Autopilot motvikt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…

Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.

Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?

Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).

Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
Vi har bil utan pilot (Mercedes E-klass), och bil med pilot (Tesla M3), och det går ju absolut utmärkt att köra båda.

På M3 kör vi ibland med pilot, och ibland utan. Båda sätt fungerar utmärkt även där. Tycker inte det är något som helst problem att köra långt med M3 "manuellt".

Upplevde du det som något problem med M3?

Inte mening att kritisera dig, men bara lite nyfiken. Har kört M3 i mer än två år, och inne på vår andra. Retar mig på många saker (som frånvaro av riktig regnsensor, och torkarspak, dålig kombo), men ratten och styrningen har jag aldrig upplevt som problematisk eller obekväm.

Det enda jag inte gillar är att de övergav äkta läder i ratten, men det är en egen sak kanske.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7576
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av mikebike »

Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Aida »

Nä jag har endast kört M3 en gång kort på motorväg och reflekterade inte över att det skulle vara jobbigt. Jag bara skrev det så att M3 ägare inte bara skrev att det var jobbigt att köra utan - skiljer sig kanske på motorväg jämfört med andra bilar eftersom den är kalibrerad som en sportbil. Men var lite onödigt skrivet kanske…

Men blev en eye opener för mig. Många gpnger är automatiska saker sämre än att göra det själv kan jag tycka. Jag är väldigt välkomnande mot ny teknik. Men just körningen är ju nät som jag tänker att de flesta här på forumet uppskattar. Automatiska systemen för filhållning är inte tillräckligt utvecklade ännu för att avlasta utan tillför snarare stress tycker jag. Vilket jag inte hade tyckt för ett år sedan…(innan min andrabil utan styrhjälp)
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Fredrik j »

Kanske blir det annorlunda i framtiden när man kan lita 100% på bilen. Jag tycker det är mindre ansträngande att styra själv än att övervaka när bilen gör det. Eftersom jag har anlag för åksjuka sitter jag ju ändå där och glor på vägen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
Jag köpte EAP istället, löste problemet ännu bättre då jag slipper styra vid filbyten alls (bara kolla och indikera). Sen är ett tips att slå på ”Joe Mode” om man störs av plinganden i största allmänhet.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7576
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Jag "får" inte använda autosteer när min fru är med eftersom plinget som kommer varje gång man skall byta körfält, och autosteer kopplas ur, är "sjukt störande". Detta borde Tesla löst genom att pausa autostyrningen några sekunder om man använder blinkers, som andra biltillverkare.
Jag köpte EAP istället, löste problemet ännu bättre då jag slipper styra vid filbyten alls (bara kolla och indikera). Sen är ett tips att slå på ”Joe Mode” om man störs av plinganden i största allmänhet.
Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.

Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.

Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7576
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.

Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.
Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.

Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14497
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.

Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.
Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.

Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
Man får lätt intrycket att du inte vet hur man säljer saker. ;)
Att Tesla byggt det på detta vis handlar förstås om att uppmuntra till köp av EAP eller FSD, inget annat.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Aida »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Jag tänker inte betala 39000 för det, särskilt inte med tanke på alla plötsliga inbromsningar jag fick när jag hade det på prov.

Jag har ställt ned volymen, med påföljd att jag har svårt att höra blinkersen.
Då förstår jag inte vad det är du klagar på, att du inte får alla funktioner som finns gratis? Det är ju som med allt annat, man får vissa funktioner inkluderat medan andra får man betala extra för. Man kan ju klaga på prissättningen såklart men det är ju svårt att klaga på att funktioner saknas när det handlar om att man inte velat betala för dem.
Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.

Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
Det är något som jag tycker funkar utmärkt i min V90: om man blinkar så pausas pilotassist styrhjälp men farthållaren är alltjämt aktiv. Man kan också hjälpstyra rätt kraftigt utan att styrhjälpen avbryts.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Jag menar att det måste vara ett feltänk från Teslas sida. Man använder ju blinkers för att informera om sina avsikter, men i Teslas fall begriper inte bilen vad som skall ske. Det gäller både att pausa autosteer och att börja accelerera när man slår på blinkers för att byta körfält.
Jag vill inte ha automatiskt körfältsbyte (som ingår i EAP), jag vill kunna byta körfält utan att bilen avaktiverar autosteer med ett pling och jag måste återaktivera autosteer.
Det funkar ju i andra bilar....
Det handlar alltså inte om att få "alla funktioner gratis", det handlar om att de funktioner som finns kan fungera mycket bättre med enkla medel.

