räkna långsamt samtidigt som jag fickparkerade. Det tog 9 sekunder från att jag la i R tills jag la i D för att räta upp. Det kan alltså vara så att backspeglarna inte hinner bli ljusa innan man parkerat klart.
mikebike skrev:
Du säger ju att det tar 10 sekunder innan de blir ljusa, och då har jag redan hunnit parkera. Helt oacceptabelt.
Du testade, varför filmade du inte det? Min känsla är att du gärna överdriver ganska ordentligt, för jag får uppfattningen om att din Model 3 är helt trasig och obrukbar så som du uttrycker dig.

Jag bifogar här två filmer när jag testade ikväll. Och när jag säger 10 sekunder så menar jag tiden för att de skall gå tillbaka till helt normalt läge, alltså 100%. Jag skulle nog säga att de är användbara och god sikt i mörker redan efter 4-5 sekunder.

I garaget:


På mörk parkering:
(rätt länk nu)
mikebike skrev:
Jag har jobbat lite med Speedglas, automatiskt avbländande svetsglas. Tänk om det tog sekunder innan de slog om! :lol:
Då vet du också att det inte är samma teknik som sitter i backspeglarna på en bil?
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 2 gång.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av mikebike »

Filma samtidigt som jag fickparkerade?
Jag tyckte det var tillräckligt svårt att räkna till 9 samtidigt.
Dessutom var det inte tillräckligt mörkt för att backspeglarna skulle bli mörka.

Jag har som sagt lagt till detta på min lista med fel som SC skall titta på vid nästa besök.

Överdriva?
Hur kan man överdriva att backspeglarna alltid är mörka vid backning när det är mörkt ute? :roll:

Nej, jag vet inte vilken teknik Tesla använder i sina backspeglar, jag vet bara att mina inte fungerar speciellt bra.
Vet du varför de behöver så lång tid för att slå om?
Beroende på teknik kan omslagstiden vara starkt temperaturberoende. D.v.s. det kan ta mycket längre tid vid minusgrader än vid +25.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Tonad sidobackspegel

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
Filma samtidigt som jag fickparkerade?
Jag tyckte det var tillräckligt svårt att räkna till 9 samtidigt.
Dessutom var det inte tillräckligt mörkt för att backspeglarna skulle bli mörka.

Jag har som sagt lagt till detta på min lista med fel som SC skall titta på vid nästa besök.

Överdriva?
Hur kan man överdriva att backspeglarna alltid är mörka vid backning när det är mörkt ute? :roll:

Nej, jag vet inte vilken teknik Tesla använder i sina backspeglar, jag vet bara att mina inte fungerar speciellt bra.
Vet du varför de behöver så lång tid för att slå om?
Beroende på teknik kan omslagstiden vara starkt temperaturberoende. D.v.s. det kan ta mycket längre tid vid minusgrader än vid +25.
Men herregud mikebike, det är alltså helt omöjligt för dig att sätta dig i bilen och testa utan att fickparkera?

Så nu håller du iaf med om att det är fel på din bil?

Ja, du skrev att backspeglarna inte slår tillbaka när man backar, som om det vore fakta för alla Model 3. Det tycker jag är att överdriva. Att det inte funkar på din bil är så klart illa. Men du skriver nästan alltid som om din upplevelse är fakta oavsett vad Tesla eller andra ägare själva säger.

Jag har hela tiden hävdat att det är fel på din bil, jag har dessutom motbevisat dig både genom manualen och filmer.
Du har däremot inte bidragit med mer än ditt vanliga gnäll på en bil som uppenbarligen inte passar dig.

Nu är väl ändå detta utrett, eller har du mer att tillägga?
M3 LR AWD 2020
Skriv svar