Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

tommyd
Inlägg: 178
Blev medlem: 24 mar 2021 06:15

Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Tesla?

Inlägg av tommyd »

Jag såg nyss denna video:



I ovan video pratar Louis Rossmann om kunders "right to repair" (rätt att reparera) produkter de köpt utan att det ska vara olagligt, eller med flit mer eller mindre omöjligt eftersom många tillverkare på olika sätt försöker förhindra eller försvåra att en tredjeparts-reparatör ska kunna genomföra en reparation betydligt billigare än att kunden låter tillverkaren göra reparationen.

I denna video berättar Louis Rossmann om hur en Tesla-ägare råkade ut för att ett litet munstycke vid bilens batteri gått sönder. Tesla hade sagt att hela batteriet måste bytas och att kunden skulle tvingas betala ca 100 000 SEK för att Tesla ska genomföra reparationen (utbytet av batteriet). Kunden gick till en tredjeparts-reparatör istället och de bytte munstycket och tog ca 7 000 SEK (om jag minns rätt) för materialkostnad och arbetskostnad. Nu oroar sig Louis Rossmann för att Tesla ska få reda på detta och stänga av denna kundens bil från att få ladda på Teslas superchargers "för att bilen kanske kan börja brinna" och att "det skulle skada Teslas rykte" och därmed aktiekurs eftersom folk inte vill köpa bilar som ibland börjar brinna.

Vad tycker ni om kunders och reparatörers "right to repair" och Tesla och andra företag (tex Apple) som försöker göra "right to repair" olagligt, omöjligt eller så svårt som möjligt?

Personligen tycker jag att alla länder borde göra det olagligt för företag som tex Tesla och Apple att försvåra reparationer av tredjeparts-reparatörer. Länder bör skapa lagar som säger att tex Tesla, Ford och Apple måste tillverka sina produkter så de är rimligt lätta att laga, sälja reservdelar och ritningar till rimliga priser och ha ett rimligt stort reservdelslager i ett rimligt antal år, och inte bestraffa kunder genom att tex stänga av tillgång till supercharger-laddning för dem om kunder genomför en reparation utan att anlita den ursprungliga tillverkaren.

Det minsta Tesla skulle kunna gå med på (eller tvingas gå med på) att göra är att "tagga" denna bil att den fått sitt kylningsvätske-munnstycke till sitt batteri reparerat av en tredjeparts-reparatör men ändå tillåta att bilen laddas på Teslas supercharger-laddare. Om bilen brinner upp så betalar ju ändå kundens försäkringsbolag för skadorna på supercharger-laddaren och bilen som uppkommit. Tesla skulle kunna göra denna tagg-lista publik med VIN så reportrar lätt kan slå upp VIN och se att det inte var Teslas fel att bilen brann upp, ifall bilen skulle råka brinna upp i framtiden.

Även begagnat-kunder skulle kunna se i denna lista att bilen kanske ska ner några tusenlappar i begagnat-pris eftersom reparationen inte var genomförd av Tesla själva och kanske är lite mer riskabel att köpa och köra. Besiktningen kollar ju om bilen är trafiksäker flera gånger per decennium, så risken för samhället att tillåta "right to repair" och liknande är rimligt låg och värd att ta.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Zalman3 »

Förstår båda sidor i denna fråga.
Dels bilägaren, som har det rimliga kravet att kunna reparera sin bil även hos någon annan än hos Tesla.

Men vem är ansvarig om reparationen görs undermåligt?
Om bilen börjar brinna eller om självkörningen orsakar en olycka.

Ska exempelvis självkörningen sluta att fungera när Teslas bilgaranti upphör?
För vems ska annars garantera att självkörningen är i toppskick?

En lösning vore att den årliga bilbesiktningen kontrollerar att självkörningen är i toppskick.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Förstår båda sidor i denna fråga.
Dels bilägaren, som har det rimliga kravet att kunna reparera sin bil även hos någon annan än hos Tesla.

Men vem är ansvarig om reparationen görs undermåligt?
Om bilen börjar brinna eller om självkörningen orsakar en olycka.

Ska exempelvis självkörningen sluta att fungera när Teslas bilgaranti upphör?
För vems ska annars garantera att självkörningen är i toppskick?

En lösning vore att den årliga bilbesiktningen kontrollerar att självkörningen är i toppskick.
Du menar att Tesla skulle ta in bilen varje år för att kontrollera vitala funktioner som säkerställer funktionen? Lite som en service?
Om någon utomstående skulle besikta bilen, vilket ansvar får besiktaren efteråt om bilen är level4/5?
Vem blir ansvarig? Kanske blir det som flyget där inspektioner efter ett förbestämt antal driftstimmar blir obligatoriskt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av OfarligTesla »

Jag gillar inte ”right to repair” rörelsen då det inte ger mig någon vinst personligen men kan ge nackdelar.

