Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav jonte89 » 21 jul 2021 21:32

Ok. Det innebär att med lika mätmetod skulle det skilja mer än 30 km räckvidd mellan LG och Panasonic. Med lika mätmetod skulle det kanske snarare skilja 67 km i räckvidd. Det är vad det blir om man tar 0,11 x 610. Tack för klargörandet. Känns viktigt att förstå detta då batteriet trots allt utgör en central del av produkterbjudandet.
jonte89
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 jul 2021 12:12

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 21 jul 2021 21:36

jonte89 skrev:Ok. Det innebär att med lika mätmetod skulle det skilja mer än 30 km räckvidd mellan LG och Panasonic. Med lika mätmetod skulle det kanske snarare skilja 67 km i räckvidd. Det är vad det blir om man tar 0,11 x 610. Tack för klargörandet. Känns viktigt att förstå detta då batteriet trots allt utgör en central del av produkterbjudandet.


De registrerade först de nya bilarna med 640 km WLTP men sen backade de och tog 614 km som de marknadsfördes med.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3506
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Teslaägare McFace » 21 jul 2021 21:40

jonte89 skrev:Det skulle innebära en 11 procentig skillnad i kWh mellan LG och Panasonic medan WLTP skiljer 5 procent. Någonting som inte stämmer med deras uppgifter. Jag utgår ifrån att båda bilarna är lika energieffektiva.


WLTP angavs till 580 när jag beställde men hos Transportstyrelsen står det 560. I bilen står det 545 vid full tank, men jag har ingen aning om relationen till WLTP där.

Vän av ordning noterar att mellan 614 och 560 är det ca 10%, vilket är mellan tummen och pekfingret vad skillnaden i effektiv storlek är. (Skulle anslå min effektiva till ca 73-komma-något kanske 5-7)

Så Siffrorna lirar.

Jag kände mig ganska lurad när bilen kom, men nu har jag lugnat ner mig. Jag märker inte av det i min dagliga körning och jag har svårt att se att det ska bli så enorm skillnad på värde när jag säljer. Hur många konsumenter är BÖPar (Batterimässigt Överinteresserade Personer) egentligen? Min gissning är att vi är i minoritet. Dock ryktas det att exempelvis Jobs var BÖP. Vem vet.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 28 sep 2020 12:06
Referralkod: mikael81817

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav jonte89 » 21 jul 2021 21:48

Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)
jonte89
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 jul 2021 12:12

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Teslaägare McFace » 21 jul 2021 21:54

jonte89 skrev:Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)


Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.

Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.

Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.

Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.

Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.

Men bilen är jag sjukligt nöjd med.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 28 sep 2020 12:06
Referralkod: mikael81817

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Teslaägare martinot » 21 jul 2021 21:55

Nu kanske jag hade haft en lite degration av min gamla 2019 M3 LR, men upplever (ta dock med en stor portion salt då jag inte mätt exakt, under samma sträcka om omständigheter) att vi får uppskattningsvis numera ca 10 mil extra i vår nya 2021 M3 LR.

Ingen avgörande skillnad, men uppskattar ändå förbättringen när den är där.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Teslaägare martinot » 21 jul 2021 21:57

McFace skrev:
jonte89 skrev:Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)


Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.

Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.

Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.

Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.

Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.

Men bilen är jag sjukligt nöjd med.


Aldrig helt lätt att träffa helt rätt. Hur man än vänder och vrider på det så har man alltid ändan bak (för att ta en liten floskel).

Njut av att de alla är fantastiska bilar! :D
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 5775
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Teslaägare mikebike » 22 jul 2021 07:46

McFace skrev:
jonte89 skrev:Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)


Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.

Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.

Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.

Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.

Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.

Men bilen är jag sjukligt nöjd med.

Jag missade både den lägre räntan och prissänkningen. :twisted:
Volvo PV 544 S 1963
Tesla Model 3 LR 2021
Tesla Model Y LR 2022? beställd
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
 
Inlägg: 1719
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Solna
Referralkod: mikael72656

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 22 jul 2021 08:29

jonte89 skrev:Bra poäng :) jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna. ;)


De flesta bryr sig nog inte och kollar som mest på WLTP. Jag hade totalvägrat det gamla batteriet men då bytte jag å andra sidan från en 2020 till en 2021 där nytt batteri var en del av motiveringen, inte för jag tror det är någon stor skillnad i praktiken men är roligt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3506
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?

Inläggav Haze » 28 jul 2021 09:48

Hej
Jag sökte på vin nummer här: https://teslatap.com/vin-decoder/
Digit 7, battery type eg: "E = Lithium-Ion Battery - Electric"

/H
Beställt en Tesla Model 3 LR (2021-07-30)
Haze
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 22 feb 2020 09:13

Föregående

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nicolase, Tommy59 och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.