Autopilot motvikt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

kris
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 jun 2021 12:46
Ort: Eskilstuna

Autopilot motvikt

Inlägg av kris »

Hej funkar dessa fortfarande eller är det ingen mening att skaffa?
Screenshot_20210715-100223_Wish.jpg
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av tor-ake »

Fungerar, men avråder å det grövsta. I ett läge där AP kan få för sig att göra ett lite hastigare rattutslag kan det inte uteslutas att AP tror att du försöker styra emot, och kopplar från autostyrning men behåller farthållning = du åker i full fart av vägen eller i bästa fall in i ett räcke.

Det är inte så jobbigt att låta en hand hänga på ratten.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14514
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av taliz »

Försök hitta en position där du håller i ratten som är bekväm.
För oavsett om de funkar eller inte så kommer det komma tillfällen då du är glad att du hade händerna på ratten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av McFace »

tor-ake skrev:
Fungerar, men avråder å det grövsta. I ett läge där AP kan få för sig att göra ett lite hastigare rattutslag kan det inte uteslutas att AP tror att du försöker styra emot, och kopplar från autostyrning men behåller farthållning = du åker i full fart av vägen eller i bästa fall in i ett räcke.

Det är inte så jobbigt att låta en hand hänga på ratten.
Har det här faktiskt dokumenterat hänt någon gång, eller är det teoriserande?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av fth »

Instämmer med övriga och avråder bestämt. Jag har kört säkert >10,000 mil med AP, det är inte så betungande att visa bilen att man är där.

Tycker man det är så jobbigt att hålla handen på ratten att man överväger att köpa en sån där manick tycker nog jag att man kanske inte ska köra bil alls.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av ceel »

Uppmuntrar absolut ingen att skaffa en vikt, men uppenbarligen håller många av er i ratten annorlunda än jag gör. För mig får jag i princip upp varningen "rör lätt på ratten" varenda gång (dvs med 30 sekunders mellanrum). Då håller jag alltså hela tiden i ratten. Det är samma sak på frugans Audi men kanske inte riktigt lika frekvent där. På Tesla ska jag då svänga lite på ratten men inte så mycket att AP går ur. Tycker tyvärr det förtar mycket av poängen med AP. Skulle önska att det räckte med att kameran i kupén såg att jag tittade på vägen eller att ratten var induktiv och kände av att jag hade handen på den.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av fth »

Jag har iofs AP1, men för mig är som sagt inte varningarna alls betungande. För det mesta räcker det att jag har handen på ratten med lite moment, ibland får jag dra lite extra, men det går helt automatiskt för mig, jag tänker inte ens på det längre.

Tanken med dom här manickerna kan ju bara vara att slippa hålla i ratten öht, och enda skälet till det måste ju vara att man vill göra något annat med händerna , t.ex skriva sms och liknande.

Jag vidhåller fortfarande att man kanske inte ska köra bil alls om man tycker det är en bra idé.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av TiborBlomhall »

Tricket är att inte hålla i ratten som vanligt, för då tenderar man omedvetet att vrida den på samma sätt autopiloten gör = den uppfattar inte att du håller i ratten.

Utan att hålla med en hand vid tex "halv fem" positionen på ratten och låta handens tyngd bara vila där, inte själv vrida. Eller vid "klockan sex" längst nere och dra ratten svagt mot dig. Det är dessa positioner som brukar fungera för mig iaf, inte enbart på Tesla utan även på andra bilar med liknande styrfunktioner.

I tex början av en omkörning drar jag ofta ratten lite lätt åt "fel" håll för att låta autopiloten känna motståndet.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av tor-ake »

McFace skrev:
tor-ake skrev:
Fungerar, men avråder å det grövsta. I ett läge där AP kan få för sig att göra ett lite hastigare rattutslag kan det inte uteslutas att AP tror att du försöker styra emot, och kopplar från autostyrning men behåller farthållning = du åker i full fart av vägen eller i bästa fall in i ett räcke.

