Nu kanske jag hade haft en lite degration av min gamla 2019 M3 LR, men upplever (ta dock med en stor portion salt då jag inte mätt exakt, under samma sträcka om omständigheter) att vi får uppskattningsvis numera ca 10 mil extra i vår nya 2021 M3 LR.
Ingen avgörande skillnad, men uppskattar ändå förbättringen när den är där.
Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?
Aldrig helt lätt att träffa helt rätt. Hur man än vänder och vrider på det så har man alltid ändan bak (för att ta en liten floskel).McFace skrev:Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.jonte89 skrev:Bra poäng jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna.
Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.
Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.
Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.
Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.
Men bilen är jag sjukligt nöjd med.
Njut av att de alla är fantastiska bilar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7580
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?
Jag missade både den lägre räntan och prissänkningen.McFace skrev:Tro mig när jag säger att jag förstår! Jag hade en period där jag var extremt irriterad över hur bitarna föll på plats, inte minst på grund av beskedet om den långsamma laddningen.jonte89 skrev:Bra poäng jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna.
Laddningsproblematiken löste sig ganska omgående och även om jag inte testat igen på ganska länge så kändes 130KW helt ok och jag skulle inte bli förvånad om det blir snabbare efterhand. Jag har inte haft anledning att undersöka det så där kan jag tyvärr inte assistera.
Nu så här efter nästan 6 månader är det egentligen bara två saker jag fortfarande är lite missnöjd med.
Ena är att de ca 40 000kr jag sparade på lägre ränta vid köpet i februari åts upp kort efter med prissänkningar. Snopet som fan att kunnat vänta någon månad och få större batteri OCH sänkt pris.
Andra är att jag svär över att jag inte la 40 000 till för Performance. Klantigt som fan. Den där dragkroken har jag fortfarande liggandes förseglad i plastpåse.
Men bilen är jag sjukligt nöjd med.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?
De flesta bryr sig nog inte och kollar som mest på WLTP. Jag hade totalvägrat det gamla batteriet men då bytte jag å andra sidan från en 2020 till en 2021 där nytt batteri var en del av motiveringen, inte för jag tror det är någon stor skillnad i praktiken men är roligt.jonte89 skrev:Bra poäng jag försöker bara förstå hur det hänger ihop. Med tanke på hur snabbt de där bilarna som kom in försvann är jag helt övertygad om att köparna inte bryr sig om några kWh hit eller dit. Men jag är nog bara lite BÖP och vill reda ut siffrorna.
Re: Vilken cell-leverantör till 2021 T3 LR AWD (E5D)?
Hej
Jag sökte på vin nummer här: https://teslatap.com/vin-decoder/
Digit 7, battery type eg: "E = Lithium-Ion Battery - Electric"
/H
Jag sökte på vin nummer här: https://teslatap.com/vin-decoder/
Digit 7, battery type eg: "E = Lithium-Ion Battery - Electric"
/H
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)