Jag vill inte ha en tjockare telefon för att den skall vara lättare att laga, jag vill inte att Teslan bredvid mig på en supercharger är lagad av en tomte som gjort fel och den börjar brinna. Kommer dessutom bli väldigt snårig begagnatmarknad för elbilar om man inte kan veta ifall de lagats av någon med kunskap eller ej, vilket lär minska priserna dvs öka min värdeminskning. Finns massvis med negativa aspekter för mig.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av HenrikC »

Det fungerar ju på flygplan, så varför inte på bilar? Det passagerarflygplan du flyger med kan mycket väl innehålla piratdelar. Certifierade och godkända sådana naturligtvis.

Kärnkraftverk är fulla av eftermarknadsdelar. Certifierade och godkända sådana med dokumentation.

Det är klart det fungerar på bilar också. Om tillverkaren inte är OK med det får de helt enkelt hyra ut bilarna istället för att sälja den. När den är såld är det kundens bil, inte leverantörens. Den är också kundens ansvar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Du menar att Tesla skulle ta in bilen varje år för att kontrollera vitala funktioner som säkerställer funktionen? Lite som en service?
Om någon utomstående skulle besikta bilen, vilket ansvar får besiktaren efteråt om bilen är level4/5?
Vem blir ansvarig? Kanske blir det som flyget där inspektioner efter ett förbestämt antal driftstimmar blir obligatoriskt.
I EU blir det som för alla andra produkter att ägaren som ansvarar för att den är i dugligt skick och fungerar. Jämför med en hiss tex den ska besiktigas regelbundet och servas men det är ägaren som ansvarar för att den fungerar. Eller samma med ditt elsystem i huset det ska installeras och servas av en behörig elektriker men det är du som ägare som ansvarar för det.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Du menar att Tesla skulle ta in bilen varje år för att kontrollera vitala funktioner som säkerställer funktionen? Lite som en service?
Om någon utomstående skulle besikta bilen, vilket ansvar får besiktaren efteråt om bilen är level4/5?
Vem blir ansvarig? Kanske blir det som flyget där inspektioner efter ett förbestämt antal driftstimmar blir obligatoriskt.
I EU blir det som för alla andra produkter att ägaren som ansvarar för att den är i dugligt skick och fungerar. Jämför med en hiss tex den ska besiktigas regelbundet och servas men det är ägaren som ansvarar för att den fungerar. Eller samma med ditt elsystem i huset det ska installeras och servas av en behörig elektriker men det är du som ägare som ansvarar för det.
Så du menar att ägaren av en level4 eller 5 autonom bil blir ansvarig för att den fungerar?

När det gäller hissar finns det ju rimligen ett ansvar hos den som besiktar om den omedelbart efter inspektionen havererar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Det fungerar ju på flygplan, så varför inte på bilar? Det passagerarflygplan du flyger med kan mycket väl innehålla piratdelar. Certifierade och godkända sådana naturligtvis.

Kärnkraftverk är fulla av eftermarknadsdelar. Certifierade och godkända sådana med dokumentation.

Det är klart det fungerar på bilar också. Om tillverkaren inte är OK med det får de helt enkelt hyra ut bilarna istället för att sälja den. När den är såld är det kundens bil, inte leverantörens. Den är också kundens ansvar.
Det är ju tillåtet på bilar i EU också. Du kan ju köpa tex bromsbelägg från vilken leverantör du vill till din bil. Vilken auktoriserad verkstad som helst kan göra servicen osv.

Jag tycker det här låter som ett importerat USA problem där reglerna kanske är annorlunda.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Så du menar att ägaren av en level4 eller 5 autonom bil blir ansvarig för att den fungerar?

När det gäller hissar finns det ju rimligen ett ansvar hos den som besiktar om den omedelbart efter inspektionen havererar.
Ja, genom att besiktiga din hiss eller se till att elsystemet är installerat av en behörig elektriker så skyddar du dig som ägare mot fel. Men det är du som ägare som ansvarar för att hissen och elsystemet fungerar.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Så du menar att ägaren av en level4 eller 5 autonom bil blir ansvarig för att den fungerar?

När det gäller hissar finns det ju rimligen ett ansvar hos den som besiktar om den omedelbart efter inspektionen havererar.
Ja, genom att besiktiga din hiss eller se till att elsystemet är installerat av en behörig elektriker så skyddar du dig som ägare mot fel. Men det är du som ägare som ansvarar för att hissen och elsystemet fungerar.
Så när din autonoma bil orsakar en olycka är det du som är ansvarig?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Så du menar att ägaren av en level4 eller 5 autonom bil blir ansvarig för att den fungerar?