Det är inte så jobbigt att låta en hand hänga på ratten.
Har det här faktiskt dokumenterat hänt någon gång, eller är det teoriserande?
Känner inte till några dokumenterade fall. Därav formuleringen "kan inte uteslutas".
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av renes »

ceel skrev:
Skulle önska att det räckte med att kameran i kupén såg att jag tittade på vägen eller att ratten var induktiv och kände av att jag hade handen på den.
Det är väl dit Tesla är på väg. Man slår ju på kupékameran nu, åtminstone i USA.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av McFace »

renes skrev:
ceel skrev:
Skulle önska att det räckte med att kameran i kupén såg att jag tittade på vägen eller att ratten var induktiv och kände av att jag hade handen på den.
Det är väl dit Tesla är på väg. Man slår ju på kupékameran nu, åtminstone i USA.
Nej, det kommer enligt uppgift bli tillägg, inte ersättning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av LarsL »

Som alla tidigare så avråder jag från den här typen av trix då det är väldigt bra att ligga med och känna vad bilen gör.

Jag vet inte om just den där vikten fungerar, skulle inte köpa den. Men det funkar att sätta en vattenflaska i ratten. Kunde köra så ett bra tag utan att bilen varnade. Ja, jag hade hela tiden stenkoll på ratten och följe bilens rörelser noga.

Ett bättre trick som faktiskt höjer säkerheten är att hålla handen i halv fem eller halv åtta och låta den hänga i ratten. Då känner man vad bilen gör och hinner fånga den om den är påväg ut i rabatten. Jag kan sitta så hur länge som helst utan att bli trött eller få några varningar.
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
Ort: Huddinge
Referralkod: ts.la/john713130

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Johlei »

tor-ake skrev:
McFace skrev:
tor-ake skrev:
Fungerar, men avråder å det grövsta. I ett läge där AP kan få för sig att göra ett lite hastigare rattutslag kan det inte uteslutas att AP tror att du försöker styra emot, och kopplar från autostyrning men behåller farthållning = du åker i full fart av vägen eller i bästa fall in i ett räcke.

Det är inte så jobbigt att låta en hand hänga på ratten.
Har det här faktiskt dokumenterat hänt någon gång, eller är det teoriserande?
Känner inte till några dokumenterade fall. Därav formuleringen "kan inte uteslutas".
På 2-1-väg och när en fil delas upp i svängfil på säg 90-vägar är det inte ovanligt att M3 gör tvära rattutslag. Så pass tvära att alla passagerare i bilen hajar till och undrar om jag somnat (hände 3-4 ggr mellan Sthlm-Umeå i måndags — de tvära kasten, inte att jag somnade) Då har jag handen på ratten och i några fall gjorde min motstyrning att AP kopplades ur. Om jag hade haft en vikt istf händer vet jag inte vad som hade hänt - sladd? Bredställ? Kört in i mitträcket eller av vägen?

Det händer också att den helt sonika kopplar ur AP och kräver att du tar ögonblicklig kontroll på bilen (hände 1 ggr på samma Sthlm-Umeå-resa). Vanligaste scenariot är stora korsningar med dåliga linjemarkeringar.

Så händerna på ratten i alla lägen. Och uppmärksamhet på vägen.

Jag kör med AP så ofta jag kan för trots dess tillkortakommanden så tycker jag den avlastar mig väldigt mycket och jag kommer fram mindre trött än om jag måste sitta och styra hela tiden.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av fth »

Johlei skrev:
Så händerna på ratten i alla lägen. Och uppmärksamhet på vägen.

Jag kör med AP så ofta jag kan för trots dess tillkortakommanden så tycker jag den avlastar mig väldigt mycket och jag kommer fram mindre trött än om jag måste sitta och styra hela tiden.
Instämmer 100%

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nesse11
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 mar 2020 17:01

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av nesse11 »

För att svara ts:
Jag har en och den fungerar utmärkt.
Dock håller jag alltid minst en hand på ratten, men det är bekvämt att inte känna att man måste bryta till i ratten hela tiden för att slippa varningen.
Hoppas ingen skaffar en sån för att sitta med händerna på andra ställen och bara åka med för då kommer olyckan förr eller senare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av John Galt »

Funkar utmärkt. Värt varenda krona. Blev trött på att behöva rycka till i ratten ideligen.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Skyltspurtaren »

Om man håller i ratten så som fler beskrivit här så finns verkligen inget behov för att ”rycka i ratten”. Jag upplever i alla fall min M3 som väldigt enkel att köra länge på AP och skulle aldrig någonsin hänga på en sån där grej, ser inte behovet.