Man får lätt intrycket att utvecklarna hos Tesla inte kör bil själva, i vart fall inte andra bilfabrikat.
Bilen begriper ju det, men din bil har inte de paketen för det.

En på Tesla har iaf sagt att med EAP så fungerar det som du vill om man inte slagit på ”auto lane change”, inte testat det själv dock då det är smidigare att inte behöva styra alls men kanske kan göra det nästa gång jag kör den om jag orkar. Kan ju såklart vara gammal information också men vem vet.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av uncle_bob »

Aida skrev:
En tanke som jag haft några veckor som är lite off topic och som kommer att få mycket mothugg men kan ändå ge lite perspektiv:
Jag köpte en Volvo V90 för några år sedan och körde 3000 mil motorväg om året. Jag använde alltid Pilotassist som fungerar bra. Precis som ni beskriver så kan den emellanåt stänga av sig eller helt plötsligt göra en tvär insvängning tex på 2+1 väg. Jag satt där och tänkte att jg aldrig kommer att kunna ha en bil utan självkörning igen…

Men sen har jag köpt en andrabil med vanlig ”blind” farthållare som jag kört rätt mycket på motorväg. Nu har jag kommit på mig själv att jag inte saknar självkörningsförmågan ett dugg. Det går lika bra eller ännu bättre att köra genom att hålla i ratten. Motorvägar svänger inte så mkt och bilen ligger ju kvar i filen rätt bra själv mht momentet i den höga hastigheten. Det är tom mindre uttröttande att slippa övervaka och hela tiden få varningar om att röra ratten eller parera missar eller behöva stötta med gaspedalen pga att bilen vill bromsa när man kommer ifatt någon långsammare men man ser att det finns en lucka om 1 sek för att köra om och kan komma lite närmare. Dessutom så småsvänger bilen hela tiden inom filen (precis som Autopilot när jag kört en Model S genom hela Tyskland). Det är uttröttande och passagerarna upplever också dessa mikrosvängningar.

Det är klart att det är bekvämt när man ska dricka el 3 åringen bredvid tappar ngt - men är det då trafiksäkert?

Ni behöver inte hålla med - men innan ni svarar: har ni kört själva på länge?? Man blir lätt blind av tekniken och glömmer. Dessutom kan man fråga sig om Model 3 har för snabb utväxling i styrningen (för direktstyrd) för att vara riktigt bekväm att styra på motorväg (men väldigt behändigt i stan och kul på kurvig landsväg).

Jag blev förvånad av mig själv. (Jämför med autohelljus och regnsensor på många bilar som man stör sig på när det inte funkar som man vill).
Jag kan hålla med om detta även om det säkert har med ens körstil att göra. Jag har alltid älskat farthållare på framförallt motorväg, när jag fick min första bil med adaptiv sådan så upplevde jag det som en dröm som gjorde funktionen ännu mer användbar, kopplar man in styrhjälpen i Teslan också blir det mest störigt för man hamnar återigen upprepat i situationer där man behöver aktivera allt igen, lite som tidiga generationers farthållare. Och den där 2+1 grejen känns rätt galen faktiskt, får ju passagerare att tro att man väjer för en älg eller något varje gång, vet inte om denna typ av väg är specifik för Sverige och således rätt udda men man tycker att detta borde gå att lösa både med kameror och kartdata... Åkte på det upprepade gånger bara för ett par veckor sedan när jag körde Gbg->Katrineholm och man kom ju snabbt själv på vilka scenarier som den inte "klarade av".

Släpper Tesla de mer avancerande lägena så man kan abonnera på dem som en tjänst med månadsavgift hade jag kunna tänka mig att testa men iom att jag har leasingbil och inte helt osannolikt kommer att lämna ifrån mig den innan funktionerna är helt klara så kändes det högst omotiverat att lägga till det på priset när jag beställde. Men det är ju som någon säger, ett klassiskt uppsälj, man inser fort att man vill ha den avancerade autopiloten för att kunna komma förbi alla långtradare man kör ikapp på motorvägen utan att behöva avbryta och återaktivera.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av heldiggrisen »

Kan någon berätta för mig problemet med 2+1?
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?

I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?

Någon får rita och berätta för mig :oops:
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Aida »

heldiggrisen skrev:
Kan någon berätta för mig problemet med 2+1?
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?