När det gäller hissar finns det ju rimligen ett ansvar hos den som besiktar om den omedelbart efter inspektionen havererar.
Ja, genom att besiktiga din hiss eller se till att elsystemet är installerat av en behörig elektriker så skyddar du dig som ägare mot fel. Men det är du som ägare som ansvarar för att hissen och elsystemet fungerar.
Så när din autonoma bil orsakar en olycka är det du som är ansvarig?
Ja, alla kommer först att vända sig till dig och fråga hur du har skött om din bil. Du kan då visa att du följt alla instruktioner från leverantören och utfört de servicearbete som krävs samt att bilen är besiktigad.
HenrikC
Inlägg: 661
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av HenrikC »

LarsL skrev:

Det är ju tillåtet på bilar i EU också. Du kan ju köpa tex bromsbelägg från vilken leverantör du vill till din bil. Vilken auktoriserad verkstad som helst kan göra servicen osv.

Jag tycker det här låter som ett importerat USA problem där reglerna kanske är annorlunda.
Ja, EU har för länge sedan satt ned foten och visat att eftermarknadsdelar är godkända. Men på den tiden kunde inte biltillverkarna stänga av bilen på distans.

Man har importerat ett problem från mjukvaruvärlden genom att göra bilarna uppkopplade.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
Ja, EU har för länge sedan satt ned foten och visat att eftermarknadsdelar är godkända. Men på den tiden kunde inte biltillverkarna stänga av bilen på distans.

Man har importerat ett problem från mjukvaruvärlden genom att göra bilarna uppkopplade.
Inte enbart problem, men även mycket (bra) möjligheter med uppkopplade bilar.

Finns + och - med det mesta, och man måste ju även balansera upp eventuella - med de + som man faktiskt får med ny teknik (oavsett om eldrift eller uppkopplade bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Jerker »

Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av LarsL »

HenrikC skrev:
Ja, EU har för länge sedan satt ned foten och visat att eftermarknadsdelar är godkända. Men på den tiden kunde inte biltillverkarna stänga av bilen på distans.

Man har importerat ett problem från mjukvaruvärlden genom att göra bilarna uppkopplade.
Tror inte det blir så lätt att ”bara stänga av bilen” i EU. Det finns ju faktiskt lagar i EU som reglerar det här och de lägger nog inte fingrarna emellan.

En bra sak med att Tesla kan stänga ner är ju att de kan blockera fulreparerade krockade bilar. Bilar som ofta repareras med stulna delar. Men då ska det ju så klart visas att den här airbagen är stulen så därför brickar vi din bil.
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
En bra sak med att Tesla kan stänga ner är ju att de kan blockera fulreparerade krockade bilar.
Och vad är Teslas definition på "fulreparerade"? Att någon annan än Tesla själva reparerat? Misstanke om stulna delar?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Jerker skrev:
Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av wheels »

martinot skrev:
Jerker skrev:
Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
I Hyundais fall kommer dom att begära in en full dokumentation av allt som är gjort vid en tredjepartservice, vid ett garantiärende.
Kan dom hitta minsta lilla så kommer dom att avslå. Sen blir det väl en domstolssak om man framhärdar. Skulle gissa att det är samma för Kia
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?
Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?
Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.

Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?

Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?
Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.

Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?

Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
Ja man kan definitivt hamna i knipa om man skruva själv och åberopar garanti. Vad händer med garantin på en tesla om man t.ex. bytt bromsklossar själv och sen vill åberopa något annat i hjulupphängningen på garantin? Tror vi inte att dom blir lika krångliga som andra biltillverkare blir?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?
Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.

Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?

Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
Ja man kan definitivt hamna i knipa om man skruva själv och åberopar garanti. Vad händer med garantin på en tesla om man t.ex. bytt bromsklossar själv och sen vill åberopa något annat i hjulupphängningen på garantin? Tror vi inte att dom blir lika krångliga som andra biltillverkare blir?
Nej. Jag läser (i specifikt fallet med Tesla), att bevisbördan att man gjort fel hamnar på Tesla som skall påvisa att jag gjort fel och icke-fackmannamässigt jobb (inte att bevisbördan hamnar på mig att jag skall bevisa för de att jag gjort rätt). Är själv ingen juridisk expert, men gällande de poäng juridik jag läst på högskola så är det där jag tolkar den stora principiella skillnaden (men någon mer kunnig på juridik får gärna rätta mig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te

Inlägg av Mickep »

L r verkar väldigt kompetent när han räddar trasiga Mac ar som Apple dömt ut. Detta genom att byta ut felande komponenter.
Om företagen vill att folk köper nya bilar istället för att reparera när garantin gått ut slår det givetvis mot konsumenten.
Att påstå att bilar börjar brinna är lite misstroende mot tesla. Reparationer kan vara andra saker som svarta skärmar.
Rich rebuild är väl mer den som bråkat med tesla att få använda vattenskadade bilar (och bli ifrågasatt och utlåst från suc).
Skriv svar