Ja, alla kommer först att vända sig till dig och fråga hur du har skött om din bil. Du kan då visa att du följt alla instruktioner från leverantören och utfört de servicearbete som krävs samt att bilen är besiktigad.Fredrik j skrev:Så när din autonoma bil orsakar en olycka är det du som är ansvarig?LarsL skrev:Ja, genom att besiktiga din hiss eller se till att elsystemet är installerat av en behörig elektriker så skyddar du dig som ägare mot fel. Men det är du som ägare som ansvarar för att hissen och elsystemet fungerar.Fredrik j skrev:Så du menar att ägaren av en level4 eller 5 autonom bil blir ansvarig för att den fungerar?
När det gäller hissar finns det ju rimligen ett ansvar hos den som besiktar om den omedelbart efter inspektionen havererar.
Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Ja, EU har för länge sedan satt ned foten och visat att eftermarknadsdelar är godkända. Men på den tiden kunde inte biltillverkarna stänga av bilen på distans.LarsL skrev:
Det är ju tillåtet på bilar i EU också. Du kan ju köpa tex bromsbelägg från vilken leverantör du vill till din bil. Vilken auktoriserad verkstad som helst kan göra servicen osv.
Jag tycker det här låter som ett importerat USA problem där reglerna kanske är annorlunda.
Man har importerat ett problem från mjukvaruvärlden genom att göra bilarna uppkopplade.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Inte enbart problem, men även mycket (bra) möjligheter med uppkopplade bilar.HenrikC skrev:Ja, EU har för länge sedan satt ned foten och visat att eftermarknadsdelar är godkända. Men på den tiden kunde inte biltillverkarna stänga av bilen på distans.
Man har importerat ett problem från mjukvaruvärlden genom att göra bilarna uppkopplade.
Finns + och - med det mesta, och man måste ju även balansera upp eventuella - med de + som man faktiskt får med ny teknik (oavsett om eldrift eller uppkopplade bilar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Tror inte det blir så lätt att ”bara stänga av bilen” i EU. Det finns ju faktiskt lagar i EU som reglerar det här och de lägger nog inte fingrarna emellan.HenrikC skrev:Ja, EU har för länge sedan satt ned foten och visat att eftermarknadsdelar är godkända. Men på den tiden kunde inte biltillverkarna stänga av bilen på distans.
Man har importerat ett problem från mjukvaruvärlden genom att göra bilarna uppkopplade.
En bra sak med att Tesla kan stänga ner är ju att de kan blockera fulreparerade krockade bilar. Bilar som ofta repareras med stulna delar. Men då ska det ju så klart visas att den här airbagen är stulen så därför brickar vi din bil.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Och vad är Teslas definition på "fulreparerade"? Att någon annan än Tesla själva reparerat? Misstanke om stulna delar?LarsL skrev:En bra sak med att Tesla kan stänga ner är ju att de kan blockera fulreparerade krockade bilar.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.martinot skrev:Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?Fredrik j skrev:Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.martinot skrev:Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
I Hyundais fall kommer dom att begära in en full dokumentation av allt som är gjort vid en tredjepartservice, vid ett garantiärende.martinot skrev:Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Kan dom hitta minsta lilla så kommer dom att avslå. Sen blir det väl en domstolssak om man framhärdar. Skulle gissa att det är samma för Kia
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.martinot skrev:Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?Fredrik j skrev:Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.martinot skrev:Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.Fredrik j skrev:Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.martinot skrev:Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?Fredrik j skrev:Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.martinot skrev:Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?
Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Ja man kan definitivt hamna i knipa om man skruva själv och åberopar garanti. Vad händer med garantin på en tesla om man t.ex. bytt bromsklossar själv och sen vill åberopa något annat i hjulupphängningen på garantin? Tror vi inte att dom blir lika krångliga som andra biltillverkare blir?martinot skrev:Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.Fredrik j skrev:Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.martinot skrev:Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?Fredrik j skrev:Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.martinot skrev:
Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?
Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Nej. Jag läser (i specifikt fallet med Tesla), att bevisbördan att man gjort fel hamnar på Tesla som skall påvisa att jag gjort fel och icke-fackmannamässigt jobb (inte att bevisbördan hamnar på mig att jag skall bevisa för de att jag gjort rätt). Är själv ingen juridisk expert, men gällande de poäng juridik jag läst på högskola så är det där jag tolkar den stora principiella skillnaden (men någon mer kunnig på juridik får gärna rätta mig).Fredrik j skrev:Ja man kan definitivt hamna i knipa om man skruva själv och åberopar garanti. Vad händer med garantin på en tesla om man t.ex. bytt bromsklossar själv och sen vill åberopa något annat i hjulupphängningen på garantin? Tror vi inte att dom blir lika krångliga som andra biltillverkare blir?martinot skrev:Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.Fredrik j skrev:Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.martinot skrev:Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?Fredrik j skrev:
Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?
Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
L r verkar väldigt kompetent när han räddar trasiga Mac ar som Apple dömt ut. Detta genom att byta ut felande komponenter.
Om företagen vill att folk köper nya bilar istället för att reparera när garantin gått ut slår det givetvis mot konsumenten.
