Nej, det kommer enligt uppgift bli tillägg, inte ersättning.renes skrev:Det är väl dit Tesla är på väg. Man slår ju på kupékameran nu, åtminstone i USA.ceel skrev:Skulle önska att det räckte med att kameran i kupén såg att jag tittade på vägen eller att ratten var induktiv och kände av att jag hade handen på den.
Autopilot motvikt
Moderator: Redaktion
Re: Autopilot motvikt
Re: Autopilot motvikt
Som alla tidigare så avråder jag från den här typen av trix då det är väldigt bra att ligga med och känna vad bilen gör.
Jag vet inte om just den där vikten fungerar, skulle inte köpa den. Men det funkar att sätta en vattenflaska i ratten. Kunde köra så ett bra tag utan att bilen varnade. Ja, jag hade hela tiden stenkoll på ratten och följe bilens rörelser noga.
Ett bättre trick som faktiskt höjer säkerheten är att hålla handen i halv fem eller halv åtta och låta den hänga i ratten. Då känner man vad bilen gör och hinner fånga den om den är påväg ut i rabatten. Jag kan sitta så hur länge som helst utan att bli trött eller få några varningar.
Jag vet inte om just den där vikten fungerar, skulle inte köpa den. Men det funkar att sätta en vattenflaska i ratten. Kunde köra så ett bra tag utan att bilen varnade. Ja, jag hade hela tiden stenkoll på ratten och följe bilens rörelser noga.
Ett bättre trick som faktiskt höjer säkerheten är att hålla handen i halv fem eller halv åtta och låta den hänga i ratten. Då känner man vad bilen gör och hinner fånga den om den är påväg ut i rabatten. Jag kan sitta så hur länge som helst utan att bli trött eller få några varningar.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Autopilot motvikt
På 2-1-väg och när en fil delas upp i svängfil på säg 90-vägar är det inte ovanligt att M3 gör tvära rattutslag. Så pass tvära att alla passagerare i bilen hajar till och undrar om jag somnat (hände 3-4 ggr mellan Sthlm-Umeå i måndags — de tvära kasten, inte att jag somnade) Då har jag handen på ratten och i några fall gjorde min motstyrning att AP kopplades ur. Om jag hade haft en vikt istf händer vet jag inte vad som hade hänt - sladd? Bredställ? Kört in i mitträcket eller av vägen?tor-ake skrev:Känner inte till några dokumenterade fall. Därav formuleringen "kan inte uteslutas".McFace skrev:Har det här faktiskt dokumenterat hänt någon gång, eller är det teoriserande?tor-ake skrev:Fungerar, men avråder å det grövsta. I ett läge där AP kan få för sig att göra ett lite hastigare rattutslag kan det inte uteslutas att AP tror att du försöker styra emot, och kopplar från autostyrning men behåller farthållning = du åker i full fart av vägen eller i bästa fall in i ett räcke.
Det är inte så jobbigt att låta en hand hänga på ratten.
Det händer också att den helt sonika kopplar ur AP och kräver att du tar ögonblicklig kontroll på bilen (hände 1 ggr på samma Sthlm-Umeå-resa). Vanligaste scenariot är stora korsningar med dåliga linjemarkeringar.
Så händerna på ratten i alla lägen. Och uppmärksamhet på vägen.
Jag kör med AP så ofta jag kan för trots dess tillkortakommanden så tycker jag den avlastar mig väldigt mycket och jag kommer fram mindre trött än om jag måste sitta och styra hela tiden.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Autopilot motvikt
Instämmer 100%Johlei skrev:Så händerna på ratten i alla lägen. Och uppmärksamhet på vägen.
Jag kör med AP så ofta jag kan för trots dess tillkortakommanden så tycker jag den avlastar mig väldigt mycket och jag kommer fram mindre trött än om jag måste sitta och styra hela tiden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Autopilot motvikt
För att svara ts:
Jag har en och den fungerar utmärkt.
Dock håller jag alltid minst en hand på ratten, men det är bekvämt att inte känna att man måste bryta till i ratten hela tiden för att slippa varningen.
Hoppas ingen skaffar en sån för att sitta med händerna på andra ställen och bara åka med för då kommer olyckan förr eller senare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har en och den fungerar utmärkt.
Dock håller jag alltid minst en hand på ratten, men det är bekvämt att inte känna att man måste bryta till i ratten hela tiden för att slippa varningen.
Hoppas ingen skaffar en sån för att sitta med händerna på andra ställen och bara åka med för då kommer olyckan förr eller senare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Autopilot motvikt
Funkar utmärkt. Värt varenda krona. Blev trött på att behöva rycka till i ratten ideligen.
