Vi har bil utan pilot (Mercedes E-klass), och bil med pilot (Tesla M3), och det går ju absolut utmärkt att köra båda.Aida skrev:En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…
Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.
Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?
Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).
Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
På M3 kör vi ibland med pilot, och ibland utan. Båda sätt fungerar utmärkt även där. Tycker inte det är något som helst problem att köra långt med M3 "manuellt".
Upplevde du det som något problem med M3?
Inte mening att kritisera dig, men bara lite nyfiken. Har kört M3 i mer än två år, och inne på vår andra. Retar mig på många saker (som frånvaro av riktig regnsensor, och torkarspak, dålig kombo), men ratten och styrningen har jag aldrig upplevt som problematisk eller obekväm.
Det enda jag inte gillar är att de övergav äkta läder i ratten, men det är en egen sak kanske.