Har dock helt slutat köra AP på 2+1 vägar, den e ta mig tusan verkligen inte bra på att hantera när två filer blir en, kör som en full orm över vägen hit och dit. Där får det räcka med adaptiv farthållare för mig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av fth »

Skyltspurtaren skrev:
Om man håller i ratten så som fler beskrivit här så finns verkligen inget behov för att ”rycka i ratten”. Jag upplever i alla fall min M3 som väldigt enkel att köra länge på AP och skulle aldrig någonsin hänga på en sån där grej, ser inte behovet.

Har dock helt slutat köra AP på 2+1 vägar, den e ta mig tusan verkligen inte bra på att hantera när två filer blir en, kör som en full orm över vägen hit och dit. Där får det räcka med adaptiv farthållare för mig.
Håller helt med, har man handen på ratten behövs inte dom här manickerna öht, bara om man vill pyssla med annat när man kör.

Min AP1 har för övrigt inte lika stora problem som du beskriver med 2+1-vägar, det brukar funka bra för det mesta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av HX100 »

Beror helt och hållet på hur trafikverket valt att dra linjerna när 1 blir 2. I vissa fall fortsätter strecket direkt vid övergången och det är då det funkar bra.
Det som brukar bli strul är när det det är tomt med streck när 1 blir 2. Bilen fattar inte varför vägen helt plötsligt blir dubbelt så bred och sen när strecken väl börjar komma vet den inte vilket körfält den ska välja.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Aida »

En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…

Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.

Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?

Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).

Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…

Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.

Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?

Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).

Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
Vi har bil utan pilot (Mercedes E-klass), och bil med pilot (Tesla M3), och det går ju absolut utmärkt att köra båda.

På M3 kör vi ibland med pilot, och ibland utan. Båda sätt fungerar utmärkt även där. Tycker inte det är något som helst problem att köra långt med M3 "manuellt".

Upplevde du det som något problem med M3?

Inte mening att kritisera dig, men bara lite nyfiken. Har kört M3 i mer än två år, och inne på vår andra. Retar mig på många saker (som frånvaro av riktig regnsensor, och torkarspak, dålig kombo), men ratten och styrningen har jag aldrig upplevt som problematisk eller obekväm.

Det enda jag inte gillar är att de övergav äkta läder i ratten, men det är en egen sak kanske.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av mikebike »

Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Aida »

Nä jag har endast kört M3 en gång kort på motorväg och reflekterade inte över att det skulle vara jobbigt. Jag bara skrev det så att M3 ägare inte bara skrev att det var jobbigt att köra utan - skiljer sig kanske på motorväg jämfört med andra bilar eftersom den är kalibrerad som en sportbil. Men var lite onödigt skrivet kanske…

Men blev en eye opener för mig. Många gpnger är automatiska saker sämre än att göra det själv kan jag tycka. Jag är väldigt välkomnande mot ny teknik. Men just körningen är ju nät som jag tänker att de flesta här på forumet uppskattar. Automatiska systemen för filhållning är inte tillräckligt utvecklade ännu för att avlasta utan tillför snarare stress tycker jag. Vilket jag inte hade tyckt för ett år sedan…(innan min andrabil utan styrhjälp)
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Fredrik j »

Kanske blir det annorlunda i framtiden när man kan lita 100% på bilen. Jag tycker det är mindre ansträngande att styra själv än att övervaka när bilen gör det. Eftersom jag har anlag för åksjuka sitter jag ju ändå där och glor på vägen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
Jag köpte EAP istället, löste problemet ännu bättre då jag slipper styra vid filbyten alls (bara kolla och indikera). Sen är ett tips att slå på ”Joe Mode” om man störs av plinganden i största allmänhet.
Skriv svar