Jag hittade inställningen nu. Konstigt att den inte är på som standard.renes skrev:Har du sattelitvy i navigatorn? Då har du premium connectivity. I så fall ska du se hinder och långsam trafik som röda linjer. Men det är inställbart i menyerna.Niklas Z skrev:Premium connectivity ett år ingick väl i köpet? Bilen är knappt 10 månader gammal.renes skrev:Navigatorn räknar om rutten vid hinder (om du ställt in det), men du ser hindren och långsamma sträckor endast i navigatorn om du har premium connectivity. Har du det?Niklas Z skrev:Likaså stör jag mig på att navigatorn kan hitta på omvägar plötsligt. Det kan bero på att den har vetskap om ett vägarbete eller en rejäl kö, men då kan den väl visa detta på navigatorskärmen. Sådana saker ger känslan av att bilen vill bestämma över mig, vilket den är dålig på.
Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2020
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2
Har inte testat det tipset, men skall prova.ducce916 skrev:.martinot skrev:Bra tips. Detta skall jag nog själva ställa om till.SkipperO skrev:Känner igen längtan efter dum farthållare, men tycker den blev användbar när jag ändrat till att använda aktuell hastighet, som en gammaldags farthållare, istället för vad bilen tror att det är för hastighet som gäller (vilket på sin höjd var rätt 75% av tiden på min senaste roadtrip) och att jag ställde ner känsligheten på front collision nånting ett steg.
Tycker det fungerar tillräckligt bra med den adaptiva delen för mig (att hålla lämplig fart/avstånd och inte köra in i fordon framför), men skylthastigheterna blir ofta fel. Det retar jag mig på när den ställer om farthållaren till felaktig hastighet
Tycker det fungerar rätt bra att sätta fingret på skyltad hastighet på skärmen vid passage av hastighetsskylt när farthållaren är inkopplad. Man kan ju ställa lite offset också om man önskar ligga en eller ett par km över skyltad hastighet.
Är jag inte nöjd så tar jag nog det andra tipset och ställer om till att inte ändra hastighet efter skylt. Så kan jag ändra manuellt istället.
Men bra tips, och skall absolut testa!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2
Den gångna veckan blev det en ny resa till Tyskland, med en liten avstickare in i Tjeckien. På det stora hela likt resan i somras, som var upprinnelsen till denna tråd, men också några skillnader. En av de saker som var positivt förra resan var lättheten att ladda utanför SuC-nätverket. Då åkte vi huvudsakligen i gamla Västtyskland. Denna gång höll vi oss i gamla Östtyskland. Mitt intryck är att det var mindre gott om laddare i småorter under denna resa. Dessutom strejkade internet vid två tillfällen, vilket gjorde att vi inte kunde starta laddning med någon av våra appar. Gissar att det på något vis var operatörsbundet, eftersom bilen fortfarande hade internetkontakt. I sådana lägen är det skönt att ha Superchargernätverket som backup, vilket gjorde att vi inte blev strandsatta. Vi försökte också ladda vid en Aral-station i Berlin, men även där var det "nätverksfel". Vi fick inte heller igång den laddaren genom kreditkortsbetalning, tyvärr. Det var inte så långt till SuC, så det var ingen katastrof.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.