Att påstå att bilar börjar brinna är lite misstroende mot tesla. Reparationer kan vara andra saker som svarta skärmar.
Rich rebuild är väl mer den som bråkat med tesla att få använda vattenskadade bilar (och bli ifrågasatt och utlåst från suc).
Om företagen vill att folk köper nya bilar istället för att reparera när garantin gått ut slår det givetvis mot konsumenten.
Att påstå att bilar börjar brinna är lite misstroende mot tesla. Reparationer kan vara andra saker som svarta skärmar.
Rich rebuild är väl mer den som bråkat med tesla att få använda vattenskadade bilar (och bli ifrågasatt och utlåst från suc).
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Visst. Men tycker dom att det inte är ett fackmannamässigt jobb säger dom nej och så får du dra dom till tingsrätten.martinot skrev:Nej. Jag läser (i specifikt fallet med Tesla), att bevisbördan att man gjort fel hamnar på Tesla som skall påvisa att jag gjort fel och icke-fackmannamässigt jobb (inte att bevisbördan hamnar på mig att jag skall bevisa för de att jag gjort rätt). Är själv ingen juridisk expert, men gällande de poäng juridik jag läst på högskola så är det där jag tolkar den stora principiella skillnaden (men någon mer kunnig på juridik får gärna rätta mig).Fredrik j skrev:Ja man kan definitivt hamna i knipa om man skruva själv och åberopar garanti. Vad händer med garantin på en tesla om man t.ex. bytt bromsklossar själv och sen vill åberopa något annat i hjulupphängningen på garantin? Tror vi inte att dom blir lika krångliga som andra biltillverkare blir?martinot skrev:Lite luddigt för mig det där gällande vad som gäller specifikt.Fredrik j skrev:
Ja, bilreparatör är ingen skyddad arbetstitel. Vem som helst för reparera bilar undantaget moment som kräver behörighet. AC-jobb t.ex.
Men när du sen hävdar garanti kan ju tillverkaren neka ersättning med hänvisning till att dom inte vet om det är fackmannamässigt gjort. Har man då använt t.ex. Mekonomenverkstad kan man ju vända sig till dom. I praktiken nyttjar man väl märkesverkstad så länge man har garanti och det är ju så dom vill ha det.
Ok, varierar nog mellan olika fabrikanter hur de hanterar grantier, och vill se bevis på vem som utfört det. Känns ju som man kan hamna lite i knipa om man gjort saker själv (även sådant som inte kräver speciella behörigheter)?
Just här verkar Tesla mer tydliga med att det är OK att göra service själv.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Osäker på läget med privatperson men som någon sa tidigare så får tillverkar inte kräva service/reparation med deras egna reservdelar, detta är reglerat av EU, sedan säkert 10-15 år tillbaka. Kommer inte ihåg exakt när det infördes men jobbade för en logistikfirma vid tillfället och för deras del var detta en jättegrej då det potentiellt skulle sänka deras servicekostnader markant. Det var ju efter det beslutet som det poppade upp fullt med alternativa bilverkstäder som erbjöd godkänd "originalservice", det fanns ju inte för 20 år sedan. Vet inte hur den ser ut idag men rimligen borde den revideras för den skapades för mekaniska delar, inte mjukvara.martinot skrev:Får man även göra service och reparationer själv som privatperson, med garantier kvar, om de är fackmannamässigt utförda?Fredrik j skrev:Det var för många år sedan. Kia försökte hävda att deras nybilsgaranti (7 år tror jag den var) bara gällde om bilen var servad och reparerad på auktoriserad Kia-verkstad.martinot skrev:Var detta specifikt för Kias elbilar, eller försökte de samma sak även med deras fossilbilar?Jerker skrev:Kia, med sina generösa garantier, försökte ju att hävda att garantin endast gällde om de själva fick utföra servicen, men det fick de backning på.
Man fick backa på det och erkänna att garantin ska gälla om service och reparationer är fackmannamässigt utfört.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Finns det fristående verkstäder som vill ”reparera” mjukvara? Vad det handlar om är väl möjligheten att reparera hårdvaran. På många bilar idag kan man inte ens byta bromsklossar utan att ha tillgång till programmeringsutrustning.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Var exempel på rich rebuild nyligen där tesla ville byta hela batteriet för att en kopplingsanordning för kylväskan skadats så kylämne läkt ut. De hade inga problem med att låta föraren köra därifrån. 16000 dollar ville de ha.
Det löstes med ett rörmokaren jobb hos en verkstad (med en teslatekniker) som tog 700 dolllar för jobbet.
Han sa att trycket i ledningen är så låg att han nu har ett bättre skydd nu iom lagningen.
Det löstes med ett rörmokaren jobb hos en verkstad (med en teslatekniker) som tog 700 dolllar för jobbet.
Han sa att trycket i ledningen är så låg att han nu har ett bättre skydd nu iom lagningen.
Re: Vad tycker ni om "Right to Repair", Louis Rossmann vs Te
Louis Rossmann gjorde ytterligare en video på samma ämne nyss, med titeln: "If Tesla produces serviceable vehicles MILLIONS WILL DIE!":
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075