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 142
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
Re: Autopilot motvikt
Om man håller i ratten så som fler beskrivit här så finns verkligen inget behov för att ”rycka i ratten”. Jag upplever i alla fall min M3 som väldigt enkel att köra länge på AP och skulle aldrig någonsin hänga på en sån där grej, ser inte behovet.
Har dock helt slutat köra AP på 2+1 vägar, den e ta mig tusan verkligen inte bra på att hantera när två filer blir en, kör som en full orm över vägen hit och dit. Där får det räcka med adaptiv farthållare för mig.
Har dock helt slutat köra AP på 2+1 vägar, den e ta mig tusan verkligen inte bra på att hantera när två filer blir en, kör som en full orm över vägen hit och dit. Där får det räcka med adaptiv farthållare för mig.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Autopilot motvikt
Håller helt med, har man handen på ratten behövs inte dom här manickerna öht, bara om man vill pyssla med annat när man kör.Skyltspurtaren skrev:Om man håller i ratten så som fler beskrivit här så finns verkligen inget behov för att ”rycka i ratten”. Jag upplever i alla fall min M3 som väldigt enkel att köra länge på AP och skulle aldrig någonsin hänga på en sån där grej, ser inte behovet.
Har dock helt slutat köra AP på 2+1 vägar, den e ta mig tusan verkligen inte bra på att hantera när två filer blir en, kör som en full orm över vägen hit och dit. Där får det räcka med adaptiv farthållare för mig.
Min AP1 har för övrigt inte lika stora problem som du beskriver med 2+1-vägar, det brukar funka bra för det mesta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Autopilot motvikt
Beror helt och hållet på hur trafikverket valt att dra linjerna när 1 blir 2. I vissa fall fortsätter strecket direkt vid övergången och det är då det funkar bra.
Det som brukar bli strul är när det det är tomt med streck när 1 blir 2. Bilen fattar inte varför vägen helt plötsligt blir dubbelt så bred och sen när strecken väl börjar komma vet den inte vilket körfält den ska välja.
Det som brukar bli strul är när det det är tomt med streck när 1 blir 2. Bilen fattar inte varför vägen helt plötsligt blir dubbelt så bred och sen när strecken väl börjar komma vet den inte vilket körfält den ska välja.
Re: Autopilot motvikt
En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…
Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.
Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?
Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).
Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…
Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.
Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?
Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).
Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
Re: Autopilot motvikt
Vi har bil utan pilot (Mercedes E-klass), och bil med pilot (Tesla M3), och det går ju absolut utmärkt att köra båda.Aida skrev:En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…
Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.
Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?
Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).
Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
På M3 kör vi ibland med pilot, och ibland utan. Båda sätt fungerar utmärkt även där. Tycker inte det är något som helst problem att köra långt med M3 "manuellt".
Upplevde du det som något problem med M3?
Inte mening att kritisera dig, men bara lite nyfiken. Har kört M3 i mer än två år, och inne på vår andra. Retar mig på många saker (som frånvaro av riktig regnsensor, och torkarspak, dålig kombo), men ratten och styrningen har jag aldrig upplevt som problematisk eller obekväm.
Det enda jag inte gillar är att de övergav äkta läder i ratten, men det är en egen sak kanske.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot motvikt
Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot motvikt
Nä jag har endast kört M3 en gång kort på motorväg och reflekterade inte över att det skulle vara jobbigt. Jag bara skrev det så att M3 ägare inte bara skrev att det var jobbigt att köra utan - skiljer sig kanske på motorväg jämfört med andra bilar eftersom den är kalibrerad som en sportbil. Men var lite onödigt skrivet kanske…
Men blev en eye opener för mig. Många gpnger är automatiska saker sämre än att göra det själv kan jag tycka. Jag är väldigt välkomnande mot ny teknik. Men just körningen är ju nät som jag tänker att de flesta här på forumet uppskattar. Automatiska systemen för filhållning är inte tillräckligt utvecklade ännu för att avlasta utan tillför snarare stress tycker jag. Vilket jag inte hade tyckt för ett år sedan…(innan min andrabil utan styrhjälp)
Men blev en eye opener för mig. Många gpnger är automatiska saker sämre än att göra det själv kan jag tycka. Jag är väldigt välkomnande mot ny teknik. Men just körningen är ju nät som jag tänker att de flesta här på forumet uppskattar. Automatiska systemen för filhållning är inte tillräckligt utvecklade ännu för att avlasta utan tillför snarare stress tycker jag. Vilket jag inte hade tyckt för ett år sedan…(innan min andrabil utan styrhjälp)
Re: Autopilot motvikt
Kanske blir det annorlunda i framtiden när man kan lita 100% på bilen. Jag tycker det är mindre ansträngande att styra själv än att övervaka när bilen gör det. Eftersom jag har anlag för åksjuka sitter jag ju ändå där och glor på vägen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autopilot motvikt
Jag köpte EAP istället, löste problemet ännu bättre då jag slipper styra vid filbyten alls (bara kolla och indikera). Sen är ett tips att slå på ”Joe Mode” om man störs av plinganden i största allmänhet.mikebike skrev:Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot motvikt
Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.OfarligTesla skrev:Jag köpte EAP istället, löste problemet ännu bättre då jag slipper styra vid filbyten alls (bara kolla och indikera). Sen är ett tips att slå på ”Joe Mode” om man störs av plinganden i största allmänhet.mikebike skrev:Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autopilot motvikt
Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.mikebike skrev:Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.
Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7589
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Autopilot motvikt
Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.OfarligTesla skrev:Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.mikebike skrev:Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.
Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.
Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Autopilot motvikt
Man får lätt intrycket att du inte vet hur man säljer saker.mikebike skrev:Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.OfarligTesla skrev:Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.mikebike skrev:Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.
Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.
Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
Att Tesla byggt det på detta vis handlar förstås om att uppmuntra till köp av EAP eller FSD, inget annat.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Autopilot motvikt
Det är något som jag tycker funkar utmärkt i min V90: om man blinkar så pausas pilotassist styrhjälp men farthållaren är alltjämt aktiv. Man kan också hjälpstyra rätt kraftigt utan att styrhjälpen avbryts.mikebike skrev:Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.OfarligTesla skrev:Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.mikebike skrev:Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.
Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.
Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autopilot motvikt
Bilen begriper ju det, men din bil har inte de paketen för det.mikebike skrev:Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.
Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
En på Tesla har iaf sagt att med EAP så fungerar det som du vill om man inte slagit på ”auto lane change”, inte testat det själv dock då det är smidigare att inte behöva styra alls men kanske kan göra det nästa gång jag kör den om jag orkar. Kan ju såklart vara gammal information också men vem vet.
Re: Autopilot motvikt
Jag kan hålla med om detta även om det säkert har med ens körstil att göra. Jag har alltid älskat farthållare på framförallt motorväg, när jag fick min första bil med adaptiv sådan så upplevde jag det som en dröm som gjorde funktionen ännu mer användbar, kopplar man in styrhjälpen i Teslan också blir det mest störigt för man hamnar återigen upprepat i situationer där man behöver aktivera allt igen, lite som tidiga generationers farthållare. Och den där 2+1 grejen känns rätt galen faktiskt, får ju passagerare att tro att man väjer för en älg eller något varje gång, vet inte om denna typ av väg är specifik för Sverige och således rätt udda men man tycker att detta borde gå att lösa både med kameror och kartdata... Åkte på det upprepade gånger bara för ett par veckor sedan när jag körde Gbg->Katrineholm och man kom ju snabbt själv på vilka scenarier som den inte "klarade av".Aida skrev:En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…
Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.
Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?
Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).
Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
Släpper Tesla de mer avancerande lägena så man kan abonnera på dem som en tjänst med månadsavgift hade jag kunna tänka mig att testa men iom att jag har leasingbil och inte helt osannolikt kommer att lämna ifrån mig den innan funktionerna är helt klara så kändes det högst omotiverat att lägga till det på priset när jag beställde. Men det är ju som någon säger, ett klassiskt uppsälj, man inser fort att man vill ha den avancerade autopiloten för att kunna komma förbi alla långtradare man kör ikapp på motorvägen utan att behöva avbryta och återaktivera.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Autopilot motvikt
Kan någon berätta för mig problemet med 2+1?
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?
I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?
Någon får rita och berätta för mig
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?
I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?
Någon får rita och berätta för mig
Re: Autopilot motvikt
heldiggrisen skrev:Kan någon berätta för mig problemet med 2+1?
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?
I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?
Någon får rita och berätta för mig
Är väl när en fil blir två. Då breddas filen mer och mer och helt plötsligt kommer den streckade linjen i mitten av filen där bilen ligger. Då kan den rycka till kraftigt höger el vänster och sen avbryta självkörningen.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Autopilot motvikt
Tror problemet ligger när en blir två om det inte finns vettiga linjer, dvs tror bilen att det är en bredare fil och lägger sig i mitten när man från början låg till höger. Jag har dock inte märkt några större problem faktiskt, någon gång kanske men har ingen erfarenhet av att ”den suger på 2-1 vägar”.heldiggrisen skrev:Kan någon berätta för mig problemet med 2+1?
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?
I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?
Någon får rita och berätta för mig