I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?

Någon får rita och berätta för mig :oops:

Är väl när en fil blir två. Då breddas filen mer och mer och helt plötsligt kommer den streckade linjen i mitten av filen där bilen ligger. Då kan den rycka till kraftigt höger el vänster och sen avbryta självkörningen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Kan någon berätta för mig problemet med 2+1?
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?

I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?

Någon får rita och berätta för mig :oops:
Tror problemet ligger när en blir två om det inte finns vettiga linjer, dvs tror bilen att det är en bredare fil och lägger sig i mitten när man från början låg till höger. Jag har dock inte märkt några större problem faktiskt, någon gång kanske men har ingen erfarenhet av att ”den suger på 2-1 vägar”.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av uncle_bob »

Aida skrev:
heldiggrisen skrev:
Kan någon berätta för mig problemet med 2+1?
Är det när 2 blir 1, och ingen av körbanorna fortsätter utan att båda ”smalnar in”?
Vad är det jag inte förstår?

I min värld så är det bara ena körbanan som smalnar in och försvinner (som oftast, om inte alltid, den vänster), medan den andra fortsätter. Klarar inte Tesla att ligga hänga med även om man ligger i höger körfält när vägen går från 2 till 1?

Någon får rita och berätta för mig :oops:

Är väl när en fil blir två. Då breddas filen mer och mer och helt plötsligt kommer den streckade linjen i mitten av filen där bilen ligger. Då kan den rycka till kraftigt höger el vänster och sen avbryta självkörningen.
Ja, när en fil blir två samt när det kommer ett utrymme/fålla för vänstersväng. I min vardag är detta inte ett problem då jag sällan kör 2+1-vägar men bara för en vecka sedan upplevde jag det upprepade gånger när jag körde Göteborg - Katrineholm, först ett par gånger mellan Ulricehamn och Jönköping, sen igen mellan Norrköping och Katrineholm. Alla tillfällen såpass snabba/kraftiga korrigeringar ifrån Teslan att jag inte lät den fortsätta utan jag tog över, värst är när man får den där vänsterfållan för när den försöker lägga sig i mitten av det upplevt bredare körfältet så får man ju en kurs rakt mot stolpen där vajerräcket börjar igen efter öppningen för vänstersvängen. Svårt att yttra mig om kvalitén på linjer i de aktuella fallen. Men det måste ju bli bättre med tiden, Tesla får väl all data ifrån sådant här.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Curik »

uncle_bob skrev:
Ja, när en fil blir två samt när det kommer ett utrymme/fålla för vänstersväng. I min vardag är detta inte ett problem då jag sällan kör 2+1-vägar men bara för en vecka sedan upplevde jag det upprepade gånger när jag körde Göteborg - Katrineholm, först ett par gånger mellan Ulricehamn och Jönköping, sen igen mellan Norrköping och Katrineholm. Alla tillfällen såpass snabba/kraftiga korrigeringar ifrån Teslan att jag inte lät den fortsätta utan jag tog över, värst är när man får den där vänsterfållan för när den försöker lägga sig i mitten av det upplevt bredare körfältet så får man ju en kurs rakt mot stolpen där vajerräcket börjar igen efter öppningen för vänstersvängen. Svårt att yttra mig om kvalitén på linjer i de aktuella fallen. Men det måste ju bli bättre med tiden, Tesla får väl all data ifrån sådant här.
Jag kör också sällan 2+1-vägar men när jag väl råkar på fenomenet så tycker jag det kan vara ganska obehagligt, speciellt om den styr rätt in mot en refug eller stolpe. Jag har faktiskt låtit bli att ta över vid ett tillfälle och den klarade visserligen svängen tillbaka men det var som sagt obehagligt och svängen var kraftig. Mellan Norrköping och Katrineholm är ett bra exempel men det finns värre ställen där det är trängre och den gör samma sak.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Autopilot motvikt

Inlägg av Skyltspurtaren »

Min M3 upplever problemet där två filer går ihop till en genom att mittstrecket bara försvinner. Vägen blir då ovanligt bred. Då girar bilen vänster, mot vajerräcket, sedan höger, sedan rakt. Som att den söker upp väglinjerna. Otrevligt. Och pinsamt uppenbart att bilen inte aktivt kör, den letar bara kantlinjer. Exempel, om jag nu minns rätt, Motala - Mjölby, Västerås- Fagersta.
Skriv svar